Direktlänk till inlägg 12 september 2021

💝våra Älskade hundar💝

Av Ia Weylandt - 12 september 2021 16:45

 
Vilken Märklig och annorlunda tävlingsdag det blev denna helgen.

Vi vaknade på lördagsmorgonen, och drog iväg på varsina tävlingar.

Thomas och Glock drog till Eskilstuna för att tävla Elitspår, och jag och Olsson drog till Strängnäs för att prova lyckan i lägre spår.

Det var första gången jag inte var med när Thomas och Glock tävlade, och det kändes lite oroväckande hur Thomas skulle kunna hålla koll på allt, vanligtvis är det ju jag som sköter all markservice, håller reda på starttider, utrustning etc.

Jag packade allt dom behövde för dagen, tävlingsboken, spårsele, tjänstetecken, korv, bollar, vatten, dricka till Thomas etc, etc.

Ändå lyckades Thomas "glömma" att ta med sig ett koppel😫men jag såg det i tid, och sprang efter bilen.

Phu, jag var helt slut redan innan jag och Olsson kom iväg....😰


Jag frågade Thomas om han tänkte uppdatera mig under dagen?
Han svarade att det beror nog på hur det går, du då?
Det är nog samma med mig, svarade jag...

Och faktum är att ingen av oss uppdaterade den andra på hela dagen, det enda var att Thomas skickade mess och frågade vilken startnummer jag fick.

19, svarade jag, Du då?
6, svarade han.

Så jag hade ingen aning om hur det gått för dom, förens vi träffades hemma igen vid 16-tiden på lördagseftermiddagen....


Men då visste jag iallafall, hur det gått för den Underbara Fantastiska Frk Olsson och mig.

Seger och uppflyttade till Högre spår...

Hon är bara sååååå jäkla bra🤩🌟💫
 
Jag var faktiskt lite nervös innan spåret av 2 anledningar.

1, att inte mitt knä skulle palla, har haft riktigt ont sen jag gick ut rapportsträckan på SM.

2, för att spåret faktiskt krånglat sista veckan.

Jag skrev ju i förra bloggen, att det krånglade, men hoppades att en gång var ingen gång.

Det var det inte🥲

I tisdags, när vi var ute och spårade, kom vi aldrig iväg ut på spåret av egen maskin.

Hon gick tveksamt ut, vände sig om flera gånger och liksom tittade frågande på mig, men tog sig väl ut ca 70meter.

Där vände hon plötsligt, och spårade tillbaka till påsläppspunkten, och väl där började hon snurra och fara runt, mer som i ett uppletande🙈

 

VAD FAAAN HÄNDER tänker jag😬

Men jag hjälpte henne iväg, och då spårade hon som en gudinna, och tog sig runt det 1100m långa spåret på 18 minuter...

Jag la ut ett kort spår till, bara ca 150 meter, och hon har skitsvårt att ta sig ut på det också.

Det var som att hon var jätteosäker, och bara vände sig om och frågade mig hela tiden...

HJÄLP, tänkte jag, 3 dagar kvar till tävling, VAD GÖR JAG NU?

Så det jag gjort, onsdag, torsdag, fredag, är att jag lagt 2 spårpåsläpp/dag, efter ca 80-100 meter har jag lagt en boll, och sen har spåret varit slut.

Och först på fredagen kände jag att den där "osäkerheten" släppte, för då drog hon iväg med ett skönt sug i linan👍

Så känslan, på tävlingsdagen, när jag känner hur hon bara suuuuger in spåret och kommer iväg skitfint.

Den känslan var Magisk🤩

Att hon sen spårar hela spåret som en gudinna, med superfina markeringar,,, det var faktiskt mer än jag vågat drömma om.

Betyg 10-10 på spårpåsläpp, 

och Betyg 10-10 på spåret...

Bättre start kan man inte få🥳

 

Och som vanligt inga foton☺️
På klubben sen, var det ganska omgående dags för budföring.

Med förra helgens tjuvstart i färskt minne, var jag fast benägen om att sätta lite hårdare tryck på henne innan jag fick skickakommandot.

Vilket jag också tyckte att jag gjorde, ändå var den lilla busen nära att tjuva igen.

Jag kände hur hon ryckte till, och röt i med ett extra sitt, så högt, så det nästan hördes hos Thomas i Eskilstuna.

Men satt kvar gjorde hon, och sprang sen såååå fint när hon väl fick kommandot.

Betyg 9,5-9,5, avdrag för orolig start.

Jag var skitnöjd👍

Sen vart det en paus för lunch innan lydnaden skulle dra igång.

Jag kände mig inte alls speciellt nervös, men lite var jag nog det ändå.

Klubben grillade goda hamburgare, och Mr Fonzie bjöd mig på en, men jag var inte sugen på att äta, utan sparade den tills alls var klart, och det är nog ett tecken på lite nervositet ändå...

 

Men såååå nöjd jag är med oss efter vårt lydnadsprogram.

Inga skyhöga poäng, men betyg på allt, och det är jag supernöjd med.

Hon känns så fin, och så med, sen safade jag på kryper, och gick böjd över henne och hjälpte.

Mycket tugg på träapporten, men den jäveln försvinner ju nu, och hoppet är inte bra.

Det känns som att hon är ganska frustrerad när vi kommer till det sista momentet, hon undrar vart faaan hennes belöning är, och det gör att jag får ljud i återhoppet.

Och dessutom tror jag hon hade islag, hoppade på mig i ingången, och satte sig snett...

Inte många poäng kvar då😅men ändå poäng, och varje liten poäng räknas....

 

Sen var det bara platsliggning kvar, och det var en skön känsla att veta att vi var klara, även om vi skulle avstå den.

Men jag tycker den är viktig för framtiden, så jag la henne, och hon, och alla dom andra hundarna låg så fint.

Betyg 10-10

 

Åååå vilken trevlig dag jag hade, så många mysiga människor som jag fick umgås och småsnacka med.

Älskar verkligen att tävlingarna kommit igång igen🤩

Och inte mådde jag precis sämre, när resultatet lästes upp, och jag och Underbara Frk Olsson fick kliva överst på pallen...

 
Inte för att vinna är det viktigaste, men det är klart det är kul.

Och Extra kul att det var 3 schäfrar på pallen👏👏👏
 
Såååååå jäkla stolt och glad över vår fina lilla tjej som är så satans schysst jämt, och verkligen försöker sitt bästa...
 
Puss på dig min Bästaste vän🤩
 
Och lika skojigt var det när resultatet för högre hundarna lästes upp, och Team Fonzie slutade som 2:a, och blev uppflyttade till Elitspår👏👏👏

 
Dom har varit hos oss varje dag senaste veckorna, och tränat och tragglat lydnad.

Sååå kul när träningen bär frukt, och man får lön för mödan🎈


Och hur slutade dagen för Glock då kan man undra.

Jo, både bra och dåligt, och lite oroligt faktiskt...
 
Dom inledde dagen med 10 på platsen, 10 på upptaget, och 10 på spåret...

En riktig kanonstart❤️
Sen hittade han bara 3 föremål på uppletande, men jobbade skitabra, missade ett föremål, som alla andra utom en också missade.

Så trist när ETT enda föremål blir så utslagsgivande, Glock tog dom 3 första på strax över 1 1/2 minut.

Sen gör han en helt OK lydnad fram till hoppet, då vill han in hoppa på återgången.

Vilket nog iallafall tyder på att ryggen spökar igen😢

För sen tar han sig på ren och skär jävla viljestyrka över stegen, men OJ vad jobbigt han hade det på uppvägen...


Han slutade som 2:a på 566p

Men vi märkte på honom på kvällen att han var låg, gick med svansen hängandes rakt ner mellan benen, och verkade inte alls glad.

Har pratat med både hans veterinär och fysioterapeut idag, och det kan nog vara så, att det är jobbigare för honom att dra runt på Thomas i ett 1500 meter långt spår, än vad det är att springa en rapport.

Man tycker liksom det ska vara tvärtom, men han ligger ju på så in i bomben i spåret, så det kanske är spåret han ska pensioneras ifrån.


Får helt enkelt se hur det blir med hans fortsatta tävlingskarriär.

Idag är han hur pigg och glad som helst igen, svansen står rakt upp, han leker och brottas med Olsson (under ordnade former) och han var hur skuttig som helst på promenaden och lekte med pinnar.


Och jag är såååå jäkla glad över att den duktiga fotografen Kent Eriksson fanns på plats i Eskilstuna och tog foton av mina fina killar, när jag själv inte kunde vara med...
           
Så jag kan väl inte påstå att vi "firade" på kvällen, oron över Glock låg lite för tung där och då.

Men vi käkade gott, och drack en flaska prosecco till maten...
 


Thomas fick jättemånga braochha priser för sin insats, hundmat, hundfilt och en träningsväska.

 

Jag fick det bästa jag vet i prisväg,,, en pokal 🏆 

 

Jag Älskar pokaler 🏆 och applåder 👏, då är jag nöjd...  

 

Träning och tävling i all ära, men priset jag fick betala efteråt, med knäsmärta från helvetet under hela söndagen, gör att jag är rädd för att det inte kommer bli någon spårhund av Frk Olsson😕

Jag har knappt kunnat förflytta mig, utan legat och pumpat värme på knät mest hela dagen, vet inte om det hjälper, men det är skönt...

   
Vi drog en sväng ner till ELON i Strängnäs för att köpa ny torktumlare, har ju stått utan sedan vår pajade i översvämningen i våras.

Hittils har det ju funkat bra att hänga tvätten ute på tork, men nu börjar vädret bli lite för svajigt, så nu fick vi äntligen våra arslen ur vagnen och köpte en ny.

Tyvärr kunde dom inte leverera den innan den 21/9, så det dröjer ett tag, får hoppas på fina höstdagar, så tvätten kan hänga ute lite till.


Passade på att ta en mysig prommis i skogen när vi ändå var på språng.
 
Det gjorde så inihelvetes ont att gå, men jag tror ju ändå på att röra på sig, fast det gör ont...
 
Och vi som Absolut INTE skulle plocka några mer kantareller, kunde ju såklart inte låta bli....
 
Finns lite att rensa ikväll😖
 


Nu börjar helgen gå mot sitt slut, det känns att hösten kommer allt närmare inpå.

Vi har Äntligen tagit hand om alla Hobbeprylar som legat i vardagsrummet, och packat ner allt i flyttkartonger som skall bäras upp på loftet till nya vagnen kommer.

I fredags lämnade vi Hobbe som inbyte på husvagnsfirman, så nu står vi utan husvagn under hela hösten och vintern😱

Hoppas verkligen vi får vår nya i slutet på mars som utlovat annars får vi problem.

Tycker det är meckigt redan nu, har planerat in 2 rapportträningshelger under hösten, så imorgon måste jag sätta mig för att hitta alternativa boenden under dom helgerna.

Men det löser sig nog🙃


Nu ska jag ställa mig å laga Älsklingspastan, det tycker jag att vi är värda efter att vi på inom en vecka klarat av uppflyttning till högre i 2 olika grenar med vinst båda gångerna...
  
TACK ÄLSKADE HUNDAR, FÖR ALLT KUL NI LÅTER OSS UPPLEVA❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards