Direktlänk till inlägg 23 september 2021

Dagarna rullar på…..

Av Ia Weylandt - 23 september 2021 12:15

 
Oj, vad luften liksom gick ur mig efter 2 helger på rak med tävling, och allt vad det innebär.

Jag kände nästan efter spårtävlingen i Strängnäs, att nu lägger jag ner, nu skiter jag i allt vad tävling och träning heter, och går bara in för att gå långa skogspromenader istället...

Och faktiskt så gjorde jag det, gick bara långa skogspromenader alltså,,,,
 
I 3 dagar gick vi bara runt och mös hela dagarna.

Njöt och kände mig sååå jäkla nöjd med oss🌟

Tänk att min lilla HickaKicka nu plötsligt har 2 titlar på sitt CV...
 
Inte för att titlar, meriter, pokaler och applåder egentligen betyder något,,,

Men för att tala klarspråk, så tamejfaaan ÄLSKAR jag det🤩🤪🙃


Iallafall, efter 3 dagar med vila från allt vad hundträning heter, så kom suget tillbaka, och det första vi gjorde, var att gå ut och köra ett kort rapportrace med Lilla rara Frk O.
 
Det har vi ju alltid tyckt varit viktigt direkt efter varje tävling, nu blev det inte av veckan innan, eftersom det blev satsning på spåret då.
Men nu blev det av, med lite blandat resultat.

För där har hon en egenhet, det lilla Oet, som vi inte riktigt förstår...🤔

 

Efter att vi körde appellen, som ju bara är två skick, så fick vi problem med att få henne gå tredje sträckan.

Tog ett tag innan poletten trillade ner igen, men sen har vi ju kört fyra skick på Varje träning i ett års tid...

Sen körde vi lägretävlingen, som ju också bara innehåller 2 skick, och hon var ju Mycket upprörd då, när hon inte fick springa ett tredje.

Nu när vi tränade, för första gången efter tävlingen, så var hon återigen tillbaka till att Absolut inte fatta nånting när det var dags för 3:e skicket😱

 

Hon studsade ut 2-3 meter, stannade, vände sig om och tittade helt frågande på Thomas.

Det var som att hon inte hade en aaaaaaning om vad hon skulle göra...

 

Thomas tog in henne, band upp henne igen, och gjorde sen ett nytt försök.

Då började hon springa ut på sidorna, så Thomas blev lite barsk på rösten, och sa,,,

Men va håller du på med,,, MARSCH MATTE!!!!

Och då travar hon iväg i sträckan, börjar galoppera efter ca 50 meter, och sen bara öööökar hon och kommer in till mig på A i full fart💨💨

 
Sen gick hon iväg utan några som helst problem från A-D👌
Klura, Klura, Klura,,,

Men som Thomas sa,,,

Det är ju roligt att det inte bara går som på räls,,,,

hmmmmm,🤔vet inte om jag helt håller med där😆


Sen körde vi Glock i 6 korta skick  på mycket plan och lättsprungen mark.

Fokuset låg på att träna framföringar.
 
Mest också för att han ska känna att han också får göra något...

Och springa tycker han är kul 🤩 
 
Vi har satt honom på en kur rimadyl efter tävlingen i Eskilstuna, då han visade att ryggen spökade igen.

Åsså får han vila från hårdare arbete under några veckor.

Detta gjorde tyvärr att vi var tvungna att stryka oss från kommande helgs rapporttävling i Ullared, och också från nästakommande helgs spårtävling i Skutskär (så surt när han kommit med som en av 10 av 45 anmälda😔)


Åsså, kom också plötsligt mitt sug att börja med alla nya moment som kommer i högre.

Ett tag efter senaste tävlingen, så kände jag att jag stannar i lägre, satsar på att köra även skydd och sök,,, orkar inte med nya moment...

Men några dagars lydnadsvila gjorde susen, och nu gick jag ut på lydnadsplanen taggad till tänderna.

Fasiken va kul med nytt att lära in👏👏👏


Så jag har väl nosat lite på det mesta nya, lite varje dag,,,

inkallning med ställande

framåtsändandet

skallet

tungen

Låter kanske enkelt, men ju mer jag försöker, ju svårare inser jag att det är...

Skönt att jag inte känner någon brådska, nån gång under 2022 är målet att komma till start....


Och nu har jag även kommit igång med vallningen med Glock igen...

Inga långa hämt, inga snabba starter eller stop.

Mest föser vi bara omkring på dom, och Glock, han är Nöjd,Nöjd,Nöjd❤️❤️❤️
Sån häftig bildserie, som jag är helt övertygad av att bara en matte, till en Älskad hund i sitt rätta element kan njuta av...

Så därför NJUTER jag,,, scrolla den som vill, jag vill ha det kvar i min minnesbank....
               
Och DÄR fick vi in dom där vi ville❤️❤️❤️❤️❤️❤️
 

Mina vänner på FB, har säkert sett att jag varit lite upprörd på Royal Canin, efter att ha hittat ett konstigt föremål i vår senaste fodersäck...

 
Svaret jag fick av dom när jag ställde frågan om vad det var, va så jäkla kass,

orkar inte ens gå in på det, RC har redan så jäkla dåligt rykte, men det fick oss Änligen att få arslet ur vagnen att byta foder, till en leverantör som kanske förhoppningsvis bryr sig mer om sina kunder.

Hitills verkar dom jag pratat med nöjda iallafall👍

Meeen, det jag vill komma till, är att det är så jäkla lätt att skriva upprört när man är missnöjd, men det är inte lika självklart att plussa någon/några när man får otroligt bra service.

Så det ska jag göra nu.

Jag ska tamejfaan plussa AGRIA😄

 

What?????
kanske man tänker,,, jag bytte ju bolag till Olsson för inte alls så länge sedan.

Det gjorde jag, men inte för att jag var missnöjd med Agria, har ju liksom aldrig behövt använda dom,

var bara skeptiskt över deras otroligt höga priser, som gick upp med 2000:- varje år, trots att jag inte använt försäkringen...

 

Iallafall, så i fredags damp det ner ett brev från Agria, och när jag öppnade det, blev jag först så jävla förbannad, så hjärnan höll på att koka över🤯

För det innehöll en förnyelse på försäkringen på Lova, och vi tyckte båda att det var upprörande, och sååå jäkla dåligt av Agria att skicka ut en försäkring på en häst som var död, och där försäkringspengarna redan betalts ut.

 
Men sen började vi tänka lite 🤔 

hmmm, varför kommer den i mitt namn, det är ju Thomas som skött allt med hennes skador och fått ersättningen utbetald till sig...

Så vi börjar Kolla runt lite på "våra sidor" på Agria, och det visar sig då, att vi har haft 2 försäkringar på henne, ett i mitt namn, och ett i Thomas...

Thomas har betalat premien årsvis, men från har det dragits ca 700:- på autogiro, varje månad i FEM år, sedan vi köpte henne😱

Ringe upp Agria för att reda ut hur detta kunnat vara möjligt, och det visar sig att när vi köpte Lova, så hamnade av någon anledning försäkringen på mig, men ganska omgående flyttade vi över den i Thomas namn.

Men Agria missade då av avsluta min.

Fem år, 12 månader, a ca 700:-💸

Räkna på det, det blir ganska mycket pengar vi ville ha tillbaka💰


Och det är nu jag ska plussa Agria, hon i telefon kunde ju inte göra så mycket annat än att ta ärendet vidare, och vi väntade oss nog att det skulle ta ett tag, och attt det kanske inte skulle bli helt krångelfritt att få tillbaka pengarna.

Så gissa att vi blev positivt överraskade, när jag redan efter ca 1 timma blev uppringd och upplyst att penagarna skulle sättas in på kontot redan samma dag👍
DET är vad jag kallar kundservice👏👏👏 och det får mig nästan att vilja byta tillbaka till det bolaget, synd att dom ska vara dubbelt så dyra som andra.

Men vi kommer iallafall att försäkra WildCard där, när han flyttar hit i januari🥰


Helgen blev lugn och inte riktigt enligt planerna.

Planen var att vi skulle ägna lördagen åt ideellt föreningsarbete på Strängnäs BK

Thomas skulle döma söktävlingen, och jag skulle ligga figurant.

Men ödet ville annorlunda, så medans Thompa dömde, pysslade jag med annat, synd, hade sett fram emot det, vill lära mig mer om sök för det finns ett litet sug i mig att testa det såsmåningom...

Men det går säkert fler tåg.....


Söndagen ägnade vi precis hela dagen tills jag åkte å jobbade, med att fixa hemma på gården.

Mockade hagen, klippte gräs, röjde sly, som fåren blev överlyckliga över...
 
Linus var också framme och tog ett smakprov, men han föredrog gräset...
    
Vi kom också Äntligen i väg till återvinningen, med en hel släpkärra full med bråte från översvämningen som legat på hög på tomten hela sommaren...

 

Denna veckan har jag ägnat åt träning.

Jag har gjort fyra spårupptag med Olsson, hennes livs första.

2 åt höger, och 2 åt vänster, och hon har valt rätt alla gångerna👏👏👏

Jag skriver faktiskt "valt" för även om jag lagt dom så att dom liksom bjudit in åt rätt håll, så har hon varje gång gjort en liten check bakåt i spåret, och sen gått iväg rätt...🌟🌟🌟

Bra början iallafall🥰


Jag har också gjort ett uppletande, där Sheriffen fick vara med och valla fyra korridorer till Olsson...
 
Sheriffen var såååå duktig på att valla🤠😍
 
Och jag tycker lilla rara Frk O, skötte sig bra, kanske höll hon sig inte i korridorerna, utan kutade mer hitochdit i full fart, men hon hittade 3 av 4 grejjer.

Återigen svårt med näraföremål, det måste jag verkligen bli bättre på att träna på...
 
På tisdagen när jag var ledig blev det frispår för båda...

Thompa knallar ut Olssons....
   
Och jag knallade ut Glocks.

 
517m blev det, med en ganska så skarp vinkel på slutet...
 
Inget är som väntans tider,

20 minuter tar JÄVLIGT lång tid, när myggen 🦟🦟 samtidigt sitter och tuggar på en😖
 
Men till slut kom han, vår Älskade lilla hund,

I full fart💨💨såg jag honom fräsa förbi vinkeln, men kom på sig själv efter ca 10 meter, slog en volt, och kom in rätt🌟🌟😍
 
veckan som gått har även ägnats åt planering, planering åsså lite städning också...

För det var såklart jag blev väldigt deppig när vi bestämde oss för att ställa in tävlingen i Ullared.

Dels såklart, så känns det oerhört deppigt att inte Glock är fräsch, men även så såg vi så mycket fram emot att få tävla igen, och träffa underbara rapportkompisar.

Sen hade vi även sett fram emot en liten miniweekend, då vi skulle åkt på fredagen, sovit i Ullareds klubbstuga natten till lördag.

Tävlat på lördagen, och sen hade jag bokat hotell åt oss, där vi skulle gått ut och käka middag på kvällen, sovit gott, käkat god hotellfrukost, och sen brottats med miljarder andra på Gekås varuhuset...

Kanske var det lika bra att det ställdes in, tänkte inte på att det är lönehelg, jag hade säkert fått tuppjuck och iallafall inte pallat att handla nåt....

 

Men istället för att deppa ihop, så bestämde jag att vi istället skulle ordna en liten fest,,, 

   

en liten uppflyttningsfest, eller kanske snarare en uppflyttningsmiddag, blir väl inte så mycket fest på 6 pers, även om Abbotarna lyckades bjuda upp till dans i sin husvagn på SM💃🕺

Så imorgon kommer Abbotarna och Fonzisarna hit med sin husvagnar, kanske blir det lite träning, kanske blir det inte det.

Men vi ska iallafall umgås och njuta av att våra duktiga hundar blivit uppflyttade i sina respektive klasser och grenar.

Och Självklart firar vi även Glocks och Abbots fina 5:e placeringar på SM🇸🇪
 
Det ska bli kul🎈

 

Men ännu är det bara torsdag, och jag sitter här nöjd och glad medans regnet fullkomligt vräker ner utanför fönstret.

Nöjd, lycklig och glad, för att jag känner mig otroligt priviligerad som bor som jag gör, vilket gjort att jag ägnat denna förmiddag åt hundträning alldeles utanför dörren.

Jag har vallat med Glock....

 
Den lilla hunden som vanligtvis avskyr ☔️ regn,,,

men är det får inblandat,,, då tusan skiter man i att regnet vräker ner...

Vi höll oss bara i 25:an och ägnade oss mest åt att fösa, och dela...

 
Sen gick jag in och bytte hund, och Glock fick bli kontorshund en stund, medans Olsson och jag tränade lydnad, även det i spöregn, men det bryr hon sig inte ett skvatt om.
 
Blir mycket fokus på framåtsändandet, känns som det är det som måste nötas mest.

Återigen, så tacksam att kunna träna även det utanför dörren.
 

För jäklar va blöt jag blev, jag var blöt ända in i underläderna, och det var så mysigt att komma in, ta en dusch och nu sitta och mysa en stund innan det är dags för veckans sista jobbpass....

Hundarna känns också väldigt nöjda med dagen hittils❤️❤️

 
Så nu önskar jag Alla en Trevlig Helg🎈

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards