Direktlänk till inlägg 18 oktober 2021

Ditten & Datten

Av Ia Weylandt - 18 oktober 2021 09:15

 

Upp som en pannkaka 🥞,ner som en sol 🌞,,,

så kan man väl sammanfatta den senaste veckan😎

För om jag var väldigt aktiv hela förra veckan, så har denna veckan tvärtom blivit väldigt lugn.

För det är bara att inse att förra veckans alla spårx2, i kombo med att jag var ensam hela helgen och fick ta alla promenader själv, och all vattning och fix med fåren och Linus, gjorde så att mitt knä helt sa upp sig.

 

Jag vaknade på söndagsmorgonen, och kunde knappt stödja på benet...

Tog mig ändå runt på någon slags morgonprommis med hundarna, men huva så ont jag hade, fick med kort varsel ställa in vallningsdagen jag skulle ha här, ta tabletter och gå å lägga mig istället.

Usch, försökte verkligen ta mig upp senare, men det gjorde så ont, så jag grät.

Typiskt att jag skulle jobba på kvällen, försökte få in nån istället för mig, men ingen som kunde😔

Va bara å proppa i mig dom allra starkaste tabletter jag har, vilka jag helst inte vill ta, för man ska inte köra bil på dom, men vad ska man göra???


Sååå, summa summarum, så har jag helt enkelt fått ta det väldigt lugnt denna veckan, vilket märks på stegräknaren.

Vanliga veckor snittar jag på ca 32000 steg/dag, men denna veckan har det skjunkigt till knappt 20000😰

 

Men vi har iallafall inlett varje morgon med en skön promenad.

Varierar med att varannan dag gå i skogen där dom får skutta, springa och hoppa runt hur mycket dom vill.

 

Och varannan dag blir det lite lugnare skrittpromenad 3 km koppalde i elljusspåret...
 

Det är så vackert att gå där nu, när man går på som en lövbeströdd matta i höstens alla härliga färger🍂🍁🍂
 

Hemma igen har jag kört lydnad med Olsson varje dag,,,

Och Glock har fått putta runt på fåren en stund före lunch...
 

Sen har jag gått in och faktiskt försökt ta det lite lugnt fram tills det varit dags att åka till jobbet....


Men på onsdagen var jag ledig, och då spenderade vi eftermiddagen i rapportskogen...
 

Olsson skötte sig Mycket bra, och drog iväg på 3:e i full fart och utan tveksamheter💨

Duktiga fina lilla Hickebarn😍
 

Men jag blir allt lite full i garv när jag ser färgmatchningen på hennes utrustning🌈

Jag som varit så supernoga med Glock🧡

Stackars Olsson ligger där med regnbågens🌈alla färger på sig🙈

Rosa SBK-tecken, orange GPS, och så Dollars gamla röda halsband, som var typ 7 nummer för stort för henne...

 

Sheriffen däremot, har alltid matchas i färgerna, det är tydligen skillnad på BC och Schäfer,,,

eller så är var det helt enkelt en "era" i mitt liv🤪 
 

Den vackra Sheriffen, som aldrig ser speciellt glad ut på bild fick ett 1000m långt frispår, som han som vanligt löste med bravur😍


 

Körde direkt från skogen hem och intog lydnadsplanen.

Det gäller att köra på nu innan det blir mörkt på kvällarna, för jävlar va fort det går nu🌚

Sheriffen såg så fin ut....🌻

 

Och Olsson tycker jag går från klarhet till klarhet i högremomenten.

Vissa dagar sitter allt som en smäck,,, men sen fungerar absolut ingenting andra dagar...

Träna, Träna, Träna....

 
Tränade gjorde vi också på torsdagen....

Strängnäs BK serverar såååååå jäkla goda hamburgare 🍔 när vi har tävlingar.

Alltså dom är så jäkla got kryddade, så jag bara måste ha varje gång vi är där.

Och det visade sig att dom köps färdigkryddade, så när det var dags för klubben att beställa ett gäng, bad jag om att få beställa en kartong jag med,,,

sååååå, för att komma till saken😝så hade hamburgarna kommit, och eftersom det råder lite platsbrist i frysarna på klubben, så behövde jag åka dit på torsdagen och hämta upp min kartong....

Jössses va jag blir långrandig ibland🤓


Thomas skulle vara tillbaka på kontoret för första gången på över ett och ett halvt år på torsdagen, så han stack redan vid 5 på morgonen🥱stackarn, det är verkligen mitt i natten...😴😴😴

Hundarna var väldigt snälla mot mig, och lät mig sova till 7.30, innan Glock började krafsa på mig och tyckte det var dags för frukost...

Dom fick käk, men sen nästan omgående klädde vi på oss, och stack ut och gick 3 kilometaren, och sen direkt från spåret, drog jag ner till Strängnäs BK, för att förena nytta med nöje,,, (hamburgehämt&hundträning)


Inledde med att dom båda fick röja runt på dom stora planerna med varsin boll i munnen...

Jävlar i havet som dom kutar....

Sen lekte jag bara lite lydnad med Glock, medans Olsson fick köra igenom alla högremomenten...

Och SOM hon gjorde det,,,, Såååå jäkla bra...

Jag var helt salig efteråt😇


Sen fick Glock hjälpa mig att valla uppletanderutan till Olsson...

Och som han for runt...

Älskar att se honom så pigg och glad.....
 
Han fick ha en boll i munnen, och sprang runt och hoppade och for, headbangade, och kastade upp bollen i luften...
 
Jag kom nästan av mig, och stod mer och tittade på honom, än att koncentrera mig vart jag la ut föremålen....

Men Hickan, hon hittade alla ändå⭐️⭐️⭐️
Även i uppletandet, så känner jag att det är som att poletten plötsligt trillat ner...

 
KAN det vara så att ju mer man tränar, desto bättre går det?
Jävligt kul är det iallafall👯‍♀️

I veckan som gått har Thomas och jag även besökt ett byggvaruhus för att bestämma material inför återuppbyggnaden av källarvåningen efter översvämningen i våras....

Inte direkt det lättaste att gå runt och försöka enas om kakel, klinker, målarfärger etc etc...

Båda två är vi egentligen ganska ointresserade av inredning, och har ingen som helst känsla för vad som är snyggt, modernt eller inne.

Det ska liksom bara funka.....

 

Jag hittade en gammal bild från innan, och det har ju vi liksom varit nöjda med, så typ kör samma sa vi...

Men det va ju tydligen helt "ute"

Så nu har vi iallafall beställt både kakel till väggen, duschgolvet, också blir det även klinker istället för trätrall i relaxen utanför bastun...

 
Allt kommer gå i "sandtema" tror det kan harmonisera fint med bastuns träfasad....

Men lustigt och obehagligt med försäkringsbolag...

Man tror man har försäkring, och det har man... men hur funkar den egentligen...

Vi fick höra att vi fick beställa material för X antal kronor/kvm

Vi höll oss väl inom den kostnaden

Ändå skenade slutpriset iväg....

Varför frågade vi?
Därför att försäkringsbolaget, Länsförsäkringar👎 i detta fallet ersätter skadorna, och nytt material till en viss % givetvis.

Men sen tillkommer ju hantverkarnas arbetaravgifter, och dom täcker inte försäkringen😡

 

Extra jävla irriterande blev det när vår kära toalett, faktiskt överlevde själva översvämningen, och funkade Perfekt 👌 efteråt, trots att den nästan var täckt av vatten.....
   
Meeeeeeen, när byggfirman var här för att slå ut den skadade väggen mellan toan och vinkällaren, så bankade dom söner porslinet i toaletten.

Inga problem sa försäkringsbolaget, vi ersätter en ny toalett,,,

Toppen sa vi,,,,

Tills vi såg fakturan....

Taoletten vart ny och fin,,,, men kostnaden hantverkarna tog för att installera den vart svindyrt, och då var det inte ens vårt fel.......

 

Jag ska inte hålla på att älta mer, det är som det är,  men det ska sägas att det är jäääävligt sura ihopsparade pengar som skenar 💸iväg på detta nu, samtidigt som jag är Otroligt tacksam att vi har dom, va faaan skulle vi gjort annars liksom???
Så nu ska vi bara se framåt,,, och njuta så in i helvetet varje gång vi tar en dusch i vårt jävligt dyra duschutrymme framöver😆


Men för att återgå till det som är roligt i livet....

hundträning tex🤪, så ägnades lördagen till lydnad här hemma hos oss tillsammans med Fonzizarna....

 

Ååååååå fy Faaaan så kallt som det var.....🥶🥶🥶🥶🥶

 
Man tror det ska gå fort att köra igenom 3 hundar, men det tog nästan 2 timmar i iskalla vindar...

Fonzie hoppar....
 
Tycker Olsson på det stora hela skötte sig bra, hon blir lite yrsligare när det är folk på plan, hon är ju inte så van vid det, så det måste jag öva massor på..

Testade framåtsändande genom grupp för första gången, och det gick bra, tror inte hon ens såg att Fonzizarna stod där...

Hoppet är däremot inte bra, hon fortsätter att slå i, visserligen bara med klospetsarna denna gången, men islag är det, dom poängen känns så dumt att skänka bort...
 
Träna, Träna, Träna😆
 
Glock såg så fin ut i alla moment dom utförde.

Hade egentligen planerat att anmäla honom till rapporten i Falköping, men vi fick ändrade planer😊

Nu väntar vi till våren, och ser i vilket skick han befinner sig då...
 
Det var väldans skönt att komma in efteråt och få upp värmen igen med gofika....
 


Sen var det dags för Mig å sticka å jobba,,, samtidigt som jag åkte vinkade jag hejdå till Thomas, Linus och hundarna som stack ut på en ridtur i den fina eftermiddagssolen...

 
Söndagsmorgonen inledde jag med en lång skön promenad.

Stötte på älgen, som inte var alls speciellt skygg, utan bara stod och glodde på oss när vi passerade...

 
Skönt nog inte en jägare så långt ögat nådde....

 

Efter frullen gick jag ner själv och körde lydnad med Olsson, denna dag var en sån där dag, då allt satt som en smäck, och jag klev av lydnadsplanen med ett stort jäkla fånigt leende över hela fejset😁

Fast jävlar va kallt de va, typiskt att hela vår gård badar i solsken från morgon till kväll, utom just på själva lydnadsplanen som ligger i skugga hela dagen...

Det var nöstan som att frosten låg kvar på gräset, nära på snökaos faktiskt...
 
Kontrasten var stor att komma upp på tomten där solen värmde, och Thompa nästan gick omkring i badkalsonger.

Han var snäll nog att ta tag i en storrengöring av min bil🥰
 
Jädrans så mycket saker det får plats i en liten Peugeot 😱
 
Olsson var inte alls i vägen....😩
    
Vi höll på att pula och dona där i ett par timmar,

Jag städade sadelkammaren och hundrummet, gick igenom hundarnas vinterutrustning, såg till att deras backontrack täcken var hela och rena....

Den Vackra Sheriffen låg och njöt o solskenet medans vi pulade...
 
Tog en paus i pulandet, och körde ett uppletande med båda...

Faaaan vilken fröjd han är att se, denna lilla Magiker❤️⭐️❤️⭐️❤️
 
Olsson hittade också fyra grejjer, men hon är inte lika systematisk, utan vimsar mest omkring, men va Faan, hon gör det hon ska❤️⭐️❤️⭐️❤️
   
Sen var det återigen dags för mig att sticka till jobbet, för sista passet denna vecka.

Nu väntar min "lätta" vecka med bara 3 pass, men usch, jag har så mycket på agendan veckan som kommer, så jag blir alldeles matt bara jag tänker på det.

Jag ska lämna min bil på service, Thomas bil ska besiktigas, fårklipparen kommer, och även hovslagaren.

Jag som HATAR att ha tider att passa😤

Lägg där till att vi ska åka bort på fredag och vara borta till söndag, så det ska handlas packas och planeras.

Konstigt att åka utan husvagn, har hyrt en stuga istället med allt vad det innebär, det ska med lakarn, täcken och kuddar...

JaJa, inte gnälla över det nu, det blir skoj, och på lördag morgon vaknar jag upp till det här........

   
Ha en fin vecka Alla🎈


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards