Direktlänk till inlägg 31 oktober 2021

HAPPY HALLOWEEN 🎃 👻

Av Ia Weylandt - 31 oktober 2021 14:00

 
Om någon skulle fråga mig vad jag har gjort i veckan,

så skulle svaret bli,,,

Att jag har tränat lydnad, åsså har jag tränat lydnad, och när jag haft en stund över så har jag tränat lydnad😅

2 gånger om dagen, varje dag i yr🌪och skyr ☔️ har vi stått där Olsson och jag på lydnadsplanen och tragglat högremomenten om och om igen...

Varför då kan man undra? Tävlingssäsongen är väl slut?

Ja, så var planen från början,

men sen i något svagt ogenomtänkt ögonblick, så "råkade" jag skicka in en anmälan till en högre rapporttävling nästa helg, och då jävlar måste vi ju träna....

Skämt åsido, så jäkla ogenomtänkt va det faktiskt inte, för även om momenten är låååångt ifrån klara, och jag nästan räknar med att vi kommer Nolla hälften, så känner jag att vi behöver åka ut och få tävlingsrutin både Frk Olsson och jag.

Så vi startar inte i tron om att bli uppflyttade, utan vi startar i förhoppningen om att få köra lydnaden.

Sen kan allt hända på själva rapporten, så att vi inte får chansen, men det har iallafall gett mig en morot 🥕 att träna utav bara helvete, och jag tycker ju samtidigt att det är SÅ jäkla kul,,, och jag tror inte Frk Olsson säger emot❤️

 
Men lite annat har också hunnits med.

Tex så har vi haft Bästa fårklipparen på besök....
 
Ulliga, Krulliga tanter före......
 

Under......   
 

och se så fina dom blev efter......
 
Dom blir som lamm på nytt, alla ser så unga ut plötsligt...

Och jag, jag står som vanligt bara och beundrar och njuter över hur jävla snabb och skicklig Bästa fårklipparen är⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 
Nu i november ska jag själv gå en fårklipparkurs, och lära mig klippa själv,

ska bli skitakul, även om jag inte tror att jag någonsin kommer palla klippa alla våra, men jag tycker ändå att det ska bli kul att lära mig🎈


Något annat ovanligt som hänt i veckan, var att jag va på AW med jobbet i fredags😱

Det händer minsann inte ofta att jag klär mig i något annat än hundkläder eller jobbkläder....

Men i fredags hände det, och bara det va skoj.

Vi va ute och käkade🍽, och sen spelade vi bowling 🎳 
 
Supermysigt att ses utanför jobbet, och få lite tid att snacka utan att bli avbrutna av kunder👌
Sen att mitt knä tyvärr inte höll för själva bowlingen va ju synd, men det va trevligt ändå....


Men annars, helgen då,,, fyyy faaan som vi har slitit....

För lördagen blev en riktig pysseldag, då hundarna mest fick finna sig i att vara gårdshundar🐕🐕

 
Vi tyckte att det var dags att flytta upp fåren till vinterhagen nu.

Egentligen, för Linus skull, så att han skulle få sällskap, så hade vi velat ha dom kvar i samma hage som honom fram tills att Waijti 🎠flyttar in i januari.

Meeeeen pga att fårjävlarna käkar upp halmen i lösdriften så fort vi lägger dit den,,, OCH dessutom hoppar in och lägger sig i foderhäcken och bajsar och kissar ner höet därinne, så ville vi flytta upp dom till vinterhagen...

 

I vinterhagen så finns det ett litet fårhus, men det är väldigt litet, så vi tyckte inte det räckte till nu när dom är 12 stycken, så därför byggde "vi" ( jag skriver "vi" men kanske skulle jag skriva Thomas😎) ett provisoriskt väderskydd åt dom av dom 6 fårgrinarna vi har.

 
Reglade, la tak, och sen täckte vi taket och sidorna med en tjock pressening...

Det får duga tills vidare, ett riktigt ska byggas, men nu ville vi bara få något som funkade från idag...
 
Grundade sen underlaget därinne med att mocka ut torven från båda hästboxarna,

Jävlar vilket drygt jobb,,,,
        
Det blev väl en 20-30 vändor var i UPPFÖRSBACKE upp till vinterhagen😰

Ovanpå det ca 20 cm tjocka torvlagret fyllde vi upp med halm, käkar dom upp den får dom skylla sig själva, men då blir iallafall inte Linus lidande....


Jag slet mig efter några slitiga timmar, och drog ut på en ljuvlig skogis med hundarna...
 
Skönt att räta på ömma axlar och armar en stund....

Kommer tillbaka hem igen, där husbonden fortfarande sliter och gnor.

Körde ut en ny höbal till Linus, och halmade lösdriften rejält nu inför vintern....
    

Vi har köpt en ny foderhäck till fåren, med mindre hål, så att dom inte ska kunna hoppa in i den och skita ner...

Så den rullade "vi" på plats....

   

Olsson är såååå hjälpsam i allt arbete på gården....
 
Sen var det dags att flytta fåren...

Lustigt ändå, att när jag kommer med Olsson, så är fåren jättenyfikna, och vill hälsa...
 
Men när jag kommer med Glock, flyttar dom sig direkt...❤️
Det gick väldigt problemfritt att få dom till sin nya hage, tyvärr inga foton, jag trodde Thomas fotade Glocks fina arbete,,, men icke😔

 
Men Glock var supernöjd med sin insats, och lika nöjda var vi❤️⭐️❤️⭐️❤️

och nog även fåren när dom installerat sig i sin nya hage...
   
Vi stod kvar där både länge och väl och bara tittade på dom.

 

Jag Älskar får, tycker dom är sååååå vackra...

       
Vinterhagen har ju stått tom sen i april, så det fanns en massa gotta för fåren att käka utöver höet,

   
vilket dom upptäckte ganska snabbt...

 
höet ratades, och dom gav sig istället ut för att käka av det färska goda gräset...
 
Fasiken, jag njöt av att stå där och titta på dom, och höra det härliga malandet när dom åt....
 
Men va Faan, man måste ju träna också.....

Ska motvilligt erkänna att jag inte var ett dugg jäkla sugen, va lite frusen, jävligt trött i kroppen, och ville inget hellre än att bara gå in och dunka ner i soffan med en filt och ett glas vin....

Meeeen, så plockade jag fram dom 10 budorden.....

Och det är ju framförallt budskap nr 2, som etsat sig fast hos mig.....

 
Så,,, det va bara att masa sig ner till lydnadsplanen, 

och väl där, är det ju såååå kul (vilket då enligt dom 10 budorden betyder att jag tränar för lite😝)
 

Är sååå nöjd med att jag fått Frk O att lyfta på tassarna i hoppet "peppar" "peppar"

La en lös planka ovanpå hindret som det räckte med att hon rev med sig en gång.

Hoppas hon inte genomskådar det✊🍀

 
Sheriffen fick köra några apporteringar....
 

Det tycker han är kul, och gör såååååå jäkla bra❤️
 
Men sen, va det Äntligen dag att gå in och få göra lördag....

Såååå skönt att sparka av sig kläderna och sätta på mysisar istället.

Jag satte mig i köket, tände ljus,,, hällde upp ett glas vin, och njöt av halloween 🎃 👻

 
Hundarna fick varsitt smaskigt ben att smaska på 🍖 
   
Trodde husbonden också kom in för att göra lördag,,,,

Men nejdå, han är outtröttlig...

hör ett brummande, och tänker, att nu ska grannen fälla träd,,,

men så ser jag Thomas gå med lövblåsen och blåsa löv på tomten.

 
Vart faaan får han sin energi ifrån???
 
Själv ville jag bara lägga mig ner och sova, kände mig jävligt trött, och samtidigt jävligt nöjd, efter att ha varit ute precis hela dagen mellan kl 10-17. 

Avslutade kvällen med att "fira" halloween 🎃 även fast jag inte vet vad vi firar, så tycker jag man ska ta tillfället i akt att fira allt som bara går att fira.

Vinfirade med att äta det Bästa vi vet.

Hummer och rökta räkor😋

 

Det smakade smaskens🤤

 

 

Vaknade imorse pigg, glad och nöjd över att få 1 timma extra att spendera dagen med.

Thomas tog en scootertur med hundarna, och jag gjorde gofrulle bestående av äggröra, kalkonfilé och en massa grönsaker.

 

Efter frullen pulade Thompa lite på gården, och jag körde lydnad med Olsson, och vallade med Glock.

Sen hängde vi hästsläppet på bilen packade vi in oss och drog till Granngården i Södertälje för att handla lite torvströ inför vintern, och som vanligt slank det ner en del andra "braochhasaker"

Hade tänkt stanna på Södertälje BK och köra lydnad, men vi ångrade oss och åkte hem och körde hemma istället.

Olsson känns väldigt fin⭐️
 

Och Glock ser väldans fin ut i alla moment.

Synd det inte är han som ska tävla nästa helg😎
   
Sen lämnade jag husbonden kvar ute för mera pulande,

bla halma lösdriften till Linus

 
Jag har gått in för att ställa mig å laga matlådor inför kommande vecka.

Det blir kyckling och ris i dragonsås, fläskfilégryta med champinjoner, och pasta Alfredo med kyckling.

sen gör jag köttfärssås, som blir till hälften lasagne och hälften köttfärssås att frysa in och plocka fram vid behov.

Så skönt att slippa laga mat i veckorna👌

Senare väntar en jobbkväll!
Må så gott alla glada, och njut av veckan som kommer...

 

 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards