Direktlänk till inlägg 21 november 2021

TÅNGA HED

Av Ia Weylandt - 21 november 2021 18:15

   
Åååååå, nu sitter jag här i mitt älskade kök, inlindad i en filt, tända ljus, och bara minns tillbaka och njuter av att jag fått spendera en härlig helg, med härliga hundar och männiksor i vackra Tånga Hed.

Såååååå jäkla glad att det blev av, och att vi kunde få komma iväg och fylla hjärnan med lite positiv energi, för det var några hinder på vägen som gjorde så att det var osäkert in i det sista.

 

Först blev det krångel med boendet vi bokat, men det löste sig på ett alldeles utmärkt sätt.

Sen blev det krångel med markerna, då jägarna som lovat mark, plötsligt bestämde sig för att jaga,

men även det löste sig på ett alldeles utomordentligt vis.

Sen var det privata grejjer som gjorde det osäkert om vi skulle kunna åka, visste egentligen inte helt 100% förens på torsdagsmorgonen,,,

Men Gud så tacksam jag är över att vi kunde åka, vi behövde verkligen den här helgen....


Så i torsdags morse efter hundrastning och frukost, satte vi oss i bilen och åkte dom ca 35 milen ner till Vårgårda.

Stannade nånstans på vägen, vet inte vart☺️ för lunch och bensträckare för både 2- och 4-benta,,,,

Och anlände sedan till Tånga på eftermiddagen...
 
Vi hade från början bokat in oss på vandrarhemmet på området, betalt och allt, då vi plötsligt fick ett mail, som meddelade att dom var tvungna att avboka oss pga att dom fått långtidsbokningar på alla vandrarhemsrum.

Det kändes ju väldigt snopet, men Underbara vänner löser det mesta❤️
Så vi fick låna en husvagn som stod uppställd där,,, och i den har vi bott som kungar👑👑👑👑
 

Jättefin husvagn med uppvärmt förtält, och en stor och rejäl inhängnad utanför...


 
Som vanligt, så bäddade och installerade Thomas oss i vårt boende, och jag och hundarna tog en mysig tur på heden utan för campingområdet.

Bäst att passa på att röra lite på hundarna, för mörkret föll snabbt...
 
Sen slappade, och mösade vi en stund i husvagnen,,,,
 
,,,,,innan vi åt en gemensamhetsmiddag inne hos ett av helgens värdpar i deras helt supermysiga förtält....
 
Fantastiska, Underbara Team Sören, som fått oss att känna det som vi varit på lyxsemester med All Inclusive.
 
Vi har fått Allt serverat som på silverfat, supergod mat, och superbra rapportträning.....

 

Klockan 10.00 var det samling på fredagsmorgonen för helgens första rapportpass.

 
Dom hundar som varit med och sprungit har varit,

Olsson&Glock
 
Lyx
 
Sören
 
Vasadu
 
Äxxa
 
Men denna första dag, skulle vi köra fullängd, så då körde vi bara Olsson...
 
Lyx "peppas" inför utmarschen...
 
Fullängd va det ja, men så häftigt när man befinner sig i marker, där man kan få ut huuuur långt som helst...

Dagens grundsträcka "råkade" visst bli 1600 meter😝

Så nog fick hundarna jobba denna dag💪
Olsson skötte sig på det stora hela Toppen⭐️ vet dock vad vi behöver träna på, men jag är inte orolig, tror det kommer med rutinen, man glömmer lätt bort att hon är väldigt ung och oerfaren ännu.

 

Så det var med en vansinnig nöjdhetskänsla i kroppen, som vi satte oss vid fikabordet efteråt...

Nåja, något bord såg jag inte till, men goda korvar grillades,,,,
 
och det bjöds nog på säkert 7 olika sorters bakverk....
 
Och satan som tiden rann iväg,,,

vi hade planerat både uppletande och lydnad efter rapporten, men när korven och fikat var i säkert förvar i våra magar, var klockan närmare 16.00, och mörkret började falla över oss,,,,

Så det va bara å åka hem till campingen för lite slappande innan middagen...

Tror både vi och hundarna var ganska möra, så det gjorde inte så mycket att det inte blev någon mer träning...

 

Klockan 19.00 var vi inbjudna till överaskningsmiddag hos Team Sören.

Och Jösses vilken härlig överraskning det blev...

Inledde med varm härlig glögg med goda tillbehör....
 
Följt av ett dignande julbord à la Grand Hotel😋

Här fanns Allt och Lite till för att tillfredsställa kurrande magar.....
 
Och jag som tycker att laxen är det Absolut Bästa på julbordet, blev INTE besviken.....
 
Gudars så gott det var, länge sedan jag åt så mycket, samtidigt som jag njöt av det trevliga sällskapet...
   
Till efterrätt blev det en ljuvligt god, julig efterrätt, men då var jag så mätt, så jag mäktade bara smaka lite på den...
 
Tyvärr blev jag så jäkla trött🥱, men ville Absolut inte gå å lägga mig, varpå jag frågade värdinnan om jag fick vila lite på husets soffa.

Vilket jag fick, och det va så jäkla mysigt att ligga där och höra dom andra babbla och skratta, påminde om barndomen då man fick somna i soffan medans dom vuxna pratade.

Nu är jag själv vuxen, och det dröjde nog inte många minuter innan jag somnade där, ända mot ända med Underbara Sören💞
   
Jag vaknade av att jag trodde jag snarkade, men insåg snabbt att det faktiskt va hunden som lät som en sågmaskin😴😴😴

Men då var det iallafall skönt att pallra mig in till mina egna gosiga hundar❤️❤️

10.00 var det samling även på lördagen, för ytterligare ett rapportpass.

Denna dag skulle vi köra kortare, men lite mer tekniskt, så vi passade på att köra både Glock och Olsson...

   

Som vanligt måste man alltid vara beredd på att lägga lite tid på att snillena ska spekulera, för alltid är det någon tekniskt utrustning som ska krångla...

Men gubbarna är bra på det tekniska👌
 

Dom knallade sen ut en grundsträcka på ca 750 meter, och när dom installerat sig där, skickade jag upp Glock på ett frispår till B.

Det löste han Mycket bra⭐️
Sen flöt träningen på riktigt bra för alla 6 hundar,,,

så nöjd över att Olsson klarade att gå som första hund från A-C, det va länge sedan hon gick som 1:a när vi tränat i grupp, är ju en helt annan sak att alltid gå först när vi tränar själva....

 

Sen blev det även denna regniga dag korvgrillning till lunch....
 

Det regnade nog i princip hela dagen, men på något underligt vis märkte man inte av det, det är väl så när man har det roligt med härliga vänner😍
 

Det var "någon" som tippade av ryggan, och blev liggandes på den våta marken, men inte tusan slutade han käka korv för det🤪
 
Sen skulle vi testa på något som kallas för "hinksök"

Jag har hört talas om det, men inte riktigt vetat hur det gått till, eller hur man lärt in det, så jag var supernyfiken...

10 hinkar 🪣, 5 på varje sida av ett stort fält ställdes ut, och sen visade Sören, Dante och Lyx hur dom skickades ut åt varje håll för att markera hinkarna 🪣medans förarna rörde sig framåt på mittstigen...

Nedan Duktiga Dante⭐️
    
Jag var lite skeptisk över hur Olsson skulle klara uppgiften,

men Shit⭐️hon var en riktig naturbegåvning⭐️⭐️⭐️
Jag visade med retning på 2 hinkar, en på varje sida, och sen föll poletten ner, och hon sprang hela banan som om hon aldrig gjort annat...

Dåliga bilder i regnet, men nedan är jag påväg tillbaka stolt som en Jävla Tupp över min duktiga hund❤️

 
Ska väl erkänna att Sheriffen inte va helt oäven han heller, han fattade också efter 2 retningar, 
 

Över huvudtaget så tycker jag alla nybörjarhundar skötte sig med bravur.⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Nu planerar väl jag i dagsläget inte att köra sök, men det är ju även en superbra konditionsträning, det blev ju 1000meters spring i benen för dom, sen tror jag det är bra för att träna raka skick i uppletande också.

Aaaaaaa, det var verkligen en superkul övning att ta med hem👌

Åsså skulle vi ju ha kört uppletande också,,,, men det där jävla mörkret nu på vintern, för att man inte hinner allt man vill och planerar.

Nu blev det mörkt innan vi var hemma på campingen igen, och efter lite mysigt slappande var det återigen dags för mysmiddag, även denna kväll a la All Inclusive.

Vi bara gick och satte oss vid dukat bord....

 

Även denna dag, var det uppdukat ett smörgåsbord som inte gick av för hackor....

Jag 

ÄLSKAR ju plockmat, tycker att det är det Absolut trevligaste sättet att umgås.....

 
Och så mycket bättre umgänge än denna helg, har vi knappast kunnat haft❤️❤️❤️❤️
 
Och efter regn kommer solsken 🌞 

Vaknade på söndagen till en klarblå himmel, med strålande sol.

Lite kallare i luften, men skönt att slippa regn.

Eftersom vi hade några timmars bilfärd hemåt senare under dagen, så valde vi att stanna på campingen och köra lydnad...
 
Olsson var väääääligt yrslig, och visade sig inte alls från sin bästa sida, bla så bet hon mig i benet på fria följet😮

Tror det kan bero på 2 saker,,,,

dels lite trött mentalt efter två ganska tuffa dagar i rapportskogen, där hon dessutom kanske inte kommit till ro lika bra på kvällarna, som hon gör hemma.

Sen också, så inför rapporttävling för 2 veckor sedan, så körde jag 2-3 lydnadspass om dagen🤭och efter det gick luften ur mig, så det har bara blivit promenader i 2 veckors tid.

Vi skyller på det iallafall😎
   
Men som vanligt fick jag med mig en hel del bra tips, som vi ska fila vidare på nu, om träningslusten infinner sig igen...

Hoppas det✊

Men sen var det dags att säga farväl, till fina inspirerande vänner💞

Resan hem gick snabbt och smidigt.

Vi har packat ur bilen, och Thomas har varit ute med hundarna.

Dags för middag, känns nästan konstigt att behöva laga den själv🤓

 

Som sagt så är jag så otroligt glad och tacksam att vi kom iväg, den här helgen kommer jag leva länge på.

Och hundarna känns också nöjda...    

Nu hoppas jag på en repris i vår, då vi ska vässa formen inför 2022💪
SUPERTACK alla Inblandade❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards