Alla inlägg den 23 maj 2021

Av Ia Weylandt - 23 maj 2021 15:45

 
Helgen inleddes faktiskt lite med något av en besvikelse, och det är det jäkla vädret fel☔️
Vi hade sett fram emot en Hobbehelg, med massor av rolig träning, i goda vänners lag...

Men vi bestämde redan från början, att hålla det öppet och hålla koll på väderprognoserna från SMHI.

För, skulle vädret bli kasst☔️,  så kände vi att vi har det bättre hemma...


OjOjOj som vi kollat väderprognosen sista veckan, och kastats mellan hopp och förtvivlan.

Det ska regna, det regnar inte, vi åker,, vi åker inte,,, packa Hobbe,,, packa ur Hobbe....

Det slutgiltiga beslutet togs sent torsdagskväll, då prognosen visade regn under hela lördagen på den tilltänkta orten...

Tusan alltså,,, jag som var så pepp...

 

Men besvikelsen rann av mig på typ 5 sek,,, vägrar vara "nere" när fyra dagars ledighet ligger framför en, fyra dagar, då även Thompa hade semester...

Bara ta tag i livet och göra det bästa av situationen....

 

Veckan har varit bra...

Det är ju min kortaste vecka, då jag bara jobbar 3 pass, men på måndagen var jag kroppsligt kanska slut efter att ha jobbat helgen, så det blev bara en lång skön promenad i skogen med min älskade hundar i sällskap av fåglarnas ljuvliga kvitter.....

 
Och Sheriffen med sina små pinnar alltså, som han prompt ska släpa runt på....❤️
 

Tisdagen var en ledig dag, och den kvällen spenderade vi i rapportskogen, där vi körde rapport med båda, fast inte samtidigt....

Olsson fick 900+400+150⭐️
 
Glock, som behöver träna framföringar, och motivation fick överlappningar 300+300+300+300
   
Dom har lite olika drickstilar,,,

Olsson står❤️

 
Glock ligger❤️
 
Onsdagen innehöll en kort promenad, och sen en kort lydnad i slottsparken med båda.

Sen ägnade jag resten av dagen fram tills det var dags att åka å jobba, med att handla och städa inför helgen.


Men torsdagen spenderade jag och hundarna i spårskogen, då jag började med att trampa ut varsitt spår till Olsson och Glock.
   
Ägnade väntetiden med en prommis i dom ljuvligaste av skogar...
 
Så märkligt,

egentligen skulle jag ha börjat jobba klockan 14.00 och slutat 21.00

14.00 är det tidigaste jag börjar, och det är varannan torsdag, och tänk, då är jag jättestressad😰känner att jag inte hinner med nånting innan...

Denna torsdag behövdes det någon som tog stängningen, alltså passet 15.00-00.15, så jag blev tillfrågad om jag kunde tänka mig att ta det istället...

Och det var liksom självklart, för plötsligt då känner jag att jag har oceaner av tid innan jobbet, vilket ju är märkligt eftersom vi snackar EN timma....

Och jag skulle aldrig komma på tanken att sticka ut och spåra om jag skulle börja kl 14, för då känner jag mig stressad, men börjar jag kl 15, är jag hur lugn som helst...

 

 JaJa, det var bara en konstig tanke som slog mig.

Hursom, så spårade båda hundarna jättebra och båda plockade alla pinnar...

   
Jag däremot, måste skärpa mig nångång och inte lägga så långa spår när jag ska spåra med båda.

Hade så inihelvetias ont i knät när det var dags att sticka till jobbet, så det blev till att ta dom starkaste värktabletterna, och dom blir jag lite såsig i huvudet av, så jag gillar dom inte...


Men så vart det ledig fredag då, ledig för både Thompa och mig själv.

Och den fredagen inleddes med att vi vallade in fåren i transporten, och körde iväg med dom...

 
Hemska, hemska jag, Hajja att jag har sålt Glock´s får som han fick i present efter SM-Guldet🥇2018

Men så fick det bli, vi sålde dom till några tjejer i Västerhaninge, och lovade att hjälpa till med att transportera dom dit.

Så på fredagsförmiddagen anlände tanterna till sitt nya hem, som såg superfint ut, och tanterna verkade lugna och nöjda när vi lämnade dom och åkte vidare...

 
Tyvärr fick vi indikationer redan samma kväll om att det inte var så glatt...

Tydligen hade det passerat en människa med en valp utanför fårhagen, och tanterna hade blivit helt hysteriska och hoppat ut över det 1 meter höga fårstängslet.

Dom hade fått in dom i hagen igen, men då var dom så stressade, så dom hade genast sprungit och hoppat ut igen...

Blev mycket förvånad när jag läste det, det låter verkligen inte som dom tanter jag känner...

Här har dom gått på 3 eltrådar, och Aldrig rymt eller hoppat, och jag har ju inte elen på när jag vallar...

 
Så hela historian känns lite "märklig", måste jag säga, samtidigt så tråkigt att dom inte är nöjda, men får väl hoppas att dom lugnar sig när dom blivit lite mer hemmastadda där✊

Vi passade iallafall på när vi ändå var i Stockholm, att åka till Stockholm Södra BK för att köra lite lydnad...

 
Sån jäkla nostalgikick att komma dit, det var ju som vårat andra hem under så många år...
 
Hundarna skötte sig bra,,,
 
och det var kul att ta en promenad på dom gamla invanda stigarna, där vi gått så många gånger...

Vi bodde ju bara 10 min därifrån, så vi var nog där minst en gång om dagen tidigare.

Inte som nu, då vi har ca 25 min till Strängnäs BK, och dessutom har både lydnadsplan och uppletanderuta hemma på gården, blir liksom inte som att man sitter och åker då.....
 
Hundarna fick käka en något sen lunch, innan vi vände hem till Sörmland igen...
 
Olyckligtvis hamnade vi mitt i fredagstrafiken påvägen hem, trots att klockan bara var närmare 14, och jag känner bara en sån enorm lättnad över att vi flyttat därifrån, och inte behöver ha det som vår vardag...

Förstår inte hur man har stått ut.....

 

Och känslan sen, när vi svänger in på vår väg, och Välkomnas av stackars Linus, som nu även blivit av med sina fårkompisar💙

 
Men håll ut Limpan, det kan vara saker på G nu💙

 

Det var skönt att slå oss ner i solens sken på altanen en stund när vi kom hem...
 
Men Thompa blir ju snabbt rastlös, satt väl så länge ölen räckte, men sen blev det åka av på gräsklipparen...
   
När vi fick våra nya sängar, ställde vi in våra gamla i gästrummet, och ställde ut gästrumssängen på tomten i väntan på att transporteras till tippen.

Men plötsligt så har hundarna, framförallt Olsson hittat den perfekta platsen att ligga och spana ut över tomten på...
 
Hon ÄLSKAR att ligga där när dom är ute...
 
Så vi tänker att sängen får stå kvar över sommaren som en liggplats åt dom.

Vi försöker täcka över med en pressening när det ska regna, men den kommer ju iallafall bli förstörd till vintern...

Men jag gillar att se henne ligga där och ha det skönt💝
 
Senare tog Frallan en sväng på Linus med hundarna.

Det är nära nu att Olsson går i och börjar simma, men ännu så länge nöjer hon sig med att plaska...
   
Jag var kvar hemma, och förberedde kvällens middag...

 
Mumsligt goda hamburgare 🍔 med ljuvligt god klyftpotatis 🍟😋
   

På lördagen sa SMHI att det skulle börja regna vid 15-tiden.

Perfekt tänkte vi, då hinner vi med en heldag i skogen med Fonzisarna innan vädret bajsar ur...

Vi träffades 10.30, och började med att trampa ut spår...

Jag gick ut Fonzies....

 
Sen skulle vi köra sök med Fonzie i väntan på spåret...

Och Så Jäkla Mycket Tack SMHI, för klockan var bara strax efter 11, då himmelen fullkomligt öppnade sig, och det VRÄKTE ner både hagel och regndroppar medans vi kollade av sökbanan....

Men vi var Glada ändå😁
 
Fru Fonzie och Thomas låg som figuranter, och jag gick på stigen...
 
Och jag ÄR ju lite sugen på att testa på söket med Olsson, för det blir ju ett litet pirr i magen 
när hunden kommer med rullen i munnen.......

 
Men å andra sidan, det där med att alltid träna i grupp, ha tider att passa,,, det ÄR inte riktigt min grej....

Men som jag tokgillar bilden på Fonzie💙 när han kommer in efter att ha hittat en gömd person...
 
Det var ganska omgående när vi var klara med söket, dags att släppa Olsson på sitt spår...
 
Och SOM den lilla hunden spårar⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Det var svårt, det hade haglat och regnat en hel del sedan spåret lades ut, så hon slog endel,,,

men inte ett tapp, inte en missad pinne, och hon spårar så lugnt och fint och är en ren fröjd att gå bakom...
 
Älskade, Älskade hund ❤️
Dom stora grabbarnas spår, skulle ligga lite längre, så därför passade vi på att fika innan det var dags att släppa på Glock och Fonzie...
 
Och det var ju mysigt,,,,,

tills,,,,

himmelen fullkomligt öppnade sig igen,,,

det haglade, regnade, blixtrade och åskade...

Vi hoppade in och tog skydd i bilarna under ca 10 minuter, och sen lugnade det sig igen,,,

och gubbarna bestämde sig för att försöka släppa på....

 

Det gick väl "sådär" för både Glock och Fonzie....
 
Dom kom iväg, men hade båda väldigt svårt att få fäste i spåren som nog mer eller mindre regnat bort...
 
Kan ju sammanfatta det hela med att unga fröken Olsson var dagens ⭐️ och den enda som lyckades plocka in alla sina pinnar....❤️

Solen tittade fram en stund, så Olsson och Fonzie skulle få ett uppletande...

Thomas ville inte köra med Glock, så han fick hjälpa till att valla rutan istället....
 
Första gången för Hickan i fullstor vallad ruta, och det blev lite för svårt för henne under dagens förutsättningar...

Hon plockade 2 ganska snabbt, men sen fick hon inte vittring på dom som låg längst ut i hörnorna,,,,
 
Så Thomas gick ut och lyfte på dom, och då hittade hon dom....
 
Fonzie hittade fyra föremål,,, men kanske inte riktigt inom tiden om det varit i skarpt läge...
 
Genomblöta ända in i benmärgen kom vi hem igen...

Ska det vara såhär i slutet på maj, att man startar bastun och dricker varm chokladmintuu, istället för att njuta av ett iskallt glas rosé på altanen???

Tycker allt är uppochnervända världen just nu🙃

 

Thomas färdigställde den egenihopsnickrade potatislådan när vi kom hem, så nu är potatis under odling...

 
Jag vägrade trotsa kylan,,, är det tamejfaan i slutet på maj, så ska man sitta ute och mysa...

Raggsockor på,,, och inlindad i mysfilt, så funkade det OK ✅ 
 
Lördagen var annars ganska jobbig för mig, för det var Mormis Älskade Morris 2-årsdag, och jag var inte där😔
   
Jag kände mig jätteledsen, och började tänka tankar som att jag Aldrig kommer att bli något för honom, för honom kommer jag bara vara en konstig tant som dyker upp några gånger om året, visserligen varje gång med ganska roliga presenter, men jag får inte vara delaktig i hans liv och uppväxt på det sättet som jag skulle vilja, och det känns såååå jäkla sorgligt.

Så jag grät i omgångar, och när jag skulle ringa på FaceTime och sjunga 🎶 ja må han leva🎶, bröt jag ihop totalt, och kunde inte prata, för jag grät så jag hulkade...

 

Men idag kändes det lite bättre, så jag kunde facetima och sjunga idag istället, och Morris visade stolt upp alla sina nya leksaker💝

Underbara unge❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

   
Jag ska försöka få hit den lilla familjen nån helg framöver då det ska vara fint väder, så vi kan vara ute mycket.

Imorgon ska vi hämta något, som jag verkligen vill att Morris ska se...


Vi somnade tidigt på lördagskvällen, så därför vaknade vi pigga och utvilade på söndagsmorgonen...

Så efter en scootertur, och gofrulle, drog vi till Strängnäs BK, för lite rolig hundträning...

Senaste tiden har vi kört båda hundarna samtidigt i lydnaden, men denna dag körde vi dom en och en...

Och det va kul, känns som länge sedan jag såg hela Glocks lydnad...

Och sådan husse, sådan hund,,,

jag tycker båda ser helt förvildade ut😆

 
Men Glock gjorde en jättefin lydnad....
 
Körde igenom alla Elitmomenten förutom stegen....

Och gläjande nog, börjar han hitta tillbaka till sin fina teknik i krypet...

 
 
Och han Flyyyyyyyyger över hindret...
 
Älskar hoppbilderna på honom💖
 
Jag och Olsson körde igenom hela lägreprogrammet med kommendering, förutom krypet, för det tränar jag separat...

Hon känns jättefin, men jag upptäcker nya saker varje gång jag tränar, som jag behöver träna mer på innan hon är klar för start.

Tex, lät Thomas mig gå en ganska lång sträcka innan läggandet under gång kommenderingen kom, vilket medförde att lilla fina kloka frk Olsson förekom mig, genom att lägga sig själv på ungefär det avstånd som jag brukar lägga henne.

Träna, Träna, Träna.

Men hon är så kul💖
 
Avslutade med en platsliggning, fasiken alltså va långa 5 minuter kan vara när man bara ska stå och titta på en hund som ska ligga still🥱
 
Hundarna fick sen vila en stund i bilen, och vi passade på att gosa lite med en utav dom allra sötaste valpar jag någonsin träffat...
 
Inte visste jag att riesenvalpar kunde vara så gudomligt söta💙
 
Sen körde vi ett uppletande med båda.

Eftersom Olsson hade det lite kämpigt dagen innan, backade vi tillbaka och bara gjorde motiverande korridorer...

Såå duktig var hon denna dag⭐️⭐️⭐️
   
Glock var som vanligt en stjärna⭐️
   
När vi kom hem från Strängnäs, blev jag plötsligt så akut trött och jättefrössen, kroppen värkte, och jag undrade om Corona var på ingång.😷

Gick och la mig, och somnade nog på 1 minut, vaknade 1 timma senare hur pigg och kry som helst💪

Va helt enkelt bara trött...

 

Nu har Thomas stuckit ut på ridtur på Linus med hundarna.

Jag ska ställa mig å skala räkor till kvällens räkcocktail, och till efterrätt blir det friterad camenbert😋

 

På torsdag är det Äntligen min tur att få första sprutan 💉 tänk att man kan längta efter att få en spruta😬


Ha nu en riktigt fin vecka, längtar så tills jag får visa upp vad vi ska åka och hämta imorgon🎁

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards