Direktlänk till inlägg 27 mars 2022

Äntligen MorrisMys❤️

Av Ia Weylandt - 27 mars 2022 16:30

 
Vilken Underbar Fantastisk start jag fick på den här veckan, då jag ÄNTLIGEN efter ganska precis 7 månader fick träffa Mormis Morris igen❤️❤️❤️
Fucking cancer och coronabajset har satt käppar i hjulet för oss hela vintern,

så det var med ett Enormt glädjerus jag satte mig i bilen i måndags och körde dom ca 30 milen ner till vackra Jönköping...

 

Jag kom ner lagom för att möta upp Jonna när hon slutade jobba, och sen gick vi gemensamt för att hämta Morris på förskolan.

Och inför det, så infann det sig som liksom en liten sorg över det faktum att vi bor så långt ifrån varandra, och så sällan ses😥

Morris har ju liksom ingen relation till mig, för honom är ju jag som vilken tant som helst,

trodde jag innan...

För när vi kom till förskolan var barnen ute på gården och lekte, men pga pandemin antar jag, så fick inte jag gå med in på gården, utan jag fick vänta utanför grinden.

Och jag höll faktiskt på att börja grina av Lycka, när Morris efter att ha hälsat på sin mamma, kommer springande emot mig och säger Mormos ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ och ger mig världens största bamsekram❤️❤️❤️❤️❤️🎈

Tack FaceTime,,,, (och att Jonna peppat inför Mormos ankomst)

 

Han kallar mig faktiskt Mormos, vilket jag tycker är skitgulligt😍

Han kallar även sin mamma för Mammos😍

 

Vi stannade till i affären på vägen hem, och Morris köpte en glass som vi mösade med utanför affären....

 
Hemma stannade vi till i parken utanför deras hus,,,

Och det var BARA Mormos som skulle leka med Morris,

Mammos dög inte mycket till🤪

Mormos skulle gunga på kaninen....

 
Och Mormos skulle hjälpa Morris att hissa upp stenar i hinken...
 
Behöver jag säga att jag var stolt som en Tupp över att han verkade så glad i mig fast vi inte setts på så länge....


Gick sen in och hälsade på Morris fina katt Fluffy🐈

Som synes i bakrunden, så hade jag köpt en racerbana till Morris i en något försenad julklapp🧑‍🎄
 
Den innehöll en massa looopar och grejjer, men vi gjorde det lätt för oss, och byggde bara ihop en liten runda...

Och det var svårt nog att köra, bilarna gick såååå jäkla fort.
 
Mamman och pappan verkade inte överdrivet glada över att Morris redan överfyllda rum fylldes med ännu mera leksaker🤪

Men vad ska man göra,,, en Mormis måste ju få köpa julklappar😎


Till middag åt vi nog det jag tycker var den godaste pizzan 🍕 jag någonsin ätit...

Dumt nog tog jag ingen bild på den,,, men det var en salamipizza, som verkligen var täckt av supergod stark salami, lite Oliver och basilika😋

Såååååå jäkla god!



Med magen full av pizza, var Morris verkligen i sitt esse, och for runt och spexade...
 
Coooolaste killen💙💙💙
 
Jag hade också köpt lite nya fina kläder till A-barnet😆
 
Och se, så snygg han blev💙
 
Sicken cooooling😎
 
När Morris sen vid 19-tiden somnat för natten, begav oss Jonna och jag ut och gjorde stan osäker...

På varsin eldriven sparkcykel cruisade vi runt i vackra Jönköping.

Det var askul när jag fått in snitsen, i början var jag lite lätt vinglig😵‍💫

 
Sen somnade jag ganska ovaggat på kvällen, det kostar på krafterna att vara Mormos☺️

Sov skönt, förutom att katten Fluffy valde att sova mellan mina fötter, och varje gång jag rörde mig på natten, så satte han klorna i mina tår,,,,😂😂😂

Men det var lite charmigt det med....😻

 

På tisdagen hade Jonna tagit ledigt från jobbet, så vi skulle kunna hänga hela dagen.

Efter en god frulle klädde vi på oss för att åka bort till Ljungarum där det fanns lite djur att titta på...

Och jösses så envis han är lilla Morrison...

Nu envisades han med att han skulle släpa med sig en stor plastlåda innehållande en massa leksaker,, dessutom skulle han ha på sig, det som i hans värld var ett par solglasögon...
 
Kan väl säga att han inte hade det helt lätt att ta sig ner för trappan,,, men satan som han kämpade på💪
 
Cooooooling😂😎❤️
 
Och han knatade på hela rundan, och gnällde inte en endaste gång över att han fick släpa på den stora plastlåda själv💗
 
Ankorna blev så glada när vi kom....
   
Det fanns en fin liten rastplats där vi satte oss och intog våra medhavda bullar och njöt av solskenet☀️
      

Supermysigt, och ankorna var väldigt sociala och följde efter oss när vi strosade runt...
 
Gick vidare till fåren, som även dom var väldigt sällskapssjuka....
 
Fin bild på mor och son tycker jag💞
 
Och fin bild på Mormis och barnbarnet🥰

Så jäkla härligt när han självmant kom och tog min hand under promenaden😍
 
Har ni sett Jönköpings krokodil 🐊?
Med lite fantasi ser det faktiskt ut som huvudet på Krocko.....

 

Hem sen å käkade lunch bestående av pannkakor 🥞 och jag har nog aldrig sett ett barn lassa in så stora tuggor i munnen...

Pannkakor, de e gott de😋

Sen skulle det lilla barnet sova middag, han sov i 2 timmar, vilket var väääldigt skönt för en trött Mormis🥱😴

Jag skulle kolla på en ny serie, men det tog inte många minuter innan även jag sussade sött😴😴😴😴

Välbehövligt....


Vi ägnade eftermiddagen åt att pyssla och leka med PlayDo lera...

Morris var så jäkla duktig med att kunna färger och lägga tillbaka leran i rätt burk,,,

Jag var skitimpad🤩
 
Lika impad, som jag var av min fina delfin som jag skapade....
 

När pappa Sebbe kom från jobbet blev det en tur på stan...

Bland annat så besökte vi den fina zoobutiken Rilo Zoo
 
Där snälla fru Vasadu, hade lagt undan nya kampduttar till Olsson...

Dom ser faktiskt mycket större ut än vad dom är, perfekta i storlek för att ha i ryggfickan på västen och kampa med när Frollan (Frk Olsson😂) kommer in på stationerna...

Ja, Glock får självklart bita i dom också, men han föredrar snörerna på sidan😍
 
Vi for vidare till en leksaksaffär, där jag lovat Morris att han skulle få gå in och välja ut precis vilken leksak han ville.

Och från det att jag kom, så pratade han massor om att han ville ha en bandtraktor...

Man blev ju lite nervös att det inte skulle finnas någon, men det fanns det Tack och Lov...

Och från den stunden var Morris och bandtraktorn oskiljaktiga....
 
Han lekte med den hela kvällen, han sov med den på natten, och enligt uppgifter från Jonna, så har den även varit med på förskolan på dagarna...

Känns som ett lyckat köp🤩


På onsdagen, då Morris lämnats på förskolan, och mamman gått till jobbet, var det dags för mig att hoppa in i Pugge och bege mig hem till Sjövreten igen.

Stannade till på mataffären, och köpte med mig Världens Godaste falukorv hem😋
   
Har aldrig smakat maken till god korv, men den är ganska dyr💸💸💸

Ca 130:- betalade jag för den ringen,,,,, tur jag inte bor i Jönköping och köper den allt för ofta😆


Resan hem gick snabbt och smidigt...

Tidigare när jag åkt till Jönköping, så har jag haft världens ångest över en skitläskig hög bro som måste passeras, och det har gjort så att jag suttit och hyperventilerat när jag närmat mig, sen fått svimmningsattacker när jag kört över, och mått så pass dåligt så jag måste stanna på första bästa ställe efteråt, bara för att hämta andan och sluta skaka.

Har jag nämnt att jag hatar höga broar med vatten under🤣

 

Bron ligger strax efter Norrköping i södergående riktning, men sist jag körde så hittade jag en alternativ väg om man körde av mot Norsholm,

Såååååå jäkla skönt, där är det bara en liten låg bro över Göta Kanal som skall passeras, det klarade jag galant på både dit och hemvägen💪

 
Så skönt att komma hem igen, blev lite mycket hemmafrånvaro, med först hela helgen i Tärnsjö, och sen bara en natt hemma, följt av två nätter i Jönkan.

Men jag ska inte klaga, har haft det väldans bra på båda ställena, men ändå, skönt att få sova i sin egen säng, duscha i sin egen dusch, och framförallt träffa Thomas, Glock och Olsson igen...

 

 Vi gick en skön prommis på eftermiddagen, men annars var jag ganska sliten, och vilade mest hela kvällen...

 

På torsdagen spenderade jag hela dagen på Mälarsjukhuset i Eskilstuna för påfyllning av nya cellgifter...

Man kan tycka att det inte ska ta så mycket på krafterna att bara ligga stilla en hel dag, men jag är ganska slut när jag kommer hem efter en dag där.

Men glupande hungrig efter att börjat dagen med 40 st cortisontabletter.

Det blev ett STORT lass med falukorv och makaroner, en STOOOR portion glass till efterrätt, följt av en kartong Toffiefee😎

 

Men det är väl tur att det slank ner lite då, för på fredagen försvann matlusten och aptiten😔

Däremot kändes kroppen ganska så pigg, så jag tog hundarna med ut på ett försök till en 3 km´s PW i elljusspåret...

   
Så hemskt mycket PW blir det väl kanske inte, även om tempot går upp något när jag har dom kopplade.

Däremot är ju spåret ganska så kuperat, med två rejäla backar, men jag kände mig faktiskt riktigt pigg i benen och flåset💪

När Thompa slutade jobbet, drog vi till Södertälje och Biltema, för att köpa nytt batteri till Thompa motorcykel.

Vinterns kyla verkade ha sugit ut det gamla, men nu har Hojjas nytt fräscht batteri, och är redo för sommarens turer.

 

När vi ändå befann oss i Södertälje hoppade vi in på brukshundklubben och körde några moves...

Glock, som trots att han inte visat någon hälta på hela veckan, fick ändå ta det lite lugnt, och bara köra lite fritt följ...

 
Kan väl meddela att Sheriffen själv tycker han vilat färdigt,,,

han var helt jäkla galen och stekhet🔥

 
Lilla fina Frk Olsson, fick värma upp i lite fritt följ,,,,
 
Och sen la jag allt fokus på framåtsändandet, som jag inte gjort utomhus sedan i november.

I Nykvarns fina Hundhall har jag under hela vintern tragglat saktagåendet, så nu blev det spännande att sätta ihop momentet igen....
 
Och jag tycker faktiskt hon skötte sig riktigt, riktigt bra efter så lång tid....🤩
 
Trodde vi skulle få backa bandet långt mer än vi behövde....
 
Riktigt kul, för det är ett jäkligt roligt moment när det funkar,,,
 
Även om det ganska sällan gör det i skarpt läge😂😂😂

Men vi ska kämpa på💪👊
   
På vägen hem, släppte Thomas av mig och hundarna vid tågstationen i Läggesta, åsså knallade vi dom 2 kilometrarna hem,,,

 
Kände att det var dags att passa på å röra på mig,  för vis av erfarenhet, vet jag att mina ben brukar börja värka som Faan under lördagen, 2 dagar efter att gifterna ☠️sprutats 💉in i min kropp....

 

Och mycket riktigt, så vaknade jag på lördagen, och kunde knappt stödja på benen.

Märkligt att det kommer som ett brev på posten, men samtidigt ganska skönt, för det följer det sitt mönster, så ökar smärtan för att kulminera under söndagen, och sen börja ge med sig under måndagskvällen....

Vetskapen om att det bara handlar om några dagar, gör det ändå genomlidbart, även om det är fruktansvärt jobbigt när det är som värst...

 

Fredagen var ju våffeldagen, och ja,, egentligen tycker jag väl att alla dess "dagar" är ganska töntiga, men samtidigt tycker jag det är lite roligt att skapa något kring temat.

Nu hade jag ju tyvärr ingen matlust alls på fredagen, så jag sköt på våffelfirandet, och hoppades att det skulle smaka bättre  under lördagen...

 

Vaknade upp på lördagen till en alldeles oplanerad helg, vilket ju är skönt när man inte vet hur man mår...

Bullade upp med en riktigt god frukost,,,

 
Där tyvärr mina Älskade riskakor smakade absolut ingenting😕

Trots philadelpia, avokado, tomat och massor med örtsalt, som jag vanligtvis tycker är så gott, så smakade det bara som att sitt och tugga på frigolit😖
    
Däremot så smakade melonen, jordgubbarna och blåbären gudomligt, så lite fick jag i mig👍

Efter frullen blev det ett riktigt slitgöra på gården,,, iallafall för Thomas, jädrans som han jobbade.

Jag försökte väl göra så mycket som jag orkade, men jag orkar bara så korta stunder, sen måste jag sätta mig ner och vila emellan, så det känns inte som jag gör ett skit...🥺

 

Försökte koppla av i en solstol och läsa bok, men inte lätt när man har en liten BC, som hela tiden pockar på uppmärksamhet, och kommer med pinnar och vill leka hela tiden...

 
Olsson hon roar sig själv och ligger och slaktar sina pinnar...
 

 Thomas knallade ut varsitt kort spår åt dom här hemma i våra skogar, som dom fick ta efter att dom vilat på lunchen.

Och jävlar i havet va kul det var att spåra igen🎈

Har nästan glömt och förträngt vilket lyckorus det ger att följa en hund som spårar, och jag blir lika impad varje gång...

   
Olsson fick sitt första spårupptag på säkert över ett halvår.

Har spårat 2 gånger sedan i oktober, och då var det ena på fält, och det andra i skog med direktpåsläpp...

Men satan, så bra hon gör det♥️
Thomas hade lagt det lite parallellt i rutan, för att bjuda in åt rätt håll, men hon verkligen går ut, analyserar, och väljer rätt👊

Så jäkla härligt att se👏👏👏👏
 
Sen spårar hon super⭐️
Nu var bara spåret ca 400 meter, 3+slut, men hon är Magisk✨att gå bakom,,,

så lugn, så noggrann....
 
Jag var såååå jäkla nöjd efteråt av  det korta spåret, även om jag flåsade som om jag sprungit maraton.

Men nu jäklar va taggad och peppad jag blev, jag SKA ta mig tillbaka i spårform igen, och jag ska börja NU...
 
Eller jag väntar nog tills på tisdag, då bensmärtorna förhoppningsvis är ett minne blott för denna omgången...
Så jäkla triggande att sätta upp ett mål som tamejfaan ska bli verklighet....

 

Sheriffen taggade också på rejält när han insåg att han skulle få spåra...

Jädrans han bara vibrerade i hela kroppen när Thomas styrde honom mot påsläppspunkten....
   

vanligtvis är det inget bra att han taggar på så, för oftast vräker han sig bara ut i rutan, och väljer första bästa håll...

Men även Sheriffens upptag låg lite parallellt, så även han kom iväg åt rätt håll⭐️

 
Jag hade glömt att lämna över korvpåsen till Thompa, så det blev för mig att kuta ut med den när Knocke hittade första pinne🏃‍♀️
Tur då att den låg redan efter 50 meter😰

Hade kunnat bli en lång språngmarsch annars....

 
Härligt att stå med därute, och se Glocks glädje när han fick fortsätta spåra....
 
En glad och lycklig Sheriff, som plockade alla pinnar 3+slut...
 
Och belönades massor efter avslutat spårarbete....
   
Hundarna och jag tog sen en mysig prommis hem från spåren...

Så nöjd med lördagen, trots onda ben.....

 

 Tyvärr blev väl inte våffelmiddagen riktigt som jag hade tänkt mig😟

Blir så trist, när man bullar upp det som jag vanligtvis älskar, åsså smakar det absolut ingenting.

Istället för traditionella våfflor, som inte kändes så kul att äta på en helg, så gjorde jag västerbottenvåfflor, med räkor, löjrom och avokado och skagenröra...

 
Å det bara växte i munnen på mig, jag kunde inte få ner det🤮

Tråkigt....

Däremot så gjorde jag belgiska våfflor 🧇 till efterrätt, och la på glass🍨 , jordgubbar 🍓 banan 🍌  blåbär 🫐 och hemmagjord chokladsås..

   
Och det smakade himmelskt gott, jag hade kunnat äta flera stycken, märkligt, jag som aldrig varit någon efterrättstjej 🤷‍♀️

 


Dagen som idag, söndag, har varit väldigt lugn, för mig iallafall.

Jävlar va benen värker, svårt att beskriva smärtan...

Thomas har farit runt som en galning hela dagen och pulat och fixat massor på gården.

Jag hade velat börja vårpimpa altanen, och plantera lite blommor, men känns som det får vänta eftersom det ska komma snö i veckan😤

 

Jag var ute och lät Glock putta runt lite på fåren...🐑🐑🐑🐑🐑🐕

 
Det var vääääldigt uppskattat....
 
Och jäklar så bra han lydde...❤️⭐️❤️👏❤️
 
Gick ut på vår egen lydnadsplan, och gick några hundra vändor framåtsändande med Olsson...
 
Närå, 100 vändor blev det inte,,, men 6 kanske,,,

Vår plan är fortfarande lite för mjuk, behöver några veckor till att torka upp, så vi inte trampar sönder den...

 

Lite pyssel med hästarna orkade jag också med en kortis...

WaijtiI växer så det knakar...
 
Hundarna är lika förtjusta i morötter som hästarna är😂
 
Dom försöker nästan sno dom ur munnen på lilla Waijtii.
 
Puss på dig kompis, har du nån morot å bjussa på?
 
Planen var att Thomas skulle rida ut på Linus, och jag skulle leda Waijti,

men jag orkade inte,

så vi gjorde det lätt för oss å släppte dom i paddcken, där dom fick rusa ur sig...
 
Så harmoniskt att stå brevid, och se hur dom bockar, brallar och kutar runt...
   
Thomas jobbade även lite med lillhästen.

Han har blivit riktigt följsam, och går nu med lätthet med Thomas, trots att Linus står kvar med mig...

Husse och häst har typ samma frisyr😂🤣😂🤣
     
Nu väntar en ganska fullspäckad vecka.

Hovslagaren kommer på tisdag, och fårklipparen på onsdag.

På fredag drar jag och Thompa förhoppningsvis iväg på kryssning.

Skulle ju ha åkt i fredags egentligen, men jag bokade om efter att jag mådde så dåligt sist jag fick gift, och tur var väl det, hade inte varit så kul å åka iväg och inte kunna äta något...

Så nu håller vi tummarna för att jag mår så pass bra, så vi kan åka nästa helg istället🍀

 

Ha nu en riktigt fin vecka, alla fina människor därute😍

sommartiden är här, med längre ljusare kvällar, lite bakslag med snö lär vi väl få räkna med,,

det är ju inte för intet, det kallas Aprilväder☀️🌨🌦🌧⛅️⛈

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards