Direktlänk till inlägg 7 maj 2022

Träna, Träna, Träna….

Av Ia Weylandt - 7 maj 2022 16:15

 
Ja fysomtusan, som vi tränat i veckan som gått.

Går det åt Helvetia på söndag, vilket jag är mycket väl medveten om att det kan göra, så kan jag iallafall inte skylla på att vi inte har tränat, och skulle någon säga till mig att vi tränat för lite, så skulle jag nog ge den personen på moppo 👊


Inledde måndagen med att gå en 6 km´s prommis med båda hundarna i flexikoppel för att få lite draghjälp.

Lämnade hem Glock till Thompa på kontoret, och gick ner och körde lydnad med Frk O....

Och herre jävlar, så bra som det kändes efteråt👍⭐️🎈⭐️👍❤️🎈

Nog det snyggaste ställandet, och det bästa framåtsändandet vi någonsin gjort⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Trampade ut ett kort spår till Olsson här hemma i våra skogar,,, och gick sen och la mig och sov i 75 minuter 😴😴😴

Helt jävla slut🥱

 

När klockan ringde för väckning, hoppade jag likt en brandman i kläderna, och följde med Thompa ut för att släppa Ollibompa på spåret...

 
Och hon gör det sååååååå jäkla fint...⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
spåret låg på ca 50 meters djup, så långt ut brukar jag inte lägga det, men ville testa av hur hon betedde sig,,,

och hon bara matar på framåt,,,

hittar spåret, checkar av åt båda hållen, väljer höger, vilket är rätt...

SÅ JÄKLA SNYGGT👌

 

Körde sen ett uppletande i fyra korridorer där alla fyra föremålen låg längst ut på djupet...
   
Och hon gör det såååå jäkla bra🌟🌟🌟
 
Avslutade en fin kväll med en mysig prommis....
 
Glada skuttiga hundar som lekte runt med sina pinnar❤️❤️
 
Och sen tog liksom orken slut, somnade i soffan innan vi hunnit äta middag😫

 

På tisdagen kl 10.00 mötte jag upp en militär på Härads skjutfält i Strängnäs för rekning av eventuell rapportsträcka.

Strängnäs BK kommer att arrangera Riesenschnauzer-SM i alla grenar i början på september, och vi har fått den enorma fördelen att få använda militärområdet för rapporttävlingen...
    
Många bommar är det för att ta sig in på militärfältet...

 
För typ 10 år sedan, då vi hängde på Enduros kennelläger varje sommar, så körde vi rapport inne på militärens område, så jag hade ett hum om hur det såg ut i markerna, men jösses det kan ju ändras på 10 år.

 

Men jag blev faktiskt positivt överraskad över vilken fin sträcka det gick att få ut.

Nu behöver den finjusteras lite, bla ska vi röja lite på ett ställe där det är lite risig på marken.

Men sen framförallt så finns det ett ställe där vi måste se till att få bort lite gammal taggtråd.

Men om det funkar, så kommer C-stationen bli asbra, för då ser man dom komma ut ur skogen, och ta sig över ett fält.

Man ser dom ju även när dom sen går iväg över fältet.

Tidigare har det då varit taggtråd runt det fältet, och det mesta var borta, men det fanns tyvärr kvar på ett dumt ställe,😣

och med SM i Axvalla 2012 i färskt minne, där arrangörerna bara gjort en liten öppning i taggtrådsstaketet, vilket var helt jäkla idiotiskt, så vill jag att all taggtråd ska vara bortplockad...

 

Men håller tummarna för att det går att lösa✊
Mellan 9-13 var vi ute och rekade, och jag kan lova att jag var heeeeelt jäkla slut när jag kom hem.

Gick och la mig och sov i över 3 timmar...🥱😴

Hade velat lagt ett spår till T&O, men jag orkade helt enkelt inte...😔


Däremot blev det lite lydnad framåt kvällskvisten...

Glock är så jäkla tokladdad inledningsvis,,,

 
Tassarna går som en symaskin på honom...
 
Men det ger sig efter ett tag, och fria följet såg mycket fint ut⭐️⭐️⭐️
Hoppas han håller ett tag till för tävling, för det känns som om han har så mycket kvar att ge...

Glädjen är det iallafall inget fel på🕺
 
Och lilla rara Frk Olsson känns så fin i alla momenten...⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 
Härligt att vi nu öppnat upp hagen brevid lydnadsplanen, så hästarna och fåren kan gå där och beta...

Blir en mysig känsla när vi är samlade allihopa💞
 

På onsdagen åkte jag ner till Eskilstuna BK för att köra lydnad och uppletande.

Började med att leta i deras nya tävlingsruta som jag misstänker kommer användas på söndag.

 
Tycker hon gjorde det bra, la alla fyra föremål på djupet, och hon hittade alla👍
 
Lydnaden sen, kändes också bra.

Körde igenom hela högreprogrammet (fast som träning) 

Stannade på vägen hem och trampade ut ett spår.

Va helt slut när jag kom hem, och gick å la mig och sov medans spåret låg till sig....


Så spåret fick en liggetid på nästan 2 timmar.

Men återigen, vilka jädrans upptag hon gör⭐️⭐️⭐️⭐️🌟
 
Det är så snyggt, så jag glömmer av att fota😜

Däremot kunde jag zoooma in dom när dom var påväg mot slutet...
 
Hon spårat asbra med låg nos hela tiden, som en sugklocka, säger Thompa❤️


Avslutade dagen med en fin promenad, där Sheriffen var i sitt esse, och lekte runt mest hela tiden....
 
LEK MED MIG HUSSE!!!!!!!
 
Men det hinns också med en liten godisstund utefter vägen💞
 
På kvällen åkte Thompa iväg för att skjuta pistol, och jag fick en egentid kväll.

Och då Älskar ju jag att experimentera i köket.

Har länge velat testa att göra egen ravioli, men det har aldrig blivit av, för jag tycker den man köper är så god...

Men nu Äntligen gjorde jag ett försök....

 

Jag gjorde pastadeg redan kvällen före, så den hade verkligen fått tid att ligga till sig i kylskåpet över natten, och den var underbart elastisk när jag körde den i pastamaskinen...

 
Sen gillar jag att skapa från rester som vi har hemma.

Så jag gjorde fyllningen på färsk spenat som var kvar från söndagens salsiccapasta.

På tisdagen käkade vi hemmagjord pizza med bla kronärtskocka, så även resterna från skockorna åkte ner i mixern tillsammans med philadelphiaost, vitlök och kryddor...
 
Fyllningen smakade supergott,

och jag måste säga att raviolin blev "ganska" snygg för att vara första gången☺️
 
Sen tyckte jag det var lite svårt att veta när dom var klara, för enligt överallt där jag kollade, så stod det att dom var klara när dom flöt upp till ytan, men dessa rackare flöt upp direkt...

Hmmmm🤔

 
Men jag kokade dom i 3 minuter, för jag brukar koka "vanlig" färsk pasta i 4:a minuter, och jag tänkte låta dessa puttra en stund i såsen också....

Dom tappade lite form när dom kom upp ur kastrullen, men dom höll ihop så fyllningen var kvar inuti...
 
Och faktiskt såg det ganska gott ut när jag la upp dom på tallriken tillsammans med smör och salviasåsen, och rostade pinjenötter...
 
Och det smakade Gudomligt😋

 
Torsdagen inledde vi med en makalöst vacker promenad...

 

Passerar "hundbadet" och båda två är nu riktigt nära på att börja simma...
 

Glock går inte i så länge Olsson är i vattnet, men så fort jag kallar upp henne, så hoppar Sheriffen i och plaskar runt...

 

Jag har en Superfin runda som tar ungefär 90 minuter att gå.
 
Bra start på dagen...☀️
 
Jag märker att jag har som mest energi på förmiddagarna, sen vid lunch tar liksom bensinen slut,

så efter den fina prommisen gick jag direkt ner och körde lite lydnad, som känns fortsatt fin🍀

 

Käkade lunch, och vilade en stund på maten...

Det är skönt och behövligt att sova en stund på dagen, men ibland är jag tröttare när jag vaknar, än innan jag gick å la mig☹️
Nu hade jag bestämt att Olsson skulle få ett fullångt högrespår på 1200meter innan söndagen.

Har skjutit på det varje dag i veckan för jag har inte orkat, och orkade egentligen inte denna dag heller, men jag tvingade verkligen ut mig själv och trampade upp ett fint drygt 1200 meters spår...

 
Åkte å lämnade lite skräp på återvinningen,  handlade lite på ICA, och sen åkte jag och fiskade upp Thompa och hundarna för att efter 105 minuter släppa T&O på spåret...

 

Och nu börjar det nästan bli tjatig, men JÄVLARS vilka fina upptag hon gör...

Hoppas, Hoppas, Hoppas hon visar upp det i Eskilstuna på söndag...

Lugnt och fint jobbar hon sig ut i rutan, hittar spåret, checkar av åt båda hållen, och väljer sen rätt⭐️⭐️⭐️

 
MAGISKT⭐️❤️⭐️❤️⭐️❤️
Spårade superfint, missade tyvärr en pinne där ute, men fann slutet...
 
Tittar man på DogTracken efteråt, så är det lite förvånande att hon missat en pinne, för hon har verkligen varit i spåret hela tiden....
  

Men, men, så är det...

Nu vet vi ju iallafall att hon orkar med att spåra i drygt 1200 meter, hon har aldrig spårat så långt förut....

 

Sen var i princip min dag slut, orkade inget mer än att inte göra nånting.

Tycker faktiskt att det ska bli lite skönt efter söndag att släppa träningskraven jag har på mig själv.

Har ingen planerad tävling innan hösten, och ska under sommaren i lugn och ro börja fila på Elitmomenten.

Träna för att det är kul, och inte känna att jag gör det för att jag MÅSTE bara för att jag vill komma väl förberedd...

Sen är ju självklart tävlingarna själva moroten, och anledningen till att jag tränar, men det har blivit lite intensivt nu under en period.....

 

Åsså blev det fredag då, skön känsla när Thomas klocka ringer på morgonen, att veta att att snart är det helg, för även om jag inte jobbar just nu, så är det ändå något speciellt med helger.

Man äter lite godare, och tar sig något gott i glaset....

 

Min fredag inleddes med att Knocke och jag drog till Enköping för laserbehandling.

 
Lasrar både frambenen och ryggen...

 


Om någon undrar varför han har en handduk slängd över huvudet, så är det för att jag inte vill att han ska utsättas för ljuset från lasern.

Vi har ju skyddsglasögon på oss.... 

 

Det tar nästan hela förmiddagen när vi åker dit, sticker vid 9 på morgonen, och är hemma vid 12 igen.

Hemma igen tog jag och Olsson, som varit kontorshund med husse, en fin cykeltur...

 
Cyklade bort och stannade till vid badet...

Hissnande vackert!!
 

Jag hade tagit med en borste, och tänkte sitta där i godan ro och borsta på henne, för hon fäller som bara tusan just nu.

Men Frk Olsson ville bara bada, och hon ville att jag skulle kasta pinne åt henne, men jag tycker det är för kallt för att hon ska simma, så hon blängde surt på mig en stund,,,,


 
Men sen satte hon igång och roade sig själv...
 
Mysigt att sitta där på en sten och blicka ut över vattnet...

Men sen var det dags att vända hemåt igen..
   
I med lite lunch till både mig och hundarna, och sen vilade vi alla 3 en timma på maten.

 

Det börjar bli dags att klippa gräset på tomten, men kom istället på den briljanta idén att ställa dit fåren en liten stund...

 

Glock var överlycklig som fick valla in dom, och sen ligga och passa på dom, för dom ville gärna gå upp och käka på syrenhäcken, vilket vi inte var så förtjusta i att dom skulle göra...
 
Och finaste Glock tog sitt uppdrag som syrenvaktare på största allvar..❤️❤️❤️
Olsson, hon lekte Katten bland Hermelinerna😂

Betar dom, så betar jag....

 

Vi 2-benta hade annars bestämt oss för att fira Ollibompas uppflyttning till Elit med pompa 🥳 och fanfarer🥳
Eller iallafall med lite god mat och dryck😜

Inledde firandet med varsin god drink i solskenet på altanen,

Vilken magiskt fin kväll ☀️ det blev..

Underbart att kunna sitta ute😍

 
Sen åkte självaste bubblet fram🍾
 
Svaldes ner tillsammans med lite smått och gott🤤
 
Skål Tamejfaan🥂
 
Tack Underbara älskade Olsson för att du ger oss en anledning att fira🎈

Självaste huvudrollsinnehavaren, tog det hela med ro, egentligen får hundarna inte vara i utemöblerna, men vi gjorde ett undantag...
 
Det var ju trots allt hon som stått för den största bedriften❤️❤️❤️❤️❤️
Sen flyttade vi in i köket, och Thompa slukade en hummer rätt och slätt rakt uppochner på en rostmacka...

Själv åt jag det jag tycker är absolut godast just nu,,, pilgrimsmusslor😋
 

Hundarna smaskade på smarriga märgben🍖🍗

Tyvärr var jag ruskigt jäkla trött, så,redan vid 19.30 drog jag mig tillbaka, och somnade omedelbums😴 

Det är ju lite tråkigt när det är fredag och allt😩

 

Vaknade upp på lördagsmorgonen till ljudet av regn 🌧 

Och tänk att lite nederbörd kan göra en så lycklig😆

Men sen man blev "nästan" bonde, så är man beroende av "lagom" av alla väderlekar, och för att få lite fart på betet, så behövdes allt lite regn...

 

Nu kom det tyvärr så lite, så det känns som det gjorde varken från eller till på växtligheten...

Däremot blev våra vita jävla trägolv jävligt skitiga😡

 


Jag tjatar som faaaaaan på Thomas att vi ska renovera köket och hallen, och lägga in ett mörkare golv där inte precis alla jävla fläckar syns...

Men min sambo är så ekonomiskt lagd när det kommer till vissa saker, så han tycker det är bättre att vi bestämmer att jag ska dammsuga varje dag, och han ska moppa golven varje dag...

Och simsalabim, så är det rent och snyggt....

*SUCK*

Roligare med nytt och fräscht....

 

Efter en mycket god lördagsfrulle, ville jag ut och köra ett sista lydnadspass med Frk Olsson...

Och det kändes väl "sådär"

Vissa moment super, andra inte så bra...

 

Men det blir som det blir,, det ska bli kul om vi nu kommer så långt som till lydnaden...

Knockeboy fick också lyda lite, och var som vanligt stekhet...

 
Älskade Sheriffen som vill så mycket❤️❤️❤️

Sen blev det hästpyssel samtidigt som regnet vräkte ner utanför...

Hundarna som annars mest strosar omkring ute när vi pular med hästarna, kom in och sökte skydd från regnet i stallgången...

 
Men regnet upphörde lika snabbt som det började.

Så då blev det lasttning för Waijti,,,,,
 
Och han är stencoool, knallar numer bara rakt in⭐️⭐️⭐️
 
Gör det sen till en mycket mysig stund att stå där inne med husse och käka morötter...
Ännu så länge har vi inte stängt luckan bakom honom, men det blir nästa steg i träningen...

 

Thomas fortsatte sen med en massa gårdspul, jag gick in och gav hundarna lunch, och sen sov vi middag i 1 1/2 timma😴

Hade ställt klockan på väckning, men kände mig inte alls färdigsövd när den ringde.

Hade helst bara velat sova vidare...

Men ville ut och köra ett peppande, motiverande uppletande med frk O,,, så det var bara att masa mig upp.

Tur att hon skötte sig så bra, så det kändes mödan värt...⭐️⭐️⭐️

 


Nu känns det roligt och spännande inför imorgon.

Och självklart vill man ju att det ska gå bra, men det är inte så att livet förändras om det skiter sig...

Hade ju egentligen tänkt skita i spåret i år, men iom att jag fick dispens så Thomas kan gå själva spåret, så kändes det kul att testa.

Eskilstuna är ju ändå så nära, och vi har planerat massor med rolig shopping om vi inte får vara med hela dagen😝

 

Men såklart håller vi tummarna för att hon får visa vilken duktig spårhund hon är 🍀

 

Ikväll blir en tidig kväll, ska grilla oss varsin hamburgare nu, och sen hoppas jag vi kan klämma ner efterrätten jag gjort till ftedagens firande, men som vi då inte orkade med...

 

HA EN FIN KVÄLL!!!!!!!!!


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 12 maj 17:30

  Aaaaaaaaaaah, så sitter man då här igen, hemma vid mitt älskade köksbord, lite trött och sleten efter en intensiv helg. Men samtidigt så in i bengen nöjd och glad ända in i själen, efter en härlig helg fylld av hundträning från morgon till kvä...

Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards