Direktlänk till inlägg 5 juni 2022

Välkommen Juni☀️

Av Ia Weylandt - 5 juni 2022 16:00

 

Det känns som om vi fått ett sånt jäkla varannandagsväder på sista tiden,,,,☀️☔️☀️☔️☀️
Så var det i Flen förra helgen, och så har det varit i Åkers-Styckebruk varit i veckan....

Men mina dagar är ganska lika oavsett väder,,, även om mitt  humör kanske är lite bättre när solen skiner😎


Vi inleder med sköna promenader....
 
Och hundarna är lika glada och skuttiga veresig solen skiner ☀️ 

Eller regnet vräker ner 🌧 
 
Ibland önskar jag att jag vore en hund🤪....

 

Avslutar många av våra prommisar med att gå förbi "människobadet"

Iallafall något positivt med skitvädret är att inga människor vill ligga å bada där, så vi har stranden för oss själva.. 
 

HickeliPick, vill gärna få pinnar kastade åt sig,,, men jag vägrar,,, tycker ännu att det är för kallt i vattnet...

Vill dom bada får dom göra det självmant....

 

Och till slut ger hon upp,,, och börjar simma runt, runt, runt.....
 

Och springer stundtals runt som ett yrväder på stranden....
     

Sheriffen är inte mycket för att simma utan retning, utan ligger mest på span, och kollar in när syrran plaskar runt...,
 
Efter promenaderna har jag kört lydnad med Olsson, och vallat med Glock....
 
Sen är det dags för lunch och sova middag😴💤😴💤😴

 

Och sen måndag, tisdag, onsdag, fredag, har vi ägnat eftermiddagarna i spårskogen....

 

Måndag=Bakspår😩

 

Tisdagen bjöd på 2 spår...
Tisdag spår 1= Bakspår😩😩
    
Tisdag spår 2= Framspår "hurra"🥳🎉💥💃🕺🌟

    
Onsdag= Framspår "hurra"🥳🎉💃🕺💥🌟

 
Fredag = Framspår "hurra" 🌟💃🕺🎉🥳💥❣️
      
Ett tag var vi nästan sugna på att lägga spåret på hyllan en tid, för hon verkar liksom inte tycka det är kul.

Hon har ingen som helst förväntan när spårselen åker fram, till skillnad mot dom andra delarna vi tränar.

Då hoppar och tjuter hon av glädje när tex tjänstetecknet plockas fram inför ett uppletande...

Vet inte om det beror på att det numer är Thomas som spårar med henne, och jag som står kvar vid upptagsrutan.

 

För även om hon Älskar sin husse, så är hon en riktig mammagris, och som jag skrivit tidigare, så får han ju vissa mornar koppla henne för att få med henne ut ur sovrummet på vardagsmornarna, och dom ska gå upp, och jag ligger kvar i sängen❤️❤️❤️❤️❤️

Men vi får se hur vi gör med spåret, ger nog inte upp ännu,

åsså hoppas vi att när proppen i lungan släppt, och jag kan få upp flåset lite, att jag snart ska kunna spåra själv med henne igen...🍀


Onsdagen bjöd ju annars på ett riktigt skönt och fint sommarväder☀️

 
Puss husse❤️
 
När hundar, får och hästar fått det dom behövde på onsdagseftermiddagen, drog Frallan till Strängnäs för att skjuta pickadoll 🔫

Och jag unnade mig lyxen att sätta mig på altanen, med ett glas rosé, jordgubbar 🍓 och en bra bok 📖 

 
Åååååå vilken bra "unsdag" jag "unnade" mig 😁

Och inte nog med det, jag älskar ju att skapa nya maträtter när jag är själv hemma.

Just nu har jag snöat in på sparris...

Jävlar va gott det är😋

Tidigard i veckan har vi käkat sparrissoppa, och denna onsdagskväll i min ensamhet testade jag att göra en sparrispizza...... 
   
Och håll i hatten va gott det var....

Den har jag inte gjort för sista gången....👌

Vid 20-tiden kom husbonden hem från skjutbanan och var glad, han hade skjutit 2 guldserier, fråga mig inte vad det betyder, men jag är glad, när han är glad....😃

 

Inte så glad var jag dock, då jag vaknade på torsdagsmorgonen, och hörde regnet smattra mot fönsterrutan....

Hövvaligen, så rått och kallt det såg ut när jag tittade ut genom fönstret...

Men det va bara på med regnkläder och ge sig ut i ruskvädret...

Knallade bort till elljusspåret, fick runt det, och knallade hem igen, en tur som tar ca 90 minuter.

Finns väl inget skönare än att komma hem efter en rejäl runda och sparka av sig alla kläder, hoppa in i duschen och sen mysa runt i en morgonrock en stund...

 

Men sen kom träningsångesten över mig, gillar INTE att träna i regn, men med mottot,,,,,,

 
,,,,, så var jag ju såklart tvungen att ta till en nödplan......

Och då är jag ju så evigt glad och tacksam att vi har Världens Bästa Hundhall bara 15 minuter bort.....❤️❤️❤️
 
Ååååå va jag har saknat att ta selfies i den spegeln😂😂

 
Båda hundarna skötte sig bra🌟🌟🌟
   
Och förutom stort fokus på fria följet för båda, så blev det såklart också en massa lek och bus....
 
Den Vackraste Sheriffen i stan❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
 
Jag blev lite skrockfull innan jag vågade åka till hundhallen....

Minns alltför väl en dag i slutet på maj för 1 år sedan, då det också regnade precis hela dagen och vi bestämde oss för att flytta träningen inomhus....

Då, för 1 år sedan när vi kom hem igen, stod ju källaren under vatten....

 
Usch, minns än idag Titanickänslan, när allt bara flöt omkring därnere....
 

Så kan säga att det första vi gjorde när vi kom hem, var att gå ner i källaren och kolla läget...

Men det var lugnt😰

 

Efter att vi spårat i fredagseftermiddag drog vi alla ut på en cykeltur...

 
Jag har ju fortfarande stora problem med mitt jävla knä, och nu när jag äter blodförtunnande kan jag inte äta värktabletter, så att gå för mycket funkar inte.

Kom då på den briljanta idén att cykla istället,,, och det var faktiskt jätteskönt för knät....
 
Ser ju väldigt lugnt och harmoniskt ut, men sanningen är att ca en mikrosekund efter den idylliska bilden är tagen, gör Hickan en tvärnit framför min cykel, och jag som trodde jag nådde ner till marken med benet, upptäckte den hårda vägen att sadeln var alldeles för hög...

Så jag bara stöp rätt ner i asfalten och tog emot mig med högerhanden...

Så nu är det inte bara knät som gör ont...😩

 

En annan som också ramlade på cykeln under fredagen var Mormis älskade Morris...

Usch va jag grät och led med Jonna, när dom ringde henne på jobbet från förskolan och sa att hon behövde komma snabbt för att åka in till akuten med Morris...

Vilken jäkla oro...

Men det gick bra, inget som behövdes sys, och alla tänderna kvar i munnen ❤️
 
Det är vid sånna där tillfällen jag blir extra ledsen för att dom bor så långt bort😔

Jag hade velat gå till Morris på kvällen, trösta honom och äta glass....

Men nu fick jag bara skicka slängpussar genom cyberrymden....😥

 

Jag hann sitta på altanen en stund på kvällen, men sen herrejävlar va snabbt himlen blev alldeles svart, åskan dånade och regnet vräkte ner...

Fick gå in och tända ljus istället...

Avslutade med att äta en helt OK sparrispasta...

Den var god, men kan utvecklas för att bli ännu bättre....
   

Under lördagen hade vi trevligt besök av Fonzisarna, som kom för att träna lydnad och fika...

Så jag ägnade förmiddagen åt att baka en rabarberpaj, och fixa lite inne...

 
Thomas pulade runt utomhus, borstade hästarna, klippte lydnadsplanen, och målade och tvättade vår nya båt.

 
Vi har köpt en lite rejälare båt än gummibåten för att kunna simma hundarna.

En gummibåt funkar för en väluppfostrad hund som Glock❤️ men med vildarnas vilda Olsson👹, som är överallt med sina ben och klor, blev risken för punka lite för stor för att det skulle kännas tryggt.

 

Och sen intog vi lydnadsplanen i det fina vädret☀️
 
Jag i dagen till ära i min nya oranga hatt 👒 
 
Tycker BellanBus🌟 skötte sig bra i dom flesta momenten....
   
Glock fick köra igenom hela elitprogrammet utom stegen eftersom vi inte har någon😭

Första gången dom körde alla moment i följd sen SM förra året...

Sheriffen såg så lycklig och fin ut🌟
 
Sist ut å visa vad han kunde va FonzieBoy🌟

Såg fint ut det också....
 
Och sen hade vi gjort oss välförtjänta av lite gofika ☕️
  
Så skönt och härligt att sitta och småsnacka...

Avslutade en härlig dag med att gå bort och låta hundarna simma....

 
Så härligt att dom funkar så bra ihop alla 3, ingen bryr sig egentligen om den andra...❤️❤️❤️
 
     
 
När vi vinkat adjö till Fonzizarna blev det lite fortsatt pul hemma för Thompa, och jag sov middag.

Men sen slog vi oss ner på altanen, och fångade dom sista solstrålarna☀️
Njöt av öl, rosé och lite snacks....
 


Och sen fortsatte vi att njuta inomhus....🥂

 
Mumsligt gott🤤med räkor, avokado, löjrom etc etc på en liten smörgås 😋
 
 
Sen satt jag ute på altanen tills långt efter midnatt.

Första riktigt härliga varma sommarkvällen, och det blev liksom aldrig mörkt...

Faan va jag njöt.....

 

För stackars Thomas blev det dock en tidig lördagskväll.

Redan klockan 21.00 kröp han till kojs, för på hans sida av sängen brölade väckarklockan på söndagsmorgonen redan klockan 05.00🥱

Så var det bara för honom att likt en brandman hoppa i kläderna och bege sig till Nyköping för att döma dagens tävlingar i Skydd...

Kan säga att det var ganska skönt att ligga kvar i sängen när han stack...

 

Jag och hundarna somnade om och sov till 6.30, då fick dom mat och gå ut på tomten och kissa.

Sen gick vidare la oss igen,moch sov till strax efter 8....

Då gick vi en timmas promenad, och sen kom vi hem, och jag käkade gofrulle...

Årets första frukost utomhus😍

 
När smakar frukosten bättre, än när man kan äta den på altanen😋

 

Annars var jag faktiskt lite arg på en av dom fyrbenta i familjen, och det var inte Glock, utan den där andra satmaran (Olsson) som bor här🤬🤬🤬

Medans andra får rådjursäkra sina tomten så inte rådjuren äter upp blommor och lökar,,,

så borde vi Olssonsäkra vår...

Jag planterade inne tidigt i våras basilikafrön i en kruka.

Dom stråna har jag vårdat ömt, och gett så mycket kärlek under några månader, och basilikabladen började bli riktigt fin.

Under lördagen fick den flytta ut, eftersom det nu skulle bli varmare även under nätterna framöver...

Och den stackars plantan fick då inte ens överleva i 24 jävla timmar🤬🤬🤬🤬
 
Jag öppnade altandörren på morgonen medans jag gjorde ordning och bar ut frukosten, och då var plantan pigg och glad.

Går in för att hämta det sista, och möts av Olsson och en massa jord på mattan i vardagsrummet...

Och kommer ut och ser hur min mycket ömt omhändertagna basilika inte är vid liv ännu...🥺

 

Kan säga att Olsson inte ligger överst på Topplistan varje dag🤬🤬🤬

 

Men inte gråta över spilld basilika....

Efter frukosten åkte jag och mina små älsklingar till Strängnäs BK för lite lydnad och uppletande...

Hade väl hoppats på någon form av socialt umgänge också, men tji fick jag, för vi var precis alldeles ensamna och hade hela klubbområdet för oss själv...
 
Är nöjd med Frk Olssons lydnad, så nu ligger hon på pluss igen😎

Försökte göra så mycket som möjligt i skuggan, tog många pauser, och såg till att dom drack...
 
Inte för att nån av dom verkade påverkade i värmen, men vill ändå vara lite försiktig såhär direkt när den kommer...

 

Sen fick Glock hjälpa till att valla en uppletanderuta....
 
Och Frk Olsson fick leta efter dom fyra föremålen vi la ut när vi vallade..

Tycker hon letade bra, och hon har ju absolut inget tugg,,, 🤪

Eller är det så att bilden ljuger....😂
 
Hem, käka lunch, och sen sov vi alla middag en timma i skuggan på altanen...

Sååååå skönt...

Och när vi vaknade lite lätt mosiga, iallafall jag,,, så tog vi en prommis bort till badet...
 
Där fick dom simma efter sina dummies ett par vändor,,, innan dom besviket insåg att det var dags att gå hem igen...
  
Nu har jag landat på altanen igen.

Ska snart gå in och göra wienerschnitzel som jag ska överraska Thomas med när han kommer hem från Nyköping.

Egentligen har jag ingen som helst lust att ställa mig inne och laga mat när det är så fint väder, men eftersom wienerschnitzel är det bästa Thomas vet, så tänker jag att han kommer bli jätteglad.

Han var lite tjurig igårkväll när han var tvungen att gå å lägga sig så tidigt...

Skönt då att han är ledig även imorgon, ikväll kan han sitta uppe hela natten om han vill.... !

 

Veckan som kommer får gå i spåret och lydnadens tecken.

Olsson har kommit med på högre spår i Värmland på lördag, och när vi ändå var ute och for i dom krokarna,så anmälde jag även till ett MT på söndagen.

Blev tyvärr lottad som första reserv, så tror inte det blir nåt, men man kan ju hoppas🍀

Har blivit bortlottad från alla jag anmält till hittils, så det känns ganska tröstlöst, snart skiter jag i det...

Men håll tummarna för att Basilikamördaren kan spåra när det är dags...😂

 


Ha en fin vecka!!!!! 

 

 

 


 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards