Direktlänk till inlägg 13 juni 2022

❤️❤️Elithunden Olsson x 2 ❤️❤️

Av Ia Weylandt - 13 juni 2022 16:45

 
Underbara, Fantastiska, lilla rara Frk Olsson💖

Jag tycker så mycket om henne, och så mycket skoj vi har, och jag hoppas vi har mycket skoj att se fram emot dom kommande åren.

 

För ingen har väl missat att vi blev uppflyttade till Elitspår i Hagfors i helgen som gick?
Men det var faktiskt ytterst nära att vi inte åkte, och det var jag som ville banga ut, men Thomas övertygade, och tur var väl det😎

För anledningen till att jag ville hoppa av, var för att det kändes helt jäkla vansinnigt att sitta å åka 31 mil enkel resa, för att tävla i något som kändes så jäkla osäkert på så många plan.

 

Vi spårade varje dag hela veckan före....
   
Och visserligen gick hon åt rätt håll varje gång,,, men som jag skrev tidigare, att det är inte med någon glädje eller förväntan hon går ut...

Hon lullar liksom på, men vänder sig om flera gånger för att kolla in mig, men iväg kommer hon, och sen spårar hon jättebra.

Sen var vi också i Södertälje en kväll och körde lydnad, och då plötsligt när vi var på en ny plats, så visste hon över huvud taget inte vad ett framåtsändande var för något.


 

När jag sa "framåt" vek hon av och stack till Thomas som stod brevid och tittade på.

Hade jag haft hår på skallen, så hade jag nog slitit av det😉

Snacka om frustration😤


Men duktiga Sheriffen skötte sig som vanligt bra🤩
 

Lek och bus....
 
Nä, så förstå känslan att jag tyckte det var bortkastade tid och pengar att åka iväg.

Men Thomas tyckte att alltid blir vi en erfarenhet rikare, så vi packade och for...


Jag hade bokat en stuga åt oss på en camping i Hagfors natten mellan fredag-lördag.

Sen var vi ju första reserv på MT i Hällefors på söndagen, så jag packade för att kunna vara borta i 2 dagar...

En ganska normalstor väska för det endamålet kan jag tycka...
 
Det tyckte inte Thomas😂

Han kom ner och sa,

"ska du ha ALLT det där med dig"?

"Det här är vad jag ska ha med mig!!!
😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣
 
En ren T-tröja, mobiltelefon och en powerbank🙈

Jag undrade ju förstås sånna där saker som rena kalsonger, tandborste etc, om det inte var något som han kände att han behövde packa?
Ja Ja, alla är vi olika😝


Iväg kom vi iallafall, och kom fram till vår lilla mysiga stuga i Hagfors strax efter 18 på fredagskvällen...

Vi installerade oss, rastade hundarna och drog sen in till byn och köpte varsin kebabtallrik som vi tog hem och åt i stugan.
 
Den var faktiskt jättejätte god😋

Hundarna fick också middag och varsitt tuggben, och sen somnade dom sött på golvet i den lilla stugan...
 
Så skönt att dom har så lätt att koppla av överallt.

Och vi satt uppe och pratade alldeles för länge egentligen med tanke på att vi skulle upp tidigt på lördagen,

Men vi hade det så jäkla mysigt, så man fick ta att det var lite segt när klockan ringde...
 


Samling 7.30 vid Sunnemo kyrka på lördagsmorgonen.

Jag var faktiskt skitnervös på vägen dit, inte för att tävla, men för samlingen😝

För när vi tävlar rapport, då känner vi i princip alla som håller på, vart i landet vi än tävlar.

När vi har tävlat spår tidigare, så har vi bara gjort det i närområdet, och då har man ju alltid känt nån annan.

Men detta var vårt första besök någonsin i Värmland, och vi kände absolut inte en endaste kotte, och det var det jag kände kunde bli lite stelt på samlingen....

 

Meeeen, har man haft en Fantastisk hund vid namn Dollar i sin ägo, så blir man igenkänd.

För det tog inte många minuter innan en kvinna frågade,,,

"Jag måste bara få fråga, jag tycker att jag känner igen er, var det inte ni som hade Dollar?"

Och där bröts ju liksom isen....

Och när hon sen säger att hon sett honom på tävling, och att han gjort sånt avtryck på henne, så hon glömmer honom aldrig,,, efter det var hon ju liksom min nya bästa vän😍

Men det var ju så han var Dollar❤️han lämnade få personer oberörda efter att ha träffat honom...

Alltid saknad, Aldrig glömd❤️

 

Men tillbaka till tävlingen då....

Jag drog startnummer 4:a, vilket kändes som ett bra nummer.

Blev inte allt för lång väntan innan domarna kom, och dessutom hade vi turen att få stå och vänta tillsammans med min nya bästa vän, då hon drog startnr 3...

 

Och Olsson, Olsson, Älskade Olsson,,,,

vilket upptag hon gör👌🌟

Lugnt ut, snabb analys, och iväg åt RÄTT håll👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Alltså jag var så lycklig....
Lite nervös dock, för Thomas glömde att ta med sig sin mobiltelefon ut i skogen, så jag undrade liksom hur vi skulle kunna konversera om han gick vilse och inte hittade tillbaka i dom stora värmländska skogarna...

 

Men inte behöver man vara orolig när man har en Olsson i snöret framför sig🌟🌟🌟🌟

Som hon spårade, inte ett tapp, och HURRA alla pinnar plockade hon👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏


Vilken enorm nöjdhetskänsla som infann sig i bilen påväg till klubben.

Såååå jäkla stolta över både Olsson och Thomas, bättre start kan man ju inte få, och hoppet började så smått tändas...

Men släcktes tyvärr efter att vi varit på klubben en stund och domarna satt sina betyg.

Visade sig att dom dragit en halva på Olsson i spåret för att det var tandavtryck (tugg) på pinnarna😖

Alltså luften gick lite ur mig, och jag kände att ska det vara så tuff bedömning genom hela tävlingen, då får vi det inte lätt....

Och dom var tuffa, bara 2 st, Olsson och 1 till som hade 10 på påsläppet, resterande 3 med framspår hade alla åkt en enhet för diverse småsaker, nu såg ju inte vi, så jag vet inte, men det lät som det  enligt förarna var saker som dom aldrig trodde det skulle bli avdrag för...

 

Så jag kände närmast var dags för uppletande att vi kommer bli totalt slaktade🔪🗡

Och efter uppletande, var det bara jag och en tävlande till som var nöjd med sina betyg, dom andra var besvikna.

En blev tex Nollad med 2 hittade föremål, jag såg ju inte det heller, men det låter tufft, är ju som att nolla en med 3 föremål i Elit, det har iallafall jag aldrig varit med om...

 

Men Olsson, hon gör nog sitt livs uppletande OM inte OM fanns😅

Jag börjar skicka henne från det högra hörnet,

hon går iväg i en rasandes fart, men är tyst, näsan på och plockar ett föremål nära direkt.

Jag står kvar nästan längst ut till höger, skickar ut henne igen, hon springer upp och tar föremålet som ligger längst ut i vänstra hörnet.

Då för att ta sig tillbaka till mig, springer hon ju liksom snett igenom rutan, och vad händer???
Jo, självklart får hon vittring på föremålet som låg på mitten, så hon BYTER😣😣😣

Faaaan

Jag flyttar mig bara mot mitten, skickar ut henne igen, och hon plockar det hon släppte där...

Betyg 8,5-8,5

Jag var trots allt nöjd 😌 

 

Hårda, men coola domare, det var 9 hundar till start, och alla 9 kom runt spåren och var kvar till lydnaden.

Domarna fick frågan om när dom ville äta lunch, men dom svarade att äta kunde dom göra när allt var klart, bättre köra på, för alla ville väl hem och göra lördag👌
Det tycker jag var jätteskönt, för det blev inte så hiskeligt lång väntan mellan momenten....

 

Så det var strax dags för lydnaden, och där gjorde jag en sån jäkla dundertabbe innan som jag verkligen hoppas jag lärt mig något av.

Jag har vid tidigare tävlingar inte värmt upp Olsson nåt speciellt innan vi gått i på lydnadsplanen.

Hon har fått leka med sin boll, och sen precis innan vi gått in har jag bara kört lite koncentrationsövningar.

Men nu fick jag av någon underlig jävla anledningen för mig att vi skulle köra ett kryp på uppvärmningen.

OCH DET GICK SKITDÅLIGT!!!!!!!
Varje gång, direkt jag gjorde halt så satte hon sig upp.

Jag blev mer och mer frustrerad och gjorde om, samma sak varje gång, och till slut blev jag arg, vilket hon ju naturligtvis kände av och blev låg.

 

Så känslan när vi klev in på planen var inte alls bra, hon var inte alls med mig på samma sätt som jag känt på tidigare tävlingar.

Men på något vis lyckades vi kravla oss igenom dom 3 första momenten med betyg, inte skyhöga, men det hade jag inte väntat mig heller.

Kommer till krypet, och då vill hon inte lägga sig ner.

TRE extrakommandon fick jag ge, innan hon behagade lägga sig ner....

Sen kröp hon jättefint, men ena domaren tyckte det var värt en NOLLA i protokollet, den andra satte 6,5

Skallet tyckte jag var bra, domarna tyckte 9-8

Tungen var som vanligt, startskall, kamp, segt,snett sättande....

Hoppet var bra, men hon satte sig med ryggen emot mig, så jag han tänka, hur faaan ska jag då henne att hoppa tillbaka från det läget.

Men hoppade gjorde hon, och hon hoppade även rakt in i mina ben, så jag höll på att fara omkull.

Men betyg blev det, och jag var väl halvnöjd efteråt...

 

Men en snäll människa hjälpte mig att räkna, vetitusan vart min bruksapp har tagit vägen, den försvann när jag bytte telefon, och sen kan jag inte hitta den igen.

Iallafall räknade han ut att med minst en 5:a på platsliggning så skulle det räcka.

Så det blev ju spännande.

Men Olsson hon låg så fint under dom 5 minutrarna på platsen, tyckte jag iallafall, men domarna tyckte annorlunda.

Det blev en 9:a i protokollet med kommentaren "Orolig"

Alltså, jag vet inte jag, det jag såg, var att hon vände på huvudet mot skytten när första skottet kom.

Sen låg hon och tittade bakåt hela tiden tills fjärde skottet smällt, då tittade hon framåt igen, rullade från ena höften till den andra, la ner huvudet i backen en kort stund, och lyfte sen på det.

Jag var skitstolt, framförallt eftersom det är andra gången på rad som hunden brevid går upp och iväg, men hon ligger kvar...

Men å andra sidan, så var ju domarna tydligen eniga, det var ju tur då att inte jag uppfattade henne som "orolig" för då hade nog även jag blivit "orolig"....

 

Sen blev det en stunds väntan på prisutdelningen, och jag måste säga att fy tusan så trevligt vi hade det.

Så jäkla många mysiga människor som vi pratade med, kul ju att inte känna någon, för då är det ju lätt att man tyr sig till dom man känner, nu blev det härligt snack med massor av främlingar....

 

När prisbordet dukades fram, så låg där en jättefin hammare som första pris.

Thomas sa, att nu får du se till att vinna, för den hammaren vill jag ha...

Jo men tjena, svarade jag, vinner gör vi inte, men jag tror vi är på pallen...

Men dra på trissor,,,, VI VANN🥇🏆🥳

 
Det hade jag verkligen inte trott, och inte för att det egentligen spelar så stor roll, för på pallen var vi alla vinnare för alla 3 blev uppflyttade till Elit.

Helt Underbart!!!


Dags sen att säga adjö till alla nyfunna vänner, mina nya "bästa vän" och jag gick faktiskt så långt så vi bytte telefonnummer med varandra, det har fanimej iallafall aldrig hänt mig tidigare på en tävling...


Den drygt 3 timmar långa färden hem gick snabbt, det gör lätt det när man svävar på små rosa moln....


När vi kom hem vid 18-tiden ville Thomas öppna en flaska champagne 🍾 direkt, men jag kände mig alldeles för trött för att orka njuta, så det blev bara middag och hopp i säng för min del...

Men vi tog igen det på söndagen....


Älskar dageneftertävlingkänslan av att bara va 💖

Efter frukosten tog jag hundarna med mig ut på en riktigt lång och härlig promenad..

 

Sååååå skönt att bara i lugn och ro strosa fram genom våra fina skogar med bara hundarna och fåglarna som sällskap...
 

Inte en endaste människa i sikte, trots att jag gick på ett ställe där det ibland går en och annan hundägare på helgerna....
 
Det var verkligen superskönt.....


Innan jag och hundarna drog satte jag Thomas i lite jobb hemmavid.

Det är ju så att jag efter alla cytostatikabehandlingar inte får vistas i solen, och om jag gör det så ska jag helst ha heltäckande kläder eller solskyddsfaktor 50.

Det är ju så att vår altan har sol på sig precis hela dagen och kvällen, vilket gjort att jag fått flytta runt på stolar och parasoll för att hela tiden söka skuggan.

Meckigt har jag tyckt.

Men så har vi ju endel av altanen som är under tak, men där har vi liksom sällan suttit, för jag älskar ju solen,

så den delen är ganska omysig och har blivit mer som ett förråd när vi slängt in solstolar och dynor där när det regnat.

 

Men nu ville jag mysa till den så att det är ombonat och mysigt att sitta där...

Så tidigare i veckan röjde jag bort precis allting...

 

Och ni vet, för att skapa ordning, måste man först skapa kaos....
 
Så medans jag var ute och gick, så la Thomas in en mysig matta på golvet, och borrade upp gardinstänger...

 

Innan jag gick ut på promenad, så la jag alla textilier i tvätten, och när jag kom hem så satte jag på nya kuddfodral och klädde om den gamla kökssoffans dyna.

Jag blev supernöjd🎈


 

Nu är det inte riktigt klart ännu, måste bland annat åka och köpa saker för att få till gardinerna som jag vill ha dom..
   
Och så ska det piffas med lite mer växter och ljuslyktor...

Men på det stora hela är jag redan mer än nöjd, och tycker att mysfaktorn höjts rejält.

 

Till hösten ska vi även sätta in infravärme, så kan vi sitta där och majsa ända tills det blir vinter....

Hövvaligen, den tanken vill man INTE tänka nu🥶


Och Thomas fick ju även användning för den nya fina hammaren som Olsson vann åt oss...
 
Thomas var så glad över den.

Själv Älskar jag ju pokaler 🏆 och var såklart överlycklig över att vi vann en sån, sen var jag också glad över det fina nyckelbandet....
 
Eller självklart var jag ju glad för allt, ett riktigt fint prisbord.

 

Men godiset från Granngården, där såg Olsson ut som om jag försökte förgifta henne när jag gav henne en bit.

Hon ärligt talat spottade ut det igen🤮


På eftermiddagen passade vi på mellan regnskurarna att lägga vår nya båt i sjön...
 

Och självklart fick hundarna simma också, inte efter båten dock, vi måste köpa flytvästar till oss själva först.

Men dom simmade runt runt, sen när dom ska simma efter båten ska dom också ha flytvästar på sig...
 

Sen var det Äntligen dags att slå oss ner på altanen och fira Fantastiska Olsson🥂

 
Bragdhunden själv firade med smarrigt tuggben,,,,
 

och självklart fick bästa brorsan smaska på ett han också😍

 

Om någon lägger märke till att Glock har tassbandage på sig, så är det för att Thomas slant lite när han klippte klorna på honom, och jädrans som det blödde, men det stoppade ganska fort...❤️

En sån vacker syn, när dom vackra sprudlande bubblorna hälls upp i ett glas...
   
Till den Extremt goda drycken🍾hade jag gjort lite småsnackigt att tugga på...

Eller vad sägs om

chokladdoppade jordgubbar 🍫🍓 

skagenröra i krustader🍤

västerbottenostcreme med hjortronsylt på hårt tunnbröd 🧀

och vad vore fira utan små smaskiga bitar av löjromspizza 😋

 
Tack Älskade Olsson för att du gav oss en anledning att fira 🎊 

Sen till middag fick vi välja precis vad vi ville att äta.

Thomas valde ju såklart wienerschnitzel,,,,
 

och själv festade jag loss på en magiskt god salsiccapasta😋
 
Ååååå, de va så gott🤤


Idag som är måndag har vi inte gjort speciellt mycket.

Jag gick en lång skön promenad på förmiddagen, sen sov jag middag i nästan 3 timmar🤫 tröttheten släpar.

Nu har jag varit ute på lydnadsplanen och lekt lite med Olsson.

Känns så jäkla skönt att på allvar få börja med lite nya moment, har ju testat allt men inte lagt någon större energi på dom.

Och framförallt är det skönt att inte ha någon planerad tävling, utan nu ska vi finslipa och pilla och peta i detaljerna.

Tex, så måste jag få bort att hon hoppar in i mig på ingångarna, så onödigt avdrag...

Sen ska det också bli skönt att fokusera mer på rapporten och lägga spårlinan åt sidan.

Visst, vi kommer säkert spåra för skojs skull, men jag har inga planer på att starta Elitspår under 2022.

Däremot har jag satt som mål att starta Elitrapport under hösten.

Det är kul med mål💪

Men nu ska vi bara njuta över en bra vårsäsong, och känna oss jäkligt stolta, nöjda och glada över vad vi faktiskt åstadkommit.

Tack Älskade Olsson för att du står ut med mig❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards