Direktlänk till inlägg 19 juni 2022

❤️❤️Fantastiska Vallhunden Glock❤️❤️

Av Ia Weylandt - 19 juni 2022 16:45

 
Egentligen skulle vi inte ha åkt till Lindesberg för att tävla denna helgen.

Vi hade heeelt andra planer, men då vissa omständigheter gjorde så att dom andra planerna fick ställas in, så ville Thomas gärna ta chansen att tävla och försöka få Fantastiska Glock kvalad till sitt 4:e SM.


Usch, jag ville inte alls åka, kände alldeles för mycket press iom att det var absolut sista chansen att kvala innan kvalperioden tar slut nästa helg.

Och det har Verkligen varit en kamp mot klockan pga att Glock varit skadad under våren.

Han "friskförklarades" av fysioterapeuten och veterinären för ett par veckor sedan, men jag var ändå livrädd för att han inte skulle hålla, 

Så med tanke på hur lite vi kunnat träna under våren, så gör verkligen denna lilla Magiker en helt makalöst bra tävling och blev sent på natten mellan lördagen och söndagen klar för 🇸🇪SM i Dalarna i augusti🇸🇪
 
För i Lindesberg kör man kvällstävling med samling och lottning klockan 16.00 på lördagen...

Det är kul, men jäklar va det ställer till det i huvudet när det blir helt andra rutiner än man är van vid.

Jag var såååå jäkla nervös så jag mådde illa på lördagsförmiddagen när vi hängde på Hobbe, och drog till Lindesberg...


Och det kändes ganska konstigt även när vi kom fram, för i vanliga fall kommer man ju dagen innan en tävling, ställer vagnarna på plats, rastar hundar och sen minglar man och tar ett glas vin eller två.

Så man fick påminna sig själv flera gånger om att det faktiskt var tävling på gång...
 
Men vi hade det supermysigt, Älskar gemenskapen i rapporthundsgruppen❤️
Snygg hatt 👒 som minglade runt😂
 
Klockan 16.00 då, samling för lottning.

Thomas drog nummer 4:a, det kändes som ett bra nummer🍀


Inledde tävlingen med uppletande.

Denna dag var det svårt, ingen hund som fick fyra föremål.

Glock hittade 3, och gjorde det onödigt spännande genom att verkligen utnyttja sina 5 minuter och plocka det 3:e i princip samtidigt som TL meddelade att tiden var slut.

Men det var inom tiden *pust😰* ibland ska man ha lite tur...

Glock belönades med 7,5, avdrag för lite tugg, men han jobbade verkligen skitbra💪


Sen dags för platsliggning som blev lite väl dramatisk från där jag satt.

Jag kollade som tur var inte, utan satt utanför Hobbe och höll Olsson sällskap.

Och jag sitter där och hör fyra skott, och sen hör jag hur det hojtas och ropas från plan.

Jag kikar då fram ur mitt gömställe, och ser alla förarna gå tillbaka till sina hundar, samtidigt som skytten kommer gåendes och ropar något om pistolen, men så hör jag hur dom beordrar tillbaka skytten till sin plats.

Och så ser jag hur förarna förbereder sig för att lägga om sina hundar, och jag hinner tänka att,

NEJ, måste dom göra om?
Stackars Glock, han gillar ju verkligen inte platsliggningen, ska han då behöva utsättas för den 2 gånger.

Men det visade sig att dom bara behövde lägga om dom sista typ 50 sekunderna, för vid andra skottet hade hunden som låg brevid Glock rest sig upp och knallat iväg, men sen vid fjärde skottet valde den att gå fram till en liggande hund för att hälsa på den.

Det blev absolut inget bråk eller så, men den andra hunden reste sig ju såklart, och det var därför dom fick lägga om sista minuten bara...

Usch, har aldrig gillat platsliggningen, alltid hemska 5 minuter....


Efter platsen var det lydnad, och jag kollade inte på den helller☺️
Gick och mötte husse och Glock när dom var färdiga, och försökte läsa av Thomas kroppsspråk om han var nöjd eller inte.

Men han visade varken bu eller bä,,, så jag frågade ju

hur gick det, hur gick det?
Och hela Thomas sprack upp i ett leende, och sa att han var så jäkla nöjd....

En miss på inkallningen och inte ett lika bra framåtsändnade som han brukar ha,,, men annars hade han varit Toppen🌟🌟🌟🌟🌟

Och det talar väl protokollet sitt tydliga språk att det gått bra....
 
Underbara Älskade Glock❤️❤️❤️❤️❤️❤️


Klockan hann bli 20.00 innan det var dags för avfärd mot rapportskogen, 

och 21.26 var det dags för Glock att skickas på första skicket.

För första gången stod ju jag kvar på A-stationen, och var faktiskt inte speciellt nervös, men nog faaan är det alltid en skön känsla när man hör skotten på sin hund🍀


Glock kommer in i bra fart och var inte speciellt flåsig.

Sen sprang han alla sina fyra skick så fint, tappade lite tid på snabba Tango, men framföringarna var bra, låg lite långt fram på min första, men den andra var super👌

23.03 skickade jag Glock från A, för att han skulle ta sig dom 2 kilometrarna upp till D, och då började det mörkna rejält.

Usch, det tyckte jag kändes lite jobbigt, och inget vi någonsin tränat på att han ska springa i mörker.

Men lilla GlockeBockeBus, han kan han👊
Fasiken som vi Älskar honom❤️❤️❤️❤️


Skönt nog så kunde vi hämta hundarna och förarna därute med bil, skönt, för då slapp dom gå tillbaka i mörkret.


Var väl tillbaka på klubben strax efter midnatt, och då är det alltid så trevligt i Lindesberg, för då bjuder klubben på nattamat, som vi åt tillsammans.
 
Supertrevligt 🎈och Supergott🎈

Sen att vi råkade sitta uppe tills klockan var över 03 på natten, det är en annan historia🤗men man kan väl säga som så att det har betalat sig dyrt idag.

Vi, och faktiskt också hundarna sov tills klockan 8 imorse, då gick Thomas upp, gav dom mat och gick ut och rastade.

Själv sov jag vidare en timma till😴

Vi lämnade Lindesberg vid 11-tiden, och jag sov hela vägen hem, 

hemma klev jag bara ur bilen och gick raka vägen till sängen och sov i 2 timmar till.

Nu är jag vaken, men helvetiskt trött, blir hopp i säng tidigt ikväll...

 

Tack Underbara, Älskade Glock❤️
Att kvala till ett SM till, betydde nog mer för mig än vad jag trodde innan, för jag känner mig så löjligt jäkla glad och förväntansfull.

Och det bästa av allt, är att han känns pigg och fräsch idag.

Nu ska vi ägna sommaren åt att simma honom och lasra, åsså hoppas vi att han ska vara i fin form när SM avgörs sista helgen i augusti🍀


Och två gånger i veckan som gått, så har dom redan fått börja simma efter båten som vi sjösatte förra helgen....

 
Vi tänkte först simma dom en i taget, för Olsson kan ju vara lite lätt sprattlig och yvig i sina rörelser.

Men vi testade att simma båda samtidigt, och det går jättebra...
 
Skönt för Thomas att inte behöva ro mer än han gör, 

pust stånk och stön....😅
 
Nu har vi simmat i intervaller.

3 minuter sim, 2 minuter vila...
 
Och sen upprepat det gånger 3 nu till att börja med...
 
Det är kul, och en mysig stund när vi guppar fram där på böljan den blå....
   
En eftermiddag spenderade vi i rapportskogen, där Glock gjorde sin första rapportträning sen i mars då tårna började krångla..

 

Tur att han är så pass rutinerad och vet vad han ska göra, annars hade vi nog inte vågat chansa på att tävla med så lite träning...

Finaste Glock❤️
 
Och sen på kvällarna har den lilla Sheriffen drillats på lydnadsplanen...
 

Och han har sett riktigt fin ut🌟
 

Stackars Olsson har fått stå tillbaka lite i veckan vad det gäller så mycket träning som hon är van vid.

Dels för att jag tycker dom behöver vila ibland, och dels för att jag inte direkt känt något sug, jag behövde nog också vila, har varit ganska intensivt tränande på sistone....

Men hon har ju fått vara med på lydnadsplanen, men vi har mest bara lekt runt med bollen...
 
Och såklart, så har vi ju gått långa promenader varje förmiddag....
 

Försöker variera promenaderna så mycket som möjligt.
 

Oftast är dom lösa på grusvägarna eller i skogen och kan härja runt som dom vill...
 

Men 2 gånger i veckan går vi koppelpromenad 6 km i elljusspåret...

Det är nyttigt för dom att då skritta, och det är bra för mig att försöka få upp flåset i dom branta backarna i spåret🥵
 

Men faktiskt i torsdags, så hade Olsson och jag en riktig heldag tillsammans med min Bästa PiaLotta och hennes Bizzy.

Vi började med att träffas här hemma i våra skogar, och la ut varsitt spår till våra hundar.

Olssons spår var bara 400 meter, men jag tyckte att det räckte, var ganska länge sedan jag spårade med henne.

 

Sen vallade vi en uppletanderuta, och lät hundarna leta...

Först ut att hitta grejjer va Bizzy....

 
Och sen var det Frk Olssons och min tur...
 
Måste säga att hon gjorde det jäkligt bra👌
Jag är annars emot att köra "tävlingsmässigt" 2 gånger på rak, vill helst köra massor av motivation och korridorer mellan gångerna...
 
Men ibland blir det som det blir, och som sagt, hon gjorde det jävligt bra🌟🌟🌟
 
Sen åt vi vår medhavda lunch, samtidigt som vi snackade och snackade...

 
Såååå mys🎈

När man är själv och lägger spår, så är 2 timmar jävligt länge att vänta....

Men när man som nu hade trevligt sällskap gick tiden alldeles för fort istället...💨💨

Vi hade så jäkla mycket att snacka om, så spåren hann få en liggtid på närmare 3 timmar istället för 2.

 

Men det märktes ju inget av på våra duktiga hundar...

Bizzy kom iväg fint....
 
Och det var en härlig känsla att spåra med Frk O igen, även om spåret var kort...

Jag blir verkligen lika fashinerad varje gång jag går bakom en hund som spårar, tycker det är fantastiskt vad dom kan med sina nosar....
 

 

Efter spåren drog vi hem till oss och körde lydnad....

Eller jag gjorde inte så mycket, några framåtsändande skick bara...

Men Pia och Bizzy nötte på i flera moment...
 
Ser fint ut, snart är dom redo att debutera i Elit💪
 

Men nu gör vi söndag, med en mycket skön nöjdhetskänsla i kroppen, framförallt över helgen, men även efter en bra vecka.

Imorgon börjar vi ladda inför en förhoppningsvis härlig midsommarhelg i Tärnsjö, med mycket hundträning, men också mycket trevligt socialt umgänge...

Blir att ägna 2 dagar åt att packa Hobbe och förbereda mat innan vi drar på onsdag...

Ser sååå mycket fram emot, och peppar peppar, så verkar vädergudarna vara på vår sida än så länge iallafall☀️☀️

Men nu ska jag hoppa in och fixa lite kvällsmat innan jag ska gå å lägga mig igen.

Ikväll äter vi vad vi vill, Thomas har beställt en nachostallrik, och jag själv kommer frossa i en magiskt god Vodkapasta...

Å det är så gott, så det vattnas i munnen på mig, och dessutom så jäkla enkel att skapa...

 

Dom är roliga våra hundar,,,

husses hund Glock ligger ute hos mig på altanen och sover,,,

 
Och min hund Olsson ligger inne hos husse i soffan och myser...

 
Närå, dom är är inte min och din, dom är våra.

Våra att träna, Våra att älska❤️
För jösses som vi älskar dom❤️❤️

TREVLIG MIDSOMMAR💝

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards