Direktlänk till inlägg 24 juli 2022

Vi Flyger och Far💞

Av Ia Weylandt - 24 juli 2022 16:45

 
Faaaaan va bra vi har det☀️
Veckan som gått har innehållet det Mesta av det Bästa!
Bra hundträning, Trevligt samkväm och Soliga slappa dagar.


I början på veckan begav vi oss iväg uppåt i landet, närmare bestämt mot Garpenberg, en liten by mellan Avesta och Hedemora i Dalarnas län.
 
Vi fick ändra våra ursprungliga planer lite pga värmeböljan som skulle invadera vårt vackra land.

Men det blev mycket bra ändå.

Vi anlände lagom till lunch, och fick lyxen att slå oss ner vid dukat bord...
 
Herrn i huset Mr Linna/May bjöd på makalöst god sallad som smakade ljuvligt i sommarvärmen....
 
Men sen direkt efter lunch bar det iväg ut till dom vackraste av rapportskogar...

Häftigt att vi var 3 par, som alla hade två rapporthundar var, som vi delade upp i två grupper och körde 3 och 3.
 
Och vilken superbra träning det blev för alla👌
I första gruppen körde vi dom som vi kallade "småhundarna" och Glock😊

 
MayDay och Iza är två unga oerfarna hundar, som inte ännu går så långa sträckor, men båda dom ville gärna testa på att gå först när det var fler hundar med...

Och det passade ju oss och Glock alldeles utmärkt, för dels så behöver inte han gå några långa sträckor, utan det var Toppen att han fick gå sist på alla skick, så att vi fick träna framföringar med drag....

 
Och jävlar så jäkla övertänd han var.

T.o.m Thomas fick göra om en av sina framföringar, då den lille Sheriffen bara rann iväg...

Bådar ju inte så gott inför SM🙈


Men i övrigt sprang alla 3 hundarna super⭐️⭐️⭐️

 

MayDay⭐️

 
Iza⭐️
 
Glock⭐️
 
Så jäkla härligt ändå att han fortfarande tycker det är så kul, så hela han bara sitter och vibrerar när dom andra hundarna går❤️❤️❤️
 

Sedan blev det hundbyte, och dags att träna dom hundar som vi kallade "storhundsgruppen"

I den gruppen fanns:

rutinerade Linna⭐️

 

duktiga Qrut⭐️

 

och lilla rara Frk Olsson⭐️

 
I den här gruppen ville vi att Olsson skulle få gå först på alla fyra sträckor.

Hon har ju gått först på alla enstaka sträckor tidigare på grupptränings, men inte på alla fyra, och det ville vi testa av om hon mäktade med.

Och det passade så bra, för Qrut ville dom skulle gå sist för att få träna framföringar, och Linna, hon är väl kanske lite pensionerad från rapporten, så hon hade inga andra önskemål än att agera sparringpartner till Olsson och Qrut.

 

Och på det stora hela gick väl träningen bra, vet ärligt talat inte vad som hände på första skicket dock?
Olsson går iväg, försvinner utom synhåll, men vänder ganska omgående tillbaka till Thomas på B.

Ärligt talat blev jag jätteförvånad, första skicket trodde vi absolut inte skulle vara något problem.

 

Men där är jag glad att vi hade is i magen, och testade att skicka henne först igen,,,

annars är det så lätt när någon inte kommer iväg, att man gör det enkelt för sig och skickar en annan hund emellan, bara för att få lyckas.

Men Thomas gjorde bara om, och då gick hon iväg som en kanonkula, och kom in i full fart till mig på A.

Sen sprang hon super som etta på alla fyra skicken, så fråga oss inte vad som hände på första, för vi har inget bra svar...

Men det är klart att det blev en liten plump i protokollet, men i övrigt är vi nöjda, hade nog faktiskt känts värre om strulet hade kommit på 3:e eller 4:e skicket, men nu känns det mer som ett missförstånd...

Världens Bästa Olsson⭐️
 
Det tar längre tid än vad man tror att träna 6 hundar.

Vi hade tänkt att göra ett uppletande också, men alla kände sig ganska nöjda när vi var klara med rapporten.

Vi tog en liten promenad innan vi åkte "hem" till huset igen....
   
Hemma igen, slog vi oss ner och mumsade på lite chips, ost och chark😋
 

Vi byggde en kompostgallerhage till våra hundar på tomten.

Det funkade skitbra, husets hundar brydde sig inte om våra...
 

Sen serverades vi en middag i världsklass👌
Supergod toast Skagen till förrätt...


 

Vi hjälptes åt å fixa lite med maten, men huvudansvaret skötte Mr Linna med den äran....

Mums va gott det var...

 
Efter toasten blev det massor med grillat....
   

Lammet&Grisen, släng dig i väggen, här fanns allt och lite till...

Kyckling, Nötkött, Fläskkött, Potatissallad, Bakad potatis, Grillade grönsaker, sallad, och en massa såser....
 

Kan meddela att vi blev mätta😆

Ändå var det inga problem att trycka ner lite blåbärspaj, och lite hallonpaj med glass till efterrätt,,,

men sen var det stop....

 

När det började mörkna gick vi in och satte oss.

Och jag säger då det, kompostgaller är verkligen en hundägares Bästa vän..

Maysan och Glock brydde sig inte så mycket om dom andra hundarna, men Linna och Olsson vässade lite mot varandra.
 

Glock hade ju fullt sjå med att hångla upp fru Linna, inte hade han tid att bry sig om några snygga aussiebrudar då inte😁
 

En trevlig kväll började lida mot sitt slut vid 1-tiden.

Då hade vi lyxen att få boa in oss i värdparets fina gäststuga...

Där sov vi och hundarna som kungar och prinsessor på natten😴😴😴😴

 

Vaknade på onsdagen, och var faktiskt inte speciellt trött, trots att det blev sent.

Vi käkade gofrulle, och. satt och snackade länge.

Men sen ville jag göra lite nytta innan vi återvände hem till Sjövreten igen...

Så vi intog lydnadsplanen hemma på gården.

 

Olsson var jätteyrslig och faktiskt ganska svårstyrd inledningsvis...
 

Men hon lugnade sig efter en stund, och jag fick kommendering genom några moment av fru Linna/May.

Kändes bra...

 

Lilla fina Maysan var jättekul att se, så duktig och helt klart redo för att starta rapportapellen inom kort.
 

Thomas var inte sugen på att köra nån lydnad med Glock, så dom gick en prommis istället.

 

Sen lämnade vi Skogsbo och det trevliga sällskapet för att bege oss hemåt igen.

Stanande i Avesta för jag ville göra ett besök på Haglöfs Outletbutik som ligger där.

Men jäklar va dyrt det var💸💸

Hittade en tunn jacka jag ville ha som var nersatt med 50%, ändå kostade den 1050:-😱

Jag hittade en likadan i butiken brevid, fast i märket Bagheera, den kostade bara 299:- så den fick det bli.

Hajja vad jag sparade pengar på det💰🤑

 

Åsså är jag ju så jäkla starstruck, på den där gigantiska Dalahästen som står i Avesta...

Den skulle jag vilja ha hemma i hagen...

Cooolt att dom gör en jämförelse med Duplantis världsrekord, man får liksom en riktig uppfattning över hur stor den verkligen är....
 
Om jag inte var trött när jag vaknade på morgonen, så var jag desto tröttare resten av dagen.

Sov i bilen hela vägen hem, gick raka vägen in i sängen när vi kom hem, och fortsatte att sova i ett par timmar.

Och sen var det kväll, och dags att gå å sova😴

Så kan det gå....

 

Torsdag sen då, årets hittills varmaste dag.

Vi bestämde redan dagen innan, att vi inte skulle göra ett skit på hela dagen, bara ligga på altanen och läsa bok och slappa.

Det gixk ju bra för mig iallafall, Thomas sitter ner i 2 sek, sen blir han rastlös, och ska bara kolla till den tråden, eller spika in den spiken.

Hundarna fick en scootertur redan klockan 6 på morgonen innan dom fick frukost.

Sen blev det några turer fram och tillbaka till badet på förmiddagen...

 
Skönt för hundarna att få svalka sig med jämna mellanrum...

     
Senare på eftermiddagen stack vi ut på böljan den blå med båten...

 
Rodde lugnt och stilla runt i vår lilla sjö, och njöt av att det fläktade lite....
 
Gjorde några strandhugg här och där, och lät hundarna simma runt, runt, runt....
   
Så jäkla mysigt, och hundarna framförallt Glock, njöt verkligen...
 
Olsson, var stundtals lite upprörd över att hon inte fick bada precis hela tiden...
 
Men hon är så bra, hon kan bråka och tjafsa en stund när hon inte får som hon vill, men till slut så ger hon sig alltid.

Och då uppför hon sig som den fina lilla dam hon är,,, (nåja😉)
 
Vi var så nöjda när vi kom hem, och inte blev det sämre av ett glas rosé och en skål med bigarråer.....
 

En helt Underbar dag, även om jag är glad att det inte är så varmt varje dag.....

 

Fredag då, vaknar till svalt och skönt väder, och kan inte fort nog komma ut i skogen, va ett tag sen sist.

Så efter frukost drog vi ut alla fyra, gick en närmare 2 timmar lång promenad och plockade massor med härliga gula  kantareller.

   
Pulade lite hemma under dagen, börjar kolla lite packning inför avfärden till Öland.

Visserligen en vecka kvar innan vi åker, men vill kolla så allt som ska med är tvättat.

 

På eftermiddagen körde vi lydnad...

 
Båda hundarna såg så fina ut⭐️⭐️
 


Och på kvällen sen, spelade ju 🇸🇪Sverige - Belgien 🇧🇪 

Såååååå glad att det blev just Belgien som Sverige fick möta, för äta typisk Belgisk mat är inte så svårt.

Blev en Fantastisk god Moules Frites för mig😋

 
Thomas "musselvägraren" Franzon fick äta korv med pommes,,, det äter man säkert i Belgien också🤣

Och det gick ju bra för Sverige🇸🇪
Nu väntar England på tisdag, undrar va vi ska äta då?
Fish n Chips känns lite för enkelt, även om det är jäkligt gott, men trist för "fiskvägraren" Franzon om det blir korv med pommes igen...

Men är man kinkig så är man😆

 

På lördagen var vi bjudna hem till Thomas syster Nina och maken Leif på middag med sova över.

Leif och Nina bor på en superfin gård i Stjärnhov, mellan Gnesta och Flen.

Vi visste att det inte skulle bli så mycket aktiviteter för hundarna på kvällen, så vi passade på att aktivera dom på förmiddagen.

Så efter frukosten gick vi ut och körde uppletande med båda...

 
6 korridorer var, med 6 föremål...
 
Knocke duktig⭐️
 
Olsson också Dutti Hicki ⭐️
 
Denna dag försökte hon dra med första föremålet, så jag fick jobba lite för att få in henne.
 
Men dom övriga 5 var superfina ingångar och avlämnanden.
 
Fortsatte med lydnad för båda...
   
Och avslutade med en promenad.
   
Sen blev det lunch för hundarna, och duschen för oss, innan vi begav oss iväg till Milingsnäs Gård.

 

Där blev det lite mingel på gården och pratade med hästarna, och sen fikade vi.

 
Efter fikat ville Thomas rida på en "riktig" häst.

Leif och Nina har varsitt jättefint halvblod, som vi nu tog in från hagen.
 
Och förberedde för ridning.

Jag och Jättefina Gunde, som är Ninas dressyrhäst, och som Thomas skulle få äran att rida...

Själv var jag inte så sugen...
 
Thomas var till en början jättenervös, men ju mer han märkte vilken gentleman Gunde var, så slappnade han av.
 
Nina red undertiden Leifs hopphäst Sulan.

Det såg mycket trevligt ut...
 
Sån underbar känsla att se syskonen rida runt tillsammmans...
 
Thomas blev jättebegaistrad, och började prata om att han nog skulle vilja ha ett litet mer ridbart halvblod.
 
Det skulle jag tycka va skitkul om vi köpte, skulle nog jag också tycka var roligare....

Efteråt satt Nina upp på Gunde, och visade vad han verkligen gick för....

Såååååå kul att se....
 
När sen hästarna var ompysslade och klara efter ridturen, gick vi ut på en gemensam hundpromenad längs med ägorna.

Totalt 5 hundar, som alla skötte sig utmärkt på promenaden....
 
Vi hade lyxen, att precis som i Dalarna tidigare i veckan, få ett eget gästhus som vi kunde boa in oss i...

När vi kom tillbaka från hundpromenaden, fick hundarna middag,
 

Och sen var det dags att utfodra oss fyrbenta....

Smaskiga Hjortfileer grillades till perfektion på grillen....

 
Det var tur att Olsson passade dom medans vi åt förrätten, tänk om en kråka kommit förbi och snott dom....
 
Till förrätt åt vi en supergod toast med en Magiskt god röra på rökt hjortfransyska.

(ja, det är en jägarfamilj vi var hemma hos, fick t.o.m med oss hjortkött hem👌)

 

Och sen till varmrätt blev det hjortfile med goda tillbehör....

Och jag ljuger inte, när jag säger att det var det Absolut Godaste köttet jag ätit i hela mitt liv😋
 
Sååååå mört, och vilka fina smaker sen🤤

Inte ofta jag ratar tillbehören för att få plats med mer kött i magen, men det gjorde jag nu, ändå blev jag besviken på att jag blev mätt så fort....

 
En mycket trevlig kväll, som höll på ända till mörkret föll över den vackra gården...
 
Vid 23.30 tiden kröp vi och hundarna in i det  fina gästhuset, och jag sov som en prinsessa....
 
Inte helt fel att vakna på morgonen, dra upp rullgardinen, och mötas av denna utsikten....
 

Heller inte en helt obekväm miljö att gå morgonprommisen i...

   
Nu var vi tvungna att sticka ganska tidigt, så direkt efter frukosten, tackade vi för oss, och hopade in i bilen.

För klockan 10.00 skulle jag titta på ett BPH-prov i Nykvarn.

 
Det var fru Quick/Qrut/Iza, som skulle gå provet med den blivande stjärnan Iza, och jag tyckte det skulle vara intressant och kul att gå med och kika...
 
Iza skötte sig bra, och fick en Stor fin rosett 🏵som bevis på detta...
 
Jag var grön av avund 🤢Älskar priser, rosetter och pokaler.....😝

 

Efteråt åkte vi till Södertälje för att uträtta lite ärenden, och sen åkte vi hem, och jag gick å la mig och sov, medans Thompa och hundarna stack ut i skogen....

 

På eftermiddagen sen, kom Fonzisarna förbi, och vi körde lydnad med alla 3...
 
Fonzi var såååå söt, för han tyckte väl han fick träna för lite, så han hängde på i Glocks fria följ💞
 


Sååååååå gulligt😍

 

Nu sitter jag här och njuter av söndagskvällen.

Nu väntar en vecka, då vi ska försöka ta tag i ToDo listan på saker som behöver fixas på gården...

Åååå jag blir trött bara jag tänker på det🥱😴

Men det måste göras....

Om en vecka får vi vila ut på Öland,,,,

Lääääääängtar☀️ 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards