Direktlänk till inlägg 31 juli 2022

Äntligen påväg☀️

Av Ia Weylandt - 31 juli 2022 07:00

  
Så vaknade vi imorse, efter mycket möda och stort besvär, upp på Kalmars Brukshundklubb....

Mycket möda och stort besvär, för det såg faktiskt länge ut som om vi inte skulle kunna komma iväg under lördagen...

Vi har ju varje år som tradition att vi åker på lördagen, spenderar natten i Kalmar, handlar all mat i Kalmar på söndagsmorgonen, och sen glider över bron till Underbara Öland...

Och så var planen även detta år.

Det mesta packades in i Hobbe under fredagen, så på lördag förmiddag packades det sista, och sen skulle vi hänga på och åka....

Trodde vi🙈

 

Tur i oturen så upptäcker Thomas innan vi hinner rulla iväg att det var pyspunka på båda däcken på husvagnen på höger sida...

Va Faaaaan, vi var ju liksom redo att åka....

Ut med hundarna igen, jag stack till skogs med dom, och Thomas ringde Falck, som vi har har en försäkring hos, så att om vi får punktering, så kommer dom ut, hämtar däcket, åker och lagar det, och lämnar sen tillbaks det.

 

Så det blev till att vänta på att en bärgare skulle komma, vilket faktiskt inte tog mer än någon timma.

Då visade det sig att det inte fanns någon helgöppen däcksfirma inom 10 mils radie🤬

Faaan liksom, skulle vi behöva vänta tills på måndag innan vi skulle komma iväg.

Thomas tog då en rövare, och ringde vår lilla däcksfirma i vår lilla by som vi visste hade semesterstängt.

Och hade sån jäkla tur, så att han svarade🍀

Och nu snackar vi service i världsklass⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
För ägaren säger direkt, att självklart hjälper jag er, kom med däcken så fixar jag dom🤩🤩🤩🤩

 

Så bara några timmar försenade, kunde vi så hänga på Hobbe, och starta resan ner mot Kalmar...

Är det inte en solskenshistoria så säg☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️

 

Annars har veckan varit väldigt lugn när det kommer till hundträning.

Vi har gått en riktigt rejäl skogspromenad på över 2 timmar varje förmiddag.
 
Det är så mysigt när vi går tillsammans alla fyra, det gör vi sällan till vardags.
 
I måndags körde vi hästarna till sommarbetet...
 
Så impad av Waijti, som är så cool.

Bara andra gången han åker transport, och han stod helt lugnt och stilla hela vägen, och var inte det minsta stressad eller svettig när vi kom fram.

Lova var ju också cool, men ändå var hon alltid sjöblöt av svett, hur kort resan än var...
 
Usch, det kändes lite jobbigt att lämna dom, Waijtii kändes så liten i den stora hagen som han och Linus har helt för sig själva...
 
Och såklart har det även blivit lite lydnad...

Det blir nog iallafall ett besök om dagen på lydnadsplanen hemma, men det är inte alltid det blir så mycket lydnad, ibland blir det mest lek..
 
Och Olsson som har haft så jäkla bra skall, har helt tappat det☹️
Det var när jag började med "elitskallet" som det blev sämre, så nu måste jag klura...
 
Alltid är det något...


I tisdags, hade vi lite ärenden att uträtta i Strängnäs, och passade då på att åka till Strängnäs BK och träna lite...
 
Olsson fick klättra på stora stegen för andra gången i sitt liv.

Och hon gör det sååååå bra 👌
 
Jag har överlåtit till Thomas att lära henne stegen, pga att jag själv tycker den är så otäck, så vill jag inte föra över min osäkerhet på min stackars hund...

För hon är kolugn, och går så lugnt och fint upp och över, sen har hon lite för bråttom ner, men tänker att det tar vi (Thomas) tag i när hon fått lite mer rutin...
 
Fonzie fick också lyda lite...

 
Åsså passade vi såklart på att göra ett uppletande också...

Fonzie, först ut, skötte sig strålande....
 
Olsson var också jätteduktig, med näsan påslagen...
 
Men hon har ju det där med att hon vill sticka med första föremålet, jag får jobba gärnet för att få in henne,,,
 
men sen är det inga problem med resten...

Kul att ha något mer att klura på🤔
 
Och Älskade Sheriffen❤️
 
Han är en Magiker i uppletandet,,, sååååå fint han jobbar⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 
Avslutade ju såklart en trevlig dag med lite gofika...☕️🍪

På tisdagskvällen spelade ju Sverige 🇸🇪-England 🇬🇧, och jag blev så glad när jag tidigare i veckan googlade Engelsk mat, och upptäckte att Biff Wellington ursprungligen kom från England.

 
Matchen gick ju inte så bra, men maten var god👌

 

På onsdagen var vi bjudna hem till Fonzisarna på middag..

Och eftersom hästarna går i sin sommarhage väldigt nära där dom bor, så passade vi på att ta en sväng förbi dom innan middagen...


Man kan köra bilen ända fram till hagen, men vi väljer att ställa bilen ute på vägen och ta en promenad istället.

Då blir det samtidigt en bra rastningssväng för hundarna...

 
Hästarna blev jätteglada att se oss (Thomas)😝

Waijti gnäggade och kom farandes i full galopp 🏇 
 
En massa morötter 🥕 fick han av husse....
 
Sen när vi knalla de tillbaka till bilen igen, så gick Linus direkt iväg och började beta, medans Waijti stod och kollade efter oss...
 
Jag trodde nästan Thomas skulle börja grina, och gå tillbaka och hämta hem sin lilla häst...

Men middagsbjudningen lockade mer🤪

Åååå jag Älskar verkligen att bli bjuden på middag, det är en Enorm lyx att få sätta sig vid dukat bord Och inleda med ett glas skumpa 🍾 

 
Sen är det såklart alltid skönast när våra hundar kan vara med, jag blir lite lätt stressad om dom ska vara själva hemma...

Men hos Fonzisarna funkar det perfekt🤩

 

Vi bjöds på fondue, och jag har nog aldrig sett så mycket mat för fyra personer🤭


Där fanns allt och lite till, och det smakade gudomligt...😋

Det är ett jäkligt mysigt sätt att umgås, när man trängs runt grytan, och anklagar grannen för att ha "snott" ens bit, men som visar sig har trillat av i grytan😅

    

Nackdelen är att man äter för mycket.

Jag kände inte att jag var mätt, förens det var försent, och då jäklars så mätt jag blev, trodde jag skulle spricka.

Jag och fru Fonzie tog ut hundarna på en sväng, och det var jäkligt skönt att komma ut och röra på sig efter en sån middag...

Och dessutom gjorde det så att det frigjorde plats i magen för god pannacotta till efterrätt, och en superdupergod Mojito 🍹😋🤤

Skål, och Tack för en Trevlig kväll🎈
 
Och skönt nog, så blev det inte speciellt sent, jag hade förbeställt en TAXI till klockan 21.00


På torsdagen gick vi en sån jäkla lång prommis på förmiddagen.

Var faktiskt inte planerad att den skulle bli över 3 timmar, men vi gick vilse på något underligt vis, så det blev som det blev.

Jag var helt förstörd när vi kom hem igen, och gick å la mig och sov i över 2 timmar😴

På eftermiddagen blev det bara en tur bort till badet,,, mäktade inte med nån tyngre aktivitet...

 

Och hundarna var glada som fick simma simma simma💦💦💦

 

Dom blir inte lika glada när det är dags att gå hem😹
 
Men det är ganska mysigt hemma också, iallafall om man som jag sätter mig på altanen med bland det godaste jag vet i två olika glas😋

En Fireball, och en Martini Bianco....

 
Lägg därtill att solen sken från en klarblå himmel, och även om jag inte får vara i solen, utan måste hålla mig under parasollet, så njöööööööt jag något alldeles vansinnigt mycket....


Fredagen handlade mest om packning och städning.

Dammade, dammsög och våttorkade golven i hela huset...

Det är så skönt att komma hem till ett nystädat hus, även om miljarders flugor kommer hinna dö i fönstren.

Gick med hundarna en sväng i skogen på förmiddagen, och körde lydnad på em.

Sen fick Glock ett semesterbad med rikligt med schampoo...
 

Han har börjat lukta lite blöt gammal hund, och den doften vill vi inte gärna ha in i husvagnen.

Han njöt som bara den när husse tvättade och sköljde honom❤️
 

Sen vart det full rullarunt cirkus på gruset.

     
Gulligaste Glock😍

Även min bil fick sig en riktig storstädning.

 
Jösses, så mycket prylar det ryms i en liten Pugge🚙
 
Men ren och fin blev han, och dom flesta grejjorna packades in i Thomas bil...
 

Mycket prylar som ska med🙈

 

När vi sen sent om sider kom iväg till Kalmar på lördagen, så gick resan så jäkla fort.

Vi sitter och lyssnar på Rättegångspodden, och då är det nästan så att man inte vill komma fram, för det är så spännande....

Men vi landade i Kalmar runt 19.30, jag tog genast en sväng med hundarna, medans Thompa installerade Hobbe.

Det är så lätt att svänga av till den BK´n för den ligger väldigt centralt och bra nära E22, med en strålande utsikt över ett shoppingområde med bl.a IKEA...

 
Ändå finns det jättefina promenadvägar i anslutning till klubbområdet...
     
Jag hade gjort smarriga räkmackor innan vi for, som vi smaskade på utanför Hobbe...

 
Nu ligger jag här i Hobbes sköna säng och ser solen så sakteliga gå upp över lydnadsplanen

Ska gå ut och köra ett pass lydnad innan frukost, sen bär det av till Ica Maxi, och sen styr vi över bron....

Undrar om jag törs titta iår????

 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards