Direktlänk till inlägg 26 augusti 2022

Dom Bästa dagarna…..

Av Ia Weylandt - 26 augusti 2022 07:45

 
Jag tror ta mig Faan att jag blivit helt jävla kär i Dalarna😍

Alltså det är såååå jäkla fint här, det pirrar i magen på mig mest hela tiden.


Resan upp gick lätt och smidigt...

Halvvägs passerade vi den vackra Dalahästen, som jag också är lite smått förälskad i.😍

 

Bestämde att jag faktiskt skulle vara lite nördig, och köpa med mig en dalahäst souvenir hem från denna resa.

Jag kom dock att ångra mig lite när jag såg vad dom kostade 💸💸💸

Kommer till det😅

 

Kommer fram till den vackraste av campingar, Leksand Resort, vid 17.30 tiden.

Då ekade den fortfarande ganska så tomt.

Fick en Fantastiskt fin plats att ställa Hobbe på.


 
Och som vanligt, så installerade Thompa Hobbe, medans jag knallade lite med hundarna...
 
När Hobbe stod på plats fick vi trevligt sällskap av Abbotarna...
 
Sedan dök även fru Ice och fru Oppzi förbi...
 
Och sen när mörkret föll, så dök även Fonzisarna upp...
 
Det blev en Mycket trevlig kväll...


Det är ju dagarna innan SM-cirkusen drar igång, som jag tycker är dom mysigaste.

På onsdagsmorgonen gock vi upp vid 9-tiden, och medans jag gick en prommis med hundarna, bakade Thomas baguetter till frukost i vår nya fina spis...

Njöt sen av en gudomligt god frukost, så sällan vi käkar frulle när vi är ute med Hobbe, för oftast ska vi ju träna eller tävla, och då skiter vi alltid i frukost, men nu var det supergott.

 

Sen ville vi ju se lite av vackra Dalarna när vi för en gångs skull var här.

Började dock med ett besök på Nedansiljans Brukshundklubb i Rättvik för lite lydnad.

 
Sheriffen såg fin ut...⭐️
 
Och Olsson skötte sig bra....⭐️
 
Sen hade jag gärna velat åka och titta på ett ställe i Dalarna, där jag själv tror att jag har mitt livs första minne ifrån.

Det är så att 1972, hyrde vi ett hus i Dalarna, jag var 2 år och vaknade en natt av att vårt hus brann🔥

Hela huset brann ner till grunden, men hela min familj klarade sig,,,

Tack vare att jag vaknade...

Som sagt, så tror jag att jag har minnen ifrån det, men det kan lika gärna vara så att jag fått det berättat för mig så många gånger, och även läst tidningsartiklar om att,,, 2-åring räddade hela sin familj från att brinna inne...

Så jag vet inte om jag minns det eller inte...

Hur som helst, så hade jag velat åka dit, inte för att huset finns kvar, men bara för att,,, men jag pratade med min pappa, och Dalarna är större än vad jag trodde, för det var ganska så långt ifrån där vi var,,, så det fick va...

 

Men vi kollade runt lite ändå,,, och jädrans va vackert det är här uppe i Dalarna Alltså...

Thomas och jag kollade Hemnet när vi kom tillbaka till Hobbe, klart kan vi inte bara flytta hit, men kanske kan köpa ett litet fritidshus att nyttja framöver...

Nu fanns det inget passande just nu, men vi kommer hålla ögonen öppna....

 

Däremot så låg ju Dalhalla inte långt bort, och det ville man ju gärna se...

Tyvärr så var det stängt för att gå in,,, men vi tog en runda runt staketet, och fixade vår egen plankningsstation😙

 
Vad gör man inte för att se lite bättre...
 
Och jäklar vilken Magisk utsikt....

Måste fasiken boka en konsert i Dalhalla, för där vill jag vara mer....
 
Tog en lång och mysig prommis med Fonzisarna runt skogarna i Dalhalla...
 
och det var helt Undrbart, gick att gå hur jäkla långt som helst...
 
For sedan vidare uppför Rättviks slalombacke för att kolla på en hissnade utsikt...
 

och jäklar i havet, vilken jädrans utsikt över Rättvik, det knöt sig i magen på mig....
 
Gudars som jag njöt, jag sa till Thomas på vägen ner hur jävla bra jag mådde, och hur glad jag var att vi fick uppleva allt detta underbara...

Föga visste jag då vad som väntade.....


När vi var nästan nere från hela slalombacken, slutade AC´n i Volvon fungera.

Det sprutade bara varmluft...

Kort därefter tänds en röd lampa i panelen som meddelar "laddningfel, stanna motorn, uppsök service genast"

Skit och helvete!!!!!

Öppnar huven och ser att nån jävla rem har gått av....
Bara och stanna och ringa bärgare...

 
Och där och då såklart, så psykbryter jag....

Thomas "filbunken" Franzon såklart mer lugn, och säger allt löser sig...

Och det gör det ju, på ett eller annat sätt...

Ringer bärgare, som lovar komma så fort dom kan,,,,

Ringer verkstad i Leksand, som säger, är det kamremmen så tar det en vecka innan ni får tillbaka bilen...

Mer panik....HUR FAAN SKA VI KUNNA TA OSS UT TILL RAPPORTEN I FALUN....

Ringer Fonzisarna, som kommer och hämtar mig och hundarna och kör hem oss till campingen,,,

Thomas väntar på bärgaren...

 

Och jag har sagt det förr, och jag säger det igen...

ALLA BORDE HA EN EMMA I SITT LIV❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Jag höll tidigare på att chatta med bästa fru Linna/May, fast nu skriver jag ut namnet Emma Jansson❤️❤️❤️
Nu skrev jag till henne om bilhelvetet, och eftersom hon är funktionär på rapporten, så började ju såklart genast hennes maskineri spinna...

Finns nog ingen så driftig och företagsam människa som Bästa Emma....❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Tog inte många minuter innan hon fixat så att någon skulle komma å hämta oss på lördagsmorgonen för att köra oss till samlingen i Falun, och sedan ut på rapportsträckan...

Det tog inte Många minuter innan hon hade fixat så att Olsson skulle få ligga i en funktionärsbil medans vi körde rapporten....

Alltså en Emma❤️❤️❤️❤️❤️
Underbara Fantastiska Emma, hon borde få diplom alltså från SBK för att hon fixade ett slags lugn hos mig,,,

Allt skulle liksom ordna sig...

 

Och också SuperStort Tack till ❤️Fonzisarna❤️ som kom och hämtade och körde hem mig och hundarna...

 

Sen ibland ska man ha lite tur, Bärgaren kom inom 1 timma, körde Thompa och bilen till verkstaden, där visade det sig att ägaren var mycket hundintresserad, så när han hörde att Thomas var i Leksand för att tävla SM, så sa han att självklart tar vi din bil direkt.

Och som ännu mer tur i oturen, så var det inte kamremmen som gått av, utan en annan rem som jag inte minns vad den heter, men som verkstaden turligt nog hade hemma🍀

Så dom bytte den direkt, och plötsligt kom Thompa och Volvon inrullandes på campingen, där jag satt med ett glas rosé för att lugna min nerver....

Ännu en solskenshistoria!!!

Innan Öland var det Hobbe som krånglade, men vi hade tur,,, och nu var det bilen...

Undrar vad det blir nästa gång🤨

 

På onsdagskvällen var jag jättetrött och gick och la mig nästan direkt efter middagen, var som att bilhaveriet tog all energi...

Men vi åt en svingod middag först, jag är såååå nöjd över min nya spis,,, nu kan jag stå ute och laga mat, och samtidigt snicksnack med Fonzisarna brevid...

 
Jag friterade lökringar och chilicheese, det hade jag ju aldrig velat göra inne i Hobbe, så som oljan sprätter...
 
Satt en liten stund och mösade med Fonzisarna, men sen kröp jag i säng...
 
Så otroligt vackra kvällar här i Dalarna....
 

 

Vaknade pigg och glad på torsdagen, och inledde även den med en god frulle med nybakade baguetter...

 

Sen tog vi en tur förbi Siljansvallen där själva SM ska avgöras.

Thompa och Glock var inne och kände lite på planen,,,

Superfint underlag

 
Sen lekte vi lite turister igen, och drog till Leksands knäckebrödfabrik

 
My namn is Garbo, Greta Garbo😂
 
Fanns Massor med roliga saker att köpa i den affären.

Men det var fanimej inte billigt.

Ändå slank det ner lite roliga marmelader, oljor, godis och såklart knäckebröd...

Köpte också en superfin burk att förvara knäckebrödet i...
 
Åsså ville ju jag ha en Dalahäst.

Men backade faktiskt när jag såg priserna.

Den minsta var 7 mm, vi snackar MILLIMETER, och den kostade 250:-

Alltså, det är ju GALET 😝 

Jag hittade en magnet som inte var stor, men med ett överkomligt pris på 45:-, så den fick följa med hem, så i slutändan fick jag ändå min häst...
 
Sen var det skönt med bara en slappareftermiddag utanför Hobbe.

Där satt vi och såg hur husvagn efter husvagn rullade in på campingen.

Älskar att hela campingen är fylld med mer eller mindre kända ansikten, och att folk kommer förbi och småsnacka en stund.
 
Bäzta besöket stod dom "Bäzta" för🥰

Man blir så rörd ända in i djupaste magen❤️
   
Sen innan vi drog igång med middagsbestyren, tog vi hundarna ut på en helt underbar promenad längs med stranden på campingen...
 

Så magiskt vackert...
   
Vi gick på land, och Olsson tog sig fram i vattnet...

   
Supermysigt... 

Sen satte vi oss ner med Fonzisarna och mös och snacksade en stund innan middagen.

 
Jag gjorde galet god löjromspizza...

Älskar min spis/ugn
 
Åt sedan en mycket god middag, och satt uppe lite för länge, men det var väldigt trevligt.
 
Tog en kvällskiss runt campingen i den vackraste av solnedgångar....
 
Alltså den utsikten från Hobbe👌
 
 


Nu är det tidig fredagsmorgon, idag drar cirkusen igång.

Ska bli både kul och läskigt.

Dagen är fullspäckad.

Snart ska vi vara på arenan för veterinärbesiktning,

efter det följer invigning och lottning.

klockan 14.00 gör rapporthundarna sin platsliggning och stegklättring

och därefter kör vi uppletande.....

 

nu håller vi Alla tummarna för Världens Bästa Glock❤️❤️❤️❤️❤️
 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards