Alla inlägg den 21 augusti 2022

Av Ia Weylandt - 21 augusti 2022 15:45


 
Tänk att jag visste att veckan efter att vi kom hem från Öland skulle bli en deppvecka😔

Förstår liksom inte ens varför jag blir lika överraskad och förvånad varje år.

För även om det såklart alltid är skönt att komma hem, så Älskar jag husvagnslivet ihop med fina vänner...

Att liksom bara va, träna hund hela dagarna, umgås och käka gott på kvällarna, och det enda kravet som funnits är att gå och diska, och det är inte ens jobbigt....😎

Har sagt det förr, och säger det igen,,,

Jag skulle ÄLSKA att bo i kollektiv❣️


Resan hem från den vackraste av öar gick bra...

Väldigt lite trafik, vi gjorde ett kort stop på OKQ8 i Ringarum, där både vi och hundarna fick lunch och en bensträckare...

Anlände hemma på Sjövreten vid 16.30, och jag och hundarna drog genast till skogs, medans Thompa packade ur Hobbe....


Och jag Älskar Öland, men jag Älskar också våra skogar🥰

Gick en timmas promenad som uppskattades av både mig och hundarna efter nästan en hel dag i bilen....
 
Sen gjorde vi inte så många knop på söndagskvällen.

Kollade VM-finalen i hästhoppning i efterhand....
 
Och jag tror både Thomas och jag grät en skvätt när det stod klart att Fantastiska Henrik von Eckerman och King Edward tog guld 🥇 
 
Till hoppningen käkade vi pasta😋

Är det någonting jag saknar när vi är ute med Hobbe, så är det just pasta.....

Denna kväll blev det favoriten just nu " Vodkapasta" den är så snabb och enkel att göra, och Magiskt god🤤
 
Ät pasta även i Hobbe då, kanske någon tycker...

Och det kan man ju göra om suget blir allt för stort,,,, men grejjen är den att jag ogillar att stå inne i Hobbe och laga mat.

Dels för att jag inte vill stå inomhus och laga mat när det är fint väder, och sen också så känns det ofräscht och lite läskigt att laga mat i vagnen, visserligen har vi fläkt ovanför spisen, men nä,,, jag gillar inte gasolen, och gasolugnen gräddar väldigt ojämnt....

Men nu jäklar har vi investerat i en liten grej, så nästa sommar blir det pasta även på semestern 🍝 

 

Redan så kär😍i min nya elspis som ska få bo med oss i Hobbe.

Framöver kommer jag kunna stå utanför och koka pasta, steka, woka, baka bröd och göra löjromspizza...

 

Nåväl,,, självklart det första vi gjorde på måndagen, var att åka till sommarhagen och hälsa på Linus och Waijtiiii.

 
Dom såg ut att må mycket bra,,,
 
Och lät sig väl smaka på morötterna som vi hade med oss....
 
For sedan vidare till Södertälje för att handla den fina spisen, och köpte även en ny gräsklippare eftersom den gamla valt att pensionera sig...

Och det går ju inte att besöka en stad med en brukshundklubb utan att gå in och köra lite lydnad.. 

 

Blev bara ett ganska snabbt besök på BK´n, då det var mycket varmt, men jag ville  ta tillfället i akt att köra framåtsändande på så många olika platser som möjligt...

 

Men till skillnad från framförgåendet, som jag tyckte funkade dåligt på nya platser, så känns det som att framåtsändandet funkar överallt, kanske är konerna/gruppen?
Vad vet jag🤷‍♀️Iallafall sååååååå nöjd med min lilla Hicka😍


Och det enda vi inte kan träna hemma, och som man nu vill passa på att göra när vi har en BK i närheten, är ju den där jävla stegen...
 

Faan va jag hatar den😡

Men lilla rara Frk Olsson har inga problem med den, och nu har vi (Thomas) börjat ställa lite krav på henne att hon ska gå på alla stegen på vägen ner.
 
Thomas semseter tog slut på tisdagen, och på onsdagen började allvaret igen, iallafall för en vecka...

Så på tisdagen sa jag till Thomas att han fick välja precis vilken mat han ville, inte för att "fira" att semestern va slut, utan för att "fira" hur jäkla bra vi haft det🍾

Och vad valde Thomas att äta då?????
Jo SJÄLVKLART hummer 🦞 😂

 
Själv ville jag fortsätta att tillfredställa mitt pastabehov, så jag käkade en vansinnigt god pasta med oxfilé, kantareller, ruccola och bacon.....

Toppad med parmesan, paprika och basilika så befann jag mig återigen i pastahimmelen😇
 

 

Åsså började då Frallan jobba igen på onsdagen, och jag blev så jäkla vemodig😟

Att 5 veckor kan gå såååååå fort, men så jäkla bra vi haft det...


Och på självaste onsdagen var det också någon i familjen som fyllde år🥳🎁🎉🎊

Älskade lilla Hickebarnet har redan hunnit bli 3 år🎈

Om jag tycker 5 veckor har gått fort, så ska vi inte tala om vart dom 3 senaste åren tagit vägen....

Nu har jag lite dåligt samvete, för vi firade henne inte något speciellt...🙈

Dom fick varsitt märgben, men det var allt.

Ååså vägde och mätte vi henne...

59 hög och 27,2 kg

 

Fotade henne också på samma ställe som vi gjort alla födelsedagar.

Men hon va fanimej inte lätt att få att titta framåt, hon ville bara titta på mig.

Enda fotot när hon kollade på bollen som Thomas kastade, så hade hon visst inga öron...😅

Men skit samma, hon är fin, hon är min, och jag Älskar henne...

Olsson 3 år❤️❤️❤️

 
Olsson 2 år❤️❤️
 
Olsson 1 år❤️
 

Underbara Älskade Världens Bästa Olsson❤️❤️❤️❤️❤️


Annars har jag tyckt att dagarna själv var ganska så tråkiga.

Gått en timmas prommis efter frukosten varje dag...

 

Hade gärna gått längre, men det har varit så inihelvetias varmt.

Och tyvärr har vi algblomning i alla våra sjöar i närheten, där kommunen avrått från bad, så vi har inte ens kunnat låta dom doppa sig i värmen.

Känns surt, för hade velat simfysa Glock så mycket som möjligt nu dom sista dagarna innan SM 🇸🇪
Men det är som det är....

 

Vi har lagt mycket fokus på lydnaden, men det har fanimej inte heller varit lätt i denna onaturliga värme....

 
Det har blivit så att vi kört något moment, på med kyltäcke, vila i skuggan...

    
Kört nåt moment, och sen vilat igen...

Sen att hundarna själva valt att vila i solen,,, det får stå för dom,,, gillar ändå att dom har valmöjligheten....
  
Några eftermiddagar har vi haft trevligt sällskap av Fonzisarna...

Dom 3 musketörerna🍀🍀🍀

 

Även då korta pass,,,, 

Med många vilo och vätskepauser💦💦💦💦

Såååå skönt att sitta under parasollet för en stund 🥵
         

I fredags var det nästan olidligt varmt, men vi körde lite lätt ändå...

 

Sheriffen skäller......

Fonzie skäller,,,,
 

Fru Fonzie käkar glass 🍦,,,,,

Det gjorde vi alla, käkade glass alltså,,, och det satt som en smäck i hettan.....

 

Kan inte påstå att jag tycker att Ollibompa är speciellt påverkad av värmen,,,,

Hon är lika go o gla som vanligt😍
   
Men jag tror ju inte på att man kan träna dom till att tåla värme, tror mer på att varje träningspass ska lämnas med positiva vibbar, tränar aldrig i regn heller...

Helt enkelt för att jag inte tycker det är kul, och tycker inte jag det är kul, så lär inte min hund göra det heller.

Framåtsändandet börjar kännas riktigt jäkla bra,,,, har börjat sätta ihop det lite då och då, men backar tillbaka till att bara köra saktagående 9/10 gånger...
  

Efter fredagens träning, blev det en snabb fika i skuggan på altanen.

Fru Fonzie och jag unnade oss varsitt glas svalkande rosé,,, som smakade smaskens i värmen... 

   
Fredagen avslutades sen med veckans 3:e pastarätt...😋

Och nu borde snart pastacravingen vara tillfredställt...

En superläcker pasta salsiccia med spenat och tomat, toppat med parmesan och basilika....
   
Mumsligt gott,,,, det kan Aldrig bli för mycket pasta....

 

Under lördagen regnade det i princip hela dagen.

Förmiddagen ägnades åt att städa Hobbe, vi (Thomas) dammsög och tvättade alla lakarn och handdukar.

Nu är han snygg inför trippen till Dalarna.

Själv förberedde jag inför kvällens kräftskiva, gjorde västerbottenpaj och skagenröra.

 

Men sen trotsade vi regnet, tog på oss regnkläder och gav oss ut till skogs.

 
Rekade en ny rapportsträcka, det tog lite tid, 3 timmar var vi ute och traskade, men den blev faktiskt jäkligt bra...

Passerar över ett kalhygge,,,
 
Men det var ett "fint" kalhygge, 😃
   
Drygt 1600m fick vi ut, så nu jäklar planerar vi för "Tomteskumsrapporten" 2022

Har ju varit uppehåll med den pga av Coronabajs 💩 och Cancerskit 💩....

 

Åkte hem och sov middag en stund, sen blev det lite lydnad mellan regnskurarna, för att sen avsluta kvällen med en enkel kräftskiva för 2, alltså jag själv och Thomas

 
Brukar annars som tradition äta kräftor sista helgen på semestern, men då var vi ju fortfarande kvar på Öland, så iår skapades en ny sådan...

Det gick lika bra, och som jag säger VARJE år, så gillar jag inte kräftor särskilt mycket.

Visst jag äter, men föredrar räkor, skagen och löjromspizza...
 
Och mätta blev vi😅

 

Varje kväll denna vecka har jag suttit uppe ganska länge på kvällarna.

Älskar att sitta ute på altanen med tända ljus och bara njuta av lugnet och tystnaden.
   
Har faktiskt också sovit ute på altanen varje natt, och det är Magiskt skönt.

Har sovit som en stock fram till klockan 5 ungefär, för då har jag blivit väckt av ljuset, och gått in och lagt mig istället...

 

Hela veckan har varit helt myggfri, men på lördagskvällen, efter en hel dags regn, dök dom jävlarna upp 🦟🦟

och dom var så blodtörstande, så jag var tvungen att gå in och lägga mig...☹️

Idag, som är söndag, skuttade vi upp tidigt på morgonen dör att hinna ut i skogen och göra det sista rapportpasset innan det blev för varmt.

Vi hade bestämt innan att köra båda, och låta Olsson få gå först som hare på alla skicken för att peppa och motivera Sheriffen 🤠

   
Olsson hon blir lika peppad att bli jagad av Sheriffen, som att få jaga själv😎

Direkt hon kom in på stationen satte hon sig genast så långt kopplet tillät i sträckans riktning och ville iväg igen🤩
 
Glock är ju lite mer sansad på stationen, men var riktigt peppad, och gick iväg fint.
 
Och jag hade riktigt bra framföringar, så nu håller vi tummarna🍀

 

Sen ägnade vi söndagen mest åt att packa Hobbe och göra honom startklar.

Jag packar som vanligt kläder för typ ett år, men det är ju så mycket som jag vill ha med....

 
Har precis varit nere och kört lite lydnad.

Sheriffen ser så fin ut....⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 
Testade för första gången att göra en dold platsliggning med Frk Olsson,,,, usch,,,, gillar inte det momentet, och hade nog lite förträngt att det kommer nu i Eliten..

Men Olsson låg jättefint,,, nu hade vi inga skott, tänkte vänja henne utan först, för jag var lite rädd för att hon skulle springa efter mig när jag gömde mig...

Mamis lilla mammagris 😍


Imorgon handlar jag all mat inför veckan som kommer, och sen på tisdag när Thompa slutar jobba rullar vi norrut.

Hade först bokat campingen i Leksand från onsdag, och tanken var att börja åka på tisdagen, övernatta i Avesta eller Hedemora, för att sen rulla in i Leksand på onsdagsförmiddagen.

Men sen kände vi, att va Faan,,, det tar bara typ mellan 3 och 4 timmar, vi står på.

Så jag ringde campingen och bokade till en natt, och det var inga problem...

Blir skönt att komma på plats....

 

Ååååååå, jag ser så jäkla mycket fram emot årets SM🇸🇪
Inte bara att få tävla, utan egentligen mest bara för att få vara där, att återigen efter 3 år få uppleva årets stora hundfest på plats.

Att få träffa härliga hundmänniskor som man just bara träffar på SM, och andra som man träffar oftare också såklart.

Tävlingsmässigt har vi inga förväntningar på något stordåd varken från oss själva eller från någon annan.

KnockeBockeBus är äldst i startfältet, och kommer ha svårt att hänga med tidsmässigt.

Men vi hoppas att han gör en fin tävling, och att han är hel och fräsch när det hela är över...

För oss kommer han Alltid vara nr 1⭐️❤️⭐️❤️⭐️❤️⭐️❤️

  

🇸🇪HOPPAS VI SES I DALARNA🇸🇪
 

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards