Direktlänk till inlägg 30 augusti 2022

🇸🇪SM i Bruks 2022🇸🇪

Av Ia Weylandt - 30 augusti 2022 17:45

 
Fy som Faan va jag är sprängfylld med känslor nu alltså...

Det är glädje, det är sorg, det är eufori, det är längtan och en trötthet och jag vet inte allt som snurrar i huvudet😵‍💫

Självklart är det mest glädje över vilken helt jädrans Fantastisk hund vi har❤️ , men också en viss känsla av sorg, nu när vi vet att det var sista gången jag fick se hans vackra lilla huvud komma in på en station på en tävling.

 

Tveksamt om vi ens kommer träna någon mer rapport med honom, kanske nåt frispår nån gång för att det är kul, eller kanske får han gå som hare till Olsson på nån kort träningssträcka.

Vad vet vi nu?
Thomas är nog inte helt främmande för att starta honom i nån spårtävling under hösten, för glädjande nog känns han pigg och fräsch idag, han var lite stel och stapplig både efter rapporten, och efter lydnaden.

Men med hjälp av massage, så var han piggare än någonsin på måndagskvällens promenad när vi kom hem från Leksand, han svarade tom på Olssons lekinviter🥰

 

Sen hamnar jag ju alltid i nåt slags vacum när SM är över, 

Jag Älskar varje minut av ett sådant arrangemang (bortsett från en viss nervositet då, som får mig att stundtals må illa🤮)

Jag Älskar alla människor man träffar, Älskar att allt handlar om hund, jag vill Alltid befinna mig i den där SM-bubblan.

Så nu längtar jag till nästa år,,, Faaaaaan va jag ska träna,,, för jag Vill verkligen stå på startlinjen i Närke 2023, men då blir det förhoppningsvis Frk Olsson som står vid vår sida...🍀

 

När vi skaffade Kronprins Glock, och förväntade oss att han skulle ta över tronen från Kung Dollar, så kände vi ibland att vi la alldeles för stora förväntningar på den lille Sheriffen.

Vem skulle kunna överträffa Dollar liksom?❤️⭐️❤️
Men nu känns det nästan ännu värre när det är dags för Prinsessan Olsson att ta över fanan.

Vem faaaan ska kunna överträffa Knockes prestationer???

För jag vet ta mig tusan ingen hund som tagit 3 medaljer i olika valörer i en och samma gren på SM.

🥇🥈🥉

 

Det finns säkert någon, men jag känner inte till den....

Fantastiska Vallhunden Glock⭐️
 

 

 Men till själva tävlingen då.

Tänk nu på när jag skriver, så är det från MITT perspektiv, och som JAG upplevde det.

Nån annan kan ha en annan åsikt, men då får den göra en egen blogg... 

Bara så att vi inte får några spänningar på den fronten😁

 

Fredagen inleddes ju med att vi skulle vara Drop In på veterinärbesiktningen på Siljansvallen mellan 8-11.

Vi sa att vi inte skulle stressa på morgonen, men sen är det ju så, att lite nerver gör att man vaknar tidigt, och varför sitta i husvagnen och häcka, när man kan gå runt bland försäljningsstånden på arenan.

Så vi anlände till tävlingsplatsen redan vid 9.

 

Ställde oss i kön för besiktningen, som då skönt nog inte var något lång alls...

 
Glock Älskar ju människor,,, alla människor,,, även veterinärer som ska klämma och känna på honom...
 
Och han gick igenom besiktningen utan några som helst problem...
   
Sen var det faktiskt inga som helst problem att slå ihjäl den nästan 2 timmar långa väntan tills invigningen skulle börja.

Dom timmarna var bland dom bästa på hela SM, för vi kollade lite i försäljningstälten, träffade Massor med underbara människor som vi småsnackade med.

 

Och vips plötsligt var det dags för samling inför paraden.

Så häftigt med Dalkullor iklädda folkdansdräkter som gick först i leden...


Sen började paraden, som iallafall jag tyckte var lagom lång....

    
Och såååå jäkla ballt med musiken, jag skrev ju tidigare att jag var KÄR i Dalarna, och nu blev jag det ännu mer....
 
Lilla rara Frk Olsson fick vara "standin" för Sheriffen...
    
Hon skötte sig jättebra⭐️⭐️⭐️
Hon bryr sig inte så mycket om andra hundar...

 
Kommer tillsut fram till Siljansvallen, där den pampiga musiken fortsatte att spela för oss...

 
Och också där lagom långa tal, tyvärr hördes det väldigt dåligt, kan tycka att en så pass stor arena borde ha ett bra speakersystem, men det verkade inte så....
 

 Direkt efter att kommunfullmäktige, eller vem det nu var, hade förklarat 2022 års SM i bruks öppnat, så var det dags för den alltid så nervösa lottningen...

I år var den trots allt inte lika nervös, för andra år har jag INTE velat ha startnummer 1, men detta år såg jag bara fördelar med det startnumret...

 

Lottningen inleddes med information om dom kommande tre dagarnas upplägg...

 
Sen dags för själva lottningen, och vem kunde vara lyckligare än jag, när jag såg vad lotterna bestod av....

DALAHÄSTAR🐴🐴🐴
 
Dock inte tradionellt målade hästar,,, men dessa var ju nästan bättre...

Jag fick tillslut min lilla häst❤️

Thompa drog startnummer 6..

 
Vilket kändes som ett bra startnummer👌

  

jag tänkte genast att Dollar hade startnummer 6 på sitt sista SM i Nynäshamn 2014...

 

Såg det som ett gott omen.....

Vänta bara hur läskigt bra det blev.....👻

 

Vi fick också i samband med lottningen PM ´et inför resterande 2 dagar...

 

 

Efter lottningen blev det ytterligare 2 timmars väntan inför platsliggningen som skulle gå av stapeln klockan 14.00

Inte heller jättesvåra att få att gå, då arenan kryllade av härliga människor att snicksnacka med...

Åt dessutom lunch, Thompa åt en viltrulle, och jag njöt av en magiskt god langos😋

 

Sen då klockan 14.00, dags för platsliggning och stege, men då kollade inte jag...

Men Sheriffen, och dom andra 9 hundarna låg lugnt och tryggt....

Framifrån....

    
Bakifrån......
 
Sen direkt strömgående på stegen...

Magiska bilder på Glock av den Bästaste fotografen...
 
Och där vetefaan vilka direktiv domarna fått, för Hujedamig som det drogs...

Sheriffen hade 9-9,5 för att han låg lite före Thomas i position...

Men så länge det är lika för alla så må väl det vara OK.

    
Han gick iallafall på alla steg, tror det bara delades ut en 10:a bland alla rapporthundarna, och det var inte en dubbeltia....

Är det SM så är det ,,, då ska inget utom perfektion släppas igenom tydligen...

 

Sen blev det ytterligare drygt 2 timmars väntan på att vi skulle göra vårt uppletande, och nu började väntan faktiskt bli lite jobbig.

Starttiden för uppletande vi fick var 16.30, men i själva verket kom vi igång runt 17.15 vilket gjorde att det blev en väldans lång dag för oss som varit igång sedan 9 på morgonen.

Vi var tillbaka på campingen vid 18.30, och då var man jäkligt slut...

 

Sen att själva uppletandet också gick jäkligt dåligt gjorde ju inte saken bättre.....

Men samma här, det var svårt för alla...

Glock hämtade in 2/4 föremål, och belönades med 5-6, vilket kändes som en besvikelse, för vi vet ju vilket jäkla bra uppletande han vanligtvis har...

Men , men jag blev lite gladare, när den fantastiskaste av fotografer skickade fina bilder på Sheriffen redan samma kväll...

     
Summa Summarum, så var det svårt för alla, så vi gick och la oss på fredagskvällen som 4:a inför lördagens huvudmoment.....

Rapporten.......

 

Det skulle vara samling i Falun klockan 8.00, ganska precis 50 minuters bilresa från vår camping.

Vi ställde klockan på 06.03 ( jag försöker alltid i den mån det går, ställa tiden på dom poäng jag siktar på😂😂, visste dock att det inte skulle gå med endast 44p på uppletandet, men hoppet är det sista som sviker en😌)

 

Men som vanligt så vaknade vi jättetidigt, och satt i bilen redan 06.15, och var först på samlingsplatsen på Faluns Brukshundklubb...

Men det var skönt, hann knalla runt endel med stackars Olsson, som mest spenderat dom senaste dagarna i bilen..

Mitt ständiga dåliga samvete😔

 


Sen har jag ju som vanligt inga foton från rapporten, då är jag inne i en bubbla, och tänker inte ens tanken på att ta upp mobilen.

Hoppas få foton från fotografen på A-stationen, men det kan ta ett tag...

Iallafall så sprang den Älskade, Älskade Sheriffen sina sträckor efter bästa förmåga...

 

Viljan Är det inget fel på,,, men tidsmässigt hänger han inte med längre.

Jag åkte dessutom på en halva i nerdrag för att mina framföringar var "oroliga" helt klart en rätt bedömning🙈

Betyg 8,5-9

 

Det blev lite omkastning i resultatlistan, men Glock låg kvar på en fjärdeplats, 11 poäng från bronset, och 10 poäng  ner till en femteplats.

Det kunde gå hur som helst.

Söndagens lydnad skulle komma att bli äckligt spännande....

 

Och ett Mycket trevligt initiativ från arrangörerna, var att vi alla bjöds på Mumsligt goda grillade hamburgare när vi kom tillbaka till klubben...

 
Det var väldigt uppskattat och trevligt, och välbehövligt för oss, som inte ätit något sedan kvällen innan....

Hela rapportarrangemanget var otroligt välorganiserat med suveräna funktionärer som gjorde allt för att tävlande och publik skulle ha det så bra som möjligt...

TACK alla Underbara⭐️🎈
 

Vet inte hur andra tävlande mår efter en hel dag i rapportskogen, men jag är mentalt helt slutkörd.

Så många timmar som man är under sån total nervositet, så när rapporten var klar brast det liksom för mig.

Jag ömsom skrattade, ömsom grät mig igenom hela lördagskvällen.

 

Men mest av allt var jag så inihelvetes stolt och glad över vår duktiga hund.

Han var lite stel i kroppen när vi tog ut honom från bilen när vi kom tillbaka till Hobbe, så Thomas la sig på sängen med honom och bara låg och masserade ryggen, bogen och låren.

Glock tyckte det var superskönt, och när vi sen tog ut dom på kvällskvisten såg han pigg och fräsch ut igen❤️

Så blev det söndag då, och jag vaknade och var faktiskt inte ett dugg nervös.

Iallafall inte då😜

Kände mig så jäkla nöjd med vad Sheriffen presterat, och målet som vi satte upp innan, och har satt upp inför varje SM vi startat på, var att vara bland dom 6 bästa för att bli placerade och få vara med på prisutdelningen.

Och det målet hade den underbara lilla hunden redan uppnått, för vi visste att vi kunde bli sämst 5:a

 

Men sen är det ju så, när man har chans på pallen, hur liten den än känns, så VILL man ju bara upp på den, så ju närmare rapporthundarna lydnad vi kom, desto mer nervös blev jag.

Och 12.15, när lydnaden drog igång var jag spyfärdig och kände att jag bara gick omkring på området som en zombie....

 

Tittade som vanligt inte på Glock och Thomas när dom var inne på lydnaden.

Har fått sååå många bilder skickade till mig från olika gulliga människor från helgen,,,

Tusen Tack alla ni😍😍😍

Fria Följet....

 
Kryyyyyyp.....
 
Hopp.....
   
Thomas kom ut från lydnaden och var nöjd,,,  han hade inte tittat på några betyg, men det var betyg på allt iallafall.

Andra kom fram och sa att det sett jättefint ut, men att dom inte fick betalt för det, så där och då insåg vi att det nog inte skulle räcka.

Jag kollade inte lydnaden på den som låg 11p före oss heller, någonstans så kände jag undermedvetet att jag nästan skulle stå där och innerst inne hoppats på att dom skulle missa, och den känslan vill jag absolut inte ha mot våra konkurrenter, för dom är inte bara konkurrenter, framförallt är dom också bra träningskompisar🥰

 

Men jag pratade med med dom efter att dom var klara, och då var dom lite besvikna på att ha missat på moment som borde blivit bättre.

Men vi trodde nog ändå inte att vi skulle kunna ta oss förbi...

 

Och faktum är att vi faktiskt inte visste helt säkert förens det var dags för prisutdelning, för plötsligt började resultaten sluta rulla in på den stora resultattavlan.

Faaan, man sprang nog dit en gång i minuten i förhoppning om att få veta....

 

Det var inte egentligen förens 16.30, när det var dags för prisutdelning, som vi blev säkra på att bronset🥉gått till Glock, för då skulle vi ställa upp oss i rätt ordning inför inmarschen till prisutdelningen, och vi stod  som fågelholkar, och hade ingen aning om vilket som var rätt ordning.

Men då,tog ena domaren kommandot, ställde oss som 3:a och sa 

"här ska ni stå"

Vet du det säkert, sa jag?
JA, det vet jag, svarade han.

Men inte ens då vågade jag riktigt tro på det, utan inte förens speaker ropade upp fyran, och det inte var vi, DÅ först förstod jag att det var på riktigt....


Och tänk att få avsluta en fin rapportkarriär på det viset, inte utan att jag fällde en tår där vi stod på pallen.

Snacka om att gå i pension med flaggan i Topp🇸🇪
2022 års pristagare på SM i Rapport ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 
Jag är verkligen så otroligt Glad, Stolt och Tacksam över att få tillhöra denna underbara stora familj som rapportgänget utgör.

Ibland går det bra, En annan gång går det dåligt, men det känns ändå Alltid som att vi gläds åt varandra.

Ibland ska man ha lite Tur också🍀, och det känns verkligen som att vi hade turen och marginalerna på vår sida genom hela detta SM.

Eller var det verkligen "Turen" det Kan ha varit förutbestämt också...

För nu till det lite läskiga som jag skrev om i början....

 

2014 tävlade vi SM i Nynäshamn med Dollar, och drog startnummer 6.

Samma år tävlade en labbe som hette Daisy, och dom fick startnummer 1.

Då tog Daisy silver🥈 och Dollar tog brons 🥉, vann gjorde duktiga flatten Musse..

 
Nu 8 år senare, tävlade vi med Glock, och Daisy matte tävlade labben Pan.

Pan fick även detta år startnummer 1, och vi fick alltså återigen nr 6.

Och jag sa till Pans matte innan tävlingen började, att nu kör vi väl en repris på resultatet från 2014.

Ja, det tycker jag vi gör, svarade hon...

Åsså blir det precis så...

Pan silver 🥈, Glock 🥉 vann gjorde suveräne riesen DumDum.

 
Jag tycker iallafall att det är lite creeepy👻

Men kul.....

 

Ja, det var ju ett litet sidospår....

Sättet att Glock fick avsluta sin karriär på det sättet är och förblir helt Magiskt...

Och vilket jäkla prisbord dom dukade upp😱

När vi kom hem till Sjövreten igen, försökte jag ställa upp alla priser på köksbordet,,, men det var knappt dom fick plats...

 
Från en av huvudsponsorerna KLASS,

fick vi en kylväska med 10 kg fryst hundfoder👌
 
En annan huvudsponsor var Anicura, som sponsrade med vattenflaska, första hjälpenkit och en tävlingsbok.
 
och en fin stol...

 
Den tredje huvudsponsor, var Agria, och av dom fick vi en nessecär, en mattermos, keps och nyckelband.
 
Sen var det en serie med schampo, balsam, duschcreme och solskyddsfaktor, det var olika tandprodukter till hund.

Det var gratis träningstimmar i en inomhushall, tyvärr ligger den i närheten av Leksand, så det kan vi inte nyttja.

Det var knäcke från leksandknäcke, chips från Coop, cider från Kopparberg, och en jäkla massa hundgodis från bla Monster.

Thomas blev oerhört förtjust i den vackra träkosan från OUT360˚
 
Och jag gillade verkligen det ursnygga kopplet från Lakkawear...
 
Och sen blir ju jag SuperGlad för pokaler🏆, medaljer 🥉och diplom 📜 
 
kolla vilken fin🏆
 
Men faktiskt mitt i allt detta, så det som Absolut betydde mest, var dom fina gesterna från Underbara Träningskompisar⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Tack Team Riva❤️, Team Lyx ❤️och Team Vasadu❤️
 
😍😍😍Kalashundar och goda vänner ska man vara rädd om😍😍😍

Själv gick jag till ett av försäljningstälten när Glock var inne på sin lydnad, där frågade jag vilken som var den populäraste hundleksaken, och så köpte jag den till Glock för att han skulle få som present när han kom ut från lydnaden...

Men han inte så mycket som ägnade den en endaste blick...
 
Heeeeelt ointresserad...

Fick också en fin present av en fin campinggranne🍺
 
Den fina vill man ju aldrig dricka upp....

Åsså såklart det från dom Bäzta...

 

 

När vi sen kom tillbaka till Hobbe efter prisutdelningen, var jag så jäkla glad att vi bokat en natt till, hade aldrig orkat åka hem i den euforin som vi befann oss i...

Nu slog vi oss oerhört nöjda ner utanför Hobbe och bara njöt, skulle ha grillat på kvällen, men orkade inte.

Jag slängde ihop 2 pizzor av det som fanns i kylen och frysen.

Blev en med löjrom, och en med ost och skinka...
 
Dom smakade bra.

Hundarna fick varsitt smaskigt ben...🍗🍖
 
Senare kom Fonzisarna över, och vi firade med varsin Irish Coffie...
 

Men allt Underbart har ju ett slut😔så även 2022 års Fantastiska SM, som man längtat efter detta evenemang i 3 års tid, självklart infinner sig en tomhet såhär direkt efteråt...

 

Men jag får glädjas åt att vi har det ganska bra hemma också...

Har ägnat dagen åt att mest strosa runt hemma på mina egna stigar...

 
Vi har varit och hämtat hem Linus och Waijti från sommarbete, OJ som Waijti växt sen vi såg honom sist🐎

 

Nu är jag såååå jäkla peppad på att köra igång ordentligt med Olsson, och verkligen satsa på att kunna stå på startlinjen med henne på SM 2023, som då går av stapeln i Närkes fina skogar....

 

Men först ska vi landa i den senaste veckans händelser, och självklart firar vi...

 

Trots att det "bara" är tisdag, så öppnade vi en flaska bubbel 🍾 


 
Nu har vi skålat, hurrat och pussats på Älskade Glocken❤️
 

Snart ska Thompa äta kräftor och jag rökta räkor....


Nu jäklar ska vi rocka hela tisdagskvällen lång....💃🕺

 

TACK ÄLSKADE GLOCK❤️
 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards