Alla inlägg den 16 januari 2022

Av Ia Weylandt - 16 januari 2022 16:15

 
Tänk att jag ska vara så förbannat jävla skrockfull🧙‍♀️
När jag avslutade det förra inlägget, så skrev jag att jag haft en bra vecka, och såg fram emot en kommande bra vecka,,, och när jag skrev det, så kände jag instinktivt, att skriver jag detta, så kommer veckan att bli skit......

Och jag fick rätt😣

Vilket ytterligare späder på min tes att jag,,,

MÅSTE TÄNKA POSITIVA TANKAR!!!!!!

Men i denna situationen som vi befinner oss i just nu så är det inte helt lätt alla gånger...

Det är så jäkla lite som kan få vågskålen att tippa över...

För det känns lite som om jag levt i en "drömbubbla" senaste veckorna.

Det har varit jul, det har varit nyår, det har varit trettondag, vilket inneburit mycket ledighet för Thomas,,,,

Jag har mått bra, och vi har ätit och druckit gott.

 

Åsså kom plötsligt "vardagen" ikapp oss i måndags.

DVS,,, vardag för dom flesta andra i min närhet,,,  men inte för mig😔

 

Ursäkta om jag gnäller nu, är inte meningen alls att lägga skuld på någon, men det är sååå jäkla lätt att det blir fel,

trorts att jag är helt övertygad om att tanken var menad som god❤️
För i måndags skulle jag ju in för provtagning, allt jag hörde på radion, läste på sociala medier på morgonen, var olika uppfattningar om det var "pest" eller "kolera" att gå tillbaka till vardagen igen....

 

Pratade i telefonen påväg till provtagningen med en vän, som tyckte det var såååååå skönt att få komma tillbaka till vardagen och normala rutiner igen, vilket jag tycker är skönt för denne, men jag säger ju lite uppgivet att,,,

-jag har ju ingen "vardag" att komma tillbaka till.....

Och får svaret....

- men se det positiva i det hela och njut av att du får gå hemma och vara ledig hela dagarna!!!!


Alltså på riktigt,,,,sa någon just det där till mig???
"NJUT AV ATT GÅ HEMMA OCH VARA LEDIG HELA DAGARNA"

Jag skulle ju 100 gånger hellre jobba...

Som jag sa till en fin kollega tidigare,,,

"jag skulle hellre skura kundtoaletterna på macken med min tandborste, än att gå igenom den här skiten"

 

Och som sagt, jag är helt övertygad om att det var tänkt som uppmuntrande ord, men mig sänkte det totalt....

När jag kom fram och satt och väntade på att få ta prover, så gick jag in och kollade om det fanns några lediga tider i Nykvarns Hundhall, för jag kände att jag bara Måste dit,

och jag hade tur, det är väldigt fullbokat just nu, men det fanns en tid under måndagen,

och det var en sån UNDERBAR känsla att få kliva in i hallen den dagen, träna och leka hund, och bara för en timma glömma all skit 💩 

 

Suprice, Suprice, men jag tog en selfie😂

 
Och jag försökte ta en bra hoppbild😂
   
Stjärnfotograf, lär jag Aldrig bli, men som jag njöt av den timman med rolig hundträning🌟🌟🌟

 

Deppigheten och ångesten kom tillbaka på kvällen,

vet att mycket av det berodde på den kommande operationen på torsdagen, det var ju ingen stor operation,

utan ett " lätt" som skulle ske under lokalbedövning.

Men det är liksom hela den där grejen,

att inte ha kontroll, att behöva gå upp jättetidigt, att behöva dusch i descubutan på morgon, att behöva köra ner till Eskilstuna i mörker, på kanske hala och isiga vägar. 
Och när det där deppet och ångesten sätter in, så blir liksom allting så stort,,,

 

Nu fick jag världens ångest för att jag bokat camping till SM i augusti, tänk om jag faktiskt inte ens lever då😥

Vi har också bokat in Öland i sommar igen, vilket även det gav ångest 😟 

Men som Thomas sa, och som jag vet stämmer så väl, men det går inte in i huvudet, 

att så kan man ju inte tänka, för isåfall skulle ingen få planera så långt i förväg, 

det finns ingen som kan garantera att man till 100% lever då, man kan köra in i en bergvägg redan imorgon och dö.

Och jag vet ju att han har rätt, det är bara det att det känns som om jag förlorat min rätt att planera, och se fram emot saker...

Sov ingenting natten mellan måndagen och tisdagen, det bara grubblades och grubblades i huvudet🤯

 

Deppigt inlägg, och jag kan lova, det blir Faan inte bättre senare i veckan😫

 

Men tisdan och onsdan blev faktiskt ganska bra, det var ju ett helt Underbart Strålande ☀️väder under tisdagen.

 
Hundarna och jag var nog ute och strosade i över 2 timmar i våra Fantastiska omgivningar...
 
Vi gick inte hela tiden, utan hundarna stod och slet ner grenar från buskarna, som dom lekte runt med och jagade varandra...
 
När vi kom in igen, tog min bensin helt slut efter den sömnlösa natten, så jag gick och la mig och sov en stund, hade bara tänkt sova en timma, för jag ville inte riskera ännu en sömnlös natt.

Men när klockan ringde kände jag mig inte alls klar, utan sov lätt i 2 timmar till😴💤

Men jag sov faktiskt riktigt gott, även sen på natten mellan tisdag och onsdag...

 

En onsdag som jag och hundarna spenderade en timma i Nykvarns Underbara hundhall...

Och dra på trissor, men blev det inte ännu en selfie😂😂😂

   

Onsdagnatten blev hemsk!
Tror jag slumrade till vid fyratiden, och sen ringde klockan vid 05.20

Upp och duscha, och skrubba, skrubba med descubutan...

Gick bra att köra ner till Mälarsjukhuset i Eskilstuna, men jag tycker det är jobbigt att köra i mörker, blir så jäkla blendad av mötande bilar 🚘 

Men därför tycker jag att det är skönt att vara ute i god tid, jag lägger mig i lugn och ro bakom nån lastbil, och där puttrar jag på i ca 90 km/tim, trots att det är 120 väg hela vägen ner..

Men vad gör väl det att resan tar knappt 10 min längre tid och jag slipper hålla på att köra om hela tiden...

För mig är det skönare.....

 

Skön däremot, var INTE torsdagens operation.

FY FAAN vilken vidrig upplevelse, tur jag var naivt ovetande om vad som komma skulle, annars hade jag nog checkat ut.

Bara att börja med att få 3 bedövningssprutor, varav 2 stycken i halsen var mycket obehagligt.

Sen trodde ju jag i min enfald att det bara var en liten dosa som skulle opereras in vid nyckelbenet, hade heeeelt missat att det skulle dras en slang upp under huden på halsen...

 
Och jag kan ju inte påstå att det gjorde ont, men det var fruktansvärt obehagligt, kändes nästan som att halsen blev uppsprättad på mig...

Sen blev det 5 timmar med cellgifter, dripp, dropp rakt in i blodet...
 

Jag sov mig igenom nästan hela behandlingen, var vansinnigt trött efter den sömnlösa natten, och morgonens anspänning.

Ändå var jag helt jävla slut när jag kom tillbaka hem till Sjövreten igen strax efter 17-tiden.

Låg hela kvällen i halvdvala i soffan, hade inte direkt ont, men det var en stramande obehagskänsla i halsen och bröstet, som gjorde att det var lite svårt att röra på huvudet....

 

Under fredagsmorgonen, slog ångesten till emot mig igen i full kraft.

Jag har fått tid för röntgen i Uppsala nästa fredag, alltså den 21/1, och nu känns det som om domedagen närmare sig med stormsteg.

Det är den röntgen som kommer avgöra om det blir någon operation eller inte,

det är den röntgen som antagligen kommer avgöra min överlevnad eller inte.

Svinnlande tanke, och hur mycket jag än försöker och försöker tänka positivt, så är det förbannat svårt ibland,

och när dom negativa tankarna väl får fäste i huvudet, så är dom jäkligt svåra att bli av med...

Nu kommer jag ju inte få något besked på fredagen, då sker bara själva röntgen, sen ska mitt fall upp för konferens under onsdagen veckan efter, och sen är det bara att invänta svar.

 

Det kommer att bli tufft, men jag ska försöka fylla dagarna fram dit, med det jag Älskar allra mest...

Största sorgen är att jag inte pga Covid vågar åka ner och träffa Morris, vill inte ta den risken nu när smittan sprids värre än någonsin.

 

Så jag började fredagen med att boka en tid i Nykvarns hundhall, annars brukar jag vilja ha dagtider för att det gör så mycket för min dag att få åka dit, men denna dag, tyckte jag det var jättejobbigt att vara själv, och bokade därför en tid efter att Thomas slutat jobba, så vi kunde åka dit tillsammans.

 

Dock gick jag på förmiddagen en lång härlig promenad i skogen med mina älskade hundar...

Skogen blir också en slags fristad...

 
Det är på något vis lättare att gå där och grubbla, än att sitta hemma i köket, i mitt hem, som jag vanligtvis Älskar...
    
Men sen på EM, blev det en tur till Bästa hundhallen,

 
Och där mår jag också så bra...

Kul också att Thomas var med, så att Glock fick lyda lite på riktigt❤️
 

Glock såg så fin ut i alla moment...
 

Thomas var såååååå nöjd med den härliga lilla Sheriffen❤️
 

Olsson skötte sig också mycket bra❤️
   
Och Naturligtvis, åker vi inte därifrån utan en obligatorisk selfie🤪

 

Åkte nöjda hem, för att kolla damernas skidskyttestafett i efterhand...

Oj så spännande det blev, vilka jädrans tjejer vi har🇸🇪👏🇸🇪🌟🇸🇪
Jag hade köpt varsin semla som vi skulle smaska på, tyvärr var jag inte sugen, men Thomas njöt av sin🤤
 
Däremot smakade kvällen middag gott😋

Älskar ju asiatisk mat, så middagen bestod av kyckling i jordnötssås, asiatisk inlagd gurka, friterade vårrullar och friterade räkor med sötsur sås...
 
Mumsligt gott om jag får säga det själv😝

Resten av kvällen slappade vi i soffan och kollade På Spåret...

Men det är skittrist, vi kan absolut ingenting🤓

Men hundarna var nöjda😇
 


Lördagen blev en något bättre dag grubblingsmässigt.

Lite deppig även denna morgon, då jag vaknade redan vid fyra, och låg och grubblade fram till sex, då jag gick upp och gav hundarna mat.

Men sen gick jag och la mig igen, och lyckades somna om tills klockan blev 9.30😱

Shit, där försvann den dagen💨💨💨

 

Efter att Thomas scootra hundarna käkade vi frulle, och sen drog han till Sjötäppan, för att för första gången hälsa på det senaste Mästerverket Saga💝

Hon är ju Farfar upp i dagen, ellervad säger man💕💞💕💞💕💞

 
Själv stack jag med hundarna ut i skogen så länge...
   

När vi möttes upp hemma igen, blev det hästpyssel.

Vi har tagit in dom i stallet en stund varje dag, men denna lördag lämnade vi gården för en lite tur utanför.

 
Gick runt lite i paddocken...
 
Jag och Linus tog en selfie💙
 
Och sen knallade vi hem igen....
 
Olsson och lillehästen, har verkligen funnit varandra...
 
Puss 💋 på dig lilla häst💗
 
Olsson💖Waijti
   
Lämnade nöjda hästar i hagen,,,

 
Och körde ett uppletande i korridorer med Olsson och Glock...
 
Tyckte mitt lilla Hickebarn skötte sig Super, med tanke på hur länge sedan det var...
 
Letade bra,,,
 
och fina avlämnanden utan allt för mycket tugg🌟
 
Glock är ju allt som oftast en Magiker i uppletandet...

 
Denna dag var inget undantag🌟🌟🌟
   
Avslutade med att gå en mysig prommis i nästan vårkänslor 🌷
  
Sen blev det lite slappande framför TV:n, och kolla skidskytte i efterhand.

Och till middag denna lördagskväll körde vi kräftskiva 🦞🦞

 
Smakade faktiskt riktigt gott, annars är jag inte superförtjust i kräftor, men det är mysigt att sitta länge och pilla med dom....
   
Jag var väldigt trött på kvällen, och gick och la mig redan strax efter åtta.

Inte ett jätteroligt sällskap för Thomas🙁 en lördagskväll....

 

På söndagen hade jag tid 11.15 i Strängnäs för att ta den 3:e 💩coronabajssprutan💩

Vi stannade på vägen dit och la ut varsitt spår till G&O.

 

90 minuter senare var det dags att släppa på Olsson..

 
Och hon hade faktiskt lite svårt att komma iväg...

Va länge sen vi spårade i skog, så jag var glad att jag valde att backa tillbaka till direktpåsläpp...
 
Hon stannade upp några gånger och blev lite frågande, men vi hjälptes åt hon och jag att ta oss till första pinnen, som bara låg 50meter från påsläppet....
 
Och sen, efter att ha tagit första pinnen, var det som att poletten trillade ner, för sen spårade hon Super🌟

Och alla 5 pinnar+ slut fick vi med oss hem efter det knappt 600 meter långa spåret...
 
Sheriffens spår var drygt 500meter, men med mycket vinklar och lite klurigheter.

Kommer iväg mycket fint i upptaget,,,,
 
Spårar bra, med lite snurr i några vinklar,

men plockar alla 3+slut🌟
 
Dutti lite Sheriff🤠
 

 Sen blev det faktiskt ganska slappt resten av dagen.

Vi kollade skidskytte, och i pausen var vi ute och pysslade med hästarna...

 
Det blir nog ändå så att lillhästen kommer att gå under smeknamnet "Waijti" som är det jag kallar min älsklingsdrink White Russian...

Men får se om vi kommer på något bättre😬

 

Nu har Thomas varit ute på scootertur med hundarna, och jag sitter här och skriver en stund innan det dags för söndagsmiddag...

Jag hoppas jag kan koppla bort alla dystra tankar i veckan som kommer, och kanske få till lite rolig hundträning.

För att slippa köra till Uppsala tidigt på fredag morgon, så har jag bokat in mig på hotell i Uppsala natten mellan torsdag- fredag.

Vägen mellan Strängnäs och Enköping är INTE kul att köra i mörker, det är smalt slingrigt och mycket vilt🐗

 

Jag är så Otroligt Tacksam över att vi har våra hundar, undrar hur jag annars skulle kunna skingra tankarna.

 

Nu håller jag tummarna för en bra vecka🍀

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards