Alla inlägg den 3 november 2022

Av Ia Weylandt - 3 november 2022 16:30

 
Välkommen November🍂🍁🍂

Välkommen Vintertid🌚

Nu kommer mörkret, som tidigare år gett mig sån ångest, jag har ju alltid tyckt att just månaden november, är årets mest hatade månad, som inte tillför ett endaste jäkla dugg.

Men iår är jag ödmjuk, och november är lika välkommen som alla andra månader,

jag menar, jag är bara glad att jag får uppleva även denna månad....

Så känn dig Välkommen, du vackra månad november🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂


Men i helgen som gick, var det fortfarande oktober, och vi fick en bra helg...

På lördagen, direkt efter frukosten, så drog vi till Södertälje och uträttade en massa ärenden.

Och självklart blev det ett besök på Södertälje BK...

Jag körde igenom hela elitlydnadsprogrammet med Olsson, och det var väl som vanligt, både bra och mindre bra bitar...
 
Men framförallt, var jag mycket nyfiken på hur hon skulle gå på stora stegen,  efter att det kändes som jag hittat knapparna på den lilla stegen inne i Nykvarns Hundhall...


Och min Underbara fina lilla Hicka💗💗💗

Vilken stegklättring hon gör👌
Så lugnt och så fint,,,,,
 
Och hon gick på ALLA stegen på vägen ner...
 
Så jäkla härligt när man klurar på en lösning, och det verkar som den funkar...

Knocke fick också klättra lite, jag är ju lika nervös varje gång, men han har en riktigt fin och stabil teknik ❤️
 

Vi var tillbaka hemma på Sjövreten igen vid 14-tiden, och då satte jag mig och mös i solen med en kopp kaffe...
 
Så jäkla märkligt att jag som aldrig druckit kaffe, plötsligt blivit jättekaffesugen två helger på rak🤷‍♀️
Så där satt jag i solen och mös, och väntade in helgens gäst....

Det var ingen mindre än fina Fonzi, som skulle spendera helgen med oss, medans husse och matte roade sig i vår kungliga hufvudstad....

 
Vi småsnackade en stund innan dom stack, och Fonzie blev lite ledsen just när dom lämnade, så jag tog med mig alla tre ut på en liten rastningsrunda....
 
Och sen när vi kom tillbaka, så saknade inte Fonzie matte och husse ett endaste dugg...

Vi satt ute och mösade en stund till,,,  häftigt att det är så pass varmt i slutet på oktober, så man sitter ute och njuter...
 
Sen innan solen gick ner, och det var dags för middag för hos alla,,, så gick vi en fin promenad utefter sjön....
 
Våra lösa, och Fonzie i koppel, hur lydig än gästhunden är, så vill man ju liksom inte som hundvakt ha någon annans hund lös?.
 
Hemma sen kom hundarna till ro, och låg och sov innan middag och sista kvällskissen....
   
 

Söndagen blev en riktig arbetsdag hemma på gården.

Dags att flytta fåren och hästarna till vinterhagarna...

Thomas och hundarna åkte runt på Fyris och kollade alla staket...

 
Sen körde han ut en höbal till hästarna...
 
Och en egen höbal till fåren...
 
Själv körde jag manuellt upp 6 skottkärror med halm till fårens vinterhus....
 
Det blev lite geggigt och halt precis i ingången där Thomas hade kört in med traktorn.

Och där halkade jag så klart på ändan, och kan lova att jag hade lera ända in i underbrallorna...
 
Skönt för mig med en paus där jag ställde mig i en varm skön dusch....


Sen till det roligaste,,, iallafall om man frågar Sheriffen.

För han fick ju såklart hedersuppdraget att valla upp fåren till vinterhagen...
 
Det jobbet skötte han med bravur⭐️⭐️⭐️
 
Så det tog inte lång tid innan flickorna var på plats...
 
Dom gillar den hagen, den är ganska stenig på sina håll, och vi har märkt tidigare att dom gillar att klättra på stenarna...
 
Sen efter lunch kom Fonzisarna, och då blev det lydnad hela eftermiddagen.

Varmt och skönt i solen🌞
 

På måndagen åkte jag och simmade med båda hundarna.

Märkligt hur fort man glömmer, för jag hade verkligen glömt att jag sa "aldrig mer" efter senaste gången jag försökte simträna knasOlsson.

 

Hon är heeeeeelt jäkla galen, och jag blir heeeeelt jäkla dyngsur, och hela simhallen blir helt dyngsur, det är fasiken mer vatten på golvet än i bassängen när vi är klara....

Suck, det är faktiskt inte ens kul, men det är ju  jäkla nyttigt...

Skönt då att gentlemannen Glock är lugnet själv, skvätter inte så mycket som en droppe från honom...❤️

 

Thomas har varit iväg och jagat några dagar denna veckan, så nu är köttet till nyår fixat👌
Så på tisdagen åkte jag och hundarna själva till Strängnäs BK.

Började med en prommis,,,,

 
Och sen körde jag igenom alla moment utom stegen....

Det var lite gott och blandat resultat, bla så la hon sig inte på läggandet i inkallningen, läggandet, som varit klockrent och skitsnabbt, men nu gjorde hon ett skitsnyggt ställande när jag sa ligg🤷‍♀️
Jaja, vad är väl en bal på slottet...

Glock agerar störning på alla moment,,, men det är Hickan så van vid...
 
Sen hjälpte Glock mig att valla uppletanderutan,,, det är han också väldigt bra på....
 
Och HickeliPick , jävlar vilket snyggt uppletande hon gjorde, det smällde bara till så hade hon plockat fyra föremål⭐️
 
På kvällen mumsade jag på magiskt goda pilgrimsmusslor...

Det gäller att passa på när husbonden är ute på äventyr...
 

Onsdagen bjöd på en sista rapportträning innan debuten i Elit på lördag...

Kort, lätt motiverande pass, där Sheriffen fick agera hare.

Vi båda hade jättefina framföringar✊✊✊✊
 

Nu håller vi tummarna hårt inför lördagen....

 

Torsdagen inleddes med en härlig prommis i kohagen.

Älskar ytorna, hundarna är helt galna när dom kutar runt med sina pinnar

 
Åkte sen direkt från kohagen till Nykvarns fina hundhall...
   
Skulle ju låta Olsson klättra på lilla stegen en gång innan lördag.

Det gick åt helvete, hon ramlade av,,,, jag försökte gå på den direkt igen, men då ville hon inte.

Så det känns ju "sådär" inför lördagen...

Tröttsamt....

Men vi lekte runt lite, och tog ju självklart en selfie...😆

 
Hem och vila lunch, och sen körde vi ett motiverande uppletande med båda...
   
Det gick iallafall bra,,,,
   


Gick sen bara in och körde ett framåtsändande och ett kryp på planen hemma...

 

Nu packar vi för att fara ner till Falköping imorgon när Thompa slutat jobba.

Jag tänkte köra ett lydnadspass imorgon fm innan vi åker, sen kan jag inte göra så mycket mer.

Hade gärna velat gå in på planen på Falbygden imorgonkväll,,, men det hinner bli mörkt innan vi kommer ner.

 

Ska bli så kul att träffa härligt rapportfolk igen, och hur det än går, så känner jag iallafall att jag gjort allt för att vi ska komma så väl förberedda som möjligt ...

 

Lev Livet, och ta hand om varandra😍

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards