Direktlänk till inlägg 18 november 2022

En Härlig Vecka…..

Av Ia Weylandt - 18 november 2022 19:45

 

Måndagen inledde vi med att reka nya rapportsträckor....

Finns en skog på andra sidan sjön från oss, som vi aldrig direkt varit i.

Vi har ju gått några gånger runt sjön, men aldrig liksom kollat skogarna där...

 

Å jäklar om vi inte blev besvikna👍

 

Vilka jäkla skogar som plötsligt bredde ut sig framför oss....

Så jäkla vackert så det bara hissnade i magen på mig....

 

Hajja att vi bott här i 6 år, och totalt missat  dom skogarna som ligger bara typ 15 minuter bort...

Där ska vi nog kunna hitta nån bra träningssträcka....


På tisdagen gick jag en prommis med hundarna på morgonen, och sen stack jag hem till min fina pappa och fru, för en farsdagslunch.

Skulle egentligen haft sällskap av båda mina småsystrar, men tyvärr blev den ena tvungen att ställa in pga sjukt barn😔

Men min fina lillasyster Emeli, och 7-månaders Betty var med i firandet....
    

Jag känner att jag var väldans dålig på att fota under dagen🤔

Missade det otroligt vackert dukade bordet, där vi åt en makalöst god lunch med lax som huvudråvara.

Jag blir ju så lycklig varje gång jag får äta fisk, eftersom Thomas inte äter det...

En Supermysig dag❤️❤️❤️❤️

Under tisdagen flyttade Jonna med sin fina lilla familj, och jag följde dom spänt under hela dagen.

Jonna och Sebbe har kommit över, vad det låter, en helt magisk lägenhet inne i centrala Jönköping.

Det är en takvåning i 2 etage, med 2 STORA balkonger, en på varje plan, med utsikt över Munksjön....

 

Det låter som en dröm, och Morris älskar det faktum att dom har en "egen" hiss upp till våningen....


Ååååå jag längtar såååå efter att få åka ner och hälsa på dom, men jag ska ge dom någon vecka eller två för att komma på plats...

Så tills dess får jag nöja mig med att se bilder....
 

På onsdagen var det dags för fårklipparen höstliga besök....

 

Fina flickorna ganska så välpälsade,,,,,
 

Men swish swosch, tror inte det tar mer än 1 minut att klippa varje får,,, och jag är lika fascinerad varje gång....
 

Fina "Flickorna" i sin nya höstfrisyr ,,, dom ser plötsligt 10 år yngre ut....
 

Och dom beter sig efteråt också som att dom är 10 år yngre, dom blir så spralliga, skuttiga och glada...

Passade på att valla på som när dom var som skuttigast , och det var skitkul...

Lycklig Sheriff🎈
 

Men sen fick dom vallas hem till vinterhagen igen....


Jag har ju fortfarande förmiddagarna för mig själv, och dom ser ganska lika ut.

Går en timmas promenad, och åker sen bort till slottsparken och kör lydnad....

Det är kul, men samtidigt sååååå frustrerande.....

Plötsligt i onsdags, så visste inte min Hicka va framåtsändande va för nåt😱

 

Jag ställde upp henne framför "gruppen" för att göra saktagåendet, precis som jag gjort typ en miljard gånger senaste året.

Och vad gör min Prinsessa👑

Jo, hon börjar gå, men gör  liksom som en 90˚ vinkel åt höger och börjar gå🤔

Jag tar tillbaka henne, ställer upp igen,,,, samma sak🫣

Gör om och om och om igen,,, och samma sak....

Jag sliter mitt hår, det lilla jag har😅


Men sen lika plötsligt som poletten suttit fast, så lossnade den igen, och vi fick flera bra saktagåenden....
 
Men sen upprepade sig samma sak igen på torsdagen🤔

Klura, Klura, Klura😆


På torsdagen efter prommis och lydnad, så trampade jag ut varsitt spår till Hickan och Sheriffen....
   
Fick publik i form av Mr Älg när jag trampade ut Hickans spår....

Man är fanimej inte kaxig när skogens konung står och stirrar på en.....👀
 
Glock gör nog tamejtusan sitt⭐️ bästa ⭐️ Spårupptag någonsin...

Fasiken va snyggt det var👌 Och sen spårade han Super⭐️Och plockade alla pinnar 5+slut....
 
Olsson är så olik våra tidigare hundar som jag spårat med....

Både Dollar och Glock, har varit mer eller mindre galna i början på spåren, kastat sig ut i full rulle i rutan,,, dragit iväg i ett jävla tempo, oftast missat första pinnen, för att sen lugna ner sig och blivit behagliga och mer noggranna efter typ halva spåret...


HickanPickan, går ut i rutan lugnt, lite tveksamt, analyserande.

Hittar spåret, kollar av,,, går iväg lugnt och fint, jag går nästan ikapp henne...

Spårar lugnt och noggrant tills typ pinne 3,,, sen börjar hon ligga på som faaaaaaan i linan, och det är knappt jag hänger med....
 
Och det gör ju tyvärr så att hon missade en pinne på slutet, 

Hmmmmmm, klura, klura, klura även där...

Nu tror jag ju inte att det kommer bli så många spårtävlingar för henne framöver, så spårträningen blir mest en rolig aktivitet....

Den som lever får se......

Bra iallafall att hon inte tog upp det korsande älgspåret 👌

 

På torsdagskvällen testade vi något kul.

Pappa och Bodil kör Hello Fresh, men eftersom pappa nu skulle åka till Spanien och vara där i nästan 3 veckor, så hade dom mycket mat över, så jag fick en måltid.

Och självklart valde jag en pasta....

 

Och jag bara njöt när jag kom hem och plockade upp mitt lilla paket med exakta ingredienser för det som måltiden skulle innehålla.

Tex EN vitlöksklyfta😅 är det nån stackare som står där på Hello Fresh och plockar ingrediens för ingrediens...

I den här kartongen ska det ner EN vitlöksklyfta, 😂😂😂 man kan ju tycka att det borde bli massor med fel...

 

Men faktum är att alla jag pratat med som använder eller använt Hello Fresh är lätt lyriska...😇

Och receptet var väldigt tydligt och pedagogiskt med både text och bilder....
  
Och jag ska faktiskt erkänna att jag var lyrisk efteråt,,, satan i gatan va gott det smakade
 
Receptet var gjort för 2 pers, men både Thomas och jag åt oss mätta på kvällen, och ändå räckte  det till en lunch åt mig på fredagen👍


Nu är det nog tur att dom inte levererar till oss på vischan, för jag vill egentligen inte ha det, men jag blev lite sugen bara för att det var så gulligt och smakade så bra...

Men bland det roligaste jag vet, är att planera mat och göra handlingslistor, och framförallt så ÄLSKAR jag att gå i mataffärer, så det vore ju otroligt korkat att sluta med det nöjet.

Men ändå kul att ha testat🥂


Bara för att det var så satans kul att spåra på torsdagen, så bestämde vi oss för att spåra även på fredagen....

Så jag trampade ut varsitt spår till våra älskade hundar....

827m  till Glock....

 
Och 6,3 km till Olsson😅😂
 
Närå, vet i sjutton va DogTracken pysslade med, Olssons spår var ganska så precis 1000 meter, men den där rackaren lever ju lite sitt eget liv ibland....

 

Åkte hem och plockade upp Thomas när han slutade jobbet 13.30, och sen åkte vi och började med att släppa på Glock....

Och idag igen👏👏👏vilket  jäkla upptag han gör⭐️⭐️⭐️ analyserar ju för första gången i sitt liv...

Tidigare har han ju typ bara kastat sig iväg åt det håll näsan råkat peka på,,, ibland har det blivit rätt, och ibland fel....
 
Däremot, så blev det ett rejält pinnbortfall, jag hade lagt ut 6+slut, men Knocke plockade bara 3+slut🙈

Ändå tyckte Thomas att han hade spårat skitbra, inget snurr eller så,,,,

JaJa,,, så blir det ibland...

 

Ollibompa gör även hon denna dag ett fint upptag, så lugnt och så analytiskt....

Och jäklar som hon spårar alltså👏👏👏👏

Det är en fröjd att gå bakom,,, och denna dagen plockade hon alla pinnar....
 
Men jag tror jag måste bli roligare vid pinnarna, för nu plockade hon dom och spårade vidare...

Så framöver ska jag slå Knut på mig själv och leka Massor och vara så jäkla rolig när hon plockat en pinne...

Phu😨 jag blir helt svettig bara jag tänker på det.....

Men jäklar va kul det är att spåra.....👣👣👣👣👣

 

For direkt från skogen bort till slottsparken för lite lydnad....

Uij, börjar bli kallt och ganska otrevligt ute nu....🥶

 
Men vi körde lite moves, samtidigt som mörkret så sakteliga sänkte sig över oss....

När vi lämnade slottsparken vid 15.30 var det mörkt, men då var det tack och lov med ganska nöjda hundar....

 

Såååå skönt att komma hem och ta en AT= after training ( tänk att jag känner att jag måste förtydliga det varje gång🤪)

Och sååå härligt att vi faktiskt fortfarande kan sitta ute och mysa och prata igenom veckan som gått....
 
Men det börjar bli på gnällen nu,,,, snart blir det nog för kallt....

Men härligt så länge det varar är det.....

 


Nu går vi in i en förhoppningsvis härlig helg....

Hoppas bara inte vintervädret sätter käppar i hjulet för våra planer...

TREVLIG HELG alla Underbara🎈 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards