Direktlänk till inlägg 27 november 2022

1:a Advent 🕯

Av Ia Weylandt - 27 november 2022 19:00

 

Så lägger vi en av mina Älsklingshelger bakom oss...

Älskar 1:a Advent, Älskar att hänga upp stjärnor och stakar i varenda fönster...

Nu ska ärligt erkännas, att jag har nog aldrig tidigare pyntat så lite som jag gjort iår.

Men huset är mysigt ändå.....⭐️

 Tjuvstartade lite redan i fredags, genom att handla blommor, och göra egna julgrupper...

Det tycker jag är skitkul🎈

Blir alltid en med vit amaryllis till köket, och en med en röd till hallen...

 

Hyacinterna köpte jag redan förra helgen, vill ha dom perfekt 👌 utslagna och väldoftande tills 1:a advent...

Nu står dom utspridda lite överallt i vårt hus och sprider julstämning...
 

Och ni ser, köksfönstret väldigt avskalat...
 
Och inte mycket mer i hallen....

Vardagsrumsfönstrerna har fått lite stjärnglans,⭐️⭐️⭐️

 


Annars inleddes veckan på ett mycket vackert vis.

Jag gillar snön, men verkar vara en av få som önskat att den legat kvar...

Måndagspromenaden var ljuvlig, med glada, skuttiga RENA hundar😝
 

Men för varje dag som veckan gått, så har det försvunnit mer och mer...
 

För att i slutet på veckan vara nästan helt borta, och hundarna var återigen svarta av lera efter varje prommis...
 


I måndags och tisdags hade vi förmånen att kunna träna inomhus i Nykvarns fina Hundhall...

Måndagens "selfie"
 

Vi tränar ju såklart för brukset, men har även båda två börjat köra lite lydnadslydnad...
 

Glock har ett Lydnadsdiplom i Startklass, så honom tänkte jag starta klass 1 med.

OlliBompa har ett uppflyttningsresultat i Startklass, så det skulle vara kul att få 2 till och få ett LD...
 

Mest kul egentligen att göra lite andra moment, får se om det blir några starter....


Tisdagens selfie😊

 

Knocke fiiiin....⭐️
 

Hickan fiiiin....⭐️
 

Onsdag/Torsdag var jag borta hela dagarna, så då blev det "bara" prommisar med Thompa...


Men på fredagen var jag "backinbuisness" igen, och hur "firar" men det bättre än med ett besök i Bästa Hundhallen.

Denna dag var jag där själv medans Thompa jobbade, men självklart blir det en selfie ändå😅
 

Men sen har helgen varit en riktig "slapphelg"

Lördagen ägnade ju jag åt att städa och pynta, samtidigt som Thomas fortsätter med evighetsgörat att fixa ved...

Mellan varven har vi följt massor med rolig sport på TV och Youtube.

Bla så har Nordiska Mästerskapen i Lydnad gått av stapeln i Norge...

Och jag har försökt titta så mycket jag bara hunnit....
 
Alla är så jäkla duktiga, så jag blir Grööööön av avundsjuka🤢

Grät en skvätt när Vallhunden Peak med sin duktiga matte var inne och glänste⭐️⭐️⭐️
Peak kommer ju från samma kennel som Glock, så självklart hejjar man alltid lite extra på dom🍀
 
Samtidigt har Sweden International Horseshow bjudit på Massor av TV-tittande...

Har kollat både hoppning och dressyr....
      
Lägg där till världscupspremiären i längdskidor, där våra svenska tjejer verkligen bjudit på spännande lopp..


Killarna har vi faktiskt inte tittat på, det finns gränser för hur mycket TV-tittande man hinner på en helg...

Thomas kollar ju även på fotbolls-VM, men dom matcherna har varit lite senare på kvällen och inte påverkat utevistelsen något...

 

För självklart har hundarna fått sitt, även om det på lördagen bara blev långa promenader...
 
I kohagen ligger fortfarande snön kvar, och hundarna sprang och rejsade runt....
 


Söndagen innehöll också mycket sport-TV,

men mellan frukosten och damernas skidor, gick vi ut och körde lite lydnad på ridbanan.
 
Blev mest fritt följ och positioner för min och Olssons del.

  Men det va kul att göra nånting....

Efter att vi hejat fram våra duktiga damer till dubbelseger i skidorna, åkte vi på julmarknad i Mariefred...

 
Det brukar inte inte vara så mycket att hänga i julgranen, men känns som en mysig tradition att åka dit och gå ett varv...
 
Trångt och skitmycket folk...
 
Och som vanligt blir jag galen på alla som prompt ska släpa med sig sina hundar på tillställningar som dessa...

Förstår inte hur man tänker, men kanske är det jag som tänker fel, med tanke på hur mycket hundar det var som släpades runt bland alla människoben....
 
Vi köpte inte mycket, det enda som slank med ner hem var 3 godisremmar var.

Man kan ju inte lämna en marknad utan😋
   
Vi bytte ganska snabbt ut stadens brus, mot skogens lugn...

Gick en mysig prommis,,,,

 
Och stannade och körde uppletande i 3 korridorer med båda....
 
Båda skötte sig suveränt....
 
Jag är glad över nya reglerna, som träder i kraft efter årsskiftet, där sista föremålet i uppletandet får överlämnas framifrån, för det är i den ingången OlliBompa tuggat mest...
 
Nu fokuserar vi massor på att hålla fast....
 
Gick lite till i skogen, och sen gick vi hem och första adventsmösade....

Nöjde oss med pepparkakor, skumtomtar och julmust...
 

Annars brukar vi ju alltid baka lussebullar till denna helgen, men det blir nog inga iår.

Vi bakar varje år, men vi äter dom aldrig, har fortfarande kvar i frysen från förra året... 

Och glögg var vi inte sugna på...

Samtidigt kollade vi och njöt av hästhoppning i världsklass, när stora Grand Prix klassen avgjordes i Friends Arena...

 
Så mäktigt och häftigt, så jag hade rysprickar över hela kroppen...
 


Imorgon är det måndag igen, och kollar jag i almanackan så finns det inte en endaste tid att passa på hela veckan.

Känns faktiskt både skönt, men även lite jobbigt.

Gillar att ha saker att göra, men hinner kanske hitta på något innan veckan är slut.

Svårt att planera saker just nu med tanke på väder och så....

 

Ha nu alla en superfin advent🕯

 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards