Direktlänk till inlägg 11 januari 2023

Nu får det vara nog med eländes elände…

Av Ia Weylandt - 11 januari 2023 18:00

 

Fy Faan, vad den senaste förkylningen har slagit hårt på mitt mående...

Febern försvann ju efter bara ett par dagar, och så även snoret och hostan,,,,

men sjuhelvetes va trött jag varit...

Och lägg därtill att jag nog fått alla biverkningar som går att få av den senaste cellgiftsbehandlingen...

 

Förra vändan med gifter, var jag ju förvånad över att jag mådde så bra, och inte hade så många biverkningar mer än trötthet, och det är väl det jag får käka upp nu...

 

För detta gift, "kan" ge blåsor i mun och händer.

Och tro mig,,,, blåsor har jag haft, och det är jobbigt att ha i händerna, men i munnen är nog 7 resor värre.

 

Det "kan" också ge ömtålig och skör hud,,,,

Och tro mig igen,,, minsta lilla jag kliar mig, så får jag rivsår, värre än om jag skulle ha blivit attackerad av 10 ilskna katter, och dom rivsåren svider som jag aldrig känt något svida tidigare.

Som "tur" är har jag fått en supersalva som lindrar, jag ligger och smörjer in mig själv typ hela nätterna..

 

Det "kan" också ge illamående,,,

Och tro mig för tredje gången,,, shit va jag mått illa🤮

men återigen, har fått ruskigt bra tabletter, som jag kan ta, och som verkar inom några sekunder, så det är överkomligt👍

Det "kan" också ge ökad hjärtfrekvens...

Och tro mig för fjärde gången🥲

Hjärtat jobbar för högtryck, och det är nog faktiskt också det som är värst, för det är så fruktansvärt obehagligt att känna hur hjärtats slag ökar så fort jag anstränger mig det minsta lilla.

Att bara ta mig upp för trappan hemma gör mig helt slut, och jag måste lägga mig på sängen en stund för att lugna ner kroppen....

Sen när jag reser mig igen, så snurrar det i huvudet, och svartnar för ögonen, och det känns som om jag ska svimma, och då måste jag sätta mig ner en stund, tills snurret i hjärnan försvinner...


Men annars så mår jag bra😝

Och jag är fullt övertygad om att inget blir bättre av att bli sängliggandes..

Så därför tvingar jag ut mig själv på minst 2 promenader om dagen...

Nu går jag inga långa prommisar, går en runda som tar ca 25 minuter, men det räcker till, jag är ganska så slut efteråt.

Men jag mår bra av att se hundarna hoppa och skutta....
 


Så i övrigt har helgen varit väldigt lugn.

Mycket skidåkning från soffan har det blivit😅
 

Hundarna tycker nog inte dagarna har varit allt för hemska, vi myser samtidigt som vi "åker" skidor😂
 

Och, så spenderade vi en timma både lördag och söndag i Nykvarns Hundhall....

La Familia......
 

Lägger mycket tid på fria följet på båda....
 

Jag Älskar att pilla på detaljer.....
 

Sheriffens apporteringar har ju alltid varit bra, och är det fortfarande....
 

Olsson tycker fortfarande att stegen är skitjobbig, men självförtroendet ökar för varje gång vi klättrar över....


 

Kämpar vidare med tungen, där faktiskt tempot på vägen in börjar bli bättre....
 

Åssså leker och busar vi Massor😍
 

I lördags, direkt efter träningen, åkte Thomas till Sjötäppan för att fira barnbarnen Love och Saga, som fyllde 5 respektive 1 år

❤️❤️
 
Dom har ju lyckats pricka in så att dom båda fyller på samma dag😘

Mamma Bella och Saga 1 år....
 
Pappa Micke vaktar tårtorna......
 
Själv åkte jag hem och la mig och sov middag i några timmar......😴😴😴😴

 

Och sen på kvällen festade vi loss på varsin hummer....🦞🦞

 

Jag förstår mig inte riktigt på vår lilla ICA-butik som vi har här på byn.

Inför VARJE nyår bunkrar dom (nåja) butiken full med färska humrar, som sedan VARJE år ligger kvar och förblir osålda i disken när nyårshelgen passerat.

 

Och vem fasiken är jag att klaga, när dom VARJE år runt 13-helgen säljer ut dom för halva priset 💸

Typ enda gången på året som jag också äter hummer...

 
För om sanningen ska fram, så njuter jag mer av en riktigt god löjromstoast.

Men såklart smakade inte hummer skit och pannkaka direkt,,, och tillsammans med en god cava, blev det en riktig festmåltid😋
   

Och söndagen sen, var väldans lik lördagen, med skidor på fm, och Nykvarns Hundhall på em.

 
Den lilla Sheriffen är glödhet....
 
Olsson och jag kämpar på med självförtroendet på lilla stegen....
       
Körde också igenom ett långtfriafölj program med kommendering.....
 
Hon känns sååååååå jäkla fin😍⭐️❤️
 

 


Och det var nog medans vi var i hundhallen på söndagseftermiddagen, som attacken i vår fårhage, som jag skrivit om på FB skedde.

Thomas vattnade fåren på söndagsförmiddagen, och då var dom fulltaliga.

När vi åkte till hallen, så såg vi inget konstigt, och med tanke på att vi dagen efter hittade den lilla tackan död precis innanför grinden, så kan hon omöjligt ha varit död då.

Däremot var det ju mörkt när vi kom hem från hallen, men vi parkerar ju precis brevid hagen, och då var allt lugnt....

 

När Thomas stack ut på första rundan på måndagsmorgonen, var det också mörkt.

Däremot när jag stack vid 10-tiden hade ljuset kommit, och jag såg ju henne direkt ligga död innanför grinden.

 
Och med tanke på att varken vi eller hundarna reagerat på några oroligheter i hagen som bara ligger ca 50 meter från vårt hus, så känns det mest troligt att det skett under dom ca 2 timmarna som vi var borta under söndagen....

Så jävla ledsamt...


2 representanter från länsstyrelsen anlända på måndagen för att ta reda på vad som orsakat hennes död.
 
Och dom sa direkt när dom såg henne att det där måste vara ett rovdjur.
   
Flera timmar senare kunde dom dock konstatera att av bitmärken och tillvägagångssätt att döma, så var det inte ett rovdjur, utan en hund som dödat henne.

Och det var med blandade känslor vi mottog det beskedet.

Kände en viss lättnad över vetskapen att det inte var varg eller lo, som vi hade smygandes i buskarna kring gården.

 

Samtidigt blir man så arg och ledsen på sig själv, för det var inte helt överraskande, då vi har haft påhälsning flera gånger av grannens hundar som smitit från deras tomt.

Senast tog vi dom på bar gärning när dom tagit sig in i fårhagen och jagade runt på fåren.

Den gången fick vi en blomma av grannen som ett "förlåt"

Denna gången var det dock en omöjlighet att det kunde vara dom hundarna, för dom hade inte varit lösa nån gång sen sist dom smet ner till oss, utan dom hade bara gått i koppel på tomten🤔

Så enligt dom, måste det vara någon av våra hundar som var den skyldiga....

 

Spelar ju egentligen ingen roll, tackan är ju död ändå, och usch va ledsen jag känt mig sedan dess.

Hon var den som var tamast av dom, och hon var totalt orädd för Olsson,,,

 
Och också väldigt social med barnbarnen😍

 

Just nu känner jag mig väldigt less på att vara fårägare, och har lagt ut dom tackor vi har kvar till försäljning.

Blir bara ledsen varje gång jag passerar fårhagen...

 

Men, livet måste gå vidare i denna trista mörka tid.

Promenerar på förmiddagarna i tråkväder...

Vilka kontraster mot förra veckan...

 
Men nu blir det iallafall ljusare för varje dag, vilket jag tycker redan märks på eftermiddagarna....

 

På tisdagen blev det bra träning i Nykvarns Hundhall,,,

 
På vägen hem stannade vi till hos Fonzisarna och tog en fika....
 
Det var mysigt.
 
Idag som är onsdag har jag gått promenad, varit och veckohandlat och städat bort julen...

Så nu är jag heeeelt slut...

Så skönt då att ta en relax i bastun såhär på kvällskvisten...
Vi bastar nog ungefär varannan dag, bäst att passa på innan elen tar slut😩
  

Och faktum är, att nu 20 månader efter översvämningen där nere, så är allting klart

Att det skulle ta 20 MÅNADER är ju heeeelt jävla galet, och den byggfirman är ju inget man kommer rekommendera i framtiden...

Det skulle ju varit "klart" i december för 1 år sedan.

Men då var det något som var väldigt fel, för vi fick stötar av duschblandaren när vi duschade.

Och det var ju inte så kul.

Jag har duschat i badrummet på övervåningen, men Thomas har duschat där nere iklädd ett par gummidiskhandskar för att undvika stötar.....

 

OMG, tänk er den synen, en naken, lite lätt korpulent man i sina bästa år, endast iklädd ett par gula diskhandskar🙈😂

Men efter att ha tjatat och tjatat och tjatat i över 1 år, så var byggfirman här idag, bilade upp golvet och jordade, eller vad dom nu gjorde, så nu kan vi duscha utan diskhandskar😅

HURRA🎈

Vi firade med att mysa med en bastu och ett glas vin därnere...

Oj, så road jag ser ut😂😂😂

 


Nu ska jag ställa mig och koka potatis, som skall serveras med en bit varmrökt lax till middag åt oss båda...

VA??????
Fisk till middag???
Min kära sambo chockade mig häromdagen med att säga att han skulle vilja prova att äta lax om jag kunde garantera att det inte skulle vara några ben i den...

Så ikväll ska vi testa, å va jag hoppas att han kommer gilla det😋

 

Annars ligger helgen helt lugn och oplanerad framför oss.

Hoppas på att kunna få till nåt spår eller frispår, bäst att passa på medans det är barmark...

 

Ha en Trevlig helg alla😎

 


 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards