Direktlänk till inlägg 5 mars 2023

Älskar mars……

Av Ia Weylandt - 5 mars 2023 17:45

 
🎵🎹🎶för att nu så är det våååååååår🎵🎹🎶

Älskar mars månad, nog för att man vet att det kommer komma bakslag med snö och kyla, men det är endå en speciell och mysig känsla att vi för varje dag kommer en dag närmare den "riktiga" våren.

Och veckan som gått, har bjudit på riktigt soliga dagar, där man faktiskt känt att solen värmt🌞

 

Som vanligt inleder vi varje dag med en skön prommis, oftast i kohagen, där hundarna blir så skuttiga och glada och leker runt med sina pinnar....

 
Jag kan stå länge och titta på dom, då dom kämpar för att bryta loss pinnarna ur det gamla omkullfallna trädet, och Lyckan som dom visar när dom får loss en motsträvig pinne❤️❤️
 

Annars har veckan verkligen bjudit på Massor med hundträning.

Jag har börjat få lite smått panik, har anmält oss till rapporten i Norrköping 1/4, och det känns egentligen alldeles för tidigt...

Hade egentligen velat vänta ett par veckor till med årsdebuten, men det finns så jäkla få tävlingar i vår, och alla ligger långt bort, vi räknar med att få åka mellan 32- 100 mil fram och tillbaka till varje planerad tävling....

 

Så Norrköping ser jag mest som en träning, och för oss att komma ut och få tävlingsrutin, hoppas ju såklart att hon springer rapporten, så jag får göra lydnaden, för den känns verkligen inte stabil.

Men va faaaan, vi har ju en månad på oss, bara att ligga i, men det gäller ju också att vädret snart tillåter oss att börja träna lydnaden utomhus....


Men tills planerna blir snöfria, är det ju Toppen att Nykvarns hundhall finns....

I måndags eftermiddag var vi där och slipade på detaljerna....( och tog en selfie🤪)

 
Thomas funderar kanske på att anmäla till något Elitspår under våren...

Glock ser såååå fin ut i alla moment ❤️
 
 
Olsson känns Super👌 i fria följet❤️
Nu tränar vi mycket på uthållighet i det....
 

På tisdagen var det Äntligen dags att packa rapportryggorna, och ge oss ut i rapportskogen...

Tog en promenad först, och blev glatt överraskade över hur lite snö det var i våra träningsskogar,,, trodde faktiskt det skulle vara mer...
 
Fördelen är ju att det inte rör sig något folk där under vintern, så det smälter fort och blir inte isigt...


Lilla rara Frk Olsson var glödhet, och jag var faktiskt ganska uppgiven när vi lämnade skogen efter avslutat träningspass...
 
Men det började ju bra 😅 

Vi körde inte jättelångt, var ju ett tag sen sist...

Husse och OlliBompa knallade iväg, och gjorde en B-station va 650m från A....
 
Sen sprang hon alla fyra skick som en jävla gasell,,, hade jättefina tysta framföringar, sitter knäpptyst på nedräkningen,,,

MEEEEEEN,,,,,,

går iväg på alla fyra skicken,,, inte bara med startskall,,,, utan med drevskall😫😫😫


Faaaan Helvetes Jävla Skit 💩 

Vi hade ju problem med startskall förra året, men då fick vi bort det med hjälp av att sätta på rapporthalsbandet precis i "skickaögonblicket"

Det hjälpte ju föga nu, så nu blir det klura, klura, klura igen...

Och sen får man väl glädjas åt att hon springer så bra, och verkar tycka det är riktigt kul....
 
Men jag kände mig som sagt ganska uppgiven efteråt,,,

Ett startskall i rapporten är -30 poäng,,,det har inte vi råd med💸💸💸💸


Desto gladare kände jag mig efter onsdagens inomhusträning i Nykvarns Hundhall⭐️
 
Jäklar va många fina moment vi fick till,,, hon gjorde nog sitt livs bästa tungapportering⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Sen har ju stegen varit väldigt jobbi för henne.

Jag kände runt jul, att det bara blev värre och värre, och ju mer hon spände sig, desto lättare var det att hon trillade av...

Så jag bestämde att skita i stegen under en tid, och låta minnesbilderna blekna, så nu när vi (Thomas, jag vågade inte😰) testade igen, så gick det jättebra😍
 
Fina Underbara lilla hund, som verkligen vill sitt bästa 😍😍😍😍😍
 
Blir också varm ända in i mattehjärtat, när jag ser Glock på hindret.
 
Vi upptäckte ju att han hade ont i ryggen, när han började springa runt på återhoppet....

Nu får han inte hoppa speciellt ofta på träning, men i onsdags kollade vi av,,, och man fäller nästan en tår av lycka när man ser hur högt han flyyyyyger över😍
 
Olsson hoppar mycket bra, men har en tendens att tjyva på återhoppet.....
 
Träna, Träna, Träna.......

 

Torsdagen bjöd på skogsarbete igen....

Thompa trampade ut på ett 670 meter långt frispår....

 
Olsson tittar länge och längtansfullt efter husse när han går iväg....
 
Men hon är ju så störtcool alltså, så fort han försvann utom synhåll, gick hon och la sig på filten och kopplade av....
 
20 minuter senare stack hon iväg som skjuten ur en kanon🚀,,, sprang fint i sträckan, och kom in till husse i bra fart....

Testade en annan grej i starten,,, och glädjande nog blev det varken startskall eller drevskall,,,

bara ett litet viiiii....

Man får vara glad för det lilla😅

 

Testade sedan ett nytt egenpåhittat upplägg i uppletandet.

Och jäklar va bra hon gjorde det⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 
Nu var det visserligen ganska så blåsigt och väldigt gynnsamma vindar,  men hon gick iväg på alla 5 skicken utan startskall, och hittade grejjorna lätt....
 
Knockelibock fick också leta....
 
Och ja, vad ska man säga,,, han var som vanligt Magisk⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
   

På fredagsförmiddagen stack jag och hundarna till skogs, för att kolla starten på lördagens tilltänkta rapportsträcka då vi skulle få fint träningssällskap av Team Linna/May.

Tur i oturen så stötte jag på jaktlaget som höll på att fixa och dona, och  fgade jag om dom skulle jaga där under helgen, och fick tyvärr ett jakande svar😕

 

På fredagseftermiddagen var vi i Nykvarns Hundhall och tränade.

Och chock och chock, tog en ny typ av selfie....

   

Ombyte förnöjer 😅😂🤣

 

På vägen hem från hallen hämtade vi upp Fina Fonzie, som skulle var hos oss på sova över mellan fredag och lördag, då husse och matte skulle ut på galej i Stockholmsnatten...

Så tråkigt att fota svarta hundar, dom syns ju aldrig🫤

 

Stannade till i skogen för att kolla en annan potentiell träningssträcka inför lördagen, och den vet vi brukar vara ganska blöt i början, och nu var den inte bara blöt, den var jäkligt isig bitvis...

 

Så hur jäkla tråkigt det än kändes, så fick vi ställa in lördagens träning, dumt att riskera skador nu för att underlaget inte är bra nog....


Annars blev det en lugn fredagskväll, vi käkade gott, och sen blev det skönt slappande i soffan tittandes på favvoprogrammet Bäst i Test....

 



Och om fredagskvällen var slapp, så ska vi inte tala om lördagen.😴😴😴

Vi bestämde vid frukosten att vi skulle ut och köra frispår.

Packade ryggarna, skar upp korv, och var precis påväg att åka, då jag sitter på bänken i hallen och ska sätta på mig skorna...

Jag säger då till Thomas, att Fy Faaan va trött jag är🥱

Och då hör jag honom säga,, 

men stanna hemma och gå å lägg dig en stund istället, jag kan ta hundarna på en långpromenad....

 

Och herre jäklar, jag var inte svårövertalad, så istället för att sätta på mig tjocka jackan, mössa och vantar, så gick jag upp till sovrummet, sparkade av mig alla kläder, och kröp ner mellan svala sköna lakarn....

Alltså det var sååååå jäkla skönt, och jag somnade nästan omgående....

 

Det är så skönt nu när vi hinner träna varje vardag, då gör det liksom inte så mycket att det blir en vilodag på helgen,

Thomas gick en 2-timmars skogsprommis medans jag låg hemma och snarkade,

sen gick han en kortare rastningsrunda mellan damernas 3-mil, och herrarnas jaktstart.

Sen mellan herrarna, och damernas skidskyttelopp, stack vi ut alla fyra för en timmas prommis i kohagen...

 
Fy Faan, det var inte ett dugg skönt, blåste som fasiken, men hundarna var skuttiga och glada....
 
Var lite lätt genomfrusna när vi kom tillbaka hem,,,, och vad passar då bättre än varsin rykande varm Irish Coffie som värmde våra frusna kroppar, samtidigt som damerna åkte skidskytte.....
   
På kvällen lagade jag koreansk mat, vilken hade kunnat vara jättegod, om det inte vore för att jag av någon underlig jävla anledning hade på koriander på min mat.

Jag HATAR koriander, men det var så länge sedan nu som jag testade, så jag tänkte att smaklökarna kanske hade ändrats på några år.

Det hade dom inte🤮

Så även om jag bara hade på ett litet blad på första tuggan, så förstörde det hela middagen, det smakade och luktade tvättstuga om allt jag åt😫 

Men Thomas tyckte det var jättegott, och ville ha en repris redan nästa helg....

Vi får väl se hur det blir med det????

 

Söndagen däremot, innehöll lite träning.

Med tanke på att SMHI nu hotar med ganska mycket snö, och jävligt kallt närmsta tiden, så kände jag att man inte kan "ge bort" en snöfri dag till.

Så därför begav vi oss ut i en ganska solig, men jävligt blåsig och kall skog....

 

Inledde med att köra frispår med båda samtidigt...

Glock förbereds,,,,

 
Olsson förbereds.....
 
Man (jag) är lite ringrostig när det kommer till att packa ryggarna såhär i början av säsongen.

Nu hade jag glömt deras tjänstetecken🥺

Annars brukar vi ha minst ett i reserv i varje rygga, men uppenbarligen hade jag inte packat det heller🤷‍♀️

Men det gick ju lika bra utan...

 

Thompa knallade iväg ett 675m långt spår...
 
Skickade sen Olsson först, härligt att hon går iväg som en jävla kanonkula 💣 🚀, trots att Glock lever lite rövare på stationen.

Superfint höll sig Olsson i sträckan (Glock vet vi ju inte för han gick utan GPS, men han var inte jättemyclet långsammare än O, så han gick nog bra han med...)

Thomas hade gått mycket på stig/av stig,,,, så det gjorde dom bra👏👏👏👏👏

 

Nöjda och Glada vallade vi en uppletanderuta....

Glock började,,, och glänste som vanligt....
   
Jättesupernöjd med EllaBellaBus också...
 
Roligt när man provar något nytt, och det blir bra resultat....
 
Nu ska vi fortsätta så, och hoppas SMHI har fel i sina prognoser....
 
Man tror inte att ett litet frispår, och ett litet uppletande ska ta så lång tid,,,, men timmarna rann iväg....

Men ett nöjt och skönt gäng som kom hem och ägnade resten av söndagen åt rolig skidsport på TV:n...

Olsson låg nedanför mig och sov så sött och drömde nog om rapport, för satan som benen sprattlade där hon låg....
 

Gullungen❤️❤️❤️❤️❤️ 

Nu ligger dom nöjda och tuggar på varsin nötnacke, jag ska snart ställa mig och laga söndagsmiddag....

Om SMHI har rätt blir vi insnöade ☃️ nästa vecka, och det blir 2-siffrigt kallt 🥶.....

Man kan ju hoppas dom har fel som omväxling✊

Må så Gott Alla😍

 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards