Direktlänk till inlägg 12 mars 2023

Liten svacka….

Av Ia Weylandt - 12 mars 2023 17:00

 
Ser tillbaka på en riktig jävla 💩-vecka, för att tala klarspråk...

Usch, va deppig den varit, och ändå tycker jag att jag försöker allt jag kan att hålla humöret uppe, och bara tänka positiva tankar.

Men ibland rinner det över, för det är så Förbannat Jävla jobbigt att vara så orkeslös,,, att vilja,,, men verkligen inte orka göra allt man vill...


Vissa dagar får jag verkligen tvinga mig själv ut på förmiddagspromenaden.

För vissa dagar är jag så trött, så jag har knappt orken att sätta på mig alla jävla ytterkläder som måste på nu.

Längtar tills den dagen då man bara behöver hoppa i ett par gympadojjor och gå iväg, då kommer jag kunna lägga dubbelt så mycket tid på att promma istället...

Nu är jag helt slut innan jag ens kliver ut genom ytterdörren...


Men jag tvingar mig själv ut varje dag, för jag tror inte det blir bättre av att ligga i sängen hela dagarna,,,,, även om det är det jag helst av allt skulle vilja göra😴


Och det är sååååå jäkla skönt att komma hem igen efter att ha tvingat mig själv att gå mellan 45-60 minuter.

Då vilar jag i ca 2 timmar, oftast i sällskap av världens gosigaste hund😍😍😍

 

Sen tvingar jag mig själv att göra nånting på eftermiddagen också, varesig jag vill eller inte.....

I måndags, hade det inte hunnit börja snöa ännu, så då gick jag och Frk Olsson ut här hemma och tragglade framåtsändande ......
   
Tycker hon gör det bra, men det känns inte så befäst, skulle behöva träna varje dag inför Norrköping...

Men det har ju snöhelvetet satt STOPP för😠


Stannade sen ute en stund och kollade på när Thomas fixade en massa saker...

Gulliga Waijtii💙är så mysig och busig....

Han tycker det är dumt att vi ställer en kåpa över höet, så den lyckas han på nåt sätt få bort, sen sprider han ut höet, och gör en skön säng till sig själv...

Mycket mjukt och skönt att ligga och käka samtidigt...😍

 
När vi är hemma, så brukar vi öppna upp hagarna, så att alla djuren går omkring lösa över hela gården.....
 
Så när husse skulle byta en glödlampa i Volvon, så hjälpte ju självklart den lilla hjälpsamma hästen till på bästa sätt...
 
Vet inte om han hjälpte, eller stjälpte,,,, men gullig är han😎

Och han Älskar verkligen sin husse🥰
 

Sen på måndagskvällen började snön dala ner över Sjövreten, , men det visste vi ju liksom att den skulle komma, så det blev ingen direkt överraskning.

Däremot kom det mycket mindre än vad vi trott, täckte knappt marken, men ändå tillräckligt för att sätta käppar i hjulet för våra träningsplaner....

Men ganska härligt promenadväder.....
 
Sagt det förr, och säger det igen,,,,

HURRA för Nykvarns Hundhall🙏
Tränade där i tisdags eftermiddag, och även om jag var så trött, så jag inte orkade en hel timma, så känner man sig på något vis nöjd ändå....
 
Onsdagen och torsdagen hände inte mycket.

Gick bara mina promenader, och det var liksom allt jag mäktade med....


Och sen fredagen då,,, det blev en riktigt jävla skitdag, som tillslut slutade i ett psykbryt som hette duga till...

Började dagen med att vara så jäkla slut, så morgonprommisen blev bara 15 minuter lång, jag orkade helt enkelt inte längre,,, kroppen lyder inte, orkar inte sätta det ena benet framför det andra.....

 

Sen fortsatte snön att falla, och efter att ha kollat med SMHI om vädret framöver, så tog vi det slutgiltiga beslutet att ställa in den planerade Rapporthelgen i Tärnsjö nästa vecka😪

Det gjorde mig så oerhört ledsen, för OJ som jag sett fram emot premiärturen med Hobbe, och att få till 2 dagar med bra rapportträning...

Nu håller vi iallafall tummarna för att underlaget håller för att bara åka upp över en av dagarna nästa helg.

Vore ju trevligt att få till EN gruppträning innan tävling✊

Sen på fredagskvällen var vi bjudna hem till Fonzisarna på middag....

Trodde vi iallafall🫣

Det var karlarna som styrt upp träffen, och det kommer dom aldrig mer att få göra...

Thomas och jag var helt inställda på att först träna i Nykvarns Hundhall mellan 14-15, och sen bara åka hem, duscha, byta om och sen åka över till The Fonzis.

Så jag förbokade en TAXI, la fram rena gåbortkläder, packade hundmat till hundarna.

Sen skulle jag som tu var, bara stämma av det sista med fru Fonzie, så vi snackade i telefon, och när vi ska lägga på så säger hon,,,,

-Jamen, då ses vi imorgon då!!!
-Neeej, säger jag, vi ses ikväll!!!
- NEEEJ, säger hon bestämt, det är på lördag vi ska ses, ikväll är vi inte hemma!!!!

 


RIDÅ🫣

Vilken jävla tur att jag ringde, tänk om vi åkt dit och stått där en fredagskväll med skägget i bandspelaren, och ingen varit hemma.

Jag bara kände hur det brann till i huvudet, liten bagatell grej jag vet,,, men ibland är det det lilla som får bägaren att rinna över....

Jag började storgråta, och blev skitarg på Thomas för att det inte blev som jag planerat och var inställd på...

Jag har ju en arsbergersdiagnos, och i kombo med cancer och cellgifter blir det ibland kortslutning i hjärnan är mina planer måste ändras....

 

Jag ville Absolut inte gå hemmifrån på lördagskvällen, det var en dag/kväll som jag planerat in i minsta detalj.

Så jag sa bara till Thomas,,,,, lös problemet....

Och det gjorde han,,, löste dom små problemen som fanns alltså....

(avbokade taxin, avbokade lördagsmiddagen, fixade fredagsmiddag till oss eftersom jag inte planerat någon)


Och under tiden hade jag psykbryt och bara grät, tyckte allt bara var skit...

Ville inte ens åka till hundhallen, tyckte inte det var nån idé när jag fanimej inte ens orkar träna ett helt träningspass.

Men Thomas tvingade iväg mig, sa att vi åker bara dit och låter hundarna leka, du behöver inte träna något....

 

Och glad är jag för det, för visst tusan blev det träning när vi väl var där, och dessutom blev jag glad bara av att kliva in genom dörren i hundhallen som verkligen varit min räddning under dom senaste 17 månaderna...

Och visst tusan blev det en selfie också.....

 
Nu tränade jag faktiskt allt utom just fria följet, för så illa är det, att jag orkar inte gå😔

Gjorde lite stegförflyttningar bara, lite ingångar på korta inkallningar, saktagåendet i framåtsändandet, apporteringar, hopp och stege...

Sen fick  Thomas gå fritt följ med henne.

Känns som det är en bra idé att trimma in dom där två i lydnaden, för risken finns att det kommer bli han som får ratta henne i lydnaden nu i vår.

Som jag mår ju så finns det inte en chans att jag orkar gå ett helt lydnadsprogram...

Tråkigt men sant!

 

Däremot såg dom jättefina ut ihop💞

Olsson är ju i mina ögonen en väldigt lätt och okomplicerad hund, jag tror i princip att vem som helst skulle kunna ta kopplet och ratta runt henne, bara man använder samma kommandon som jag...

Så det känns skönt med en plan B....


Eftersom jag inte planerat någon fredagsmiddag, så löste Thomas det genom att köpa hem sushi 🍱 från byns nyöppnade sushirestaurang...

Dom hade ett öppningserbjudande med avsmakning på alla sushibitar....

Va sååååå jäkla gott och fräscht 👍

 
Hoppas dom överlever, nu har vi 3 pizzerior, och en sushirestaurang i denna lilla trötta byhåla🥱....

 

Jag lyckades sen somna i soffan innan Bäst i Test började,,,, det tar på krafterna att få psykbryt....🤯


Åsså lördagen då.

Började med att Thomas stack ut med hundarna, och jag gjorde lyxfrulle....

 

Efter frullen drog vi till skogs, och körde 3 frispår 'a 550 meter med Olsson...

 
Glock fick springa lös med ut med boll och göra lite villospår....

 

Olsson tittar längtansfullt efter Husse och Sheriffen när dom försvinner iväg i den snötäckta skogen....
 

Superfint och jävligt snabbt sprang prinsessan💨

Nöjda och glada kom gänget tillbaka....
 
På helgerna går ju vi inte upp förens 9 på morgonen, Thomas går då en timmas prommis, och sen käkar vi frukost länge...

Det gör att klockan hann bli 11.30 innan vi var ute i skogen.

Man kan då tycka att 3 frispår går ju snabbt, men sanningen är den att det tog drygt 2 timmar, så vi kom ganska lagom hem till damernas stafett som började klockan 14.00

Tydligen inte så spännande, vi råkade visst som a båda två😅

 

Mellan damernas och herrarnas straffet, tog Thomas och hundarna en solig och mysig prommis....

Kollar man Knocke, så kanske han inte ser jätteroad ut😝han hatar att bli fotad📸

 
Men kul hade dom .....
 

 Och jag förberedde gottis inför herrarnas stafett....

Mumsig löjromspizza, och krustader med smarrig skagen 😋

   

Hundarna festade loss på varsitt smarrigt ben...🍖🍖

   


Och herrarnas stafett blev ju riktigt spännande 😬

 

Startade sen bastun, och medans den goade till sig, satte jag mig i relaxen och lät mina fossingar bubbla i ett härligt fotbad...

 
Fortsatte njutningen med att dusha, basta, duscha, basta,,,, duscha,,,,

 
Fasiken va ren och fräsch man känner sig efteråt.....

Och sen chock of chock 🫢 så kollade vi mellofinalen.... (iallafall halva)

Man kanske tycker jag är helt dum i huvudet, som lämnar återbud till en middag för att jag vill se Mellon, när vi inte tittat på en endaste deltävling....

Men sån är jag,,, jag ville se finalen,,, och jag ville se den samtidigt som vi smaskade chark,,,,

Det hade jag planerat sen länge....

Så det gjorde vi....

   
Nu tyckte jag själva Mellon
 var astråkigt och skitsegt,,,,

Njöt mer av att kolla in i väggen,,,,🤗 (det är en fin vägg,,, Dollar på tavlan😍)

 

Men det hör liksom lite till att ha koll på Mellon, och det har jag nu,,,, (tack expressen 🐝) för jag somnade halvvägs in i programmet😴

 

Och så kom söndagen och försvann i ett nafs.

Klockan 13.00 skulle vi vara på Sjötäppan i Järna och fira barnbarnet Liam som fyllde 12 år tidigare i veckan.

När man som vi avslutar frukosten klockan 11.00, så blir det brått att hinna göra något innan.

Men vi skuttade alla in i bilen och drog till Södertälje innan kalaset började.

 

Dels så behövde vi köpa "skymningslampor " , vi har massor med utebelysning på gården, en vid infarten, 2 på garaget, 2 på stallet, 1 vid hundgården och 3 på huset...

Dessa lampor lyser dygnet runt året om, vilket känns lite onödigt nu med dessa hutlösa elpriser.

Så nu fick vi Äntligen arslet ur vagnen, och köpte lampor som börjar lysa när det skymmer....

 

Hoppade också in på ICA-Maxi och köpte världens godaste pålägg...

 
På torsdag är det dags för nya gifter,moch då vet jag att jag tappar matlusten i en vecka, och det enda jag är sugen på är rostat bröd med just detta pålägget...

Tyvärr finns det inte på vår ICA här i byn, och dom vill inte ta in den heller, så då får man passa på att köpa på sig när man kommer till en större ICA.

Nu känns det som jag klarar mig i en vecka👍


Och när vi ändå var i Södertälje, så kunde vi inte motstå ett besök på brukshundklubben.

Största anledningen till att jag ville dit var för att testa stora stegen med Olsson....

Hon gjorde den jättebra, mycket bättre än på den i hundhallen...

Fotade långt ifrån, hade inga bra skor för att pulsa i djupsnön...

 
Däremot var det en jättefin plan plogad👍
Vi tränade inte något....
 

Lät bara hundarna leka runt med sina bollar....

 
Sen då, dags för kalas....

3 generationer....👴👱‍♂️🧑‍🦱

 
Vi bjöds på makalöst god tårta och smarrig chokladkaka😋
 
Lilla Saga, som blivit så stor sen jag såg henne sist💝
   
Det var mysigt att träffa folk och snacka lite...

 

Var hemma igen vid 15.30, och då var det ju dags att gå in och göra kväller...

Thompa tog ut hundarna, och jag gick in och satte mig för att skriva lite...


Ska kolla lite skidskytte i efterhand innan middagsbestyren påbörjas...

 

Nu väntar en vecka med provtagning på tisdag, och cellgifter på torsdag.

Sen tyvärr då ingen Hobbehelg, men håller tummarna hårt för att vi kan få till en träning....


Ha en Fin vecka alla fina💘


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards