Direktlänk till inlägg 1 maj 2023

Historian upprepar sig…..

Av Ia Weylandt - 1 maj 2023 16:15

  Fy Faaaan, Fy Faaaan, Fy Faaaan.....

Jag som trodde att jag aldrig mer skulle skämmas och känna mig så misslyckad och förnedrad som jag kände efter lydnaden i Ullared för 2 veckor sedan....

Jag trodde fel 😑 

För det blev precis samma sak igår i Falköping, om tamejfaaan inte värre😩

 

Men vi tar det väl från början.....

Jag hade sett fram mycket mot valborgshelgens aktiviteter...

3 dagar på Fantastiska Falbygdens BK, med tävlingar i lydnad, spår, sök, rapport och skydd..

Många starter, många husvagnar,,, precis en sån där helg som man alltid ser fram emot....

 

Vi hängde på Hobbe direkt när Thomas slutade jobba i fredags, och anlände på BK´n strax efter klockan 18.00

Vi ställde Hobbe på plats,,,

 
,,,,, och aktiverade hundarna...
 

Sen kröp vi faktiskt in själva i Hobbe, käkade sparrissoppa, och kollade lite på TV, men det blev en tidig kväll...

Hundarna är så gulliga,,, dom gillar att ligga nära när vi är i Hobbe❤️❤️

 

 

På lördagen skulle Thomas och Glock tävla spår....

Jag blir lite full i garv när jag går igenom bilderna från helgens tävlingar.

Jag har tamejfaaan inte tagit en endaste hundbild...

Man skulle kunna tro att vi bara minglat,,, men jag lovar,,, hundarna har varit i fokus....

 

Thomas drog startnummer 8, och vi blev utkörda i skogen, där vi fick vänta i över 2 timmar.

Men tiden gick fort för ekipaget med startnummer 9 som vi väntade tillsammans med, var så vansinnigt trevliga.

Kändes som om vi nästan fick nya bästa vänner i det trevliga paret från Växjö....

 

Glock gör ett kanonupptag👌

Ut, snabb check, och iväg åt rätt håll...

Och jag fotade faktiskt upptagsrutan efteråt,,,som var sååååå jäkla fin...

 

Och även resten av spåret hade varit bland det finaste spår, Thomas någonsin gått.

Han var inte ens flåsig när han ca 23 minuter senare kom i mål med den Fantastiska Sheriffen, som plockat alla pinnarna...

Härlig start, med full pott på spåret🌟🌟🌟🌟🌟 

 

Tillbaka till klubben för lydnad, och inför den hände en liten onödig grej, som man kanske i efterhand hade kunnat undvika...

Det började regna, Glock gillar inte regn, så Thomas ville inte ta ut honom för tidigt och börja värma honom.

Så precis sen när han tar ut honom, så bryter föraren innan honom efter framåtsändandet.

 

Och Thomas har ju rätt i det läget att få värma upp i lugn och ro, men man blir väl lätt lite stressad när domare, TL och skrivare står där i regnet och väntar, så han gick nog in lite för tidigt än vad som va bra för Sheriffen, för dom inledde med ett riktigt dåligt fritt följ.

Sen va väl inte resten jättedåligt, men inte lika bra som vi vet att Glock kan, apporteringarna var Magiska...

Men vid hoppet, så ville han inte hoppa tillbaka, vilket nog ändå tyder på att ryggen spökar fast att det inte märks när man "bara" kör lydnad...

 

Gjorde sen ett kanonuppletande, där han jobbade så fint i den kraftiga vinden, och ganska enkelt plockade fyra föremål...

Summa Summarum så slutade dom på 571p, och Thomas var nöjd, framförallt med specialen....

Duktiga, Duktiga Sheriffen, man såg på honom att han hade väldigt roligt, och trivdes med att vara i centrum en hel dag❤️

 

På kvällen käkade vi middag ihop med Team Otto&Ouzo.

 
Vi åt bakad potatis med kycklingröra,,,

Mycket mumsigt 😋

 

Så blev det söndag, och dags för Hickan att stå i centrum på rapporttävlingen....

Jag var som vanligt skitnervös inför lottningen, men drog en lättnadens suck, när den första som fick gå fram å dra lotten, drog nr 1...

Själv fick jag ta sista lotten, som var nr 3, det kändes mycket bra 😊 

3 är mitt älsklingsnummer när vi tävlar (tex så hade vi det när Glock vann SM)

 

Åkte ut till den fina sträckan, och jag måste säga att Olsson var GRYM i skogen....

Jävlar va hon sprang, vilket ju är på både gott och ont, för kanske är det det som gör att hon tömmer sig totalt, och sen inte orkar lydnaden.

Hon var 3,08 snabbare, än näst snabbaste hund, det är fanimej nästan omöjligt🚀🚀🚀

Så att så långt kändes allt bra....

 

Uppletandet sen, gjorde hon bra, hon jobbade fint men lyckades bara ta in 3 föremål.

Alla rapporthundarna missade samma föremål...

 

Det blev sedan några timmars väntan på att lydnaden skulle dra igång...

Solen sken, men det blåste ruskigt kalla vindar🌪️

Jag blev så full i garv när jag såg gänget sitta inlindade som eskimåer i kylan🥶

 

 

Och sen började förnedringen då....

Hon kändes sååååå fin på uppvärmningen, och hon inledde med ett mycket fint fritt följ.

Jag kände mig så stolt när vi dansade fram tillsammans inne på planen...

Men sen, precis som i Ullared, så sket det sig...

 

När jag ropade på inkallningen, så ställde hon sig bara upp.

Det krävdes 2 kommandon, för att få henne att komma, 2 kommandon för att få henne att ställa sig, 2 kommandon på läggandet😫 0-5

 

Framåtsändandet började precis som sist mycket bra,,,, snabbt ut, slår av innan gruppen, håller fint avstånd,,,

och kommer INTE in när jag kallar på henne😫

Andra benet höll jag på att inte få ut henne, hon tvekade, men travade sen framåt, slog inte av på takten, blev lång, men kom blixtsnabbt när jag kallade på henne...

 

Krypet va jag ju ganska inställd på att nolla, och gjorde det också😫

Hon la sig fint, men nästan reste sig i starten, jag RÖT i med ett LIGG, och sen kröp hon faktiskt jäkligt fint...

Men det va så dags då....

 

Men sen fanns det en ljusglimt, för Äntligen fick vi visa upp vårt fina skall👌

Jäklar va snyggt det va,,, Betyg 10-10🤩

 

Apporteringarna tycker jag hon utför själva momentet bra, men hade tyvärr drevskall på båda, så där försvann många poäng...

 

Och sen på hoppet, så undrar man ju vad som händer.

Hon hoppar ut, vänder upp, jag säger SITT, och hon springer vid sidan av hindret tillbaka till mig,,,, 0-0

Jag tror Faan inte det är sant....

 

Lite osäker på stegen, men tar sig över...

 

Alltså vilken jävla pärs 😓 

Jag kände efteråt att ALDRIG MER!!!!!!
Jag utsätter mig inte för detta en gång till, och ärligt talat så vet jag fortfarande inte om jag kommer att göra det.

Jag var så Arg, Ledsen, Frustrerad, jag säger bara, tur det inte låg en yxa framme i Hobbe, för då hade jag nog slagit sönder hela inredningen....

 

Men återigen TACK alla fina människor❤️

Team Lyx fanns på plats, och kom verkligen med pepp och goda råd, och lät mig gråta ut och söla ner jackorna med mina tårar...

Jag pratade med ena halvan av Team Vasadu i telefon efteråt, som också peppar och erbjuder sin hjälp.

Team Tango, Team Otto, Team Riva, Team May, Team Qrut❤️

TACK!!!!!

 

Ärligt talat, så vet jag inte just nu om jag pallar att kämpa vidare, får ta en funderare på det, sen om Thomas tar över eller om hon får bli en aktiv sällskapshund, det vet jag inte i dagsläget....

 

Helst av allt hade jag velat lämna Falköping där och då på söndagskvällen, men Thomas vägrade köra husvagnen.

Och det va väl bra, för vi fick en mycket trevlig kväll, där några var så snälla så att dom åkte och hämtade kinamat till dom som ville ha...

 
Mumsligt gott, och Mumsligt trevligt.....
 

Team Tango hade all anledning att fira🍾
 
Så även Team Otto🍾
 
Och ja, vi firade nog alla lite grann, oavsett tävlingsresultat...

 
Det finns ju Alltid en anledning till att fira...

Jag bestämde mig för att fira Livet, va faaan betyder en tävling mot att leva liksom.....?

 

Imorse tog vi sovmorgon.

Så skönt att ligga inne i Hobbe och mysa, medans regnet smattrade mot husvagnstaket.

Vi hade tänkt att stanna för att titta på skyddet, men iom att regnet vräkte ner, så blev det inte så lockande.

Så vi packade ihop oss, tog en snabbis på Osterian, och styrde sen hemåt....

 

Nu är vi hemma igen, jag har suttit och skrivit i bilen, så tiden gick fort....

Nu ligger hundarna och tuggar på varsin tjurnacke, jag ska laga lite mat, och imorgon ska vi bara va.

Gå i skogen och mysa 🤗 

Och även om jag är tjurig, så är hundarna nöjda....

 


Mot nya utmaningar💪 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards