Direktlänk till inlägg 20 augusti 2023

Ett kärt återseende❤️

Av Ia Weylandt - 20 augusti 2023 16:15

 
Veckan inleddes på tisdagen med att vi ganska direkt efter frukosten åkte bort till Hedlandet, där Linus och Waijtii går på bete över sommaren...

Waijtii blev överlycklig över återse sin husse, och lät sig villigt infångas och smaska på morötterna vi hade med oss..

Linus däremot, fånade sig som faan, och vägrade låta nån av oss komma nära.

I säkert 30 jävla minuter höll vi på, tillslut gav vi upp, och ledde upp Waijtii till stallet, och lämnade Limpan kvar ensam i hagen...

Och då minsann, gick det plötsligt bra att komma fram och käka morötter...


Anledningen till att vi ville ta in dom var för att hovslagaren skulle komma,,, så med nöd och näppe han vi få in dom i stallet och kratsa ur hovarna, innan hovslagaren dök upp...
 
Och där måste jag berömma båda,,, Waijtii tester lite, men ger snabbt upp,,, och Linus står som ett ljus under hela tiden🤩

Medans Thomas tog hand om hästarna, passade jag på att köra lite specialsök med hundarna i en ny spännande miljö...

Tänk att på en bild från Öland tyckte jag att jag var så jäkla snygg,,, men på bilden nedan var jag istället så jäkla ful, så jag vill inte visa mig själv😖😂
 
Men båda hundarna skötte sig superbra, och tyckte det var superkul🎈
    
När vi var klara med hovslagaren, åkte vi till Södertälje och uträttade lite ärenden...
Och på vägen hem, släppte jag av Thomas och hundarna vid Läggesta som knallade den sista biten hem...
 
Dagen rann verkligen iväg, klockan var närmare 15, när vi var hemma igen...

Eftersom det var sista kvällen på semestern, ville vi ju inte direkt "fira" men ändå mysa med lite snacks innan middagen...

 

Det blev en fin kväll där vi kunde sitta ute länge och mysa...

   
Älskar sånna kvällar⭐️

 

Onsdagen blev en ganska lugn dag, kände att vi bara ville ta det lugnt sista semesterdagen.

Nu är ju jag visserligen fortfarande sjukskriven, så många kanske fnyser😤åt att jag kallar det för semester...

Men jag får faktiskt också "semesterkänsla" när Thompa har semester,,, för då unnar vi oss lite extra gott att äta, och lite extra gott att dricka...

När Thomas gör vardag, gör jag det också,,, därför känns det som att även jag har haft semester....

 

Så jag slappade på altanen med min nyinköpta bok, som jag bara ÄLSKAR...

 
Det var Team Lyxarna som rekommenderade den, efter att jag kände att nu måste jag ändra på något i lydnaden...

Och den är verkligen super,,, och så pedagogiskt upplag med enkla förklaringar och bilder...
 
Och något som jag verkligen gillar, är att den inte bara säger,,, "gör såhär" utan den har efter varje övning även en förklaring till hur man ska göra när man inte får det att funka...
 

Jag blev så jäkla taggad, så jag var ute flera korta pass under dagen, och testa övningarna med Olson......

Momenten kan hon, nu måste vi arbeta på att hon ska orka fokusera genom ett helt lydnadsprogram, och dom verktygen tror jag finns i boken....👌

 

Thomas slappade också en stund, men han kan ju inte sitta stilla så länge, så han pulade runt och småfixade saker...

Bla, så gick han och hundarna bort och öste båten som fått lite regn i sig när vi varit borta...

 
Härligt att vi iår hittils sluppit algblomning i vår sjö,,, så hundarna fick plaska runt medans T öste.... 

 

Framåt eftermiddagen/kvällen slet jag mig från altanen och drog till spårskogen...

 
Där fick båda hundarna sig varsitt kort enkelt peppande spår....
 
Båda kom iväg fint på sina upptag, och hade inga större problem att ta sig runt...⭐️⭐️
 


På torsdagsmorgonen brölade husses väckarklocka återigen 05.55

Dags att återgå till vardagen igen...

Men det var ingen vanlig vardag, för det var Världens Bästa Olssons födelsedag 🎈

4:a år, tiden går alldeles för fort...💨

Firade faktiskt inget speciellt, jag gick ut en mysig prommis, där hundarna fick plaska runt i gyttjepölarna...

     
När Thomas slutade jobbet, stod fys för Frk Olsson på schemat...
 
5 km galopp i löparslingan, som mest liknar en grässlinga nuförtiden...
 


Medans T&O fysade, gick Sheriffen och jag en prommis.

Jag fick ett samtal från min läkare, där han sa att dom senaste proverna visade att jag behövde påfyllning av blod igen...

Skönt att få ett svar på varför jag är så förbaskat orkeslös...

Jag var välkommen till Mälarsjukhuset redan på fredagen,,, men jag hade andra planer för fredagen.... 

 

För vad kanske inte så många vet, är att jag även har en son.

En son som dom senaste 15 åren varit djupt nere i ett drogmissbruk.

Det inget jag vanligtvis brukar skriva om, eller ens vill prata om, för för ca 3 år sedan, bröt jag all kontakt, och jag har varken sett eller hört något från honom sedan dess...

Det är naturligtvis en stor sorg som jag bär på varje dag, men ibland måste man bryta när man känner att man gjort allt, och inte kan göra mer...

 

Tidigare i veckan fick jag ett samtal av en enhetschef från en snickeriverksdag med inriktning på missbrukande ungdomar.

Hon ville prata med mig om min son...

Sedan i mars iår, har han jobbat där 3 dagar i veckan, och dom andra 2 dagarna har han pluggat in gymnasiekompetens på komvux.

Han går varje vecka och drogtestar sig, och har varit helt drogfri sedan han började där...

 

Hon berättade också att min son kände en stor sorg över att vi inte hade någon kontakt längre, men han vågade inte ringa mig, rädd för att jag inte skulle tro på honom.

Det var därför hon ringde nu, för att berätta hur bra det går för honom just nu...

 

Och jäklar va glad jag blev, hon frågade om jag ville komma dit och träffa min son...

Såklart jag ville!!!

Så på fredagen styrde jag Puggen mot Södermalm i Stockholm.

Och shit va nervös jag var...

Jag träffade verksamhetschefen först och pratade en stund, påvägen in på hennes kontor, fick jag syn på min son som stod och jobbade vid en maskin.

Han såg inte mig, och tur var väl det, för jag bröt ihop och började gråta när jag såg honom...

Inte av sorg, utan av glädje!
Han var sååå fin💙

 

När vi tillslut sedan träffades, så var det som vi aldrig varit ifrån varandra..

Tyvärr en suddig bild,, men den får ändå visa glädjen...

 
Vi satt inne och snackade en stund, men sen tog vi en tur på Södermalm, där min son visade en vilobänk , beställd 

av Stockholms Stad, som han designat, snickrat och målat själv...

Jag tycker den var Underbar❤️

 
Vi köpte lite fika och satte oss i en park och bara pratade och pratade i över en timma.

Vi hade kunnat fortsätta ännu längre, men han var ju trots allt på jobbet...

Vi pratade bla om hans framtidsplaner.

Ena planen är att plugga in 100p till, och sedan söka till en yrkeshögskola, alt 2 är att få hjälp av snickeriverkstaden att få ett fast jobb och skaffa en egen lägenhet...

 

Jag åkte därifrån och kände mig så glad och lycklig, det var nog ett av dom finaste möten jag någonsin haft..

 

 


Jag var ganska mentalt slut när jag återvände till Sjövreten igen på fredagseftermiddagen.

Vi skulle ut och köra rapport, men jag sa till Thomas att jag bara skulle lägga mig och vila i 30 minuter,,, men jag somnade på studs, och sov i 2 timmar😴

 

Men sen så,,, drog vi till skogs...

Körde först ett kort frispår med Glock...

 
Och sen rapport med Frk Olsson...
   
Nöjda och glada över dagen åkte vi hem och gjorde fredag...

Jag blev tillsagd av min läkare att se till att äta mycket rött kött och grönsaker under helgen....

Kul diet för någon som inte är speciellt förtjust i kött😩

 
Det var bara å tugga i sig......

 

Lördagen inleddes med att Thompa stack ut med hundarna på en 40 minuters scootertur...

Sen käkade vi gofrulle, samtidigt som vi hejjade fram Sveriges fotbollsdamer...

 
Det var gott, spännande och mysigt...

Är det nånting jag saknar när vi har semester, så är det att vi aldrig käkar frukost,,, åt det inte en endaste gång på Öland...

Så det smakade ljuvligt med bacon/äggröra och nybakad fralla med ost och skinka😋

 

När vi jublat klart damernas brons, hoppade vi in i bilen och drog till Södertälje....

Thomas behövde handla grejjer på Biltema, så självklart blev det ett besök på Södertälje BK...

 
Där körde vi lydnad med båda...

Jag lekte mest a la boken jag köpt,,, men va faaan,,, en bild för bloggen måste ju tas😊
 
Olsson fick också gå några vändor på stegen...
 
För jag tränar ju aldrig det momentet, helt enkelt för att jag själv tycker det är så läskigt....

Och det är lätt att tänka,,, att det är "bara" värt 10 p....

Men för mig, där varje halva räknas,,, så blir dom poängen oerhört viktiga...
 

I Linköping sist, hoppade hon dom 2 sista stegen, vilket genererade i en 8 i betyg...

En 10:a där hade gjort att vi varit endast 2p ifrån CP, vilket såklart känts ännu surare, men jag känner att kan vi plocka en halva där, och en hela där,,, så är vi inte så jäkla dåliga ändå.... 

 

Stegen är ju tyvärr det enda momentet jag inte kan träna hemma,,, kanske kan be min son att snickra ihop en🤔

 

När vi kom hem från Södertälje, gick jag och la mig och sov en timma (faaaaan va jag längtar efter att få piggeliner 🩸 nästa vecka)

När jag vaknade gick jag min vana trogen in på SBK-tävling och kollade status på kommande tävlingar....

Grejjen är den att jag anmälde till Lindesbergs Spårtävling på söndagen som idag, med tanke på att isåfall åka dit med Hobbe på lördagen,,, tävla på söndagen, och sen skulle jag och hundarna stanna i Lindesberg, medans T åkte hem och jobbade , och sen kom tillbaka på onsdagen efter jobbet...

 

Men jag lottades som 7:e reserv på spårtävlingen,,, och var övertygad om att loppet var kört....

När jag vaknade efter min powenap på lördagen, såg jag att jag avancerat till andra reserv...

Jag frågade då Thomas hur vi skulle ställa oss till om vi kom med...

Vi var båda rörande överens om att isåfall tacka nej...

 

Men sen fick jag ett telefonsamtal från tävlingsledaren vid 16.30, som meddelade att vi hade en ordinarie plats om vi ville ha den....

Gaaaaaaaaaa😫  vilket dilemma jag hamnade i....

Vem Faaaaaan tackar nej till en spårplats,,, samtidigt som många gnäller över att det är svårt att komma med...

Men samtidigt medan jag velade fram och tillbaka om jag skulle tacka ja eller inte,,, så kände jag att jag alltid vill var schysst mot min hund...

Hade samtalet kommit 5 timmar tidigare, så hade jag mentalt varit bättre förberedd, och vi hade kunnat hängt på Hobbe och dragit dit ....

Men nu kände jag bara att det inte var rätt för oss...

Sen visste jag ju också att det fanns fler reserver,,, hade det inte funnits det, så hade vi åkt,,, vet vilket jobb det är att arrangera en spårtävling, och då vill man att alla spår ska användas....


Men återigen,,,,, Faaaan så svårt att Tacka Nej🥺

 

Å andra sidan när Glock väckte mig klockan 6 imorse, och regnet sakta strilade mot sovrumsfönstret, så var jag ganska glad att jag låg i min gosiga säng, och inte satt i bilen påväg till Lindesberg😊

 

I övrigt, så har söndagen varit lugn...

Efter lång gofrulle stack vi till skogs och gick en mysig prommis...

 
Det är så jäkla blött på sina håll i våra skogar,,, men det tycker hundarna bar är skojigt...
   
Glock dyker omkring i vattnet💦💦
 
Vi körde också fyra motiverande korridorer med båda...

Min vackra Hicka kollar längtansfullt efter husse när han lägger ut föremålen....
   
Duktiga hundar⭐️⭐️
 

Sen ägnade vi eftermiddagen åt att packa och städa Hobbe inför avfärden på onsdag....

Att packa kläder känns ju i dagsläget inte så svårt om man kollar SMHI's prognos🌧️☔️
 
Känns som allt man behöver plocka med ar regnkläder, sydväst och gummistövlar 😩

Hobbe är nystädad och fin, med rena sköna lakarn i sängen...

Blev sugen på att krypa ner och sova där inatt....

 


Ser väldigt mycket fram emot årets SM, trots att vi inte ska tävla.

Första gången på 13 år, som jag åker dit bara som publik.

Antingen har vi tävlat själva, eller så har jag varit funktionär...

Nu ska det bli kul att bara mingla runt, gå på kamratfesten, hejja på duktiga ekipage, och jädrans i havet va jag ska shoppa😆


Jag hoppas vi ses där🎈

 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards