Direktlänk till inlägg 28 augusti 2023

🇸🇪SM i Bruks 2023🇸🇪

Av Ia Weylandt - 28 augusti 2023 18:30

 
Är det höst 🍂 nu??

Ja, om man frågar många Bruksnördar i vårt avlånga land, så anser nog dom flesta att Bruks-SM liksom är sommaravslutningen, och när man kommer hem därifrån, så står det höst i almanackan....

Det känns som vanligt lite sorgligt när det är över, samtidigt är jag så jäkla glad över möjligheten att kunna uppleva detta underbara arrangemang live, så dom härliga minnena väger över den lite sorgsna känslan som infunnit sig...

 

För det Underbaraste med SM är alla människor man träffar, vissa träffar man bara en gång om året, på just SM.

En FB-vän träffade verkligen mitt i prick 🎯 när hon sammanfattade det som,,,,

"Bruks-SM är banne mig en årlig släktträff för vår stora familj"

 

Men för att ta det från början, så lämnade Thomas, hundarna och jag Sjövreten vid 14-tiden i onsdags...

Anlände i Lindesberg och Gusselby Annorlunda Camping, där Hobbe skulle husera åt oss vid 16-tiden.

En fin camping i sig,,, men det fanns inte så jättemycket bra ställen för hundpromenader...

Men iallafall, medans Thompa installerade Hobbe, tog jag hundarna med mig och utforskade området...

Det var väldans fint nere vid sjön...

Sen minglades det runt, samtidigt som husvagn efter husvagn rullade in på campingen...

Alla innehållandes härligt bruksintresserade likasinnade....

 

På kvällen dukades det långbord, där dom som ville åt middag tillsammans...

 
Det blev en härlig och roliga kväll med många gamla och nya bekantskaper,,, och framförallt mycket skratt....
   

På torsdagen stod det rapportträning på menyn för vår del...

Det var jag som fick den briljanta idén att försöka samla ihop några Team, och köra lite innan tävlingarna drog igång...

Jag frågade om lov om vi fick använda en sträcka som vi använde på lägret i Lindesberg i våras, det är Lindesbergs gamla tävlingssträcka.

Och det var OK, så klockan 10.00 på torsdagsmorgonen var vi fyra rapportsugna Team som möttes den vackra Närkeskogen...

 
Alla fyra hundarna skötte sig mycket bra,,, så det var nöjda förare som skiljdes åt några timmar senare...
 
Efter träningen mötte vi upp Frk Otto inne i stan och gick och käkade asiatisk buffé...

 
Det var något så vansinnigt gott😋 

Jag var först jättebesviken för att det stod på hemsidan att det fanns Sushi 🍣 på buffén, men det visade sig att det bara gällde på helgerna...

Men jag kan väl säga att vi blev ganska mätta ändå🥴

 

Med magarna fulla med mat, åkte inför att spana in tävlingsarenan och planerna.

Frk Otto, som skulle tävla i skyddshundsgruppen gick in och körde några moment...
 
Vi lät bara Olsson och Glock leka runt lite med sina bollar....

 

Sen åkte vi tillbaka till camping, och då var vädret riktigt behagligt☀️
 
Så då blev det mingel och hundsnack en stund innan middagen...
 
Men tamejtusan, om det inte lagom tills vi skulle duka långbord, så öppnade sig himmelen.

Suck,,, kvällarna, när man käkar och umgås tillsammans som är så mysiga...

Nu fanns där en altan under tak, som vi knölade in oss på...
 
Och efter maten, blev det mingel under ett markistak på en av husvagnarna...

Det gick det med....

   

På fredagen drog så tävlingarna igång...

Fick många frågor under helgen, om det var tråkigt att vi inte tävlade detta år,,,

men ärligt talat, så har det varit ganska skönt.

Skönt att slippa nervositeten över ens egna prestation, samtidig som man ändå känt lite nerv och puls när andra som man hejar på har gjort sitt program...

 

Vi tog det lugnt i Hobbe på morgonen, och gjorde något så ovanligt som att käka frukost, vilket vi väldans sällan gör när vi är ute med Hobbe...

 

Sen på vägen till arenan, hittade vi en liten skogsplätt, och gick ut och körde ett uppletande med både Olsson och Glock...

 
Båda skötte sig bra...⭐️⭐️
 

Det är ju liksom det ständigt dåliga samvetet man har när man är iväg såhär...

Hundarna får inte göra så mycket kul,,,, blir mest trista koppelpromenader....

 

Sen for vi vidare till arenan och såg invigningen...

 
Det var en fin invigning, med lagom korta tal av alla som hade något att säga...,
 
Direkt efter invigningen, var det dags för lottning, och självklart hängde vi på in på rapporthundgruppen spännande  lottning av startordning....
 
Sååååå jäkla spännande...... och där och då var jag ruskigt glad över att inte behöva dra någon lott....
   

Efter lottningen, blev det någon timmas paus innan det drog igång igen...

Och den timman ägnades åt shopping.....

 
Älskar att gå runt bland försäljningstälten och klämma och känna på alla braochhaiga hundprylar.

Och jag har nog aldrig shoppat så mycket på ett SM förut....

(kanske kompenserade jag mig själv för att vi inte fick tävla☺️)

Jag köpte en ny jacka från Gappay,,, nya bäddar till bilen från Hundlands, nya bitkuddar till Olsson att ha  i rapporten, och andra diverse leksaker, tuggben och hundgodis....


Sen drog tävlingarna igång, och inleddes med plats och stege för samtliga grupper...

Rapporthundarna låg så fint...

 
Tango, och dom flesta andra hundarna, gjorde en fin stegklättring...
 


Sen kollade vi på rapporthundarnas uppletande.

Fattar inte varför jag inte tog något foto på den fina uppletanderutan, men jag glömde väl helt enkelt... 

 

På fredageskvällen sen, hade vi gjort något så vansinnigt korkat, som att vi hade anmält oss till kamratfesten.

Vi brukar aldrig gå på den, men tänkte att vi skulle passa på när vi inte tävlade...

Och det som var mest korkat, var ju att vi kom hem från tävlingsplatsen en timma innan festen skulle börja, och vad man helst hade velat göra då, var att gosa in sig i Hobbe och slappa en stund.

Nu blev det istället stressigt in i duschen, på med lite icke hundkläder, och iväg...

 

Och vad jag sen tyckte om själva festen, tänker jag inte gå in på i detalj,,,

 
Men jag kan sammanfattade det som så,,, att det blev en tidig kväll😆
 

 

På lördagen inställde vi oss på arenan klockan 09.00, för att titta på rapporthundarnas lydnad...

Glock och Olsson var lite avundsjuka över att dom bara fick titta på...

 
Många fina lydnadsmoment fick vi se,,,,

och extra glad var jag över att se den enda schäfern i startfältet göra ett superfint lydnadsprogram...

Fina Chicka, som tillsammans med husse och matte slutade på en mycket fin silverplats 🥈
   

När lydnaden var klar, kollade vi på lite mondioring, uppletande för spårhundar, och shoppade lite till.

Märkligt vilka behov man skapar sig när hundprylarna ligger där i sina korgar och bara skriiiker,,,

KÖP MIG!!!!!😅

 

Men sen lämnade vi arenan, och drog till skogs...

Kände att vi ville låta våra egna hundar, vara hundar en stund, och gick en rejäl promenad...

 
Vi åkte och gick i rapportsträckan, som vi körde på tidigare i veckan...

Då såg Thomas en massa svamp, som vi plockade...

Vi delade på oss, och lät hundarna kuta emellan...
  

Det kändes skönt att se dom sträcka ut,,, och med oss fick vi två hundbajspåsar fulla med fina Närkekantareller...

 

 


På kvällen bröt värsta ovädret ut🌧️⚡️🌪️ 

Jag frågade då campingägaren om vi kunde få hyra campingen gympasal att käka middag i...

Det gick så bra så, vilket va skönt att få tak över huvudet...

    

Ytterligare en trevlig kväll,,, med mycket skratt att lägga i minnesbanken...

 

Söndag, skulle då allt avgöras, och Svenska Mästare i 6 olika grenar skulle koras...

Vi åkte ut för att kolla rapporthundarnas skogsarbete.

Det är så mycket man vill se,,, så det är svårt att välja,,, men hjärtat ligger ju i rapporten,,, så jag är glad att vi valde att åka dit och titta....

 

En mycket fin och publikvänlig A-station, som tyvärr, pga upplägget att låta rapporten gå på söndagen,,, nog ens hade en tredjedel av så mycket publik som den brukar ha😟

En väldigt öppen start, där man såg hundarna dom första ca 400 metrarna som gick över ett fält...

 

Uppbindningsplatserna....

 
Framföringen....
 
Det syns inte så bra på bild,,, men man såg superbra från publikplatsen .....  

 


Efter rapporten, hastade vi iväg till arenan i hopp om att kunna se klubbkompisen Ottos skydd...

Vi hann ganska precis, och fick se Otto och hans matte prestera ett riktigt fint skyddsarbete...

 
Så fint, så att det, tillsammans med allt det andra, räckte till en finfin 4:e plats...


   
Imponerande💪❤️⭐️

 

Det blev en stunds minglande innan det var dags för prisutdelning, och då hände mig något så fint, så jag blev nästan tårögd..

Solen tittade ju plötsligt fram, vilket man ju liksom inte varit så van vid denna sommar.

Jag var definitivt inte beredd på det.

Jag ska ju inte exponera min hud i solen, den bränner sönder om jag inte har solskyddsfaktor 50.

Bränner som faaaaan gör det också i hårbotten när solen skiner, och jag inte har något på huvudet...

Att jag hade 2 kepsar liggandes i husvagnen, hjälpte ju föga, så jag gav mig desperat ut bland försäljningstälten för att köpa mig en keps...

 

Det visade sig tyvärr, att alla sålt slut på sina kepsar, så när jag kom till det sista tältet, och dom inte heller hade några, så blev jag helt desperat, och bara sa att Jag MÅSTE ha en keps!!!!
Och då, som från ingenstans, tog tjejen som stod brevid mig, av sig sin keps, och sa att jag kunde få hennes....

 

Alltså, jag finner inga ord...❤️

Såååå jäkla fint gjort, och det räddade faktiskt att jag kunde stanna och se prisutdelningen, jag hade inte kunnat vara kvar annars...

Så Tack du Underbara främmande människa 🙏

Verkligen SBK-anda när den är som allra Bäst⭐️

 

Tillbaka på campingen igen, var man ganska mör...

Vi käkade middag ihop, men direkt efter middagen, rastade jag hundarna, och gick sen och la mig....

Sista kvällen med gänget.....


    
Jag önskar jag hade orkat sitta uppe längre, för jag blev lite avundsjuk på deras skrattande, som jag hörde innan jag somnade...

Men ibland måste man lyssna på kroppen,,,, och nu var jag trött i både knopp och kropp...

 

Vi hade sagt att vi inte skulle stressa iväg hem på måndagsmorgonen, utan vi skulle sova ut, käka frukost och ta det lugnt innan vi lämnade...

Men jag vaknade vid 6, och ville bara hem.

Jag kände mig så jäkla less på husvagnslivet och det eviga regnandet.

Allt i Hobbe var liksom blött, fuktigt och skitigt.

 

Så jag gick upp, gick ut med hundarna, plockade ihop lite, men sen vid 8 väckte jag Thompa, och sa att nu vill jag åka...

Så redan vid 9.30 rullade vi ut från campingen och 2023 års Svenska Mästerskap🇸🇪

Tycket verkligen att arrangörerna har gjort ett Fantastiskt bra jobb, All heder åt alla inblandade⭐️

 

Vid 11.30 rullade vi in på Sjövreten, och jag har nog fanimej aldrig tidigare njutit så mycket av att komma hem...

Jag packade bara ur alla kylvaror ur Hobbe, och sen drog jag och hundarna till skogs...

 
Det är nog det jag saknar mest när jag är borta,,, att inte få tanka energi i skogen...

 

Nu sitter jag här och känner mig så jäkla KLAR med husvagnslivet för ett tag framöver...

Men redan om 2 veckor är det dags igen,,, blir nog kul, även om jag inte direkt känner så just nu....

 

Tusen TACK alla Underbara i bruksfamiljen,,, Vi ses i Dalarna 2024🇸🇪🇸🇪🇸🇪🇸🇪🇸🇪

 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards