Direktlänk till inlägg 27 december 2023

När fjärde ljuset brinner 🕯️🕯️🕯️🕯️

Av Ia Weylandt - 27 december 2023 17:00

 
Så var Julen-23 till ända.

Och även om den inte alls blev som jag planerat, så blev den på så många vis sååååå mycket bättre, och framförallt är jag Otroligt glad och Tacksam för varje jul jag får uppleva.

När jag blev sjuk, hösten-21, trodde jag mina jular var räknade, men nu har jag fått uppleva 3 st efter det,

och jag ska tamejfaaan se till att det blir en fjärde också👊

 

Julhelgen för oss, inleddes redan på fredagskvällen, då hade vi vår "uppesittarkväll" , vilket enligt mig är en av årets mysigaste kvällar....

Då rullade Frallan köttbullar,,,

 
som jag stekte gyllenbruna...
 
Vi griljerade skinkan, och grillade revbensspjällen,,, alltsammans noga övervakat av mig, och den obligatoriska julfireballen🥃
 
Jag går sällan på bolaget, men skuttade in på torsdagen, för att köpa Fireball till mig,och en Jaeger  till Thomas..

Vet faktikst inte varför jag fick feeeeling därinne på bolaget, och även köpte en pina colada och en minttu twist🤷‍♀️

 

Pina Colada tycker jag är en riktig klassisk sommardrink, så va ska jag med den till, men kanske går att spara till sommaren....

Kvällens projekt var även att göra Mozartkulor, som jag HATAR att göra, men ändå gör för att Thomas och Sebbe ÄLSKAR dom...

 
Detta året gick det plötsligt skitenkelt och smidigt att göra dom, jag svor inte en endaste gång...

Så nästa år blir det Dubbel sats💪


Och till middag på uppesittarkvällen så smaskade vi på nystekta köttbullar, gudomligt god skinka, revben och prinskorv...
 
Ett litet avskalat, men gott julbord i all sin enkelhet...
 
Resten av kvällen satt vi i soffan, slökollade på TV:n, käkade julgodis, och mösade med våra Älskade hundar❤️❤️

 

Dan före Dan fick vi finbesök av Thomas barn och barnbarn...

Vår hall kändes plötsligt så liten när den fylldes med sex vuxna, fyra barnbarn och två hundar...

 
Glock ska ju självklart fram och hälsa på allt och alla, vare sig dom vill eller inte...
 
Meja, 1 år tyckte först att Glock var lite stor och läskig, men Glock är så jäkla fin med alla barn, så det släppte snabbt...
 
Saga, 2 år, tyckte däremot inte varken Olsson eller Glock va de minsta läskiga, och Olsson bryr sig ärligt talat inte speciellt i ungarna...
   

Vi käkade en senare lunch som inte direkt var julmat, utan jag hade gjort små minihamburgare istället för köttbullar, klätt in prinskorvarna i smördeg, revben, amerikanska pannkakor, pommes och chili cheese,,, lite mer amerikanskt tema, än svensk julmat, det uppskattades👌

 
Så Trevligt och Mysigt som vi hade det..
 
Älskar när huset är fullt av nära och kära💖🌟💖
 
Farfar /Morfar njöt av konversationen med kusinerna Saga och Meja...
 
Och efter maten agerade Thomas assistent åt Tomten, som redan varit hos oss och lämnat barnens julklappar...
 
Har nog aldrig någonsin sett en unge bli såååå glad över en julklapp, som lilla Saga blev när hon öppnade paketet med sin docka...

Hon skrek rätt ut av Lycka, och släppte den inte ifrån sig under resten av kvällen...
 
Meja, precis som dom flesta barn i ett årsåldern roades nästan mest av omslagspappret🥰
 
Grabbarna Liam och Love var också nöjda med sina julklappar...
 
Medans klapparna öppnades mumsade vi på vad som verkar vara årets största jultrend ,,,

Dumlepepparkakor😋

 
Jättegoda, och så vansinnigt lätta att göra,,, !!!!!!
Sedan lämnade våra gäster, och lugnet sänkte sig så sakteliga över Sjövreten!
Nöjda och glada intog vi ryggläge i varsin soffa, och somnade ganska snabbt..

Älskar tavlan Thompa fick av Meja,,, tycker färgerna är Magiska🏳️‍🌈🏳️‍🌈🏳️‍🌈🏳️‍🌈

  

På julaftonsmorgonen vaknade jag och blev såååå jäkla lycklig när jag drog upp rullgardinen i vårt sovrum, och upptäckte att hela Sjövreten låg inbäddad i vit vacker snö igen😁

 
Kunde inte snabbt nog springa runt, och kolla ut genom alla fönster på övervåningen....
 
Och det var sååå jäkla vackert❄️❄️❄️❄️❄️

Tom solen 🌞 gjorde sitt bästa för att bryta igenom denna vackra julaftonsmorgon... 
 


Vi åt en supergod julskinkefrukost, och sen gick Thomas ut och pulade med hästarna och annat gårdsfix, och jag förberedde för kvällens nyårsfirande....

Japp, jag skrev rätt👍

Vi hade bestämt oss för att skippa att fira julafton, och istället fira kvällen med glitter och glamour, och låtsas att det var nyårsafton...💥🍾

 
så jag gick All In, även på dukningen😎
 
När det var förberett och klart inför kvällen, gick vi ut på en härlig promenad...

Thomas var ute med Fyris på fm och plogade upp en promenadslinga, var annars svårt och tungt att gå i den tunga snön...

 
Hundarna var som vanligt skuttiga och glada...
 

 


Klockan 16.00 anlände vår gäster, och nyårsfirandet inleddes precis som sig bör med snittar och skumpa🥂

 
Sen var det så skönt, för vi hade delat upp middagen mellan oss, så jag behövde inte göra allt, utan vi hjälptes åt, och umgicks samtidigt i köket, medans rätterna växte fram.
 
Jag hade huvudansvaret för förrätten, som blev sååå jäkla god👌

Hummer och havskräfta tillsammans med blomkålscreme, rostad panko och rostad serranoskinka.

Gjorde även en liten sallad till, som visserligen var god, men som kändes lite överflödig...
 
Men kan väl säga att tallrikarna var tomma när vi var klara...
 
Pappa, och Bodil ansvarade för huvudrätten, så då kunde Thomas och jag bara sitta brevid och njuta...
   
Och jag ska ta tillbaka alla gånger jag sagt att jag inte gillar kött...

För fy in hela helskotta gott det är när det är ett bra kött, som hanteras på rätt sätt..
 
Alltså,,, helstekt svensk oxfilé, stekt till 54˚, vilket jag tycker är perfekt...

Till det serverades supergod potatis med parmesan gjord i våffeljärnet, murkelsås, och mumsig sallad...
 
Jag ljuger inte när jag säger att det är det godaste kött, jag någonsin ätit😋

Synd man blev mätt så fort...

Efterrätten fastnade inte på bild, men den bestod av creme brule rakt upp och ner.

Mycket enkelt, och mycket gott...

Satt sen uppe till runt midnatt och surrade, drack vin och dessutom slank det ner en och annan Fireball och nån jaegermeister här och där...
 
En Magiskt trevlig kväll, som jag kommer njuta av länge⭐️🌟⭐️

 

Kanske vi alla inte njöt lika mycket på morgonen dagen efter😅

Lite slitna var vi nog lite till mans alla fyra firare....

Blev en ganska enkel frukost,,, men ack så god...
   
Vinkade sen adjö till våra fina gäster❤️❤️

och jag satte mig i bilen för att köra dom ca 30 milen ner till mina Älsklingar i Jönköping.

Kanske inte det jag kände allra mest för just där och då,,, köra bil alltså,,, annars vill jag ju alltid till Jönköping😍

 

Blev dessutom lite tveksam på om jag verkligen skulle åka, eftersom Jonna flaggade för att Morris eventuellt höll på att bli sjuk, och träffa ett sjukt barn vill jag egentligen inte alls göra nu.

Samtidigt var jag så jäkla inställd på att åka och fira jul med Morris, Jonna och Sebbe, och jag kände att åker jag inte nu, så vetetusan när vi kan ses nästa gång.


Så efter endel velande fram och tillbaka, så satte jag mig i bilen och körde ner...

Jag hamnade bakom 2 saltbilar mellan Nyköping och Norrköping, så vi kröp fram i typ 50km/tim, men jag brydde mig faktiskt inte så mycket, tyckte det va ganska skönt att bara mysa fram och lyssna på bra musik.

Kom fram till Jönköping 1 timma senare än beräknat, men det gjorde ju inget, och att vägen in mot Sveriges Vackraste stad, var ovanligt vacker i skymningen, gjorde ju inte direkt ont i ögonen...

 
Och såhär efteråt, är jag klart så jäkla glad att jag kom iväg till dom finaste jag vet❤️❤️❤️

 
Man märkte att Morris va lite låg när jag kom, och det visade sig sen att febern skulle stiga rejält under kvällen...

Men han orkade iallafall öppna sina julklappar från oss, innan han somnade innan vi han käka middag😟
 
Jag fick Världens Finaste julklapp🍀

Jonna och jag har nu varsitt fyrklöver på våra armar🍀🍀
 

Nu hoppas vi och håller tummarna HÅRT för att dom ska bringa lycka och tur inför kommande år🍀🍀🍀 

 

Morris var ganska vissen och febrig när vi vaknade på annandagsmorgonen,,,

men det gjorde inte så mycket, för vi fick verkligen en hel dag med bara en massa mys och gos.

Och med lite Alvedon i kroppen, så höll han ändå humöret uppe...

Så vi käkade frukost med mys, och AlvedonMorris var oerhört kärleksfull💋🤣

 
Jag Älskar Janssons frestelse, men brukar aldrig göra det eftersom Thomas inte äter, därför blev jag till mig av Glädje, när det fanns rester kvar sen julafton som Jonnas svärmor gjort....

Och den var Såååååååååå jäkla God 😋 

Alltså åååååå, jag åt den till frukost båda dagarna...

Tyckte Morris också skulle smaka,,, vilket han gjorde.....

 
Men av Morris ansiktsuttryck att döma,,, så har han och jag nog inte riktigt samma smakpalett😅🤪

ÄLSKADE ONGE❣️

Och sen mös vi, och lekte med julklapparna hela dagen...

Fyra i rad,,, en klassiker,, lika uppskattad nu, som när jag var barn....
 
På förskolan har Morris fått lära sig att väva, och önskade sig en egen vävstol, vilket han fick...
 
Och jäklar va duktig han var, vilken motorik,,,

upp ner upp ner...
 
Stundtals blev han lite hängig,och då var det supermys och krypa ner i Mormis säng och mysa en stund🥰
 
Men sen piggade han på sig igen,,,

och vi lekte nåt hajspel på paddan, där man skulle simma ifrån en haj så fort det bara gick...

Ser ni vad vi simmar fort💨💨💨💨

 
Sebbe anklade mig för att se "bonnig" ut😳

  
Förstår verkligen inte vad han menar med det😅😂🤣

Eller, förstod iallafall inte innan jag såg dessa bilder🤣🤣🤣🤣🤣

 

När det lilla A-barnet somnat på kvällarna, har vi bara suttit uppe och myst, druckit lite bubbel och käkat godis.  
Spelade också ett spel, som jag , som HATAR sällskapsspel, verkligen tyckte va kul...

Kan bero på att titeln passade bra in på just mig☺️
 
Jäkligt kul spel, kan varmt rekommenderas,,, tycker det kan passa in på många av våra "vänner" 😇
 

Men som vanligt, så har allt underbart ett slut....

Så även denna julhelg,,, som nog ändå ärligt talat varit den Bästa julhelg jag upplevt på många många år...

Inte alls som jag först planerat,,,, men det blir inte alltid som man vill,, men kan bli bra ändå...

 

Vaknade imorse till denna inte helt fula utsikt från Jonna och Sebbes underbara etagevåning i centrala Jönköping...
 

Nu ÄLSKAR jag vår utsikt hemma på Sjövreten,,, men varför inte ÄLSKA denna också...

 

Efter frullen satte jag mig i bilen och begav mig med tårfyllda ögon hem till Sjövreten igen...

Jäkligt stökigt i trafiken, jag blev stillastående i bilköer inte bara en, utan två gånger.

En gång vid Norsholm, precis innan Norrköping, och andra gången strax efter Nyköping.

Men 4 1/2 timmar senare, kunde jag krama om mina käraste hemma på Sjövreten...❤️❤️

 

Kan nu se tillbaka på en Mycket Bra julhelg 2023,

jag känner mig så nöjd och tacksam 😇 

 

Nu får vi se vad Nyårshelgen bjuder på🍀

 

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ÖNSKAR ALLA ETT BÄTTRE NYTT ÅR⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards