Alla inlägg den 26 februari 2023

Av Ia Weylandt - 26 februari 2023 18:00

 
Blaha, vilken pisstrist start det var på den gångna veckan.

Jag som var så glad över barmarken vi hade i helgen, och såg fram emot en vecka med rapportträning och frispår.

Men Tji fick jag, för när jag vaknade på måndagsmorgonen, så var det alldeles vitt ute, så det var bara att inse att vi skulle få skjuta ytterligare på skogsträningen☹️
Så det fick bli en snöig promenad i kohagen istället.....

Och jag hade ju hoppats på att kunna börja köra mer lydnad utomhus nu,,,,

Men icke det,,,

Tur vi har fina Nykvarns Hundhall, inte helt fel att träna därinne heller👍
Det var bara jag och Olsson där denna måndagseftermiddag, Thompa och Glock var iväg på egna äventyr...

 
Och jag måste motvilligt erkänna, att så mycket träning blev det inte.

Jag var såååå jäkla trött, och det snurrade konstant i huvudet.

Jag körde lite fritt följ, sen var jag tvungen att sätta mig ner typ var 5:e minut och vila.

Hemskt,,, men tur man kan kampa sittande.....🫣
 
När jag kom hem från hallen vid 16.30 gick jag raka vägen och la mig i sängen, somnade och sov för natten😱


Fick väl kanske svar på varför jag var så trött och snurrig dagen efter när jag återigen hade tid hos distriktssköterskan.

När jag satt i väntrummet på vårdcentralen på tisdagsförmiddagen snurrade det i huvudet så mycket, så det kändes verkligen som jag satt i en karusell.

Och när det var min tur vinglade jag in som värsta fyllot, och sa bara att hela världen snurrar...

 

FEM gånger, med 3 olika maskiner mätte hon trycket, och varken hon eller jag trodde det var sant, när det visade sig att det låg på 100/80

Snacka om minskning på en vecka från 163/103 till 100/80

Vi fattade ingenting.....

En förklaring kan ha varit att det visade sig att jag var ganska uttorkade och led av vätskebrist.

Pga att jag inte haft aptit på hela helgen, så drack jag i princip ingenting heller, för inte ens vatten smakar gott när aptiten försvinner....

Så att då i stort sett levt på vindruvor, som dessutom är vätskedrivande i fyra dagar, gjorde att jag fick rådet att gå hem och dricka resorb....

Och sen komma tillbaka igen om en vecka....

 

Jag som gnällde i förra bloggen över att jag skulle behöva springa där och mäta blodtrycket,

var efter besöket ganska glad över att jag fick göra det, tänk om dom bara ökat dosen med blodtryckssänkande😱

då hade väl allt tryck försvunnit🙊


Tisdagen och onsdagen tog jag det bara väldigt lugnt, gick flera kortare promenader, och tvingade i mig massor med vatten...

Och faktiskt så kändes kroppen lite piggare efter några dagar...👯‍♀️

 

En av dessa dagar fick vi sällskap av fina Fonzie, vars husse och matte hade massa ärenden att fixa i Stockholm, så Fonzie fick vara hos oss hela dagen...

 
Vi gick flera korta prommisar i kohagen, och hundarna hade jättekul tillsammans....

 
Framåt torsdagen började det rycka rejält i träningstarmen igen.

Husse var upptagen på annat håll, så det vara bara jag och hundarna som lekte runt i den fina hundhallen...
 


Och på fredagen, då Thompa slutat jobba, packade vi in hela flocken i bilen och begav oss ner till Hallsberg, för trevligt samkväm med Abbotarna i deras fina hus...
 
Började som vanligt med att jag och fru Abbot/Otto, tog med oss alla hundarna ut på promenad...

Skönt att dom får rasa av sig lite energi ute, innan vi släpper ihop dom inne....
 
Väl inne bjöds vi på makalöst goda Västerbotten snittar med goda tillbehör....
 
Smakade smasken tillsammans med bubbligt bubbel 🥂😋
 
Fortsatte sedan med en makalöst god spansk huvudrätt....
 
Jösses va gott det var, och speciellt tillsammans med ett mycket passande spanskt vin 🍷
 
Jag åt så magen stod i sjuttiofyra hörn.

Då var det skönt att förflytta sig till sofforna, och bara snacka och mysa resten av kvällen....

Och jag bara Älskar ju sånna här kvällar, då man umgås med likasinnade, äter och dricker gott, samtidigt som hundarna kan vara med❤️

Otto och Glock är ju väldigt lika, och vill helst vara i någons knä hela tiden.

Vems dom ligger i, verkar spela mindre roll...

Otto gosar med Thomas....

 
Och Glock gosar med Mr Abbot/Otto...
 
Ibland gosade dom båda med samma människa....💙
 
Olsson är också lite gosig, framåt nattkröken kom hon skönt till ro hos fru Abbot/Otto....💗
 
Klockan han bli över midnatt innan vi alla kröp till kojs.

Vi sov mycket skönt i "vårt" rum...😴😴😴😴😴
 
Vaknade utsövda och glada på lördagsmorgonen, åt en lång god frukost, och satt sen kvar länge vid frukostbordet och småsnackade om ditten och datten.....
 
Hundarna var ute och spatserade runt på tomten, och hade det allmänt bra...

 

 

Men ingen rast, ingen ro....

Självklart kan man inte träffa hundnördar, utan att göra nån form av hundträning....

Så ut och valla en uppletanderuta...

Glock inledde, och briljerade som oftast⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

 

 

Otto var inte sämre⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

 
Och även Abbot plockade med lätthet fyra föremål⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

     

Sist ut var jag och fina Frk Olsson.

Jag gick mot uppletanderutan med gott självförtroende,

nu jäklar skulle vi visa dom där jäkla Border colliesarna att schäfern är Bäst💪
 

ca 10 minuter senare, gick jag därifrån, med ganska så stukat självförtroende,,,

för kära nån så jäkla dåligt det gick😫

Det Absolut sämsta uppletandet vi gjort...

 

Fattar inte vad som hände,,, kände faktiskt inte igen min lilla hund, hon verkade inte fatta nånting.🤔

När jag sa "leta" satt hon kvar vid min sida och började skälla, sen gick hon ut med drevskall, stannade några meter ut, vände upp och bara stod och vrålskällde på mig....😱

 

Men jag gav mig inte, tog bara lugnt in henne, och skickade igen,,, och tillslut så,,,, trillade poletten ner, och hon började plocka föremål...
 
Det var faktiskt ganska plågsamt att stå brevid och se🙈

Men det va bara å skaka av sig,,, en gång är ingen gång☺️
Men det var ju synd att jag skröt så innan, om Olssons fina uppletande, och att hon numer faktiskt är snäppet vassare än Glock....

Karma is A Bitch 😅

 

Efter uppletandet stack vi ut på en supermysig promenad i det vackra vädret...

 
Så härligt att strosa runt i solen med glada och skuttande hundar.....
   
Avslutade sen en mysig Närke-vistelse med att käka asiatisk buffé inne i Hallsberg... 

 
Fasiken va gott det var😋

Min lycka är Total, när jag får äta hur mycket sushi jag vill🍣
 
Oerhört mätta och nöjda begav vi oss hem till Sörmland igen...

Och hur bra man än har haft det, så är det Alltid skönt att komma hem.

Det blev en lugn lördagskväll, båda var så mätta, så det blev ingen middag, utan vi delade bara på en påse popcorn 🍿 

Hundarna mösade med varandra resten av kvällen, ganska möra dom också.

Det tar på krafterna att vara på sova över hos kompisar....
 

 


Åsså söndag igen då.....

Vilken otroligt vacker dag.

Thomas tog morgonrunda innan frukosten, och efter frullen drog jag iväg ut på tur...

 
Sååå jäkla vackert....
 

Hemma i hagen i backen mot söderläge, har snön smält bort, och jag ville ju gärna  ut och köra ett uppletande för att liksom få revansch på gårdagen. 
Det blev 2 korridorer, och mitt lilla Hickebarn skötte sig Galant👌
 

Bra för mitt självförtroende.....

 

Gick in och kollade våra duktiga skidtjejer ta guld i sprintstafetten....

När guldet var bärgat, tog vi först en sväng ner till Strängnäs för lite shopping.

 

Och sen stack vi ut på en härlig tur på fyrhjulingen...

Körde först en 3 km´ s runda med båda hundarna,,,
 

Sen drog Thomas och Olsson ett varv till, medans jag och Glock lekte runt med pinnar undertidén.

Vill inte att Glock ska springa för mycket....

Måste ändå säga att Glock känns jäkligt pigg och fräsch just nu...

Han har ju varit så jäkla kräsen med maten genom hela sitt liv,,, tidigare har han t.o.m ratat färskfryst också.

Men sen några veckor tillbaka så har vi provat att  ge honom Vom och Hundemat blandat med 1 dl torrfoder ( han verkar gilla knastret).... och jäklar som han äter...

 

Han kastar sig över varje mål mat, och det är helt underbart att se...

Så nu käkar även Hickan VOM, men hon Älskar ju allt som går att äta😎 (och lite till)


Lätt frusna, men nöjda, återvände vi hemåt för att kolla hästhoppning från Göteborg i efterhand...

Sååååå nöjd med mitt inköp som jag gjorde i Strängnäs tidigare under dagen...

Jag är ju så jäkla frusen (ännu en biverkning av cellgifterna)

Plädarna som vi har i sofforna är så jäkla små, typ 100x150,,, och hur man än vridit och vänt på sig, så har alltid nån kroppsdel varit utanför filten....

 

Men nu hittade jag på nätet en stooor mjuk mysig filt 220x240, som vi for iväg för att köpa....

 

Och jag är sååååååå jäkla nöjd...

Jag kan ligga ihopvikt,,,,,
 

och utvikt....
 
Och det är liksom filt överallt, ingen stackars utstött kroppsdel, som får ligga och frysa för sig själv utanför filten....

Så nöjd med mitt inköp👍

Följde med spänning Europa-finalen i hästhoppning,,,

   

spännande även om det inte riktigt var Sveriges dag...

Knocke är inte så hästintresserad,,, men han gillar gos 🥰 i alla lägen....

 


Nu ligger en ganska så oplanerad vecka framför oss,,, spännande att se vad den har att bjuda på....

Ha en fin vecka🎈 


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards