Direktlänk till inlägg 27 december 2015

MellandagsTräning

Av Ia Weylandt - 27 december 2015 16:30

Hundträning hjälper mot Allt,,, brukar jag säga,,,

och så var även fallet efter julaftonens depp...


På juldagsmorgonen stack hundarna och jag iväg till golfbanan, och gick i närmare 2 timmar.

Det var så skönt och vackert, så jag ville aldrig gå hem igen..


Men hem, käka gofrulle,, och sa la vi oss för att kolla några avsnitt av tredje säsongen av Bron...

Det gick sådär,,, Thompa sjuklingen somnade ganska omgående,, och själv har jag ju redan sett tredje säsongen,, så det var inte så mycket för mig att ligga där och kika ensam...


Klockan 13 mötte jag istället upp Abbotarna, som var snälla nog att låta mig och hundarna följa med ut i spårskogen medans Thompa låg kvar hemma och kurerade sig...


Jag var en latmask, och gick bara ut ett spår som Glock och Dollar fick samsas om...

Men först såklart lite fika,,, och snack...

Skönt att få prata av mig om julhelgens svek, som gjorde mig så vansinnigt ledsen.

 

Mr Abbot hade fått en ny alldeles special klocka som hade typ allt....

Som en liten dator på armen,, och han var stolt som en tupp.... 


Sen började jag med att släppa på Glock...

Jag gjorde ett direktpåsläpp,, och spåret var inte speciellt lång....

Men det var många 90 graders vinklar,,, och även en riktig spetsvinkel,,,

Och jäklar så fint han tar vinklarna,,, han är som en litet ånglok när han far fram som på räls..

 

Sen korsade jag även en bred ridväg,,, där vi när vi satt och fikade såg ett hästekipage passera 2 gånger... men det märktes ingenting på Sheriffen,,, han bara tuffade på,,,

Tuff, Tuff, Tuff...

Underbara Sheriffen...


Jag la tillbaka småpinnarna,,, så att Dollar skulle få hitta dom,,, men jag hade lagt ut 2 slut, så att Sheriffen fick äran att behålla och leka med slutpinnen...


Och det är superskönt att spåra med Dollar på denna typen av spår,,, han blir så lugn och noggrann...

För spåret blir nog ganska så brett på sina håll,,

för först går jag ut det,, sen kommer Glock,, som säkerligen inte går exact i spårkärnan hela tiden,,, och bakom honom går jag,, som inte går exact där Glock går...


Så det blir en utmaning för Hjälten,,, men inga som helst problem för en Stjärna som Dollar...

 

Duktiga, Duktiga, Bästa SuperDollar.....


Jag avrundade dagen med att gå en mysig prommis på dom vackra ridvägarna,, innan det var dags att åka hem och göra fredag...

 


Hemma hade Thompa piggat på sig lite grann,, och vi njöt av supergod hemmagjord pizza...

Hundarna fick tugga på julklappsbenen,,, och kändes ganska nöjda dom också...


Dollar har för skön stil,, då Allt han gör,, ska göras i Glock's minimala biabedd,,,,

Men, men,, frambenen och tuggbenet får ju plats iallafall...

 

Glorre stil är lite mer traditionell,,, han lägger sig helt enkelt på mattan inanför altandörren...

 


Annandagen bjöd på lite kallare väder,,, vilket inte min hjärna klarar av att ta in, och klä sig därefter...

Inte ens fast jag gick en 45 minuters morgonprommis och frös i kylan,, så tänkte jag på att ta på mig extra kläder inför dagens rapportträning...

 

Vacker syn,,, men sååå jävla kallt...

Och jädrans som jag frös utan långkalsonger,, och utan vantar,, och bara en långärmad T-shirt under jackan...


Men rapport är alltid kul,, och idag var det för oss några nya hundar och förare...

 

Jättekul...


6 hundar med förare ger sig iväg ut till en första B-station...

Hej Då GuldGlock.....

 


Det blev en superbra träning som innehöll lite av allt..

pga orutinerade hundar,, så gjorde vi en grundsträcka på ca 250 m,,, och den gick Glock utan problem...

Sen gjordes en kortare förlängning,, och dom hundar som ville skickas,, skickades upp till C,,, och sen tillbaka igen..


Vi valde att låta Glock stå över,,, så istället blev det superbra stationsträning med lång väntan och liggtid...

Som tur var, så hade hjärnorna åtminstonde lyckats tänka ut att Glock skulle ha täcke med sig...

 

Så honom gick det ingen nöd på,, även fast jag frös så jag skakade...

Sen gjordes ytterligare en förlängning,,, och då var det dags för Glock att få komma ut och springa igen...


Tyvärr en miss av mig när han skulle gå iväg...

Det var ju nya människor,, och jag glömde säga till att man måste låta Glock komma iväg en bit innan man ropar i radion att han är påväg...


Nu blev det så att han glatt stack iväg,,, men direkt han lämnat min sida, så meddelar man i radion att "hund på väg"...

Och det är tillräckligt för att få Glock att tro att han gjort något fel,, så han tvärnitar,, och kommer in och sätter sig fot vid min sida igen...


Men ingen skada skedd,,, jag bara gick fram ett par meter och skickade om honom,, och då stack han iväg som en avlöning,, och resten av träningspasset skötte både han sig, och även jag perfekt...


Thomas har fotat delar av förarna ute på D-stationen...

 


När han gått iväg på fjärde,, stack jag till bilen för att hämta Dollar,,, skönt,, då fick jag upp lite värme,, och Dollar tyckte det var kul att få komma ut och röra lite på sig...

 


Självklart avslutades det hela med fika,,, frukost för min och Thompas del,, och jag kan säga att baguetterna med köttbullar och rödbetssallad smakade ljuvligt i våra kurrande magar...

 


Sen tackade vi för idag,, och begav oss bort till Västerängarna för att rasta av hundarna...

Shit va kallt det var då,,,

Väl hemma igen ställde jag mig i en supervarm dusch,, och hade kunnat stå där hur länge som helst för att tina upp min frusna kropp...


Nöjda med dagen fortsatte vi sen att värma oss med varsinn rykande het Irish Coffie...

Egentligen skulle vi haft gäster denna dag,,, men eftersom Thompa inte mådde bra,, så sköt vi på det,, vilket kändes skönt...

Efter en lång dag ute är man ganska mör,, och det var skönt att bara få krypa upp i soffan och stirra in i öppna spisen....


Vojne, Vojne,,, nu har vi kommit in i julledighetslunken,, för på söndagsmorgonen sov vi allihopa till 7.40,,, och även om det är skönt att sova ut,, så saknar jag mina tidiga mornar...

Tycker jag får så mycket gjort då...

Men nu var det bara att hoppa i kläderna och sticka iväg till golfbanan....

Som tur var så kollade jag termometern innan,,, urr burr -6,,, och då vet vi att det är ett par grader kallare vid klubben...


Men på med långkalsonger, mössa och tjocka vantar,,, och sen gick vi en superskön prommis...

Hem käka frulle,,, och kolla klart på dom 2 sista avsnitten av Bron...

Huvva,,, hur ska vi klara oss nu utan Saga Norén, länskrim Malmö,, och hennes kollegor???

Känns jättetomt,,, och det är ju inte ens klart att det blir en fjärde säsong...

Håller tummarna för att det blir det!!!!


Det är inte helt avslappnande att kolla TV i vår familj,,,,

Bäst man ligger där kan man liksom få en gris med tillhörande Dollar uppkörd i nyllet....

 

Eller ännu värre,,, så kommer det plötsligt en Glock farandes från vad som det känns från taket, och landar på bröstkorgen på en...

 

Han har liksom förmågan att komma farandes över ryggstödet på soffan,,,

Varför göra det lätt för sig liksom???? När det är mycket roligare att överraska med en liten luftfärd...???


Sen ägnade vi oss åt kloklippning och borstning av pälsar...

Tack och Lov så Älskar både Dollar och Glock att få klorna klippta

 

Båda slänger dom sig ner på golvet,, och ligger helt stilla och fint,,,

Det ser dock lite trögt ut,, om man kollar husses ansiktsuttryck....

 

Bli borstade däremot,, är det väl ingen av dom som direkt gillar....

Men den väluppfostrade Sheriffen står åtminstonde stilla,, även om han ser så bedrövad ut, som om vi skulle piskat på honom innan...

Divan Dollar, däremot,, han hugger hej vilt omkring sig,,, och det gäller att vara kvick i händerna för att inte fastna mellan hans klapprande käftar....


Men snygga blev dom båda två...

Tog en uppställd bild på Dollar på eftermiddagen...

 

Tycker det är kul att ta en uppställd bild en gång/år,, för att se hur han förändras i kroppen när han åldras...

Ännu så länge ser han lika musklad och fin ut som när han var i tävlingskondition...


Sen blev det lydnad med bägge...

Känns som första "riktiga" lydnaden med Sheriffen på länge,,, och måste säga att han imponerade...

Framförallt i framåtsändandet,,, som han gjorde riktigt, riktigt bra.

 

Körde igenom alla högremoment utom krypet,,, och framförallt apporteringarna är så fina så man får rys....


Dollar fick också komma ut och lattja lite,,, men han var mer i luften än på marken,,, men kul hade vi...

 


Sen åkte vi runt och uträttade lite ärenden,, bla köpte vi ett kombinationslås till mig,, som jag ska ha imorgon när jag ska till simhallen....

Jajjemensan,,, ni läste rätt...!!!!

Imorgon smygstartar jag mitt nya liv,, som bla innehåller simträning 1-2 dagar i veckan...

På riktigt börjar jag väl inte förens efter nyår,, men tänkte bara prova lite imorgon kväll...


Så med ett nyköpt årskort på närliggande simhall,,, ny baddräkt och kombilås,, är jag rustad till tänderna för att få kroppen i någotsånär trim till Beach 2016...

Ska faktiskt bli skönt efter flera dagars mat och godis frossa...


När alla ärenden var uträttade stannade vi på vägen hem och lät hundarna springa av sig en stund på Västerängarna...


Nu är det söndagkväll,,, och vi laddar för några lugna dagar innan det är dags för Nyårsfirande....

Blir inte så mycket firande för vår del...

Vi är bjudna hem till Abbotarna på nyårsafton,, men väljer att stanna hemma i lugn och ro...

Vi har märkt  på Glock nu i dagrna när raketerna har börjat smälla,, att han tycker det är lite jobbigt med raketer och smällare, så därför vill vi att han ska få vara hemma i hemmets lugna trygghet...


Och det gör oss absolut ingenting,,, vi dukar upp med en massa härliga skaldjur och lite skumpa och njuter...

Sen får man väl hoppas att inte Thompas förkylning deckar mig lagom tills dess,,, känner faktiskt lite lätt irritation i halsen,, men hoppas det inte bryter ut,,, kurerar mig med en Irish även ikväll och hoppas att det stannar med lite halsont...


Jag brukar aldrig göra någon större tillbakablick på året som gott...

Men kan väl konstatera att 2015 precis som alla andra år, innehållit både bra och mindre bra saker..

Och tänker jag efter,, så har det nog mest varit bra och roliga saker vi har att se tillbaka på....


Skulle jag måste välja EN grej,, som vi skulle behöva återuppleva,,, så är det faktiskt veckan vi spenderade i Kosta på Göteborg/Mölndal BK's klubbläger...

 

Den veckan var helt MAGISK med fantastiska människor, superbra hundträning,,, och vi hade tom tur med vädret...


Och med Ljuvliga minnen därifrån önskar vi alla glada ett riktigt,,,,,,,,

  







 







 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards