Alla inlägg den 12 juni 2015

Av Ia Weylandt - 12 juni 2015 17:15

Så var det fredag igen då,,,  även denna vecka har gått i en rasandes fart....

Det brukar vara så, såhär veckorna innan semestern,,, man längtar dit,, men vill ändå inte att den ska komma,,, för sen när den är över,,, då är det liksom höst....


Men, men,, då är då,, och nu är nu...

Och sitter jag här i min älskade trädgård,, solen skiner,, rosén är iskall,, hundarna nöjda,,, fåglarna kvittrar,, och lukten från grannens grill är ljuvlig....

En magisk idyll skulle man kunna tänka,,,,


MEN,,, så jäkla idylliskt är det inte....

 

Inte med 3 gubbar som klättrar omkring på vårt tak,, hamrar, bankar och kör nån otäckt brummande maskin som för ett jävlans oväsen...


Men men,, det kan alltid vara värre,,, och vi är evenerligt tacksamma över att vi fick tag på en firma som kunde byta taket innan midsommar...

Och jag måste säga att det är väldigt trevliga killar,,, och inte är dom hundrädda heller,,, jag var rädd för att vi inte skulle kunna ha hundarna ute på tomten,,, men hundarna bryr sig inte om dom,, och dom bryr sig inte om hundarna...
SKÖNT!!!!

Dessutom ska vi vara glada för att dom vill jobba länge på kvällarna,,, då går det säkert lite fortare att få allt som vanligt igen....

Men tomten ser ut som ett jädrans skrotupplag....

 


Vad gäller husletande för oss,, så går det skitdåligt för att tala ren svenska...!!!

2 gårdar har vi hunnit titta på sedan jag sist skrev...

Förra måndagen åkte vi ner till Hölö,, för att titta på något som verkade jätteintressant,, om man bortsåg från att det fanns väldigt lite tillhörande mark...

Men Thomas mailade mäklaren och frågade om eventuella möjligheter att köpa till mark,,, och jodå,, det trodde denna kunde vara fullt möjligt...


Glada och förväntansfulla rullar vi söderut efter avslutat arbete...

Vi blev lite tidiga, och stannade därför vid ett gärde och släppte ut hundarna en sväng...

Och den äckliga lille Glocken hittade gensast nån skit av något slag,, och började rulla sig innan vi ha säga N,,, i NEJ ordet...


Insmetad i skit från topp till tå,, stank han värre än den värsta gödselhög...

Fy faaaan,,, honom ville vi inte ha in i bilen...

Det var bara å offra ännu en handduk och försöka tvätta av honom det värsta i ett dike,,,

       

Den mesta skiten försvann,, men lukten satt kvar,, och jävlar vad det stank i bilen på vägen hem...

SNUSKHUND!!!!!!

Vi fick köra med nervevade rutor...


Och gården då,,,,???
Jo den var en stor besvikelse,, eller inte gården i sig,, men placeringen av den...

Den låg alldeles intill E4:an,, och bilarna brummade snabbt och ljudligt förbi utanför altanen...

Thomas och jag kunde inte prata med varandra,,, det gick knappt att höra vad den andra sa...

På andra sidan låg ett kalhygge,, och vi ställde oss lite frågande till vad det var mäklaren trodde för mark vi kunde få köpa loss,,, knappast motorvägen va???

Så med ytterligare en besvikelse i ryggen vände vi hemåt med vår stinkbomb,,, som blev så fluffig och fin efter en rejäl dusch tillsammans med husse...


Sen dagen efter flög ju jag ner till Båstad,, och det var den absolut värsta flygupplevelsen jag någonsin upplevt,,,

Första och förhoppningsvis sista gången jag flyger från Bromma,,, och jag kan garantera att jag var nära och vända redan där, när jag kom ut och fick se det där jävla Kalle Anka planet som jag skulle kliva på


Allts,,, det var ett satans Proppellerplan, jag trodde inte sånna existerade längre,,, och så jävla litet,,, min Passat e tamejtusan större...

 

Åsså berättar kaptenen att flygningen skulle ta 20 minuter längre än beräknat pga kraftiga motvindar,,, och jag tänkte bara herreminje,,, hur ska en jävla proppeller kunna klara det...


Inflygningen var fasansfull,,, det blåste klass 1 varning,, och det där lilla jävla proppellerplanet skuttade och krängde som en jävla rodeohäst...,,, så även icke flygrädda människor började se lätt gröna ut i fejjan...

Usch det var så jäkla läskigt,, så jag hade en sprängade huvudvärk resten av dagen,,, och övervägde allvarligt talat att kräva att få ta tåget hem...


Men i övrigt så hade vi en jättefin konferans...

Hotellet var skitbra med supergod mat och magnifik utsikt från konferansrummet...

 

Eftermiddagen ägnades åt roliga aktiviteter,,, som avslutades med sång och musik på välkända Pepe's Bodega...

 


Så bortsett från resan till och från,, så gick det ingen större nöd på mig,, även om det som alltid är lika skönt att komma hem igen..


Sen drog ju jag iväg till Pallenträffen,, och så var den veckan över...


Denna veckan inledde vi med en jättebra rapportträning på måndagskvällen...

Kul efter en veckas uppehåll att den lille Sheriffen gick som ett spjut...

Sist vi var i Tierp körde vi ju det längsta han någonsin gått,,, så därför backade vi lite nu och körde fyra korta skick,,, eller det blir ju egentligen fem eftersom Thomas släpper honom efter en kort stund på tillbaka vägen...

 

Avslutade med en fin promenad där vi försökte reka lite nya sträckor,, men det är svårt,, det ligger så mycket omkullfallna träd,, så det skulle bli ett evighetsgöra att försöka röjja upp...


Tisdagen började vi med att åka å köra lydnad med båda...

Solen strålade från en klarblå himmel,, så finkameran fick följa med,, och jag fick några riktigt fina apporteringsbilder på Sheriffen...

           

Magnifika!!!!


Vi la oss sen ner och mösa och kopplade av en stund på lydnadsplanen...

   

Innan det blev dags för en spännande premiär för Glockis...

Första gången någonsin som han fick testa något som kan vara en början till ett uppletande...

Åhhhh jag var så spänd,,, minns det som igår,, första gången vi testade med Dollar,,, han var också över året första gången...

Thomas tycker inte det är någon idé att köra igång innan man har en apportering som sitter som en smäck,,


Och Sheriffen fattade direkt och var skithäftig att se...

Jag vallade en ganska smal korridor ca 40 meter djup, där jag droppade ett föremål längst ut,, allt medans Sheriffen tittade på...

Sen sa Thomas "leta" och ut far Sheriffen i full fart,, slår på en tvärnit vid föremålet,, plockar det och går i full fart tillbaka till Thomas....

TjooooHeej vare gick...

Vi gjorde om samma procedur en gång till,, med samma fina resultat....

Härligt att se...


Men om jag var nöjd med apporteringsbilderna,,, så var jag väl mindre nöjd med bilderna från Glock's uppletande premiär...

Kolsvarta och suddiga hela bunten...

   

Tråkigt,, hade varit kul å haft det förevigat på bild....


Dollar som suttit uppbunden och hört oss,, var mer vild än tam när det var hans tur att få leta upp fyra saker....

Tjoofff sa det bara,, så vare klart....

Duktiga,, Duktiga SuperD....!!!!!


Åsså på onsdagen var det återigen dags att åka söderut för att kolla nytt boende...

Den gång styrde vi mot Gnesta,,, och en gård med hela 51 ha mestadels skogsmark,,, och det är klart att det kändes oerhört lockande med så mycket egen mark...

Nackdelen var väl att det inte fanns något direkt bostadhus,,

Eller själva huset fanns,, men det var inte färdiginrett,,, bla annat så saknades kök och badrum,, två ganska så viktiga detaljer...


Men det som fällde avgörandet,, var att det tar längre tid att åka till Gnesta än vad man först tror,,, från E4:an till gården var det drygt 2 mil på slingrig väg 50-70 väg,, med fartkamror i varenda jäkla sväng...

Jag skulle få dåndimpen om jag skulle åka där framochtillbaka vareviga dag....


Torsdagen ägnade jag åt att handla mat inför helgen,,, jag fullkomligt Älskar att få avsätta en hel kväll åt att strosa runt i en matvarubutik...

Det är liksom mitt största nöje efter hundträning...,,,,

Jag har en grundplan över hur jag vill att middagarna skall vara,, men sen improviserar jag vartefter jag går där och skapar nytt vartefter...


Och njutningen jag sen känner när jag kommer hem till ett tomt (förutom männen på taket då) hus,, och i lugn och ro får packa upp mina matvaror och organisera om i kylskåpet...

Den Njutningen är magisk,, och jag älskar att sen när allt är klart få öppna kylskåpet och se det till bredden fyllt med läckra råvaror som ligger redo att förgylla vår helg...

Mumsligt!!!


Thomas och hundarna var undertiden ute och knallade i den vackraste av skogar...


Och idag har det ju varit en otrolig värme...

Jag ställde faktiskt in min planerade marathonpromenad på eftermiddagen...

Tyckte inte det var schysst mot hundarna att knalla runt i 2-3 timmar i värmen..

Så istället mösade vi runt lite i ca 60 min.

 

Försökte hålla oss så mycket i skuggan i skogen som möjligt  

Årets första shortspromenad för mig,, och då blir man såhär glad....

 

ThooooHoooo!!!!

Men SHIT vilka bleka ben,,,, HJÄLP man blir bländad...


GlockSmock brydde sig inte det minsta om att det var varmt,, han for fram lika sorglöst som vanligt....

 

Medans SuperHjälten mest gick omkring och letade vattenfyllda diken...

   


Nu ska vi göra helg!!!

Imorgon möter vi upp Abbotarna för lite skojjig spårning,, och på söndag tävlar Thomas i pistolskytte,,, annars är helgen fri att spendera som vi vill...

Ska bli skönt!!!


Trevlig Helg Alla Glada!!!!





Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards