Alla inlägg den 7 juni 2015

Av Ia Weylandt - 7 juni 2015 20:00

 

Tänka sig att det alla redan står Juni i almanackan...!!!
Och tänka sig att den mycket hett efterlängtade "Pengar på Pallen"- helgen,, som vi började spåna och planera för redan i oktober, nu plötsligt ligger bakom om oss....


Jag hoppas Verkligen det blir fler "Pallenträffar",,, för satan i gatan så bra jag mått,, och så mysigt vi haft...

Det var ingen direkt lätt match att hitta en helg som passade alla 7 tjejjor,,, därför fick vi nöjja oss med en helg,, där iallafall 6 av oss kunde...

Men i sista stund så blev vi "bara" fyra kvar,,, då 2 fick annat å göra,,, men det har definitvit inte gått någon nöd på "family four",,,,  (eller "family ten" om vi räknar in hundarna)....


Skitbraiga träningar,,, god mat,,, rikligt med vin,, och mycket skratt och mys...

Vet inte vilka som är tröttast efter helgen,, vi 2-benta,,, eller dom 4-benta???


Jag var ju borta några dagar i Båstad med jobbet tidigare i veckan,,, så det var bara till att packa upp den ena väskan,, för att packa ner i en annan...

Dollar försäkrar sig om att han ska få följa med denna gången....

 

Och eftersom det var  halvdag i fredags,,, så kom jag iväg från Huddinge redan vid 14-tiden när Thompa kom hem,,, jag ville inte sticka innan, för då hade jag behövt lämna den lille Glocken själv,, men allt var packat och klart,, så när T brummade in på uppfarten så stack Dollar och jag iväg på äventyr...


Väl framme i Trosa,, så lastade jag bara ur bilen,, och bäddade i Dollar's och mitt sovrum

Här skulle vi nog trivas i dagarna 2...

 

Och sen stack fru Jazza/Bäzta och jag in till Ica Trossen i Trosa, och hämtade en förbeställd fiskplanka som vi skulle mumsa på till middagen...

Så Jävla Läcker....

 


När vi sen kom tillbaka igen,, tog vi och gick en promenad med Dollar och Bäzta,, dom hade ju inte träffats innan,,, och vi ville hellre att dom lärde känna varandra på en promenad tillsammans, än att vi bara släppte ihop dom inne i huset...
Och det var ju som väntat inga som helst problem,,, tror lilla B,, var väldigt imponerad av farbror Dollar....


Lilla B,, gör verkligen skäl för namnet,, lilla B,,, hon är över året,, men ser ut som en 12-veckors valp brevid den något större Dollarn...

 


Sen satte vi oss ner och bara njöt av solen....

Lite vin i glasen och snacks i skålarna,, och massor med härligt prat och planering inför 2 magiska dagar med massor av hundträning...

 


Dom 6 hundarna har under helgen delats upp i 2 grupper,, som fått turats om att vara inne i huset med oss,,,

Flocken har ju bestått av 5 snygga tikar och så tuppen Dollar,, så egentligen hade nog Dollar kunnat vara med i båda gängen,, men för att göra det så rättvist som möjligt,, så delade vi dom 3 och 3,,,

där tyskarna Dollar,Jazza,Bäzta bildade ett team,,

och vallhundarna (ja, jag vet att schäfern också är en vallhund,,, men,,,,),,,

Gaia, Kringla, Flisan bildade ett team,, och sen växlade vi...


Oj, som vi fnissade när vi försökte ta en gruppbild på tyskarna.....

Först ville lilla Bäzta inte alls vara med,,,,,


Usch och Fy för dom där gamla grånosarna,,, sa hon,, och gömde sig bakom en soffa...

 

Sen fick vi med ett gäng "ligg"kommandon, lilla B att ligga fint brevid D,, men med så många "ligg"kommandon,, så trodde J att det var dags för kloklippning....

Och intog "klippaklornapositionen"

Suck.....

 

Efter mycket möda och stort besvär,, fick vi iallafall till en dålig och suddig bild....

Men kul hade vi.....

 


Sen var det hög tid att plocka fram den fantastiska fiskplankan...

 

Shit va god den var,,, och så förbaskat prisvärd...

Den innehöll olika sorters laxar, (gravad, kallrökt, varmrökt),,, gravlaxsås,, oskalade räkor, romsås,,,, ägg med räkor,, skagenröra,,, 2 dessertostar,, och massor med goda frukter som kiwi, jordgubbar, passionsfrukt, melon och ananas...

Alltså vi åt så magarna stod i 18 hörn,, och ändå kändes det som det fanns lika mycket kvar...

Kan varmt rekommendera om man nån gång har vägarna förbi....

Åsså hade vi ju det så trivsamt samtidigt...

 

En Fantastiskt trevlig kväll,, där solen strålade från en klarblå himmel,, och man faktiskt för första gången i år kunde sitta ute och äta utan att frysa ihjäl..

Magiskt!!!!


Magiskt god var också Certtårtan som fru Gaia/Flisan fixat till efterrätt...

Tanken var egentligen att vi skulle skåla i champagne till tårtan,, men ingen var speciellt sugen på skumpa vid det tillfället så vi firade med bara tårta istället...

 

Så satans God,, och Stor,,, hälften blev kvar,, så vi bestämde oss helt enkelt för att fira i dagarana 2....


När solen gått ner,, och det började bli lite kyligt,, så gick vi in och satte oss och fortsatte surra tills långt efter midnatt,, vilket egenligen är alldeles för sent för mig,,,,..

 

 Men vad gör välan det, att man är lite trött på morgonen,,,, när man har det så jäkla trevligt på kvällen...


Jag vaknade ju som vanligt tidigt,, tassade tyst upp,, och stack iväg på en härlig 1-timmas promenad med Dollar på dom otroligt fina slingorna...

 

På vägen tillbaka mötte vi BäztaJazzaFlickorna som också hade vaknat...

 


Som sig bör på Sveriges Nationaldag,,, så inleddes såklart dagen med att hissa flaggorna... och eftersom värdfamiljen har flera intressen så hissades inte bara den Vackra Svenska flaggan,, utan även den Gotländska,, och den Franska...

 

(tokglad för att inte även Hammarbyflaggan skulle upp,,, hua,, då kanske jag hade spytt och åkt hem).....


Sen åt vi en makalöst god frukost signerad "vallhundsgruppen".....

Oj va fint dom fixat,,, som att vara på hotell faktiskt,,,, det fanns ju liksom Allt man kunde tänkas vara sugen på en lördagmorgon som denna...

 

Jag är faktiskt lite glad över att det är jag som är fotografen i gänget,, hade inte varit ett lika snyggt motiv tidig lördagsmorgon,, som dessa 3 kalaspinglor.... 

 


Sen var det Änligen dags för avfärd ut till skogen....

Nu kommer jag bryta inlägget här,, och påbörja ett nytt,, som går att läsa om lite längre ner...

Ibland blir inläggen för långa,, och då bryts dom av sig själva och bara försvinner....

Har ingen lust att det ska hända,, så därför bryter jag själv,,,

Scrolla bara ner,, så fortsätter helgen....


Av Ia Weylandt - 7 juni 2015 19:45

Ute i skogen delade vi upp markerna mellan oss,, och alla spåren lades ut...

Jag ville gå mitt eget spår till Dollar,,, något som jag ångrade efteråt,,,

Faaaaaaan va rädd jag va....

Så här såg Dollars 850 meter långa spår ut,,, denna lite mulna lördags morgon...

 

För den uppmärksamme,, så ser det ut som om jag gått tillbaka i mitt eget spår...

Det ser inte bara så ut,,, Det Var Så...!!!

När jag kommer till det som ser ut som den första spetsen,,,, så spinger det 2 älgar en ganska så bra bit framför mig...

Skogarna är så öppna och fina,, så man ser dom liksom på långt håll...


Vid det laget,, så tyckte jag att det var vackert och faschinerande när dom "älgade" förbi...

Knallar vidare,, och råkar skrämma upp fyra rådjur,, som drar iväg i all världens fart precis framför mig,,, det tyckte jag var asbra,,, kul och se hur Dollar skulle reagera när jag korsade deras spår....


Fortsätter tuffa på,,, och står plötsligt öga mot öga mot dom 2 stora älgjävlarna....

Alltså,, jag blev så Jälva rädd...

I vanliga fall tycker jag det är magiskt dom få gånger man har förmånen att få se en älg,, men allt som oftast tidigare har dom stora djuren dragit som avlöningar....

Det gjorde INTE detta älgpar,,, dom stod bara kvar och liksom stirrade rakt på mig...


Och vad gjorde jag???

Jo,, jag tog upp telefonen och försökte ringa fru Jazza/Bästa.....

Ehhhhhhh Varför då liksom?????

Snacka om irrationellt beteende,,, undrar just vad jag trodde att hon skulle kunna göra????

Nu fanns det ingen mottagning,, och tur var väl det,,, hon skulle ju ha undrat vad jag ville...


Så istället förvandlade jag mig själv till nån slags Sankta Lucia,, och liksom sakta skred baklänges med blicken fokuserad på det stora djuret jag hade framför mig...

Usch,, ett spår tillbaka till bilen har nog aldrig gåtts ut så fort tidigare....

Skiträdd var jag.....


Efter en stund med Gofika och härligt snack var jag dock mig själv igen...

 


Och sen var det dags att börja släppa på hundarna en efter en...

Vi hade ju 2 unghundar som inte behövde så lång liggtid,, och först ut vara fina lilla 7-månaders bc-tiken Elisa (Flisan)

 

Och hon kom iväg så fint så fint

 


Näst ut var sprattelvattnet Bäzta,,, tur hon fått en duktig och rutinerad förare som kan ta vara på alla kvaliteér som sprattelvattnet besitter,,, jag hade fått nervsammanbrott typ 10 gånger om dan,,,

Men söt som socker är hon...

 


Resterande fyra hundar,, som alla är Elithundar,, släpptes på samtidigt,, så därför blev det inte så mycket fotande tyvärr...

Men lyckades fånga Kringlan innan dom drog iväg....

 


DreamDogDollar spårade KANON......

 

Av det korsande rådjursspåret märktes inte en tendens att vilja byta....

I mitt Lucia tåg,, snurrade han lite,, men hittade snabbt rätt,,, han stötte även upp en Harjävel som for iväg mitt framför näsan på honom,,

jag skrek i högan sky,,, men Dollar lyfte inte ens på huvudet,,,,....

Det är ju tamejfaaaan som att spåra mitt i ett jävla Zoo....

Fattades bara lite grisar som grädde på moset....


Nöjda och glada mumsade vi i oss lite goda frallor med stekt ägg,, och sen drog vi vidare för lydnadsträning....

Riggade en Elitlydnadbana,, och sen gick först Kringla,,,,,,

 

,,,,,, och sen Gaia,,,, in och körde igenom hela Elitlydnadsprogrammet....

 

OJ,, va jag imponeras av alla som klarar av att köra Elitlydnad....

Tycker dessutom att båden Krånglan och Flisan skötte sig Galant,,,, speciellt med tanke på att det regnade,, och att dom därför fick en tävlingsledare som mest liknade något man hellre ställer på avståndsleken,,, än på lydnadsplanen....


När Stjärnorna gjort sitt,, gick Dollar och jag in på plan och hade kul...

Vi körde faktiskt också hela Elitprogrammet,, fast något Dollaranpassat...

Fritt följ,, zäta,, inkallning,,, ruta utan dirigering,,, apportering utan dirigering,, ingen vittring och sist fjärr...

Dollar var Superglad,, men skötte sig med den äran...

Tyvärr inga foton på oss,, eftersom det är jag som är fotograf...


Sen gick Elithunden Jazza in och visade vilken duktig Elitlydnadshund hon skulle kunna vara,, bara matte ville...

 

Underbar hund det där.....

Om jag fick specialbeställa min nästa hund,, då skulle jag beställa en kopia av Jazza!!!


Som avslutning fick unghundarna komma in och leka lite på planen...

Bäzta....

 

och även lilla Flisan.....

 


Och sen fick vi äntligen åka hem och göra kväll...

Eller,,, vi i tyskgruppen åkte först in till Trosa och handlade inför kvällens grillmiddag,,, sen skulle ju hundar matas och rastas,,, men framåt 17-tiden kunde vi äntligen slå oss ner och bara njuta av vädret och en underbar dag...

 


Nu bryter jag även detta inlägg,, scrolla ner så kommer del 3.....




Av Ia Weylandt - 7 juni 2015 19:30

Eftersom vi skippade Certskumpan på fredagskvällen,, så var vi ju tvungna att ta igen det på lördagskvällen...

Fru Catch kom direkt från tävling i Knivsta för att även hon vara med och skåla lite...

 

Och att det ska vara så Jävla svår att öppna en flarra bubbel....

 

Fru Jazza/Bäzta,, men STOR skumpavana,, fick även hon se sig besegrad...

Men man tager vad man haver,, och INGET skall få stoppa en tjejliga från att få skåla och fira....

Verktygslådan åkte fram,, och bubbelvattnet fick erkänna sig besegrad...

 

Mumsligt va det...


Den största anledningen till fireriet var ju såklart Gaia med tillhörande mattes Cert tidigare i vår...

En Fantastiskt Härlig Underbart Varm Människa som jag fått förmånen att lära känna...

  

Och bara som grädde på moset så är hon dessutom dotter till en av min tids största idoler...

Nämligen Carl-Gustaf Lindstedt,,, en av mina absoluta favvoskådespelare genom tiderna...

Jag skäms för att erkänna det,, men jag var mer ledsen när han gick bort,, än när min egen morfar gjorde det...

Att få höra dottern berätta om vilken fin och underbar far och människa  han var,, det är mer än magisk magi för mig...


Oj,, som jag nästan drar iväg i Nostalgi träsket,,, men kolla in musikalen "Spanska Flugan" på SVT-play,, så får ni se vad jag menar....

Det Bästa jag någonsin sett.....


Bäzta och Dollar var även BÄZT på att tigga....

 

Mumsligt med myrstack

 



Nåväl,, vi firade något lite väl hårt på lördagskvällen,,, så jag deckade ganska så raskt efter att middagen var uppäten...

och vaknade därför pigg som en pelikan,, och gick den mest fantastiska av morgonpromenader i den vackra skärgårdsstaden...

Kolla in hur härligt vi hade det...

 


Vi bara liksom gick mitt i skogen,, och plötsligt liksom öppnade det sig som ett paradis...

Dollar hade nog gärna simmat lite,, men det fick han inte.... 

  


Hem,, käka frulle,, packa ihop, och sen ut i skogen igen....

Denna söndagsmorgon,,, la dom flesta av oss sina egna spår...

Ja, la ett 1000 meters till Dollar,, utan älgar, rådjur och harar...

 

Jag glömde stänga av GPS'n,, därav der det ut som om jag börjar och slutar på samm ställe,,,

INTE BRA!!!..


I väntan på spåren körde vi uppletande...

Dollar redo...

 

Dollar letar......

 

Vi väntar på D....

 

HaHa,, skojja bara,,, vi behövde inte vänta på SuperD,,,, han letade så fint så....

Det gjorde även de andra....

Här är det lilla Gaia som plockat in 5 föremål...
Snabb som en iller....

 


Efter uppletandet fikade vi ,,, Igen....

  

Och Nyttiga var vi....
massor med piggelinfrukt slank ner i magehusen....

 


När det sen var dags för spår,,,, så kändes det som om Dollar ponken ändå var ganska mör...

Va fasiken han är ju ändå pensionär,, och matchas som om han vore i topptrim...

Närå,, fysiskt orkar han ännu,,,,, men vi märkte på alla hundarna att dom var rätt möra...

Dollar gör ett superfint spår...

   

Det var idag en fröjd att gå bakom honom....

Finaste vinklaran och Finaste markeringarna...

Underbar Helt Enkelt...

   


Efter avslutat spårande så skilldes vi åt där ute i skogen...

Vi hade först som plan att köra lydnad,,, men både människor och hundar kändes ganska så nöjda utan...
Dessa Underbara Människor,, som jag boat med i hela två dygn,,, jag som har sån separationsångest...
Jag tyckte det var tokjobbigt,,, och vill bilda kollektiv och boa ihop jämt...


Närå,, kanske vi inte skulle passa ihopa för att bo ihop för alltid,,, men jag hoppas Verkligen det blir fler "pallenträffar!


STORT TACK ALLA UNDERBARA för en MAGISK HELG....


Hur Härligt jag än har haft det,, så nog tusan har jag saknat både Thomas och lille glädjespridaren Glock,,, antagligen lika mycket som dom saknat oss...

Jag har dock fått rapporter om att dom klarat sig ganska så bra även utan Dollar och mig...

Spår....

 

Lydnad,, men framför allt Massor med Lek har stått på agendan för T&G...

Vi har haft regelbunden telefonkontakt,,, och det känns som om Thomas är TokNöjd med den lille Sheriffen...


Men OJ som jag längtade efter dom,,, och OJ så härligt det var att efter 2 dagar få se och återigen känna glädjen som Godmodige Glock utstrålar....

Fina, Fina Underbara GlorkeBorkeBus...

 

Nu är Flocken Komplett igen....        


Vi Hörs!!!!!!




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards