Alla inlägg den 31 augusti 2015

Av Ia Weylandt - 31 augusti 2015 19:30

2015 års SM är över.....
Precis som tidigare år,, så känner jag en sån enorm tomhet när campingen töms,, och människor som vi  lärt känna genom åren, och  tycker väldigt mycket om,, och bara kanske möter en gång om året,, skingras för vinden...

Jag skulle kunna bo och leva sådär jämt,,, på en jättestor camping,, med en massa härliga hundiga människor...
Men nu får jag helt enkelt ge mig till tåls och längta tills nästa år....


Vi lämnade Huddinge bakom oss i onsdags kväll,,, hade som mål att åka så långt som Thomas kände sig pigg,,

Stockholm-Malmö med husvagn är ju liksom inget man åker på en pisskvart,,, utan nånstans på vägen skulle vi bli tvungna å stanna för att sova ett par timmar....


Men Thomas var ovanligt pigg,, så vi kom längre än vi räknat med,,, vilket kändes skönt inför torsdagens körning...

Dock kör vi aldrig längre än 3 timmar i sträck,, sen stannar vi och tar ut hundarna...

Strax innan Jönköping fick dom käk och komma ut och sträcka lite på sig...

 

Såååååå Vacker Utsikt!!!!!

 

Sen malde vi på i några timmar till,, innan vi slog läger på Biltemas stora parkering i Ljungby....


Där käkade vi goda kycklingbaguetter,,, och kröp sedan till kojs och somnade sött.....


Vaknade redan strax efter 6 på torsdagsmorgonen,,, rastade hundarna,, och var sedan på rull igen...

Drygt 2 timmar räknade vi ut att vi hade kvar,, och kände oss superglada över att komma ner i så god tid,, och därför hinna "göra Malmö" under hela torsdagen...


Men se,, det blir inte alltid som man tänkt sig....

Bara några mil innan Malmö tog det tvärstopp på E6:an....

En svår olycka hade inträffat bara ca 150 meter framför oss,,, så vägen stängdes av totalt,, och där blev vi stående i flera timmar...

 

Fick ta ut hundarna och rasta dom i vägrenen,,, och sen var det bara å vänta...

Inte så kul förståss,,, men vi var iallafall helskinnade,,, inte kul att se brandkåren komma,, och ambulanserna gå iväg i skytteltrafik....

Det var tydligen ett flertal bilar inblandade,,, och människor fick sågas loss av brandmännen...

Stackars alla inblandade...


Lagom tills dom öppnade vägen igen,,, så började regnet fullkomligt vräka ner,,, så sista milen fram till campingen blev det krypfart.....


Vid 11-tiden var vi framme vid Sipparbs Camping i Limhamn,,, och nu ska jag faktiskt gnälla en stund,, men Sibbarps Camping kommer också vara det ända anledningen till gnäll i detta inlägg...


Vi är framme vid campingen vid 11,,,, en relativt tom och öde camping,, då alla husvagnsplatser och stugor denna helg var bokade av hundfolk,, som skulle anlända under torsdagen och fredagen...

Vi går in för att checka in,,, och blir nobbade...

Ingen får checka in före klockan 15.00


Den mycket oserviceminded tjejen i receptionen,, verkligen fel tjej,, på fel plats om man säger så,,, var stenhård,,,

15.00 var det som gällde.... PUNKT!!!!


Vi bad iallafall om att få veta vilket nummer vi skulle stå på så att vi kunde gå och titta på platsen...

Plats 81 säger hon lite trött...

Vi går och kikar på en nästan tom camping,, och blir väldigt förvånade över att vår plats,, liksom ligger längst in på en ganska så gyttrig del...

Vi säger ju alltid till när vi bokar att Hobbe är en husvagn, modell STÖRRE,, och att vi behöver lite utrymme för att få honom på plats...

Men eftersom det var så tomt,, inte en husvagnsplats upptagen på säkert dom 10 närmaste tomterna,,, så kände vi att där kan vi ju med lätthet få honom på plats...


Så Thomas ställde sig först i incheckningskön och satte sig för att vänta i fyra timmar,,, medans det absolut inte gick någon nöd på mig och hundarna...

Jisses vilka fina rastningsmöjligheter det fanns alldeles utanför campingen...


Kolla ytorna!!!!!!

   

Vilka ytor,,,,
Hundarna med massor av spring i benen for som skållade råttor på dom platta ängarna,,,

Och jag gick och njöt av utsikten...

 

Vackra Öresundsbron i bakrunden,,,,,,

Och det Vackraste jag vet,,, framför......

 


Och strax före 13-tiden,, ringde Thomas mig,,, och sa att nu fick han köra in,,, då hade kön av upprörda irriterade hundägare som inte fick checka in växt sig lång,,, så surkarten i receptionen började släppa in vagnarna....


Hobbe kom på plats,, och vi åkte in och kollade lite i Malmö,,, sen släppte jag av T och hundarna på campingen igen,, och åkte själv bort till tävlingsområdet för att träffa tävlingsledaren för att få lite info inför kommande tävlingshelg,,, där jag ju skulle vara publikvärdinna på A-stationen under rapporten...

 

IIIIIIIIIIIIIIIIIIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii,,,









,,,va jag trivdes i den rollen,,,, kommer mer till det sen....


Sen satt vi utanför Hobbe en stund och njöt av alla härliga människor som kom förbi och småsnackade,,, precis så som vi Älskar att ha det...


Klockan 19,, var vi ett gäng som bestämt oss för att grilla och käka ihop,,,

Så partytält upp,, och sen tändes grillarna...

 

Härligt minglande medans grillarna gjorde sig grillklara....

     


Maten smakade ljuvligt,,, och sällskapet var bättre än bäst....

En riktigt rolig och mysig torsdagskväll,, som ju oftast är den bästa på hela SM-helgen,,,, Sen blir det ju liksom lite mera allvarligt för vissa....

 


En mycket trevlig kväll,, som tyvärr slutade lite negativt...

TACK Sibbarps Camping för det!!!!!


Thomas gick vid ett tillfälle bort till Hobbe för att hämta mer att dricka,, och då står en man där som säger att vi har tagit hans plats...Och att vi måste flytta oss genast....


Det blev lite dividerande fram och tillbaka,, där min Thomas Franzon hävdade att vi blivit anvisade plats 81,,, medans den andre mannen påstod att han bokat just plats 81 för nästan ett år sedan för att få stå tillsammans med sina vänner...


Receptionen hade stängt vid den aktuella tidpunkten,,, så efter mycket tjattrande fram och tillbaka,,så frågar "min" Thomas Franzon vad mannen han diskuterade med hette,, och då visade det sig att han också hette Thomas Fransson...

Snacka om Maximal K*A*O*S


Kopian, "Thomas Fransson" tyckte vi skulle flytta oss där och då,, men det var ju liksom inte så att Orginalet "Thomas Franzon" druckit Hallonsoda till middagen,,,,

Så vem var körbar liksom??????


När receptionen öppnade på fredagsmorgonen gick vi upp och blev tilldelade "rätt" plats,,, och den var Helt suverän,,, en plats Helt i vår smak,, så vi flyttade Hobbe,, och bodde resten av helgen lyckliga i alla våra dagar....


Vi började fredagen med att åka till Malmö BK och köra lydnad...

 

Eller"åka" hade man egentligen inte behövt göra,, för BK'n låg på gångavstånd precis på andra sidan vägen från campingen....

Men vi skulle ju vidare till tävlingsplatsen sen,,, så därför tog vi bilen...

 

Jag tycker det är roligt att se olika brukshundklubbar,,, och inser allt som oftast vilket Fantastiskt läge Stockholm Södra BK har,,, få klubbar med så mycket skog runtomkring...


Efter avslutat lydnadspass åkte vi bort till arenan,,,  tittade på invigningen.... och var närvarande på den spännande lottningen...

   


Jag hade fram till att inmarschen på invigningen drog igång,, inte någon som helst ångest över att vi inte deltog iår,,, men när hela det underbara rapportgänget marscherade in på huvudarenan,,, då kom tårarna....

Jag vill också vara med,,, Jag vill också vare endel av dom som står där,, med spänningsrysprickar över hela kroppen....


För många är SM inget mål,, men jag tror att har man en gång varit där,,, vill man fasiken dit igen...

Stackars vår lille Sheriff,,, vilket ok vi lägger på dina små axlar.....


Nu är jag ju så evigt glad på mig själv för att jag erbjöd mig att vara funktionär,,, på så vis har jag ändå på något vis fått känna mig delaktig på detta fantastiskt väl arrangerade SM,, utan att tävla....


Efter lottningen han vi gå en så makalöst härlig prommis längs med Ribbans strand...

 

Fasiken alltså,, va jag gillar Malmö.....

 

Kilometerlånga strandpromenader..... med Mycket nöjda och glada hundar.....

 

Försökte ta en bild på mig med Turning Torso på huvudet,,,
men det gick väl sådär va....???
I verkligheten kändes det så mycket närmare än vad det såg ut på bild....

 


Roligt med nytänk från Malmö's sida,, vilket gjorde att rapporthundarna började med uppletande redan på fredagseftermiddagen...

Och OJ vad svårt det var...

Rutan låg på stranden brevid arenan,,, och en hårt blåst i medvind gjorde så att alla hundarna hade stora problem att hitta föremålen...


Kollar vimpeln, när startnr 1 skickar sin hund...

Wilse's Jalmar

 

Det var en skitsvår ruta i kombination med en skitlynnig vind,, vilket gjorde att resultaten blev något mediokra...

Bäst för dagen var finaste Kurants Papaya,,  som var en av två som lyckades få in 3 föremål,, och därför ledde efter första momentet....

 

Som jag skrivit tidagare,, så är vissa bilder Älsklingsbilder,,, den nedan på Enduros Diamant,, är en Älsklingsbild,,,, sååååååå Harmoniskt....

 


Och om det var svårt för den första halvan av startfältet,, så blev det ÄN värre för dom som startade senare,, för då började det storma och tamejfaaan hagla,,,

Det gick inte ens att hålla paraplyet upprätt....

 

Fotograf: Anna Lindelöf


Usch,, det kändes så orättvist,,, men så är det,, vem rår över vädret liksom....


Ändå har vi haft en Enorm tur med vädret denna helg,,, innan såg det ut som om söndagen skulle regna bort,, men inte en droppe kom....
Fantastiska Malmö!!!!


Sen på fredagskvällen så gick vi på restaurangen på campingen med Underbara Härliga GMBK-gänget som vi hade förmånen att få lära känna på Kostalägret i somras...

 

Underbara Människor,, SuperGod Mat och en Magiskt kväll...

Jag käkade en plankstek som var supergod,,, och chockerande nog drack jag ÖL till,, något jag säger att jag inte tycker om,,,,

Men jag tror jag måste ändra mig...

Supergott var det...

 


Och nu när jag ändå berömmer GMBK- gänget,, så gör jag det ordentligt....

Vilket Stort Gäng det är som kommer till varje SM varje år,, för att  Hejja på sina medlemmar så det hörs över hela Sverige...


Dom Syns Bäst på Campingen,, och hörs Mest på arenan....

 

På lördagskvällen dukades det upp långbord där alla närvarande medlemmar (och vissa hangarounds) bjöds på Italiensk buffé som klubben stod för,,, och där dom tävlande (vilka är många från en så storsatsande klubb) fick berätta om sina upplevelser under dagen...

Supertrevligt!!!!!!
Över 60 pers var det som satt vid långbordet den lördagskvällen,,,,,Inte konstigt att dom har en sån enorm sammanhålling och lagkänsla!!!!!!

Och Thomas och Jag nästlar oss såklart in där vi kan...!!!


Men det var lördagen det,, jag gick lite händelserna i förväg,, men det var bara föra att jag ville plussa GMBK och dess Underbara medlemmar....


På lördagsmorgonen ringde klockan tidigt,, för det var dags för själva rapporten...

Alla deltagare,, vilka jag tror va 14 av 16, bodde på samma camping,, så vi hade bestämt träff på campingparkeringen 06.45,, för att i karavarn åka bort till samlingsplatsen...

Ja,, nu var ju Thomas och jag utbölningar,, eftersom vi inte skulle deltaga,,, men det var ändå en suverän känsla att få vara med där på lördagsmorgonen....

Och jag kände en enorm puls och mysighetskänsla...

 


Vidare for vi ut mot A-stationen,, där ju jag skulle agera publikvärdinna under hela dagen...

Och jag måste säga att jag tror publiken var nöjd med min insats...
Det kändes så efteråt iallafall...

Uppbindningsplatsen på A

 


Publiken.....

   

Utmarschen....

 

Första hund Wilse´s Jalmar kommer in på A efter första skicket...

 


Så genomtänkt av arrangören att tillhandahålla parasoll till alla deltagare...

 


Det blev en väldans odramatisk rapport,, där bara 2 av 16 hundar sprack...

Jag var supernöjd med min egen insats som värdinna ,,,, och hela arrangemanget som helhet fick med beröm Godkänt av både tävlande och publik....


Vet inte om det är något fel på mig,,, men jag ÄLSKAR ju att stå i centrum,,

 

..... och det fick jag verkligen göra denna Underbara Lördag!!!!


Lite schleten var jag dock efter en hel dag i skogen med solen rakt i ansiktet,, utan att varken ätit eller druckit eller suttit på hela dan,, så hem till Hobbe tog en dusch,,, ett glas vin och sen somnade jag sött...

Zzzzzzz Zzzzzzzzzzzzzzz Zzzzzzzzzzzzzz

Thomps fick hänga med GMBK'arna själv hela natten lång,, vilket han gjorde med den äran,,,Tydligen var det även Kareokee på kvällen...
FAAAAAAN,, något jag Älskar,, ge mig micken,, och den är min resten av kvällen...


För jag sjunger såååå bra!!!

Eller Not???

Men Gärna!!!!


Men under söndagen var iallfall micken min....

Jag fick vara speaker under lydnaden.....

 

Och SHIT som jag Älskade det!!!!

Åhhhhhh,, jag ville prata mycket mer,,, v

 

Älskade verkligen att jag fick känna mig som endel av arrangemanget även fast vi inte tävlade....

Tack Lars Johnsson,, (jag brukar inte skriva ut namn,, är rädd för att återigen bli stämd för förtal,,, men jag hoppas Lasse inte tar illa upp).....för att jag fick vara delaktiv i detta otroligt välorganiserade SM....

Har inte hört ett endaste negativt ord om upplägget i denna rapporttävling...

(maten på arenan behöver inte du ta på dig)

 


Vi lämnade Malmö och 2015 års Bruks och IPO vid 16.30 tiden på söndagen...

Och återigen STOR BAJSspark till Sibbarp's Camping...


Vi,, och dom flesta med oss,, hade bokat plats t.o.m söndag,,, och då tänker man ju liksom inte på att det ska vara utcheckat vid en viss tid...

Det är ju inte som om Sibbarps Camping  skulle ha det fullbokat vid denna säsong om det inte vore för att Bruks-SM avgjordes 3 km därifrån....

Men Snikna,Snåla "aldrig mer Sibbarps" var stenhårda med att utcheckning skulle ske innan kl 12----


Så vi fick betala för ett dygn till,, när vi hämtade Hobbe kl 16.00 på söndagen...

340:- för 4:a timmar,,, då Hobbe bara stått,, ingen el ens användts...

Bojkott av den campingen för all framtid...

Och sprid gärna detta vidare.....!!!!!!


Vi lämnade Malmö otroligt nöjda och taggade,,,,,, stannade på en rastplats i Jönköping,,,,
Hämtade upp Jonna på måndagsmorgen...

 

och fortsatte sen resan hemåt mot stockholm....

Skönt att vara hemma,,, saknar redan alla,,,, har bokat boende till nästa års SM som går i Borås....

Längtar efter alla Underbara människor,, Dollar och rapporten har gett oss förmånen att få lära känna...

ÄLSKAR Facebook och dess minnen....

FAAAAAN va jag Önskar att dra tiden tillbaka ett år....

Då var han En KUNG,, vår Mycket högt Älskade SuperDollar!!!!!!!!!!!!!

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards