Alla inlägg den 2 januari 2016

Av Ia Weylandt - 2 januari 2016 04:45

 

Ja,,, nu står det Januari 2016 i almanackan...

Och det bästa med månaden januari,, är att vi nu är på rätt sida om man säger så,,, bara vetskapen om att vi nu verkligen går mot våren och ljusare tider är en härlig känsla...


Veckan fram till nyårsafton var lugn...

Måndagskvällen drabbades jag av feber och frossa och låg mest och sov hela kvällen...

Vaknade till och var oerhört glassugen,,, och jag blev inte besviken när Thompa trollade ihopa en supergod marängschwish...

 

Glass hjälper mot mycket,, och redan på tisdagen mådde jag nästan helt perfekt...


Snön som jag tyckte var lite onödigt att den kom,, gav ju ändå makalöst härligt vackra promenixer...

 

Hissnande vackert,,, och jag skulle kunna stå och titta hur länge som helst på glada hundar som skuttar och far...

 

Tack och lov har vi inte sett någon mer hälta på Dollar, trots att dom mest spinger runt som galningar,,

Vackra galningar!!!!


På tisdagskvällen fick vi finfint besök av underbara barnbarnet Liam...

Vi käkade middag,, och öppnade julklappar,, och sen ville Liam titta in i faffas vapenskåp...

Och OJ så kul han tyckte det var,,,

Han ska bli jägare som faffa när han blir stor,,,,,

 

Liam ska få komma hit någon dag i dagsljus och skjuta luftgevär,,, tror att det löftet smällde bra mycket högre, och var mer minnesvärt än alla julklapparna...

 

Men dom lyckades tillslut slita sig, och gå upp och spela hockeyspel en stund,,, tyckte faktiskt det lät som om det var Liam som vann....

   


Tyvärr ropade jag HEJ alldeles för tidigt va gällde min förkylning...

På onsdagskvällen stack Thompa till skjutbanan,, och jag stannade hemma och hade som plan att förbereda allt inför nyårsafton...

Jag hade gjort det väldigt lätt för mig och bara köpt hem en jäkla massa skaldjur till nyårsmiddag,, så det enda som skulle "lagas" till den, var hemmagjord majonnäs...


Däremot hade jag bestämt mig för att lägga ett jävla krut på efterrätten,, så det var många olika komponenter som skulle förberedas på onsdagskvällen...

Men plötsligt som jag står där i köket,,, så är det som att febern bara kommer smygandes i tårna och åker uppåt i kroppen...

Så inte mycket alls blev förberedd, utan jag gick och la mig,, och när Thompa kom hem vid 20-tiden sov jag som en stock...


Vaknade klockan 2 på natten,,, och det kändes tamejfaan som om jag svalt ett rakblad...

Attans va ont i halsen jag hade,,, trodde då, att det inte kunde göra ondare...

Tog några alvedon och gick å la mig igen,, och somnade om och sov tills åtta på morgonen...

Alltså sov jag i princip 12 timmar i sträck,, och kände mig helt ok på morgonen,,, och stack därför iväg på en 90 minuters prommis med glada skuttande hundar...


Sen efter frukosten slet jag som ett jävla djur i köket...

Gjorde mayonäs,,, satte en vit chokladmousse,,, bakade en kladdkaka,,, gjorde egen vaniljglass,, gjorde mandelkorgar, maränger, egen chokladsås, och små biskvier...

Och visst ja,,, la olika frukter och bär i olika marinader...


Kvällens dessert skulle verkligen bli något alldeles extra....!!!!


Sen stack Thompa och jag iväg på en närmare 2 timmar lång prommis i det vackra vädret...

Hemma igen kände jag mig helt slut,, gick och la mig,, och somnade och sov i över 2 timmar...

Vaknade inte när Thompa tog hundarna och stack iväg till golfbanan för en sista sväng,,, däremot vaknade jag när dom kom hem,,, och då var febern tillbaka igen,, och jag frös så jag trodde tänderna skulle skallra ut från munnen....


För att få upp värmen la jag mig i badet,,,, inte ofta jag badar,, kanske 2 gånger/år,,, men denna kväll var det magiskt skönt,,, låg nog där i nästan en timma,, och tillslut fick jag upp lite värme i kroppen...

 

Och sen efter en Irish,, kändes allt ganska okey för en stund...


Dukade festligt,, tände massor med ljus i hela huset,, och sen satte vi oss till bords,,, och då kom feberhelvetet tillbaka igen...

 

Tråkigt med alla goda skaldjur som stod framdukat...

Jag åt en halv hummer, och ett kingcrableg,, sen tog det stopp...

Alla färska räkor, rökta räkor, och havskräftor blev över...

Ja, Thomas åt ju förståss sin del,,, men över hälften blev kvar...


Och ännu tråkigare var att efterrätten som jag slitit så med halva dagen,,, även den blev kvar i sina skålar i kylskåpet...

Thompa somnade direkt efter maten,, och själv låg jag i nån slags halvdvala och slökollade på ömsom Gyllene Tiden,, och ömsom in i brasan...

 


Men sen faktiskt,, lagom tills klockan slog tolv,, då vaknade Thomas, och vi skålade in det nya året...

Hundarna skötte sig exemplariskt...

 

Vi drog ner alla persienner i hela huset,, och satte på tv:n på hög volym,,, och varken Dollar eller Glock,, så mycket som lyfte på huvudet...

 

Jag stod på balkongen och kollade på skådespelet utanför, där våra grannar rakt över verkligen slagit på stort och satsat på massor av raketer...

Fattar inte hur man kan vilja elda upp sina pengar...


Vid 1-tiden kröp vi till sängs och somnade ganska så ovaggat...

Klockan 6 vaknade jag av halsont och feber från helvetia,,, och nu hade näsan börjat snora också...

I med alvedon, zyx och nässpray,, somnade om,, men vaknade hela tiden av mina egna snarkningar...

Thomas sa att han aldrig hört någon snarka så högt,, och vid 8.30 tiden gav han upp och stack till golfen med hundarna...


Jag fortsatte att sova,,, somnade i soffan när vi käkade  frukosten,, och gick och la mig igen direkt efter frullen, somnade,, och gick inte upp förens klockan passerat 11.30 och det var dags för oss att ge oss iväg...


Thomas försökte verkligen stoppa mig från att hänga med,,, men det kunde han inte,,, därför att jag sett fram emot det så länge...

Vi skulle träffa framförallt Fru Enduro och även några Enduroshundar med tillhörande mattar för lite lydnadsträning i Nykvarns fina hundhall....


Va fasiken,,, hur farligt kan det vara att sitta inomhus och titta på när fina hundar tränas???

Och tamejtusan,, som jag sagt tidigare,, så hundträning hjälper mot allt...

För direkt vi klev in i hallen så var huvudvärk, halsont och snor som bortblåst,, och jag mådde Toppen i dom timmarna vi spenderade där....


Nu gjorde jag i ärlighetens namn inte sådär jättemycket,,,, gick lite fritt följ med Dollar,, mest för att få ett foto av oss..

 

Inte heller så ansträngande att hänga framför en spegel och gosa med den vackraste...

 


Desto hårdare fick Thomas jobba,,, han var alldeles svettig när timmarna hade gått...

Körde 3 pass med Glock...

Ett med fokus på fria följet...

 

Ett med fullt fokus på krypet....

 

Och ett med fokus på framåtsändande...

Första gången för lilla Sheriffen med levande människor i gruppen...

 

Och första gången gjorde han precis som vi trodde han skulle göra...

Blev överlycklig över att ha hittat någon som han trodde stod där för att gosa med just honom...

Men sen gick det bättre,, tom riktigt bra...

 

Sen fick stackars Thomas också köra lite med SuperD,, så inte konstigt han var helt slut efteråt...

 

Och ännu en pensionär som fick komma in och lajja lite var otroligt vackra, och en av mina absoluta favorithundar

Enduros Allt-i,,,, härligt att se att lydnadstakterna sitter kvar...

 

Men annars fokuserade fru Enduro mest på nya stjärnan,,,

Allt- dottern Enduros Moto Guzzi

 

Två bröder från H-kullen var också där...

Enduros Hugin och Enduros Hilo

 


Avslutade träningen med en gemensam platsliggning...

från vänster,,,

Gussi, Glock, Dollar, Hilo och Enduros Error

 

Gussi och Glock fick en dold plats,

 

Glock genom hålet på ett skul...

 


En mycket trevlig dag,, och självklart hans det med lite fika och härligt snack innan det var dags att rulla hemmåt i mörkret...

 


Tyvärr var vi båda så trötta när vi kom hem,, så vi mäktade varken med middag eller någon efterrätt...

Båda somnade i soffan vid 19-tiden,, och skaldjuren och min dessert kryper nog snart ut från kylskåpet av sig själva...


Nu är det tidig lördag morgon,,, jag vaknade redan klockan halv fyra, och kände mig pigg och skrivsugen...

Skulle egentligen ha tränat rapport idag,, men Thomas ställde ultimatum igår,, att  okey om jag ville följa med till Nykvarn,,  men definitivt inte sitta ute i en rapportskog i minusgrader i flera timmar...

Han kan nog ha en poäng där,,, även om det tar emot att erkänna det...


Så istället blir det nog en dag med slapp...

Träna hinner vi nog med ändå under våren...


Nu ser jag verkligen fram emot vad 2016 ska ha för skojjigheter att bjussa på...

GOD FORTSÄTTNING alla Glada!!!!














Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards