Alla inlägg den 13 november 2016

Av Ia Weylandt - 13 november 2016 17:00

 

Ja, varför i tusan går helgerna så jäkla fort???

Skulle verkligen behöva längre helger för att hinna märka att dom finns...


På fredagskvällen var det VM-kval mellan Frankrike och Sverige,,

 

Och som jag ju sagt tidigare, så är jag inget vidare stort fans av fotboll, men jag gillar mat,,

och ser varje landslagsmatch som en stor utmaning att äta mat från motståndarlagets kultur...


Nu är ju iofs Fransk mat ingen vidare utmaning,,, men det är ändå kul att fnula lite...

 

Denna kväll blev det Fransk Löksoppa,,, som Thomas totalratade,,, han är inte mycket för soppor överhuvudtaget...

Jag tyckte det var gott..

God var även Boeuf Bourginongen, som jag inte kan stava till, och som bestod av älgkött istället för nöt,,, men det märktes inte....

Och jag är heller inget stort fans av äppelpaj,,, men en lyckad tarte tartin är nog bland det godaste jag vet...

Tyvärr är det sällan jag lyckas,,, det är karamellen som är lite knepig...

Men öva, öva, öva....

 

Älskar fredagskvällar när man har hela härliga helgen kvar framför Sig..

Hundarna var också nöjda efter att ha fått varsitt stort tuggben att fredagsmysa med...

 


Lördagen bjöd på en härlig vinterdag i strålande solsken...

Tyvärr blev det plusgrader, så snön började så sakteliga droppa bort..

Hade det varit i början på mars,,, så hade jag njutit av drippandet,,, men nu kändes det mest bara sorgligt...

Hade önskat att snön fått ligga kvar, och att det hållit sig kring ca-5 fram till mars...

Men icke!!!


Thomas tog denna ljuvliga lördagsmorgon med sig hundarna ut på en lekfull prommis...

 

Dom blir verkligen så skruttiga och glada så fort snön kommer...

Eller Glock är väl alltid glad och skuttig,,, men farbror Dollar vaknar verkligen till liv, och bjuder in till lek och bus...


Åt en supergod frukost,,, sådär god som bara en helgfrukost kan bli,,, och som vi dessutom åt framför TV:n samtidigt som vi tittade på damernas första slalomåk,,, älskar det,,,


Efteråt packade vi in oss i bilen och for till Eskilstuna för att handla inför Hebbe och Lillan ankomst...

Vi har faktiskt inte bestämt oss för om vi ska kalla henne Lillan, eller Lova...

"Lillan" för att vi idag när vi pratar om henne,,, kallar henne lillhästen,,, men "Lova" för att det blir ett bra utgångsläge från hennes namn, IT Must be Love...

Aja,,,,Det löser sig nog bara hon kommer hit...


Iallafall så hade vi tänkt handla Allt vi behöver inför nästa helg...

Men väl i affären ändrade vi oss, och köpte bara det allra nödvändigaste, som lite borstar, hokratsar, grimma, grimskaft...

Reaten får vi ta vart efter vi märker att vi behöver det..


 

Men jag,,, som har köpt en häst som det går att rida på,,, köpte mig en ridhjälm, som jag genast var tvungen att prova när jag kom hem...

Provade den ju såklart i affären,, men kollade mig inte i spegeln,,, men det gjorde jag när jag kom hem...

Ser jäkligt snygg ut, om jag får säga det själv😝

 

Sen la jag den på hatthyllan i hallen,,, och fick en sån jäkla häftig känsla i kroppen...

 

Tänk att jag ska bli hästägare igen...

Vilken jäkla grej,, och vilken enorm dröm som plötsligt håller på att gå i uppfyllelse...

Jag var 17 år när min fina ponny såldes 1987,,, det är nästan 30 år sedan...

 

Jag stack ju till USA efter plugget och jobbade som hästskötare under en tid,,, men sen Jesper föddes 1995, har jag suttit på en häst 2 gånger...

En gång på Micke's islandshäst, och nu senast när jag provred  Hebbe...

Så konstigt,,, så härligt, och sååååå Fantastsikt kul ska det bli...


Men nu ska vi inte sitta hör och drömma oss tillbaka....

Plikten kallar...


Projektet vi hade under lördagen var att bygga ett vindskydd till lösdriften,,, så därför passade vi på att köpa virke när vi ändå var i Eskilstuna...

Thompa satte genast igång med projektet när vi kom hem...

 

Jag hjälpte till lite i början med att hålla plankorna så dom blev raka...

 

Och vi gillar ju båda att titta på alpin skidsport, men känner INTE att vi kan sitta inne en vacker lördag för att följa denna spännande sport..

Löste det genom att ta ut min IPad, och rigga den på en höbal,, och på så vis kunde vi följa dagens tävling,,, som inte blev nån hit för svensk del...

 

Alla sätt är bra, utom dom dåliga!!!!


När Thompa inte längre behövde min hjälp, tog jag med mig D&G ut för lite lek i solskenet...

 

Än kan han SuperD..❤️

 

Tycker Glock ser ut som en ruvande höna på bilden,,, så mycket päls❤️

 

Snömonster...

     


Thompa fortsatte med vindskyddet ända tills batteriet i skruvdragaren började sina,,, och det samtidigt började skymma...

 



Då flyttade vi istället ut oss på lydnadsplanen,,, och det blev lite lydnadsmoves, inna vi gick in och gjorde myslördag..

 

Mumsade på så jäkla fin rådjursfile med potatis och jordärtskocksgratäng och smörstekta kantareller...

November lär vara mörk och trist,,, men smakerna av vilda djur lyser verkligen upp tristessen...


Söndagsmorgonen var väl inte riktigt lika gnistrande vacker som dagen innan...

Men hundarna hade lika kul ändå när dom sprang med sina pinnar...

   

Husse stack till skjutbanan tidigt på morgonen,,, och jag och D&G var ute och lekte runt i skogen i närmare 2 timmar..

Hemma igen, tog jag en snabbfrukost, mer eller mindre hängande över diskbänken...


Sen gick vi ut till fåren...

Gick ut några vändor med hö och vatten, och sen vallade jag och Glock...

Inte så att jag tog in fåren i 25:an,,, men vi lekte runt lite inne skogen bland träden...

Det blev lite  väl mycket drag på Glock,,, men nyttigt för mig,,, för jag måste lära mig att läsa fåren bättre...


Thompa kom tillbaka från skjutbanan, och fortsatte med vindskyddet...

 

Jag ägnade mig åt att börja halma i lösdriften..

 

Så mysigt att strö ut den vackra gyllengula halmen i ett tjockt härligt lager på golvet...

Hjälpredan Glock, är överallt, och ser till att arbetet blir korrekt utfört...

 


När vindskyddet var klart, fick jag en pensel i handen, och satte igång att måla det..

 

Tycker det är superkul att måla sånna där plana och raka ytor...

Även denna eftermiddag i sällskap av alpin skidåkning,,, idag herrarnas slalom,, och dom skötte sig liiiite bättre än vad damerna gjorde dagen innan...

 

Hundarna syns knappt,,, men det är så jäkla härligt att dom liksom är med hela tiden...

 

Och visst tusan blev det fint???

Det ska få sig en strykning till,,, och det ska snickras på en planka övertill och en undertill, men sen är det klart...

 


Även så är stallgolvet klart,, så medans jag målade vindskyddet,, ägnade sig Thompa åt att olja golvet...

 

Vi hade ju helst velat gjuta golvet,,, MEN,,, av olika anledningar så skulle det bli dyrare än att bygga ett helt nytt stall,,, och eftersom vi inte vill förstöra den vackra gårdsbilden genom att bygga fler byggnader,, så fick det bli trägolv igen...

Det kommer istället att läggas gummimattor över träet,, så det blir nog bra i slutändan...

 


Vid 14-tiden började jag känna mig nöjd med frisk luft för dagen,,, och var helt genomfrusen...

Då hade jag i princip varit ute oavbrutet sen åtta imorse...

Tog med mig hundarna,, som verkligen motvilligt vill följa med,,, dom Älskar verkligen att vara ute här...

Gav dom mellanmål,,, och tvingade dom sen att ligga inne en stund och smälta maten medans jag tog en dusch för att försöka få tillbaka lite värme i kroppen...


Men direkt när jag tilät dom att gå ut igen,, for dom ut,,, och ville inte komma in igen förens typ nu....

Underbart!!!


Underbart är det också att det idag är Fars dag...❤️

Min pappa befinner sig just nu i Sydafrika,,, närmare bestämt i Kapstaden...

Vi pratade i telefonen via What's Up,,, så jäkla coolt,,, 

Lät precis som om han satt i rummet brevid...


Pappsen med sina fyra döttrar...👸👸👸👸

 

Vet inte Varför jag alltid känt mig som det svarta fåret😈???

Kan det bero på färgen?????


Nu väntar för mig en tuff vecka....

Imorgon drar jag på Konferans, och blir borta i dagarna 3...😔

Ska bli Underbart att träffa alla Härliga kollegor från Sveriges alla hörn,,, men samtigt så Avskyr jag ju att vara borta hemifrån....


Men det är som det är!!!

Hundarna,,, som nu mer än motvilligt har kommit in,, verkar ändå ganska nöjda med sin tillvaro...

 


Ha nu en bra vecka alla Underbara!!!!

Nästa helg Välkomnar vi Hebbe och Lillan till Sjövreten,,, och sen vet man Aldrig vad som händer...

Ta Hand om Varandra!!!!


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards