Alla inlägg den 6 november 2016

Av Ia Weylandt - 6 november 2016 19:15

 

Undrar just om min chef godtar den ursäkten om jag ringer imorgon bitti????

Eller om jag skyller på det varje fredag,,,

för GötaPetter, så skönt det har varit att vara "långledig"...

Jättestor skillnad på 2 eller 3 dagars helg,,,, nu känns det verkligen som om jag hunnit med Massor,,,

och då är det egentligen bara hundgrejjor,,,

men det är minsann inte så "bara"


Började fredagen med att jag låg kvar i sängen och drog mig tills klockan var nästan åtta...

Thompa hade gett hundarna mat och låtit dom vara ute medans han duschade och gjorde sig redo för arbetsdagen,,, så D&G gick det ingen nöd på, utan när husse drog, kom dom och kröp ner med mig i sängen och bara mös...


Men sen vid åtta-tiden släpade jag mig upp, och gick ut en frisk och härlig prommis på ca 90 minuter...

Så skönt med minusgrader,,, inga blöta skitiga hundar att torka...

Och tänk att Varje gång vi passerar badplatsen, så drar dom båda dit som avlöningar, och sätter sig och väntar förväntansfullt...

 

Tokskallar,,, skulle dom verkligen hoppa i om jag kastade en pinne???

Säkert,,, men jag tänker inte testa....


Hem, käka gofrulle,, och sen storatädade jag hela huset..

Så lyxigt att kunna ägna en hel förmiddag åt det,,, hundarna var ute nästan hela tiden och lekte med sina älskade bläckfiskar,, som hållit förvånansvärt bra...

Så mycket ute själva som dom är nu, var dom Aldrig i Huddinge...

Glock kunde ju iofs leka runt med sina pipgrisar,,, men Dollar var aldrig ute om inte vi var det...

Men här går han till dörren och vill ut hela tiden,,, och väl ute så kan han sitta eller ligga i slänten och kika ut hur länge som helst...

Älskar det!!!


När huset var skinande rent från topp till tå, packade jag in oss i bilen, och åkte till skogen gick en 40 minuters prommis och råkade lite i markerna,,,och la sen varsitt spår till D&G Innan jag åkte tillbaka hem...


Hemma mötte jag Thomas, som bara kom hem för att byta sin bil mot min, och sen drog han vidare ner till Kumla för att köpa en hästtransport...

Hej Hej, Sambo,,, kul å se dig liksom,,, kör försiktigt...!!!


Hundarna och jag ägnade en stund åt att köra ut hö till fåren,,, och sen åkte vi tillbaka till skogen och släppte på spåren...

Började med Dollar eftersom hans spår inte behöver lika lång liggtid...

Han spårade som vanligt Super!!!

 

Bästa SuperDollar❤️


Och sen var det Glock's tur...

Han är ju så jävla snabb ut ur upptagsrutan,,, full galopp liksom,,, så därför testade jag denna dag att lägga spåret bara 10 meter från baslinjen, för att se om näsan var på från start...

Och jäklar om den var...!!!

Full galopp,, och en sån jävla tvärnit vid spåret så att han gör en kullerbytta...

Älskade lilla rara hund❤️

Han reser sig upp och ser för en sekund lite vimmelkantig ut,,, men inom en mikrosekund, finner han sig, och drar iväg i all världens fart..

Tyvärr åt fel håll!!!!!😔


Attans också,,, nu har han tagit sitt första bakspår även med mig,,, jag som trodde vi var bakspårsbefriade...😝

Men sen spårade han fantastiskt bra,,, jag hade lagt många vinklar och spetsar,, och inte ett tapp,,, och alla pinnar 7+slut med hem...

  

Underbaraste Sheriffen❤️


Vi kom hem strax innan mörkret föll,,, jag tog en dusch, och ägnade sen resten av kvällen åt att göra hemmagjord himmelskt god pizza med oxfilé, champinjoner, bacon, lök, egengjord tomatsås, och köpt bearnaisesås...

Den njöt vi av när Thompa strax efter 18, anlände hemma med den nyinköpta hästtransporten...


Och sen har resten av helgen verkligen handlat om hundar och hundträning, och väldigt lite måsten...

Såååå Jääääkla skönt....


På lördagsmorgonen tassade Thomas upp och iväg på en härligt krispig morgonprommis...

Det är så otroligt fina omgivningar att promenera i häromkring,, så man känner verkligen inte för att gå in så länge det är ljust...

 

Och faktiskt, så har vi knappt varit inne nånting på hela helgen så länge solen varit uppe...

Lite Tärnsjökänsla över det hela,,, där var vi också ute hela dagarna...


När Thompa kom tillbaka från morgonprommisen, käkade vi en god onyttig frukost, med varm choklad med vispgrädde...

Onyttigt,,, men OJ så gott...


Sen klädde vi på oss och gick ut, och stannade ute resten av dagen...


Började ju såklart med att inspektera den nyinköpta hästtransporten...

 

Jag tycker den ser SuperFin ut..

Absolut inget superlyxigt vrålåk,,, men det kräver varken Herbert eller IT Must Be Love (måste komma på ett smeknamn till den där sista🙃)

Men fullt funktionell, med nyligen utbytt golv, nybesiktigad,, och med både vinter och sommardäck..


Thomas ägnade sig direkt åt att sätta på vinterhjulen,,, ivrigt påhejjad och med hjälp av våra hjälpande hundar...

 

Dom var nog lite sugna på en åktur...

 



Jag ägnade mig undertiden åt att halma i hundhuset...

Har fått för mig att det kan vara varmt, mysigt och lite isolerande för hundarna att ha halm under bäddarna...

Inte för att det lär behövas mot kylan,, det finns element, och sängen är täckt med min mormor Göta's fårpälsar...

 

Utan halmandet var mest för myshetsfaktorns skull,,, och mysigt blev det,, även om Glock ser ut som om han fått stryk,,,😊


Sen drog vi till skogs,,, och jag gick iväg på ett 570 meter långt frispår till Glock...

Inte så där direkt superlattjo att sitta själv i en kall skog i 20 minuter,,, men va ska man göra..???

Frispår är väldigt nyttigt,,, och dessutom Älskar Glock det...


Jag ägnar väntetiden åt att duka åt honom...

Oxfilerester från fredagens pizza,,, och en boll...

Bollen är den som är mest värd,,,, maten skiter han egentligen fullkomligt i...

 

Sist vi var ute och frispårade försökte jag ju ta en panoramabild på den vackra skogen...

Då gick det inte,,, men nu fick jag till det....

 

Men en bild kan faktiskt inte göra denna himmelska skog tillräckligt med rättvisa...

Den måste upplevas live.....


Men så var det Äntligen dags att släppa på Glock för att leta efter mig...

Jag hade handenheten till GPS'n med mig ut, och kunde följa Glock's framfart på sträckan...

 

Tycker den är sisådär,,, Glock går så jävla fort,,, så sändaren hinner inte med,,, ungefär samtidigT som det stod att han var 127 meter ifrån mig,,, så såg jag hans vackra huvud dyka upp där i skogen...

 

Underbara Älskade Glock...

Men det är klart,,, den dag han mot förmodan skulle springa bort sig, är det ju skönt att han har GPS, så vi kan leta upp han igen....


Vi lekte oss hela vägen tillbaka till A-stationen,,, och väl där packade vi in ryggarna i bilen, och tog istället med oss saker för att köra ett uppletande med båda...


Och Alltså,,, Glock är Magisk i uppletanderutan🌟🍀🌟🍀

 

Fattar inte hur han kan hitta grejerna i den farten,,, men hittar dom gör han,, och förutom ytterst lite tugg,, så är det så nära perfektion som det kan bli...

 

Nu skall väl erkännas att skogarna och markerna här hos oss, kanske är lite i lättaste laget,,, väldigt springvänliga,,, med inte så mycket svårigheter+ att vi lägger föremålen väldigt schysst,,, vilket inte alla tävlingsledare gör...

Måste kanske träna på lite mer utmanande rutor...


Men vi har ju båda lite av den filosofin att hunden ska lyckas på träning,,,,


Efter Glorre fick SuperD komma ut och leta,, och han gjorde det också bra...

Fick slita lite väl mycket för det tredje föremålet,,, så när han tagit in det, belönade vi Massor och var klara för denna dag...

 

Det fjärde föremålet hämtade Glock med lätthet in sen....


Men ännu var inte hundarnas arbetsdag över,,, för väl hemma igen, var det dags att jobba med fåren...

Först och främst så vill Kag ju ha in dom i träningsfållan, för att kunna träna lite vallning med Glock...


Och för att få in dom från sin stora hage krävs att vi alla fyra (jag, Glock, Thomas, Dollar) sammarbetar...


Jag och Glock föser dom,,, och Thomas och Dollar blockerar olika rymningsvägar...

Det tar lite tid, eftersom dom där förbaskade fåren alltid har en förkärlek att ligga allra allra längst bort i hagen,,, och dit tar det nog en kvart att gå...


Sen ska vi ju liksom försöka "struta" in dom i träningsfållan,,, men dom är så förbannat jävla smarta,,, så det går på en mikrosekund,,, så har dom hittat en smitväg,,, och det är då bara att börja om från början å traska hela vägen längst bort i hagen igen,,,,....

Vid dessa hämt har jag ju Glock i lina, och går själv bakom,,, men börjar fasiken undra om inte Glock skulle klara det där bättre själv utan mig...

Ska rådfråga vallfröken nästa gång vi ses...


Men denna lördag lyckades vi redan på andra försöket,,,Yeay,👏👊💪🌟


Vi lät fåren lugna sig lite,,, käka lite Hö och havre, och bara chilla innan jag och Glock intog träningsfållan...

 

Tränade fösning och flanker,, på får som var bra mycket lugnare än tidigare,,, även om dom ÄR väldigt mycket mer springiga än vallfrökens får...

Men jag känner att jag litar på Glock...

Han är så pass lydig, så jag. Vågade prova....

 

Vi har ställt iordning en ligghall till fåren,,, men vi har märkt att dom aldrig satt sina klövar därinne...

Denna lördag föddes idén att valla in dom i ligghallen och stänga in dom där,,, bara för att visa dom att den finns,,,

Så därför knäppte jag loss Glock från linan,,, och satte igång med att på riktigt valla in fåren i ligghallen...


Det ligger en film på FB där vårt mission är dokumenterat...

Såklart inte det bästa någon sett,,,

Jag kommer nog aldrig få jobb som fåraherde,,, MEN vi klarade vårt uppdrag,,,

jag och den fantastiske Glocken❤️❤️❤️❤️❤️

Så mycket Tack vare Glock, som läste och löste situationen, medans jag bara stod helt felplacerad och vimsade runt...

Sååååå Stolt över oss🍀🍀🍀🍀


Nu vet jag inte hur mycket våra ansträngningar är värda,,, för dom där förbaskade fårskallarna verkar välja att rata mat och husrum😁


Vi stängde av hagen, så att dom bara hade tillgång till ligghallen,,, och en liten, liten plätt av hagmark...

Kollade till dom flera gånger under lördagskvällen,,, och nog faan låg dom ute...

Kollade med hjälp av jägarkikarsikte till dom även under natten,,, och nog tusan envisades dom jävlarna med att ligga ute....


Va tusan mer kan man liksom göra för att ens får ska må bra????


Hela landet verkar ha fått snö utom vi,,, jag gillar ju snö, och ser fram emot mycket skidåkning i vinter,,,

Men i väntan på den riktigs snön, får man skapa sin egen...

Borsta Dollar är ett evighetsjobb, som aldrig tar slut...

 

Jösses som vi längtar och hoppas att den kemiska kastreringen snart ska sluta verka,,, för maken till kass päls har vi inte varit med om....

Sen är det klart, att får han problem med prostatan igen,,, så har vi inte så mycket att välja på...

Helllre smärtfri,,, än fullpälsad!!!!!


Nöjda och glada med en makalöst härlig hunddag ute,,, kröp vi tillslut in och gjorde lördag..

En lördag med plankstek på menyn...

Meckit,,, och svårtajmat,,, men så inihelsikes gott när det som denna kväll funkade,,,


Glock tigger inte,,,, han råkar bara vila huvudet ruskigt nära plankan.....

 

Dollar tigger inte heller,,, och vilar tamejfaan inget huvud på bordet,,,,han bara tar för sig och börjar käka innan jag är klar...

 

Åhhhhhh som jag Älskar våra diviga hundar....

Dom får faktiskt bete sig precis hur dom vill hemma,,, så länge dom presterar på tävlingsbanan....!!!!


Och så blev det plötsligt söndag....

Jag gick  upp vid sjurycket, och såg att marken var vit av snö...

Fick ångest för fåren som inte vill vara i ligghallen....

Gick ut, och såg att dom där förbannade envisa fåren låg helt snötäckta utanför ligghallen...

Vad är det för fel på dom liksom????


Kände då att det inte var någon ide att ha dom instängda i en liten fålla,,, utan gick ut och släppte lös dom....

Och jävlar i havet så lyckliga dom blev när jag återigen öppnade hagen...

Dom drog till skogs innan jag ens hann blinka....


Gick lite med glada hoppiga hundar på våra egna marker,,, och gick sen in och la mig i sängen igen...

Skööööönt,,, det var ju knappt dagsljus ännu...


Men sen gick vi upp och käkade en lika god frulle som på lördagen...

Och efter det klädde vi på oss, och gick ut en riktigt härlig rackarrunda på närmare 3 timmar...

 

Jäklars en sån härlig prommis..

Målet för promenaden var att kolla en stig jag sett,,, som sett ypperlig ut att köra rapport på...

Och stigen visade sig vara Heeeelt perfekt. Och skitrolig...

 

Problemet var bara att den tog tvärslut efter 600 meter,,,,

Leta, leta ,leta vidare,,,

den perfekta sträckan bara Måste ju finna här nånstans...


Hundarna hade superkul under den nästan 3 timmar långa prommisen,,,, dom sprang med pinnar,, hoppade, skuttade och hade kul...

   


Tillbaka på Sjövreten, ägnade Thomas tid åt att lasta det sista skräpet från stallet på släpkärran...

  

Hundarna är med och hjälper till...

Jag körde undertiden ut mat till fåren,,, ungefär 25 kilo/dag utfodrar vi dom med,,, så det blir några vändor...


Sen skulle jag åka till byns Ica-butik, för att komplettera lite inför söndagskvällen tacomiddag,,, och passade ju såklart på att lägga ut varsitt spår till D&G, när jag ändå var på språng...


For hem och hann olja två stolpar i ridvolten,,, innan det var dags att åka och släppa på spåren...


Glock gör ett Kanonupptag,,, och går iväg åt rätt håll...



 

Tjoooohooo, tänker jag och sätter mig i lugn och ro i den varma bilen och facebookar i väntan på den fantastiske Sheriffen...


Efter 30 min ringer min telefon,,,, blir Mycket förvånad när det är Thomas som pratar i andra ändan av luren...

Sheriifen har då efter andra pinnen gjort en skarp vänstervinkel,,, spårat över en grusväg,, fortsatt in i en skog,,, kommit till en ny grusväg,, gjort en spetsvinkel och fortsatt tillbaka in i skogen igen...

Thomas upplever hela tiden att han spårar skitbra,,, men börjar liksom undra över min förmåga som spårläggare...


Och Nej,,, så har jag Inte gått....

Thomas beskriver omgivningen runt sig,,, och med lite detektivarbete,, så lyckas jag lokalisera honom och Glock ca 2 km ifrån oss...

Det var bara att starta upp maskineriet och åka och plocka upp våra spårfantaster....


Vi släppte Glock på samma spår igen,,, och nu gick jag bakom... Och jäklar så bra han spårade,,,...😚


Thomas och Dollar tog DollarnS spår med en liggtid på över 3 timmar,,, och då är han Magisk att gå bakom...

 

Så lugn, så fokuserad, så noggrann..

Underbaraste än Underbarnhelt enkelt..,

 


Söndag kväll,, och hundarna är nöjdaste än nöjdast,,, och vi med!!!!

  


Thompa har bastat,,, jag har nöjt med med en dusch,,, nu väntar en  lång arbetsvecka...

Men snart är det jul igen,,,,, jag har tagit Massor med semesterdagar,,, kommer att få långledigt......

Ha en supervacker!!!


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards