Direktlänk till inlägg 8 december 2016

Back to life,,,, Back to reality.....

Av Ia Weylandt - 8 december 2016 19:00

 

Usch ja,, det är verkligen inget roligt att ligga sjuk,,, men så duktig på att vara inne och stilla, som jag varit dom här dagarna,,, så stilla har jag nog aldrig varit tidigare....


Jag har ägnat dagarna åt att sova mycket, men också legat i sängen och kikat på TV-serier...

Hundarna har tyckt det varit toppen å ligga och gosa i sängen hela dagarna...


Hästarna och fåren har jag fått nöja mig med att se från fönstren...

 

Det ser inte ut som om det gått någon större nöd på dom...

 

Bokstavligt talat så har jag även ägnat mig åt att räkna får...

 

Tänk så mycket man inte visste om hur det är att vara bonde...!!!


Och om jag har haft det slappt, så har stackars Thomas haft det liiiite mer hektiskt...

Annars så delar vi upp morgonsysslorna så att jag sköter hundarna, och fåren, och Thomas ser till hästarna...

Men nu har ju T fått göra allt själv,,, och lite typiskt då att det blev minusgrader i början på veckan, för då fryser diket,,, (eller Ån, som T fortsätter envisas med att kalla det lilla vattendraget) som går genom hagarna..


När det är plusgrader, dricker både får och hästar mest där,,, men nu har det blivit ett fasligt springande med hinkar ut i hagarna både morgon och kväll,,, för det är vid sådana här tillfällen man märker hur mycket hästar dricker...


Sen har han ju även fått sköta alla kvällsssysslorna själv.

 

En kväll var jag nere snabbt och fotade när han borstade på hästarna,,, 

Och passade såklart på att mysa lite med Hebbe och dela på en morot han och jag...

Eller det skulle vara han och jag,,, men den svartsjuka Dollarn har plötsligt upptäckt hur fasligt gott det är med morötter...

Så att så fort jag kommer till Hebbe med en, sitter SuperDollar nedanför och tigger och gnäller...

Imorgon ska jag testa å dela ett äpple med Hebbe,,,, spännande å se då om äpple plötsligt är det Bösta Dollar vet...


Skönt nog har både Dollar och Glock helt accepterat Kirrekatten...

Framförallt Dollar har ju tidigare försökt jaga iväg honom,,, men nu sitter han bara och tittar på honom när han stolt spatserar förbi...

 

Glock och Kirre är lite mer tjenis med varandra, och brukar nospussas lite när dom ses...

 


Thomas har också underhållit mig med lite mannekängande i sin nya svindyra ridhjälm..

 

Thomas har så stort huvud, så inga vanliga storlekar passar,,, därför fick han specialbeställa en som i slutändan kostade 5 gånger mer än den jag köpte,,, och då köpte jag ingen billig...

Men,Men,,, det är ju skönt att han har en hjälm när det är dags att börja rida på Lova om en sisådär fyra år ungefär...


Vi har också fått vår nya begagnade traktor levererade till oss..

 

Häftigt att vara traktorägare....

Och schysst av Thompas kompis att leverera den till oss...

 


Igårkväll kände jag mig äntligen pigg nog för lite lussebullsbak...

Och iår va jag faktiskt också lite delaktig i det hela...

Annars brukar det vara Thomas som sätter degen,, Thomas som kavlar ut den, Thomas som brer på fyllning, rullar ihop och skär i lagom stora bitar,, och sen har jag skött själva gräddningen...

 

Men iår stod jag för att bre på ett tjockt lager av en blandning av smör och mandelmassa...

 

Och resultatet blev mycket gott och saftigt...


 


Och idag levererades gummimattorna till stallgolvet...

 

Dom var astjocka, och svintunga, så vi ägnade några svettiga vändor med att köra upp dom en och en i en skottkärra från paddocken till stallet...

Vi hade sagt till Schenker som levererade att dom inte fick köra upp med sin stora lastbil till stallet för vår väg håller inte för tung trafik...

Tyvärr något som våra grannar vägrar acceptera,, så det har tyvärr blivit en liten grannfejd av det hela,,

tråkigt när vi bara är 3 hushåll på vår väg att man inte ska kunna respektera varandra, och vara aktsam med varandras egendom.


Vi kommer iallafall göra vårt bästa för att göra vad som är rätt,,,

dom tycker tex att ett staket till en av våra hagar står för nära vägen, som enligt servitutet ska vara 4 meter.

Nu har ju iofs staketet stått där i många år innan vi flyttade in,,, men tycker dom att det är svårt att passera med hästtransport, så kommer vi givetvis att åtgärda det och flytta in staketet...


Vi lever efter mottot att "behandla andra som man själv vill bli behandlad",,,, synd att inte alla gör det...!!!


Iallafall blev mattorna skitbra i stallet,,, nu kan man ta in Hebbe i stallet och göra ordning honom inför ridturerna.

Något vi inte velat göra tidigare eftersom hans broddar då skulle ha förstört golvet,,, även så var det lite halt innan,,, men nu är det toppen!!!


Nu har lugnet sänkt sig över Sjövreten denna varma torsdagskväll.

Thomas och hundarna har kommit in efter kvällens sysslor.

Hundarna har fått mat, och ligger som bäst och myser med varsitt tuggben...

 

Thompa har startat bastun, och är påväg dit om en stund...

Tänk va underbart att han bastar varje kväll,, det trodde jag aldrig...


Själv ska jag ställa mig och göra en fläskpannkaka...

Ingen storfavorit hos mig, men en av Thompas älsklingsrätter,, och det är han värd efter sitt hårda slit i veckan...


Helgen är fullproppad med planer,,, men efter förra helgen har jag lärt mig att allt kan hända,,, så vi tar en dag i taget,, och försöker stanna upp och njuta av nuet...

Det som inte hinns med denna helg,,, hinns förhoppningsvis med nästa...


Ha nu en Fantastiskt Trevlig helg, alla Goa och Glada!!!🍀

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards