Direktlänk till inlägg 11 december 2016

Hej mitt vinterland...

Av Ia Weylandt - 11 december 2016 17:45

 

Ja det är vi som huserar på Sjövrten!

Har man liksom inget bättre för sig en helg, så kan man roa sig med att fota alla familjens fötter i snön...

Svårast var att hitta något på någon av tackorna,,, det såg bättre ut i verkligheten än vad det blev på bilden...

Argast blev nog Kirrekatten, efter att vi släpat ut honom i kylan,,, han spottade och fräste värre än en kobra...


I övrigt vet jag faktiskt inte alls vad jag tycker om att det kommit snö igen??

Visst e det skönt med rena hundar, och det blir lite ljusare...

Men den här snön känns bara så blöt, och inte tillräckligt rejäl för att det tex ska gå å åka skidor på den..

Dessutom kluddar den ihop sig i Hebbes hovar, det ser ut som om han går på styltor,, så dom måste kratsas typ 100 gånger om dagen...


Annars blev lördagen inte alls som vi tänkt oss...

Var inställda på att träna rapport kl 10.

Men både Thomas och jag hade missat när upplägget för träningen bestämdes,,,

och när vi såg på FB att vi skulle träna "tekniska svårigheter med terrängbyten och skarpa vinklar",,, så kände vi båda att det inte är riktigt där Glock är ännu.

Vi jobbar jättemycket med att få in en trygghet på sträckorna, och att börja utmana honom med för stora svårigheter just nu, skulle istället för att stärka honom, kunna sänka honom...


Och vinklar tränar vi helst, när vi tränar frispår, så att man kan lägga vinklarna så att vi ser hur han tar sig an dom.

Så vi hoppade lördagens gruppträning, och bestämde oss för att frispårade själva istället...


Men vi inledde lördagsmorgonen, med att jag, Dollar och Glock drog till skogs...

Där hade det inte hunnit ramla ner så mycket snö ännu,,, så jag kunde inte motstå frestelsen att lägga varsitt kort spår till våra älsklingar...


Slog sen ihjäl väntetiden med en superhärlig prommis...

 

Och ett uppletande..

Här sitter dom 2 vackraste jag vet, och väntar medans jag vallar rutan och lägger ut föremål...

 

Superuppletande gjorde dom båda 2...

Glock som vanligt underbar att se,, och Dollar kämpar på sitt bästa,,, till den sista slänger jag bara ut 4:a föremål ganska grunt i rutan,,, så det är bara för honom att springa ut och hämta in dom...❤️❤️


Sen fick SuperD börja med att ta sitt spår...

 

Och han går som vanligt som på räls...

Spåret var nog inte längre än 400 meter, men 7+slut, tycker Dollar är Toppen,,, OJ så mycket korv det blir i belöning när pinnarna en efter en plockades in...

 

Men om Dollar gjorde succé,,, som blev Glock's spår ett riktigt fiasko,, allt beroende på mig...


Han är ju alltid tokvild, när man skickar på han på spåret.

Denna dag hade jag lagt det väldigt djupt, ca 50 meter ut.

Så Glock sprätter iväg ut i 190 knyck,,, och sprätt sa det bara så gled linan ur handen på mig...

Han slår på en tvärnit vid spåret, och drar i full fart iväg åt vänster, vilket turligt nog var åt rätt håll..

Och jag tänker att jag genskjuter honom, och fiskar upp linan igen,,, 


Men nu spårade Glock i full galopp, och jag hade gjort en högervinkel ganska snabbt efter upptaget, som Glock utan några som helst problem tog,,,,

Så jag hann aldrig ifatt,, utan såg hur hans lilla vita svanstipp försvann in mellan buskarna...

Och då var jag ju såklart tvungen att ropa på honom,,, och motvilligt,,, väldigt motvilligt,,, stannade han och vände tillbaka till mig...


Och nånstans i den vevan, missade vi första pinnen, som låg strax efter högervinkeln...

Sen fortsatte han att spåra något forscherat, om man säger så,,,

klampade bara rakt över pinne nr 2, som jag själv plockade...

Tog upp pinne 3 i munnen, och fortsatte spåra,,, men då kallade jag in honom, och sen ägnade vi en god stund åt att leka och busa med den pinnen..


Och efter det så blev det lugn och harmoni i hans spårande,,, jättefin markering påpinne 4:a och även sen slutet...

Men denna lite galna blick hos Sheriffen, får symbolisera hela lördagens spårande...

 

Inte det Bästa vi gjort ihop!!!


Hemma igen, blev det en snabb ståendes frukost/lunch,,och sen ut för lite hästpyssel..

Tänk att jag Älskar att mocka,, och framförallt Älskar jag att halma...

 

Det blir så jäkla fint efteråt...

Alltså det är sååååå mysigt i hästarnas ligghall, så Thomas och jag bestämde oss för att nån gång ska vi sova där själva,,, men väntar nog tills det blir liiiite varmare....


Körde också ut Hö och vatten till fåren,,, hästarna är så härliga,,, dom är så sociala,,, kommer fram direkt bara vi visar oss i hagen,,, och följer med efter staketet när vi går ut till fåren...

 

Hebbe har varit en fantastisk läromästare till lilla Lova när det gäller den sociala biten som att komma fram och bli kliade och klappade...

Tänk om han även kunde dela med sig av sitt lugn, när det handlar om borstning också...!!!


Thomas har fullt sjå att hoppa undan från den lilla argbiggan'S tänder och sparkande bakben när han försöker borsta henne...

Tur det är Thomas med sitt lugn och tålamod som ska tukta argbiggan,, jag hade fått ett psykbryt, men han tycker bara det är en rolig utmaning, och gläds åt dom små framgångar som sker för varje dag...

 

Sen gav vi oss iväg på en promenad/ridtur.

Jag testa att rida barbacka,,, för jag ville inte lägga på sadeln på Hebbes blöta rygg...

Men det blev bara en kort tur,,, för det var lite läskigt med snön som kluddade sig fast i Hebbes skodda hovar.

Tyvärr glömde både T och jag mobilerna och kunde inte föreviga ridturen,,, tråkigt,,, jag gillar att ha minnen att se tillbaka på,,, även om dessa minnen, mest handlade om halka....


Och sen gav vi oss ut för lite frispårsträning...

Körde det vi kallar för överlappningar...

Jag och Dollar går ut ca 500 meter,,, Thomas väntar kvar med Glock..

Sen Efter ca 20 min, släpper Thomas Glock på ett frispår till mig...

När Glock är framme hos mig, packar Thomas ihop A-stationen, och följer mina snitslar upp till B,,, fiskar upp Dollar, men lämnar Glock kvar hos mig, och går ut ytterligare 500 meter...


När jag sen efter ca 30 minuters väntan släpper Glock fri, är han mer vild än tam,,, men tar sig utan några som helst svårigheter fram till Thomas,,, som då även gjort en nästan 90 graders vänstervinkel..

Han ser hur Sheriffen kommer i full fart,,, passerar vinkeln ca 20-30 meter,,, slår på en tvärnit,, och börjar spåra sig tillbaka med ganska så låg nos,,, hittar rätt,,, och kommer fram till Thomas i full fart fart...


Jag packar ihop, och passerar C-stationen, tar med Dollar, och förlänger ytterligare ca 400 meter, och jag i min tur gör en högervinkel...

Och vilken skillnad det gör hur vinden ligger,,, för jag ser hur Glock vindar in mig långt innan vinkeln, och istället genar och kommer in i full fart...


Thomas passerar ännu en gång,,, men gör nu bara en kort enkelt rakt fram förlängning på ca 200 meter...

Träningen ska sluta på topp, med Sheriffens självförtroende större än störst...😍


Jag fullkomligt Älskar denna typ av träning,,, och det är nog utan tvekan även bland det roligaste Sheriffen vet...

 

Underbara härliga hund,,, som var ganska nöjd resten av kvällen....

 


Vi lekte 80-tals tema

Supersmarrig räkcocktail inledde lördagens middag,,,

 

Tätt följt av en av de absolut godaste plankstekar jag någonsin ätit....

 

Jag har ju periodvis jättesvårt för att äta kött,,, men när jag lyckas så här bra med alla komponenter,,, så är nog plankstek, den överlägset bästa maträtt jag vet,,, (bortsett från spagetti och köttfärssås)

Skulle ha avslutat 80-tals middagen med friterad camenbert,,, men båda hann somna i soffan innan efterrättstarmen var redo.....


Söndagen inleddes med en superhärlig prommis i lagom mycket snö...

För trots att det snöat oavbrutet hela helgen,,, så känns det inte som om så mycket fastnar på marken,,, det blir mest bara blött på vägen...


Och det är ju så häftigt att se våra hundars vackra avtryck i spåren...

 

Snön gör våra hundar helt tossiga på promenaderna...

Dollar far som vanligt omkring och leker skogshuggare,,, och ska slakta varendaste lilla gren som vi passerar...

 

Glock däremot kör rally runt, runt, runt...

 

Älskar verkligen att få se honom sträcka ut på dom stora ytorna....

 


Och det är en mycket nöjd, och mycket gosig liten pojk som gärna kryper upp och gosar ner sig...

 

Efter morgonprommisen stannade vi inne i lugn och ro och tittade på damernas världscup slalom...

Skönt och bara slappa lite....


Och det är det som är så toppen med att bo såhär och ha sina djur hemma...

För mellan skidåken, kan man liksom bara hoppa ut och, kolla till fåren och köra ut Hö och vatten...

Gå in en stund, kolla andra åket,,, och sen klä på sig och gå ut igen...


Jag och Glock skulle egentligen varit på julavslutning i vallhagen denna söndagsförmiddag,,, men det opålitliga vädret gjorde så att jag inte var så sugen på att ge mig ut på dom slingriga vägarna i onödan...

Trist,,, ser på bilder att dom verkat haft en toppendag...


Men så istället vallade vi lite här hemma istället...

Och nu sätter väl Vallfröken söndagsmiddagen i halsen,,, men jag testade att skicka Glock på ett ca 50 meter långt hämt...

 

Ville testa att återigen valla in dom i sin ligghall, eftersom dom fortfarande inte sätter sina klövar där...

 

Och Tack Gode Glock och får,,, så gick det bra,,,, men jag höll faktiskt på att lite skita på mig...

Tror det går lite för fort,,, och fåren är ju jäkligt springiga,,, så ett tag var jag rädd för att dom skulle braka rakt genom väggen till ligghallen..


Men jag fick till ett superligg på Glock som fullkomligt kastade sig ner i backen,,, och då tvärnitade fårskallarna,, och följde självmant med mig in i ligghallen där ett stort fång Hö och en hink havre väntade på dom....


Där fick dom stå en stund och lugna sig,,, jag vill ju liksom att dom ska veta att den finns...

Men jäklars så lyckliga får som sen släpptes ut i det fria igen...

Dom slog nästan knut på sig själva i sina krumsprång av total lycka...


Sheriffen,,, ja han har sovit sen vi kom in,,, lyfter knappt på huvudet när vi passerar honom...

 


Thomas och Dollar är nere och vibbar,,, och jag ska laga oxfilepasta,,,

mums ska bli gott...


Nu väntar sista långa jobbveckan på ett tag,, 

Ser mycket fram emot att jobba igen,,, fördelen med att vara sjuk,,, är ju att uppskatta att få jobba och göra skillnad igen...


Må Bäst alla Glada!!!


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards