Direktlänk till inlägg 27 december 2016

Nu e glada julen slut, slut,slut.....HURRA!!!

Av Ia Weylandt - 27 december 2016 19:15

 

Ja, jag försökte iallafall,,,,

Försökte vara glad och försöka se positivt på allt,,, iallafall innan,,, 

Men det spelade ingen roll hur mycket jag försökte,, jag blev precis lika sviken som så många jular förut😢

Nu ska jag inte säga "Aldrig mer",,, för det vet jag att jag sa efter förra årets jul,,, men man glömmer så fort,,, 

eller glömmer gör man inte,,, men det sista som överger en är ju hoppet,,,

Och hoppet fanns verkligen iår✊

Tyvärr räckte det inte,,, ☠

 

 Men nu skiter vi i det,, och ser tillbaka på det som var bra,,, och det var Mycket!!!

Själva julaftonen blev Helt Fantastiskt, trots att det bara var Thompa, djuren och jag❤️❤️❤️

 

Vi sov ganska länge på morgonen,,, eller nja,,, till Åtta iallafall,, och det är ganska länge för att vara vi...

Klädde på oss och gick direkt ut och matade fåren och tittade till hästarna...

Dom sistnämnda hade vi bestämt oss för att släppa i en större hage,,, för jäklars som dom trampar sönder...

 

Så vi inledde julaftonen med att sätta upp nya eltrådar runt den nya hagen..

Och det var Supermysigt,,, jag gick före och drog bort den gamla tråden, och Thomas kom efter och satte upp ny...

 

Hundarna sprang som skållade råttor mellan oss, och hade superkul dom med,,,

Och då och då kastar sig den lilla Sheriffen ner på marken och rullar runt av glädje...

Det är så Underbart å se....🎈

 


När staketet var fixat, gick vi in och käkade en kalasgod julig frukost, bestående av tomtegröt, och ljuvliga skinkmackor...

Skitnöjda med årets julskinka,,, sååååååå god!!!

 

Och sen gick vi ut och öppnade upp den nya hagen...

Och jäklars vilket race dom 2 lyckliga hästarna bjöd oss på..

Så Roligt att se dom bralla runt av lycka,,, och Hebbe är bara sååå Mäktig när han galopperar fram,,, det är som om hela marken vibrerar när han far fram....

 

Men dom lugnade sig efter några vändor,,, och Hebbe testade om leran var lika gosig att rulla runt i som den gamla hagen...

Han såg ganska nöjd ut efteråt...❤️

 


Thompa och jag tog tag i den tunga, men tacksamma uppgiften att mocka i den gamla hagen..

 

Tungt, men Tacksamt,, för det blev så jäkla fint efteråt...

Nu får den marken vila lite från framförallt Hebbes tunga hovar...

 

Nästa projekt var att laga övergången över "floden" (diket)

Hästarna har verkligen trampat sönder den,,, så den blev bara smalare och smalare...

Även det ett jäkligt tungt jobb, då vi fick bära grus från en bit därifrån,,, men fint blev det...

 


Sen började eftermiddagen närma sig,,, och då gav vi oss ut på en så makalöst vacker promenad i vår omgivning...

Vi bara cruisade omkring i kohagen,,, och hundarna skuttade och for...

Älskar dessa öppna ytor...

 

Försökte fota när den lilla Sheriffen, på sitt vanliga sorglösa vis, med all sin kraft hoppade över ett lite dike...

 

Ingen "flod" som den som rinner över våra marker,,,😝

men Sheriffen tar iallafall i för kung och fosterland,, och flyger flera meter över...

Så kul å se!!!  

Dollar tar det lite mer försiktigt....

 

Hemma igen blev det lite borstning av hästar, och matning av får

 

Och sen var det dags att gå in och fira lite jul...

 

Vi har köpt en helt suverän grej...

En campingdusch, som man laddar upp via datorn, och sen bara kör ner i en hink med ljummet vatten...

Helt jäkla super en dag som denna,,, då hundarna eft en hel dag ute var så skitiga, så inga handdukar i världen hade kunnat få dom rena...

 

Perfekt att stå ute och duscha bort den värsta skiten...

Och när vi ändå höll på, så blev det lite kloklippning på självaste julaftonen...

 


Och sen gjorde jag något, som jag aldrig i hela mitt liv, trodde jag skulle göra...

JAG BASTADE!!!!

Alltså, både jag och Thompa är nog fortfarande i lite av en chock...

 

Men när vi kom in på julaftonsförmiddagen,,, så hade jag så satans ont i hela kroppen...

Ont som i träningsvärk,,, för här på landet använder jag verkligen kroppsdelar och muskler som jag inte ens visste att jag har...

 

Så när Thomas startade bastun, frågade han som vanligt lite skämtsamt om inte jag ville basta...???

Och plötligt som i chock, så hör jag mig själv säga att jag vill...

 

Men jag ville inte att vi skulle vara därinne båda två samtidigt,,, 

Hatar ju att vara instängd,,, och fick lite panik bara över tanken att vi skulle sitta därinne båda två, och att dörren skulle gå i baklås...

 

Så Thompa bäddade jättefint åt mig med kudde och allt, och sen fick jag honom att lova att titta till mig efter 5 min....

 

Dom första 5 minutrarna var faktiskt skitjobbiga,,, tyckte det var svårt att andas,,, men sen var det som om jag kom in i någon slags andra andning...

För jag låg nog där i närmare 30 minuter,,, och det var Såååååååååååå Jävla Skönt...

Det var som om hela kroppen bara slappnade av, och allt ont liksom flöt ut tillsammans med svetten...

 

Märkte inte ens att Thompa var inne och fotade,,, måste ha slumrat till en sväng...

 

Bastu är verkligen min nya grej,,, och jag längtar som fasiken till nyårsafton,,, för då ska jag in igen...

Tänker inte göra som Thomas och basta varje dag,,, för då kanske magin försvinner...

 

Däremot är jag skittaggad på att inreda som en lite relaxavdelning utanför med lite sköna korgmöbler och ett litet bord...

Tänker att eftersom jag inte vill att vi båda är inne i bastun samtidigt,,, så kan en av oss ligga därinne,,, och den andra kan sitta utanför och dricka paraplydrinkar eller nåt,,, och sen byter vi...


Lite lätt dåsig och euforisk var det dags för julmiddag...

Och som jag skrev tidigare,,, i en väldigt nerbantad version...

Köttbullar, prinskorv, revbenspjäll, skinka och rödbetssallad,,,

 

Det var Jävligt Gott, och det var Jävligt Lagom!!!

 

Efter maten var det dags för paketöppning...

Jag hade lite problem med att slå in Thompas paket,,, tyckte det var lite fööööör uppenbart vad det innehöll...

Men jag lyckades lura min fästman...

Han trodde det var ett fiskespö....

 

Men det var en longerpiska,,, något han faktiskt önskat sig...

Mitt paket innehöll Magiska stövlar...

 

Jag går ju mest i kängor, men har saknat ett par lätta "hoppa i och ur" skor...

Nu fick jag ett par av tomten, som är så jäkla sköna,,, så det är som att gå omkring med bomull runt tårna...

 

Resten av julaftonskvällen ägnade vi oss åt att käka godis och kolla helt suveräna naturprogram på TV...

När vi skaffade viasat när vi flyttade hit, fick vi prova alla miljarders kanaler gratis i 6 månader...

Vi tittar inte mycket på TV, och behöver definitivt inte miljarder sport/filmkanaler,,, men däremot dessa naturprogram skulle jag vilja behålla...


Nåväl,,, en helt Fantastiskt julafton började gå mot sitt slut,,, och vi kröp nöjda ner bland rena nytvättade lakarn, och somnade sött....😴😴💤💤

 

Sov till 8.30 på juldagsmorgonen, och då tog T med sig hundarna på en timmas härlig morgonprommis,,, och jag dammsög och fixade lite inför ungdomarnas ankomst under eftermiddagen...

Åt sen även denna morgon en supergod, ganska lång frukost bestående av resterna från julmiddagen...

 

Sen for vi till skogs...

Började med att åka och utforska en annan skog som jag fått tips om...

Mötte en kvinna med en hund häromdagen på en promenad,,, vilket är mycket sällsynt,,, att möta någon alltså,,, 

 

Hon tipsade iallafall om en skog alldeles intill oss,,, där vi liksom trott att vägen tagit slut...

Och jösses om det fanns skog där,,, vi åkte nog runt på småvägar i en timma,,, och det kändes som vi bara fick se en bråkdel...

Kände dock inte att vi hade tiden att kliva ur för att reka just denna dag,,, för vi ville köra lite frispår med Sheriffen...

 

Så det blev 2 frispår,,, 480 + 550 meter,,,

Och Sheriffen skötte sig Galant..

Hos husse på A..

 

Här skulle det varit en bild på honom, när han kom in till mig i full spruta,,, men jag ser honom fasiken inte...

Men vacker skog ju😎

 


Och sen åkte vi hem till Sjövreten,, och strax efter oss, anlände Jonna, Jeppe och Sebbe...

Vi tog en snabb fika med lussebullar, men sen ville Jonna ut till hästarna...

 

Och hon blev verkligen kär i Hebbe,,, men vem blir inte det liksom???

Han är så jäkla Underbar❤️

 

Hon kunde slita sig till slut, men pratade knappt om annat för resten av kvällen...

 

Och någon som blir glad när hela huset är fullt med folk, är ju den gosiga Sheriffen...

Alltid finns det plats för mys i någons lediga famn❤️❤️❤️❤️

 

Vi åt en Supergod pasta till middag,,, med en lika god cheesecake till efterrätt...

Och sen blev det paketöppning...

 

Blev precis lika glad som vanligt över den tradiotonella fina almanackan på våra fina hundar..

 

Detta år såg jag dock att även Hebbe och Lova lyckats smyga sig in en månad...😍😍

 

Det blev en ganska tidig kväll,,, redan vid 22-tiden sa vi godnatt och lugnet spred sig över Sjövreten...

För alla utom för mig,,, som låg och hade ångest och var ledsen hela natten...

 

Som jag skrev inledningsvis så blev jag återigen så sviken av någon jag trots allt älskar av hela mitt hjärta...

Så fort jag slumrade till på natten, så kom mardrömmarna, som var så verkliga,, så jag nästan trodde dom var sanna på morgonen när jag vaknade...

Dessvärre börjar jag inse att mardrömmen kommer närmare och närmare och snart kommer att vara verklighet...

Och jag kan ingenting göra,,, bara stå brevid och se det ske,,,, 

Vi har gjort Allt,, men det kommer nog tyvärr inte att räcka!!

 

Trots tidigt i säng, så sov ungdomarna ända tills 10.30 på annandagsmorgonen,,, 

Och det var ju bra,,, för då hann vi få lite nytta gjort under förmiddagen...

Bla, så hann vi med att åka och köpa sand för att kunna sanda ett parti på en väg som vi måste kunna ta oss förbi för att komma ut med hästarna.

 

Det är en kurva, där isen aldrig verkar släppa sitt tag,,, trots plusgrader i flera dagar...

Vi ville ju så gärna ta med ungdomarna ut på en härlig ridtur...

 

Så efter att jag kört upp Jespet till pendeln i Södertälje,,, blev det höstmys för hela slanten...

 

Superimponerad av Sebbe,,, (som typ kallats för Hebbe hela helgen😊),,, som trots total avsaknad av närkontakt av hästar,,, ändå bondade så bra och gosade med med både Lova och Hebbe...

 

Så vi tog en supermysig prommis med hela flocken,,,

Jonna,,, med ett överlyckligt leende över hela ansiktet red på Hebbe,, och vi andra gick...

 

Och det gick superbra...

Hebbe är så trygg,, Jonna var dock lite osäker, och vågade inte rida utan ledare så länge vi var ute i det fria...

Men väl tillbaka i paddocken red hon själv, och vågade sig också på lite trav,,, vilket gick galant..

 

Hon har ju ridit tidiagre, och är duktigare än hon själv tror,,, men jag tycker det är sunt att hon har respekt,,,

Det är mäktiga djur vi håller på med...

 

Jag blev toksvettig efter promenaden,,, och slängde av mig jackan när vi kom tillbaka...

Thompa tog ett foto,,, och när jag såg det,, så slog det mig verkligen hur 100% bonnig, jag blivit...

 

Men va Faaan,,, jag Älskar det,, och trivs varendaste minut...

 

När hästarna var nöjda fick ungdomarna hjälpa till med att mata fåren,, åsså skulle jag ju såklart visa hur duktiga jag och Glock är på att valla🐑🐑🐑🐑

Tyvärr visade sig Glockskrället från sin allra sämsta sida,, och löd inte ett endaste jäkla kommando från mig...

 

Dåliga ligg,,, gick till inga ligg alls,,, och fåren sprätte iväg som överpoppande popcorn....

"Va kul han verkar ha",, va Jonnas kommentar efteråt...

Ehhhh JAAA, kanske liiiite föööööör kul!!!!!

 

Vi gick sen in och åt en ljuvligt god middag bestående av, en av Thomas superfin grillad oxfilé,,, hemmagjord pommes, bea och sallad...

Såååååå gott, även för en köttmotståndare som jag...

Och efter middagen lämnade Jonna och Sebbe oss, för att återvända till sitt Älskade Jönköping igen...

 

Alltid lika jobbigt att säga adjö,, men denna gång kändes det ändå lättare, för vi kommer snart ses igen..

Jag ska ner och jobba på ett convention på Elmia  i Jönköping i början på februari,,, och passar ju då såklart på att åka en dag tidigare så jag kan få mysa lite med dom jag Älskar mest på denna jord....💖💖💖💖💖💖💖

 

Och,,, Oj,,, nu är det visst plötsligt vardag igen,,,,

Men inte för mig,,, för jag har tagit jullov...

Såååååå Jäkla glad att jag gjorde det,,, brukar ju inte göra det annars,,, men nu känns det Toppen..🎈

Även fast jag inte kan njuta fullt ut, då stackars Thompas väckarklocka började bröla vid kvart i fem imorse...

 

Men jag och hundarna har haft en Tippendag, utan en endaste tid att passa...

Vi drog bort till vår nyhittade skog i förhoppning att hitta en duglig strävan att träna rapport på...

Men det går fanimej inget vidare alltså....

 

Skogen är fantastiskt vacker🌳

Och att spåra, köra frispår eller korta sträckor är absolust inga problem...

 

Men att få ut sträckor längre än typ 500 meter, verkar fasiken omöjligt...

För det första, så behövs det ju plats att ställa minst 4-5 bilar i närheten,,, vilket blir nr1 svårigheten...

 

Och hittar man sen en sträcka som ser lovande ut,,, så är den magisk, i typ 4-500 meter,,, och sen övergår den i jävligt risigt....

 

Funkar ju super som spårmarker, då man kan anpassa sig efter terrängen,,, men i rapport ska det ju gå så rakt som möjligt i 2 km...

Attans svårt!!!

Hittade tex en superfin sträckning som efter 650 m korsade en grusväg...och sen fortsatte lika fint i 1,2 km till...

Och vad spelar det för roll, att det sitter en vägbom i början på vägen,,, hjulspåren visar ju endå att det KAN komma en bil...

 

Och en bil vid fel tillfälle räcker ju liksom för att rapportträningen skulle kunna bli Jävligt misslyckad...

Men vi letar vidare...

 

Schysst ändå, av Åkers kommun att sätta ut stolar i skogen,,,ifall man mot förmodan skulle behöva vila lite...

Glock var nog inte i något större behov att att vila,,, men hoppade upp på mitt kommando, då jag tyckte det blev större effekt med en stol i skogen, med någon i,,, iställeT för en tom stol....

 

Och även om dom inte behöver vila nån av dom,,, så är dom superduktiga på att lägga sig ner och vänta,,, om dom märker att jag står still,,,

 

Vilket jag typ gjorde 10 gånger under dagens prommis...

För trots att JAG har jullov,,, så jobbar mina älskade kunder på som vanligt,,, och jag vill finnas där för dom trots att jag har jullov,,, så det blir några telefonsamtal om dagen....

 

Nu ligger en härlig vecka framför oss...

Den sista detta händelserika år..

 

Onsdagen kommer Glock och jag spendera i fårhagen på kurs... Åhhh så kul det ska bli...🎈

 

Torsdagen blir det städ och handling inför nyår... Thompa jobbar halvdag, så jag ska lägga ett elitspår till honom och Glock som dom ska få sätta tänderna i när han kommer hem...

 

Fredagen blir det Rapportträning med ett nytt härligt gäng.... ska bli toppenkul och jag Älskar att nya entusiastiska förare tar sig an denna ljuvligt härliga bruksgren💨

 

Lördag=nyårsafton,, blir det lydnad inomhus i Hundhall, och sen lugnt firande...

Och sen är det GOTT NYTT ÅR,,, 

Nytt år,,, Nya utmaningar🍀🌟🍀🌟🍀🌟🍀

 

Avslutar med en bild på den sällskapliga Sheriffen...

Inte ens på toaletten får man vara ifred...

Älsjar det❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

  


GOD FORTSÄTTNING💥🍾🌟💖


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards