Alla inlägg den 29 oktober 2017

Av Ia Weylandt - 29 oktober 2017 17:30


Det blev faktiskt en bättre helg än vad jag vågat hoppats på efter den skittråkiga informationen jag fick i fredags eftermiddag...

Där och då, trodde jag hela helgen brakat åt helevete,,, men på något vis lyckades jag släppa och sluta älta,,,

och kunde njuta av ledigheten...⭐️

 

Lördagen inleddes med att jag drog till skogs med hundarna för en 90 minuters härligt regnig promenad.

Thomas fick bråttom ut för att ta in Hebbe och Linus och torka dom...

Kl 12 skulle det ju komma en tjej och provrida Herbert,,, och då ville vi ju att dom skulle vara torra..

För Thompa tänkte hänga med ut i skogen på Limpan...

 

Klockan 9.50 samlades vi inne för att käka gofrulle framför TV:n för att se säsongspremiären i Alpina Världscupen...

Det är väl kanske det mest positiva med vintern...

Älskar att titta på Alpin skidåkning...

 

Sen gick vi ut och fortsatte torkandet av blöta hästar...

Men det visade sig vara förgäves,,, för 30 min innan den potentiella köparen skulle anlända kom ett mail där hon skrev att hunden blivit akut sjuk, och veterinärkostnaderna visade sig bli så dyra, så hon hade inte ekonomi för någon häst just nu🙄

 

Sån ”otur” blivande hästköpare verkar ha....????

Tidigare i veckan blev en spekulants barn akut sjuka bara några minuter innan dom skulle ha dykt upp på planerad tid...

JaJa,,,, jag antar att man får vara glad över att dom överhuvudtaget hör av sig så att man slipper sitta och vänta...

 

Så plötsligt hade vi några timmar till övers denna härliga lördag...

Och vad gör man då som hundägare och skogsmulle...

Jo, man ger sig ut i skogen på en lååång härlig prommis...

 


Jag hade i mina oändliga skogsvandingar, sett ett ställe där det kändes som om det skulle gå att få ut en fullängdssträcka...

 

Och det kommer att gå alla gånger om...

Nu gick vi bara lite på ”måfå”, för att liksom se att skogen var i ett skifte,,,, och att det inte plötsligt kom ett kalhygge,,, eller för tät ogenomtränglig skog...

Det skulle absolut kunna bli en Toppensträcka,,, enda nackdelen var att det inte fanns plats för så många bilar i anslutning,,, så tävling blir svårt...

Däremot ska vi märka upp den och bjuda hit vårt lilla träningsgäng såsmåningom...


Påvägen tillbaka blev det svampplockning på högsta niva...

Jädrans så mycket svamp det finns...

 

Jag brukar ha som regel att inte plocka mer än vad jag orkar rensa...

Och med bruna är det en lätt regel att följa,,, för det finns ju huuur jäkla mycket som helst...

Men gula har jag svårare att lämna kvar...

 

Och det var faktiskt på gnällen att det blev för mycket på en gång....

 

När vi kom tillbaka efter den sköna skogspromenaden,,, ägnade sig Thomas åt hästarna,,, och Glock och jag roade oss i vallhagen...

 

Jag tycker verkligen att det hänt Massor efter dom privatlektioner jag tagit på Stora Trana.

Klonkan och jag fick ju en Fantastiskt fin grund att stå på efter kurserna på Ekeby senaste året,,,

men sen tappade jag nog fokus och kontinuitet när Klonkan och jag skötte oss själva under hösten...

Då hade vi liksom bara kul i hagen...

Att liggen blev dåliga,,, och att höger lika gärna blev vänster,,, det släppte jag nog igenom lite...

För va faaan,,, han är ju så läcker när han vallar😍😍😍😍

 

Men efter lektionerna, har jag blivit lite mer noggrann igen....

Och jag tyckte vi var skitabra....

 

Skitig, är ju bara förnamnet på hur Klonkis ser ut efter ett pass...

Älskar hans glädje till att få duscha...

Så fort jag kommer med slangen och hinken med varmt härligt vatten,,, hoppar han upp och ställer sig till rätta...

 

Och att bli frotterad torr efteråt,,, det är nog det Bästa av allt,,, nja,, efter själva vallningen då☺️

 

Min alldeles egna lilla Älskade kåldolme💙

 

Och sen var det dags att gå in och göra lördag...

Började med att rensa och förvälla svamp,,, och det va då jag kände att vi plockat mer än vad som var kul att rensa...

Shit va träligt....

Men vackert när det var klart...

 

Och gott den dag vi tar ut dom ur frysen och njuter av dom tillsammans med något viltkött av något slag...

 

 Det blev en Mycket vacker lördagskväll...

Utsikten från köksfönstret var Magisk🌅

 

Vi käkade skagentoast följt av wienerschnitzel,,, till Thompas Stooora glädje...


Helgens tema var ju egentligen Thailand,,,

men eftersom jag valt att göra en wok,,, som är så Magiskt god även dagen efter,,, så kommer vi käka den ikväll istället,,, och då kan även Thompa få den till middag imorgon...

Han Älskar den nog mer än jag...


Vi har heller inte dragit något tema inför nästa helg,,, och det beror på att vi inte vet ännu om vi ska åka till Norrköping och tävla...

Åker vi,,, så åker vi nog med Hobbe fredag eftermiddag, tävlar på lördagen,,, och beroende på hur det går,,, så stannar vi nog kvar till söndag fm.

Jag längtar ju efter Japan-tema,,, men har ingen större lust att stå i Hobbe och laga sushi för första gången...😝

 

Nåväl,,,

söndag idag...

Och jäklar va härligt det är att få en extra timma att bolla med...

Dagen har känts Underbart lång...

 

Vi började med att tillsammans sticka ut på en timmas promenad...

Älskar ju morgonpromenaderna, och ingen av oss vill egentligen gå miste om den...

 

Avslutade med ett motiverande uppletande för Glock...

Och jäklar så bra han gjorde det...👏👏👏👏

 

Ibland kan jag undra lite över fördelningen på hundträningen i vår familj....

Jag kan ibland känna att det är jag som gör grovjobbet,,,,och Thompa som får cred för det...

Av ”vissa” ska jag tillägga,,,, för dom som förstår sig på rapport vet att det krävs 3 tango..💃💃💃

 

Ta nu som tex uppletandet...

Vi lägger ju alltid ut bara ett föremål i taget till Glock på träning...

Och vem är det som lägger ut dom????

Jo,,, det är ju jag🤷‍♀️

Ganska så ansträngande faktiskt en dag som denna, då den uppletanderuta vi valt sluttade lite (mycket enligt mig) uppför....⛰

 

 Så där i uppförsbacken sprang jag ut fleta gånger,,, för även om själva föremålet lades ”nära” så sprang ju jag ut i hela rutans djup🏃‍♀️🏃‍♀️

Allt medan T&G stod på baslinjen och tittade på......

 

Ja,Ja,,, vad gör man inte för sin älskade hund,,, (och husse🙃)

Glädjen som Sheriffen visar är värd allt...

Kolla blicken på honom,,, den är Vild och Vacker 💖⭐️💖

 

Och Husse/Hund relationen efteråt, när dom båda nöjt och glatt leker med varandra💖⭐️💖

Jag bra tokälskar den....

 


Hem sen och förbereda frulle framför TV:n och första åket i herrarnas storslalom...

Taggade till tänderna med färdigbredda mackor,,, kokt ägg och te,,, slog vi oss ner i soffan...

Bara för att mötas av detta.....😪

 

Alltså,,,, det blir ett sånt antiklimax...

Men inte så ovanligt inom det Alpina...

Vi softade en stund ändå,,, vilket Glorre tyckte va skittråkigt...

 

En timmas prommis, och ett uppletande,,, och han ser ut som om han får bära den hela vida världens uttråkade tristess på sina välmusklade axlar...

 

Så in i bilen med oss, och iväg till Strängnäs BK, där det blev lydnad för hela slanten...

 

Faktiskt ett riktigt bra lydnadspass,,, trots att det var lite lätt slemmigt på plan...

Dom flesta momenten kan vi ju träna hemma,,, men stegen måste vi ju åka till BK för...

dessutom ville vi ju checka av krypet efter Jönköping...

 

Men i Strängnäs på väldränerade planer, var det inga som helst problem...

Usch,, vi är så kluvna huruvida vi ska starta i Norrköping på lördag eller inte...

 

Avslutade med Massor av lek och bus...

 

Vill Aldrig förlora den glädjen som finns i denna helt Underbara hund...

 

Direkt från BK’n, drog vi ut i skogen för Rapportträning....

Husse och hund förbereder sig på A-stationen...

 

Och återigen, är det jag som gör det tyngsta jobbet,,  och går ut sträckan medans husse står kvar på A och myser,,, eller som i denna dag fryser...

 

Han är ju så jäkla lätt att gå med när vi kör själva,,,,

Då går han framför mig med slakt koppel...

Heeeelt andra bullar är det att gå ut på tävling...

Jösses,,, då är det som att gå med en helt annan hund...


Vi körde inte speciellt långt,,, 700+ 1000+1000+1400

Syftet med dagen träning var framföringar och nedräkningar...

 

Jag testade ju såklart tipset som jag fick från Mr Vem...

Och jäklar om jag inte tror att det fungerade bara direkt sådär,,,

Glock blev skitirriterad på mig,,,, och då gjorde jag absolut inget stort,,, utan korrigerade honom bara på ett väldigt mjukt, men effektivt sätt..

 

Glock är ju inte typen av hund som det går att sparka in lydnaden på,,, därför är det Toppen att få hjälp från folk som verkligen förstår BC’n...

 

Nu känner jag mig fortfarande osäker på om det blir någon start i Norrköping på lördag...

Självklart löser man inga problem på en endaste träning,,, och därför känner jag just nu att jag hellre skulle vilja stanna hemma och träna...

Samtidigt Älskar jag Norrköpings BK, och vet att dom alltid arrangerar riktigt bra tävlingar...

Hade det varit Dollar hade jag inte tvekat,,, men Glock är fortfarande så ung och oerfaren,,, så jag vill verkligen göra det som känns som den bästa investeringen  för framtiden..

 

Nåväl,,, från rapportskogen åkte vi hem till Sjövreten,   och förberedde hästarna för ett besök från ytterligare en spekulant.

Man orkar ju ens ta det på allvar tyvärr,,, vilket är tråkigt för dom som verkligen är seriöst intresserade..  


I väntan så vallade jag och Sheriffen en stund...

 

Lilla plutthund,,, uppletande, lydnad, rapport och vallning...

Allt på en och samma dag...

Men verkar han påverkad?..

Nä inte ett jäkla dugg😤

 

Och faktiskt, så dök dagens intressent upp på utsatt tid👏💖

SuperTrevlig tjej,, där jag känner att min Fina Mammuth skulle få det Toppen🍀

Hon vill köpa honom,,, men vissa detaljer måste lösas,,, och inget är ju klart förens det är klart....


Vi har gått in och gjort söndag...

Kommande veckas kvällar är fullspikade...

Vallning för mig och Glock på andra får mån och ons.

Idag fyller min Älskade son 22 ❤️,, så på tisdag ska vi träffas,,,, käka middag och shoppa present...🎁

torsdag åker Thompa på jakt

Och på fredag då,,, så kanske det blir Norrköping,,, det beror helt på vem som har den starkaste viljan i familjen...

 

Jag vill INTE

Thomas VILL

 

Spännande fortsättning följer....

Hundarna får tugga ben i vänta på i deras ögon försenade middag med tanke på tidsomställningen...

  


Ha en God arbetsvecka🍀

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards