Direktlänk till inlägg 15 mars 2019

Draaaaama....

Av Ia Weylandt - 15 mars 2019 18:30

 

Jahaja,,, så har man presenterat sig på byn.

Vi som verkligen försökt hålla en låg profil, och inte göra något väsen av oss...

I torsdags förändrades det🙁

 

Thompa och jag hade precis bänkat oss framför TV:n för att kolla skidskytte, när telefonen ringde.

Det var vår granne, som meddelade oss att våra hästar smitit, och som bäst var på vägen in till Åkers-Styckebruk.

Oh shit så fort vi fick på oss kläder och satte fart.

Thompa hoppade upp på en cykel, och satte fart efter dit hästarna setts springa...

Jag satte av efter till fots..

 

Usch, va adrenalinet pumpade,,,

Genast målas ju syner upp att nån av dom blivit påkörd, och kanske skadat någon oskyldig människa.

Dom stack på gångvägen, och den går ju utmed sjön hela vägen,, så det var också en syn jag såg, att dom sprungit ut på sjön, och gått igenom isen....


Och säga vad man vill om FB,,, men rätt använt, är det Fantastiskt.

Thompa gjorde ett inlägg, med sitt telefonnummer,,, och det tog inte många minuter innan han blev uppringd, och fick höra den goda nyheten att hästarna var infångade och fanns uppe vid ishallen i Åker..

Puh😰

 

Det blev en liten prommis på ett par kilometer genom byn hem till oss.

Jag följde efter på cykeln..

 

Vi pratade på vägen hem om VARFÖR dom plötsligt rymt.

För vi tog för givet att dom tagit sig ut genom det provisoriska staketet, som Thompa satte upp, när nya vägen skulle byggas..

Det är ju inte ett supertryggt staket, men efter att grannens hingst tog sig in via den vägen,,, så satte vi upp ytterligare att staket några meter efter...

Då skulle dom liksom behöva ta sig igenom 2 staket för att komma ut,,, och vi tycke det kändes så märkligt att dom gjort sig det besväret.

Speciellt med tanke på att Thomas tidigare på em, kört ut en helt ny höbal åt dom...


Så snacka om det kändes som om vi fick en kalldusch när vi kom hem, och upptäckte att trådarna bakom lösdriften, som leder ut till paddocken låg avhakade...

 

Någon hade alltså med ont uppsåt öppnat och släppt ut våra hästar,,, det var iallafall det vi trodde då...

Usch, det var en riktigt obehaglig känsla...

Och självklart var första tanken att det hade något att göra med den hotbild som funnits mot oss sista tiden..

 

Vi satt uppe nästan hela natten och snackade, vred och vände...

För nånstans innerst inne, så stämde det liksom inte...

Dels för att det varit ganska lugnt ett tag nu,,, men också för att det inte hände något efter...

OM det nu skulle handla om skrämsel,,, så borde det ha kommit ett meddelande eller liknande.

 

Hursom, så bestämde sig Thompa för att jobba hemma under fredagen,,, blev liksom en lätt olustkänsla i att lämna gården, även om det som hände under torsdagen, måste ha hänt medans vi var hemma.

 

När beskedet kom om att hästarna rymt,,, satte sig ju Thompa på en cykel,,, och cyklade så jäkla fort, så han trodde på riktigt att han cyklat till sig en hjärtinfarkt...

Han var heeeelt slut efteråt...

Troligtvis i kombo med adrenalin och nervositet...


Så under fredagen, tog han saken i egna händer,,, och åkte å köpte oss en ny kompis...

Välkommen till Sjövreten ”ELIS”

  

 

Bäst medans Thomas stod där och monterade ihop ELIS, så knackade det på dörren...

Utanför stod en mamma,,, med 3 mycket ångerfulla flickor.

Det visade sig att mamman reagerat på att hennes dotter verkat mått väldigt dåligt under torsdagskvällen och fredagen, och efter lite påtryckningar, så hade det krupit fram att det var hon och hennes kompisar som släppt ut hästarna...

Men Absolut inte med flit..

 

Flickorna hade i bästa tanke, kommit för att mata Linus och Lova med äpplen. (Vilket jag egentligen inte tycker är ok,,, men lite gulligt ändå)

Men dom störde sig på att både dom och hästarna  elstötar av trådarna när dom skulle klappa dom...

Så därför lyfte dom helt enkelt av dom 2 översta trådarna...

När dom sen ville gå igen, och sätta tillbaka trådarna,,, så var båda hästarna ganska buffliga och sugna på mer gotta...

Det slutade med att dom klev över nedersta tråden, och plötsligt var ute...

Tjejerna fick då lite panik, lyfte av den understa tråden och sprang,,, trodde då det skulle se ut som om trådarna ramlat av sig själv...

 

Jag blev såååååå jäkla lättad, när Thompa ringde och berättade...

Tragiskt såklart, det hade kunnat gå riktigt illa,,, men skönt att det inte var personligt riktat mot oss...

Och ALL heder till den mamman, som tog med sig flickorna till oss för att förklara vad som hänt.

Bara såå Stort❣️

 

Thomas berättade att flickorna var väldigt ledsna och ångerfulla,,, så när jag kom från jobbet, ringde jag upp mamman, och åkte in till byn för att prata med tjejerna...

Hoppas att dom mår  bättre nu,,, och tänker sig  för i framtiden...💖


Med lättat sinne,,, drog vi till skogs för att inviga Elis...

 

Dollar var piggare än på länge,,, och ville gärna hänga på när det egentligen var meningen att T&G skulle ta ett fysvarv...

 

Men för att Dollar inte skulle ta ut sig totalt,,, så kopplade jag honom,,, och Thompa och Glock gav sig iväg på en 2 km´s runda...

 

Hej, vare gick....❣️

 

Vi varvade fys,,, med lekfulla prommisar i skogen..

 

Mycket pinnlek och kamp

 


Sen var det min tur att lära känna ELIS...

 

Vi kom bra överens från första stund...

Började med lite uppvärmning,,, där även Dollarn$ hängde på...

 

Sen drog Sheriffen och jag också 2 km´s varvet...

 

Det var en kul eftermiddag,,, som vi försökte avsluta med att ”gå av” Sheriffen

 

Men Sheriffen kan inte gå,,, om han inte går i koppel,,, så vi lullade sakta hemåt...

 


Vet faktiskt inte när Dollar sprang så mycket senast...

Denna eftermiddag var han som en unghund på nytt...

 

Jag lät honom därför ligga hela 30 min på vibben när vi kom hem...

 

Tänker att han måste få en sjuhelsikes träningsvärk efter detta...

Efter Dollar,,, tvingade jag även Glock att ligga en kvart..

 

Glock är inte lika road,,, iallafall inte i början,,, men efter några minuter kopplar han av och lägger sig till rätta...

Men man måste pilla på han hela tiden,,, annars drar han🤪

 

Jag håller på med frystömning nu,,, och hittade revbenspjäll från i julas,,, och majskolvar från i somras...

 

Tillsammans med coleslaw, lökringar och gurka,,, blev det en alldeles enastående somrig middag...

Tråkigt nog kan jag lägga ännu ett protein på listan över saker jag inte gillar...

Jag gillar inte revben längre😫😫😫

 

Nu ska vi mösfreda med en bastu...

Får se vad helgen har för roligheter att bjussa på...

Vet bara att årets första rapporttävling går av stapeln i Norrköping.

Vi har vänner som tävlar,,, och jag är precis lika pirrig och förväntansfull, som om vi själva skulle stå på startlinjen.

Tummen kommer hållas hårt🍀✊

 

TREVLIG HELG!

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards