Direktlänk till inlägg 20 april 2019

Påsklovet 2019 del 1

Av Ia Weylandt - 20 april 2019 18:00


Min tanke från början av detta påsklov, var att blogga lite varje dag i dagarna fyra,,, och sen sätta ihop allt på måndag... 

Men så nu inser jag, att Varje dag är så lång,,, som långfredag hela veckan liksom,,, så det blev lördag 1+2, och sen får jag göra ett nytt inlägg för lördag 3+söndag...

För vilken Makalös jävla start på påskledigheten vi haft....

    

This is the Ia Weylandt version🦋🐥🎈

  

Långfredag ❣️ 

Thomas ville komma iväg med Lova senast 9, och ville ha hjälp med lastningen, och jag ville kunna gå 1 1/2 timmas morgon prommis nu när jag var ledig...

Så hundarna och jag drog till skogs redan vid 7-tiden, för en makalös härlig morgonprommis... 

 

Alltså, att Gå där,,, bara vi, och fåglarna som kvittrar...

Det är Magikst✨

Enda andra levande väsen vi stötte på denna morgon förutom fåglarna, var en grävling, som kom åkandes parallellt mittimot oss... 

Grävlingar ser verkligen ut som dom liksom åker på räls när dom tar sig fram.....

 

Återvände till Sjövreten vid 8.30, och hann i god tid lasta lilla Lova...

 

Vi ÄR ju lite dåliga på att hålla det vi säger,,, iallafall när det kommer till hästarna.

Enda gången våra hästar åker nånstans, är ju när dom ska på sommarbetet på somrarna. 

Så vi bestämmer alltid efter varje år att vi ska dels lastträna,,, men även bara köra runt lite bara för att... 

Linus har ju skitsvårt att hålla balansen i svängarna,,,

så OJ vad vi skulle lasttränat under året,,, men OJ som vi inte gjort det en endaste gång🤭 

 

Men lilla Lova är ju så cool, och så fantastisk,,,

Hon bara knatade på in, 💖 

Och väl därinne, lät hon sig matas med morötter och äpplen, och när dom var slut började hon rycka tussar från höet... 

 

HejDå Lovis❤️Kom snart tillbaka... 

 

Linus är faktiskt ganska cool han med här hemma. 

For runt och gnäggade lite i början, och dom stackars fåren for runt som popcorn🍿medans Linus levde runt. 

Men ganska snabbt återställde sig lugnet. 

 

Jag gick in och käkade frukost,,, pulade lite inne,,,

Och drog sen till skogs...

 

Började med att gå ut ett spårupptag till Glock.... 

 

Sen hängde jag på mig ett gäng snitslar, och gick ut för att reka spår... 

 

I 1 timma, och 45 minuter for vi runt i skogen, eller Glock ”for” Dollar och jag knatade ganska långsamt... 

 

Vilade i bilen i 15 minuter,

Och sen släppte jag Glock på spåret...🐾🐾🐾

Å va faaan,, samma sak igen😱 

Idag hade jag lagt upptaget åt höger, Glock går ut, gör en snabb check, väljer höger,,, spårar 5-6 meter,,, vänder, och drar iväg vänster☠️  

 

Alltså man FATTAR inte vad som hänt?????? 

Innan Norrköping gjorde han klockrena upptag,,, men efter är det som om han väljer bakspår?????? 

JaJa,,, han spårade allafall fint i det 250m långa spåret.... 

 

Duktiga Sheriffen med slutpinnen⭐️

 



Klockan var över 13, när vi anlände hem till Sjövreten igen.

Attans va tiden går fort... 

Tjonas och jag anlände samtidigt,,, så han drog igång med att vårtvätta Hobbe utvändigt, och även hästtransporten fick sig en dusch... 

 

Jag fortsatte vårstägandet av altanen.... 

 

Fasiken vilken skillnad på känsla att ställa UT möblerna, mot att ställa IN dom💚  

 

Men en sak som jag undrar över?

Det är mina pelargonier?

Tidigare år har jag slängt dom varje höst, men så sa någon, 

Att det är bara att ställa in dom på hösten, och ställa ut dom på våren, så är dom som nya!!!!

 

Mina ser då verkligen inte nya ut, nu när jag ställer ut dom... 

 

Dom ser snarare Stendöda ut... 

Inte faan kan väl vissnade torkade blommor, plötsligt börja blomma igen? 

 

HJÄLP!!! 

 

Tiden går fort när man har roligt.

När jag var liten,,, då var långfredagen verkligen låååååååååååång.

En tråkig transortdag tills påskharen kom på påskafton... 

 

Vid 15-tiden stack vi ut på prommis,,, och då fick Linus följa med... 

 

Vi får pyssla om honom lite extra mycket nu när Lova är på skolan... 

 

Vi trogen härlig 1-timmas tur genom kohagen...

 

Hundarna skuttade och for, och var bara allmänt glada... 

 

Du&Jag husse💙 

 

Jag har faktiskt tänkt att jag ska komma igång med ridningen igen... 

Har väl ridit typ 5 gånger sen vi flyttade hit för snart 3 år sedan. 

Jag har skyllt på att jag inte hittat mina ridbyxor,,, men nu är dom fanimej hittade,,, så vad ska jag nu skylla på🤭  

 

Hoppas ju på att det ska bli bättring nu när även Lova blir ridbar, så vi kan rida ut tillsammans... 

Vi får se....

 

Hemma igen, satte jag mig på altanen, för att träna på att dricka Fireball😜 

 

Går ju inte bara att sluta med det huxflux... 

Gick lite bättre idag😁 

Dollar gjorde sällskap ute på altanen❤️ 

 

Inne väntade dessa 2 läckerbitar... 

 

Gjorde LobsterRolls, som nog är Thompas favvorätt just nu...

Och min med,,,

Jävlar va gott det är😋 

 


Mätta och nöjda gick vi ut för en svängom på lydnadsplanen. 

  

Dessvärre inget rose heller denna kväll,, helgen till trots. 

jag var helt enkelt inte sugen,,, men vattnet smakade bra! 

  

Och det som är så jäkla härligt med att bo såhär, det är just att man kan gå ut en sväng efter middagen och bara köra några lydnadsmoves... 

Sen kan man sätta sig och vila en stund.... 

  

......vattna lite på hunden....

  

.... å sen köra lite till.....

 

Sen var faktiskt vi 2-benta nöjda med utevistelsen denna långa fredag, som bara sa Swish, så var den över...

Vi gick in och proppade magarna fulla med påskgodis...


Hundarna stannade ute tills vi gick och la oss...
 

Snipp, Snapp, Snut, så var ”första” lördagen slut🎈

 

Påskafton  ❣️ 

Jag vaknade redan vid 4:a tiden på morgonen,,, men det gjorde mig absolut ingenting...

Sååå mysigt att då ligga och mysa med den gosiga Sheriffen, och samtidigt kolla serier på paddan. 

  

Vid Åttatiden, drog hundarna och jag till skogs...

Sååå ljuvliga mornar☀️

  

När jag kom hem, ställde jag mig  och gjorde värsta brakfrullen.

Äggröra, bacon, skinka, ost, brie, pepparsalami och fräscha frukter och grönsaker...

  

Mumsligt gott,,, kändes nästan som hotellfrukost...

  

Vi satt både länge och väl och mumsade,,, klockan hann bli närmare 11 innan vi kom igång med dagens sysslor.

 

Egentligen var denna påskaftonsdag vikt åt att träna rapport med långväga gäster,

men i sista sekund ändrades planerna, vilket vi med facit i hand tyckte var jätteskönt. 

För jäklars vilken värme som plötsligt infann sig☀️☀️☀️ 

Nu hade det inte varit några som helst problem att träna,,, för såååå jäkla varmt är det inte,,, bara det att varken vi eller hundarna hunnit vänja oss ännu,,, 

jag menar, förra helgen gick man i långkalsonger och vinterjacka i Norrköping,,,, och frös☃️ 

I skrivandes stund, sitter jag på altanen i Åker, endast iförd trosor och bh,,, och svettas😰 

Man kan lätt bli förvirrad liksom. 

 

Så istället för rapportskogen, blev det vallhagen istället...

Hmmmm🤔stackars Glock, tänk om han känner sig besviken😂 

I veckan kommer fårklipparen hit, och jag kom på att jag tamejtusan inte ”fållat” hittils nån gång i år...

Så ”fålla” fick det bli =check✅ 

   

Inga konstigheter när man har Grymmaste Glock till sin hjälp❤️⭐️❤️⭐️❤️ 

Och när vi ändå var i gasen, så passade vi såklart på att fortsätta valla lite.... 

  

Denna dag var vi på lydnadsplanen, för första gången på länge...

Och det ÄR ju lite roligare med ytor,,, även om 25:an är Toppen att träna tex höger/vänster drivning/fösning, delning/singling på...

  

På lydnadsplanen kan jag ju dessutom använda framåtsändande gruppen som grindar att sig igenom...

  

Denna dag var han Magisk⭐️Världens Bästa Sheriff🤠❤️⭐️🍀🎈

  

Avslutade med ännu en fållning som gick bra, så nu får vi hålla tummarna för att det funkar på torsdag när fårklipparen kommer🍀✊


Efter avslutad vallning, ägnade vi nästan 3 timmar å gårdspul... 

Inga större projekt som drogs igång, 

mockade, krattade, blåste löv, fixade med utemöbler, skurade vattenkar.... etc etc 

  

Så mysigt att bara lalla runt...

Satte oss också ned en stund i solen och drack varsin påskmust... 

Det är väl det ”påskigaste” vi gjort, denna påskafton🐣 

  

 

När vi pustat ut i värmen en stund, tog vi även denna dag med oss Linus ut på tur...

  

Men denna dag gick vi utmed sjön Visnaren bort till stället där vi brukar låta hundarna bada...

  

Åååååååå vilken mysig tur det blev,,,

Hundarna viste inte till sig av Lycka....

  

2019 års första bad var ett faktum💦💧💦

  

Linus såg badsugen ut när vi först kom dit,,, men sen valde han att bara dricka lite...

  

Det blev en väldans mysig prommis, där jag satt vid strandkanten och bara njöt både länge och väl✨

   

Sååååå fin bild på Frallan och Limpan🥪🥖🍞

  


Hemma igen vid 15.30, var det dags att ta tag i dagens Fireball övning...

Och det går faktiskt bra nu👌

  

Pga värmen fick jag lägga i Whiskeystenar,,, vill ju inte förstöra den lille rackaren me att spä ut med is,,, vilket jag uppenbarligen inte har några som helst problem med vad det gäller vinet🤪

 

Nu har vi precis avnjutit en Jäkligt god hamburgare som Thompa grillat till perfektion...

Attans så gott det var😋 

  

Sen var det hög tid att entra lydnadsplanen även denna kväll... 

Men inte heller nu blev det rose,utan jag ände mig nöjd med vatten... 

  

Kände mig ganska klar med alkoholen efter att ha övat dricka Fireball i solen😊 

Men jäklar så fin lydnad han gör nu vår Älskade Sheriff💖 

Han behöver ”mängdträning” för att bli stabilare i momenten...

 

Gosade lite extra med Linus på vägen tillbaka,,,

Man märker att han är lite ledsen och mer social nu när Lova är borta... 

  

Men skönt nog så ser vi att han och fåren håller ihop🐴❤️🐑även om det såklart inte är samma lika som Lova...

 

Nu får vi in och gör kväller,,, smaskar påskgodis och testar goa drinkar...

Imorgon är en annan dag...

Knockson ser så nöjd ut med dagen... 

  

Snipp, Snapp, Snut,,, så var andra lördagen slut....

 

Fortsättning följer.......

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards