Direktlänk till inlägg 7 augusti 2019

Hemma Bäst....

Av Ia Weylandt - 7 augusti 2019 18:30

                         

Ååh, som jag Älskade att komma hem efter nästan 2 veckor på rull.🚙

Inte för att vi inte haft det bra, vi har haft det Toppen, men jag, jag trivs ju som allra bäst i min hemmiljö.

Men jag kommer tänka tillbaka på årets husvagnssemester, och minnas den som en av mina allra bästa semestrar någonsin.

Att vi Äntligen åkte tillbaka till Öland som vi pratat om i så många år att vi ska göra, va ett mycket bra beslut vi tog. 

Och att kunna kombinera semester med bra träning, OCH att få träffa Mormis Morris,, det kan inte bli bättre...

Eller Jo förresten, att kunna avsluta det hela med en Glock som var Magisk på Tranås Elitspårstävling,,,

Bättre än SÅ, kan det inte bli😆

    

För vilken jävla special han går ut och gör.

Full poäng efter spår och uppletande, det var han ensam om..

 

Thomas drog startnummer 1, vilket var sååå jäkla skönt, för direkt vi blev utkörda i skogen, så kom domarna, och det var dags att släppa på.

Så jäkla skönt att slippa sitta i bilen och skogen och vänta, nu blev det ju lång väntan efterå, men då satt vi ju liksom i Hobbe, hundarna slapp ligga i bilen, och vi kunde äta och umgås med trevliga människor...

 

Hursom, Glock gör ett Kanonupptag,

arbetar sig fint ut i rutan, hittar spåret, snabb check åt höger, väljer vänster och tuffar iväg.

Jag tittar på spårläggaren, och frågar om det är rätt, hon både nickar och ser lite bekymrad ut samtidigt, så jag var säker på bakspår,,, men då säger tävlingsledaren, utgång 08.01

Så JIPPIPIPPI,, han började åt rätt håll🍀 

 

Jag stod och pratade med den Mycket trevliga spårläggaren/ mottagaren i vad som kändes som 10 min, när vi plötsligt ser Glock komma spårandes ner för en brant backe, plockar slutet, och Thomas jublar💪

20 minuter tog dom på sig att komma runt det 1500meter långa spåret.

Inte ett tapp, och alla 8 pinnar med hem.

HURRA vilken start🍀 

 

Blev några timmars väntan innan det var dags för Sheriffen att göra sitt uppletande...

Och som han gör det,,, alltså det skulle jag vilja ha på film.

Full fart, näsan på, fina avlämnigar,,, inget snack om saken,,,

Betyg 10-10🍀

 

Sen blev det ytterligare några timmars väntan innan det var dags för lydnaden, som inleddes med platsliggning och stegen.

Jag tittade inte,,, men frågade en i publiken om det gått bra för Glock över stegen, och fick svaret att det gått Mycket bra, han hade gått så lugnt och fint över.

Därför blev både Thompa och jag förvånade när vi såg att ena domaren dragit en halva med motiveringen,

Framföringen???

Men men, så är det🤷‍♀️ 

 

Sen gick Thomas in först av alla på lydnaden, och kom ut jättebesviken, slog ut med händerna, och sa att det känts SKIT, inne på planen.

Jag stod en bit bort, såg inte allt, såg framförallt inga betyg, såg bara att Glock av någon underlig anledning tappade tungen.

Apporterigarna som annars är sååå fina... 

 

Men sen när vi såg betygen på protokollet,,, så var det inte sååå jäkla dåligt som Thomas först fick känslan av.

Visst en 10-15 mindre poäng än vad han legat senaste tävlingarna, men ingen katastrof ändå... 

    

Största problemet är ju som vi redan vet fria följet.

Nu måste vi ändra i träningen på allvar, för han får ju så jäkla snyggt på träning, men på tävling, då man oftast ställs up på samma punkt som för framåtsändandet, så tror vi att han laddar på för det.

För han blir som en klick het potatis när fria följet sätter igång,, och så fort tävlingsledaren säger nåt, kan vara höger om, så tror Glock att han ska skickas framåt, och liksom skjuter iväg, hamnar långt fram i position, och sen är det kört.

Måste träna ingångar på planen helt enkelt...

 

Men inkallningen var fin,,, framåtsändandet en ”dröm”, betyg 10-8,5, avdrag hos ena domaren för tempot in😳 

 

Å va tusan,,, det räckte ju till seger, Cert, och Glock´s bästa spårresultat hittils..

 

Han har gjort 619 i rapporten, men detta var det näst bästa han gjort totalt.

Det är fanimej inte kattskit...🥇🏆

 

Som traditionen lyder i Tranås, så kastas en hink vatten över segraren när denne står på prispallen....

 

Så Thomas blev lite blöt💧💦💧💦💧💦

Som tur var blev jag förvarnad, och hann springa fram och hämta Glock innan vattnet kom farandes...

Tror Thomas tyckte det var lite skönt,,, det var ruskigt varmt ute i solen☀️

    

Planen var ju först att vi skulle åka hem på söndagen, men när vi märkte att det drog ut på tiden, så bestämde vi oss för att stanna kvar en natt till.

Vilket var ett väldigt skönt beslut när prisutdelningen var klar vid 17-tiden.

 

Så härligt att bara få krypa in i Hobbe och vara...

Vi satt faktiskt inne hela kvällen. 

Jag slet fram några grillkorvar ur frysen som vi grillade, men annars bara mööös vi..

Knocke verkade nöjd med sin dag❤️❤️❤️

    

Vi hade bestämt innan att inte stressa hem på måndagsmorgonen, men vi Är ju som vi är😆

Jag gick morgonrundan med hundarna vid åtta, och när jag var tillbaka vid nio, hade Thomas packat ihop allt, och det var bara att hänga på och sticka hem.

Ser på hundarna att dom också var sugna, satt som små ljus utanför bilen, medans det sista fixades❤️❤️

    

3 timmars rättegångslysnandes senare, fick vi Äntligen öppna grinden och kliva in i vårt Älskade hem igen...

    

Älskar känslan...

Det tar ju sin lilla tid att packa ur Hobbe, diska, tvätta etc,

men hundarna dom bara låg och mös i sin Älskade slänt under tiden...

 

Tror även dom tycker Borta Bra, Hemma Bäst❤️ 

 

Måndagseftermiddagen och tisdagen slappade vi bara...

Kändes gött att låta Sheriffen vila från träning efter ganska intensiva veckor med Rapportträning och Spårtävling.

Så vi har gått låååånga mysiga skogspromenader....

 

Hittat mer svamp än vad vi kommer att kunna göra av med...

    

Sheriffen har fått rulla sig fram i sin ”egna” skog...

 

En skog som gör mig lite bekymrad, med tanke på hur mycket det skövlas😰😥

 

Vart ska det sluta liksom????

 

Han har fått valla litegrann🐑🐑🐑🐑🐕

 

Det tackar han ju liksom aldrig nej till🐾

 

Vi har tillfälligt hämtat hem hästarna från betet.

Dom blev sååå glada över att se oss❤️

    

Anledningen till att vi hämtade hem dom, var att hovslagaren skulle komma på besök...

    

Nu är Lova stor kicka, och har fått skor på alla fyra runt om👠👠👠👠

    

Nu ska hon på veterinärens inrådan sättas igång med galoppträning i frihet i paddocken...

    

Så det har Thompa ägnat sig åt i ett par minuter varje dag...

 

Lova tycker det är skitkul...

 

Vi har också klippt gräs, röjt sly och helt enkelt bara fräschat upp allting..

 

Jävelberg som det växer nu alltså...

Fåren blir glada när vi bär ner buskar och träd åt dom...

    


Årets Trevligaste PM damp ner i brevlådan tidigare i veckan...

    

Tidsschemat på fredagen har gjort oss lite brydda dock, men försöker hitta en lösning...🤔

Och i SM tider,,, så är det såklart SM bilder som kröner vår vackra almanacka i augusti..

Vilka minnen dom bär med sig.

    

SM 2018, var Magiskt på många sätt, ett minne för livet, och jag har trivts med att vara regerande Svensk Mästare🇸🇪

Men om drygt 2 veckor är det dags att lämna över tronen, visst har Sheriffen chans att vinna igen,,,

men statistiken säger att det är sällan någon vinner 2 år på raken, snarare tvärtom,, så brukar det skita sig för den regerande mästaren.

Men vad som än händer,,, så är vi så jäkla glada över att få vara med,,,

SM tycker jag är årets höjdpunkt inom hunderiet, inte bara för tävlingens skull,, utan för att man då träffar alla härliga människor som man kanske bara träffar en gång om året... 

 

Men vi tänker inte åka dit och känna att vi inte gjort vårt bästa för att komma väl förberedda.

 

Efter 2 dagars vila, varvet dags att sätta fart igen...

Testade först hemma på vår lydnadsplan ett nytt upplägg för fria följet...

 

Det visade sig falla väl ut..

Lek och bus efteråt..

 

Och en sväng i ”tänkarhörnan” för vidareutveckling av planen....

    

Vi inser att vi måste ut på nya platser att träna på, funkar inte att bara köra hemmavid.

Så som ett första steg idag,,, så åkte vi till Strängnäs BK.

Där fick vi fram just det som händer på tävling, vilket var Toppen att kunna korrigera..👊

Passade ju såklart på att träna vissa övriga moment också när vi ändå var där...

    

Så det får väl bli turer till olika BK´s framöver, blir lite åka av,,, men vad ska man göra.

 

Stannade på vägen hem för lite shopping.

Har insett att vi inte klarar oss utan en microugn.

Thomas Älskar ju micropopcorn🍿

 

Så nu står den där och tar upp arbetsyta i köket😫

Närå, ingen större fara, arbetsyta har jag, tycker bara den är ful😂

Köpte också en ram till Sheriffens 15:onde cert. 

    

Känns lite märkligt att Spårhunden Glock numer har fler cert än Rapporthunden Glock 😱

 

Ikväll har vi också galoppfysat...

När vi galoppfysar inleder jag med att gå i 15 minuter med Glock i koppel,, utan koppel går inte han, utan då springer han🙃

 

Sen tar Thomas över.

Idag körde dom 4 km, Glorre galopperade, och husbonden satt på elscootern...

 

När dom är klara, åker Thomas hem,,, och jag skrittar av Glock i 20 minuter...

 

Och hemma sen, stretchar och masserar jag igenom hela den lilla fina hundkroppen.

Förstår ni ibland hur jävla trött man blir på att höra att man ”bara” är mottagare??? 

 

Massagen denna dagen gav en avslappnad hund😊

Stod och förberedde middagen, tittar ut genom köksfönstret, och ser att Klonkan inte rört sig ur fläcken efter massagen...

 

Går ut och fotar, och han djupsover...

 

Älskade, Älskade lilla hund,,,

Nu ska vi bara njuta av 2019 års sista härliga semesterdagar....

Domedagen närmar sig........

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards