Alla inlägg den 2 december 2019

Av Ia Weylandt - 2 december 2019 12:00


             .u               

Så står det Äntligen December i vår vackra almanacka.

Äntligen, för att det är lite av en Älsklingsmånad med alla stjärnor och stakar som lyser vackert i alla fönster.

Men också ”Äntligen” för snart vänder det...

Snart ett nytt år, och Glock kommer att sättas igång lite smått igen, framförallt med fysträning... 

och efter nyår börjar vi även pula lite med Olsson.

Allt hon kan nu är NEJ, KOM, STANNA och SITT,,, tycker det räcker gott för en 3 månaders liten kicka. 

 

Nu har jag jobbat en vecka på mitt nya jobb.

Och jag Älskar verkligen min nya tillvaro, med mina nya arbetstider.

Det enda jag ångrar är att jag inte vågade ta steget tidigare. 

 

Glock väcker mig halv sex på mornarna, då går vi upp, dom får mat, går ut och kissar, och sen går Dollar och Glock och lägger sig igen, och jag och Olsson stannar uppe en stund, och leker bara hon och jag.

Ganska mysigt att få lite egen tid med henne, utan att stänga dom andra ute..

 

Vid halv sju går vi och lägger oss igen, och nu somnar jag faktiskt om, och sover till åtta. 

Då går vi upp, och sticker direkt till skogs...

Usch va blött och lerigt det varit tidigare i veckan... 

    

Mycket torka blir det.

Tvättmaskinen går dygnet runt med blöta leriga hundhanddukar... 

    

Sen äter jag frukost, och nu när jag har tid och möjlighet att äta i lugn och ro, med en timmas frisk luft i kroppen, så smakar frullen super.

Och med en god bra frukost, så står jag mig bra hela dagen... 

    

Olsson har verkligen hittat njutningen i sin nya säng❤️

Hon brukar vara ganska trött efter morgonpromenaden,,,

    

Men man kan ramla ur även en större bädd😂

    

Efter frullen har jag lämnat Dollar och Olsson på tomten, och Glock och jag har gått ut och tagit några varv med fåren... 

    

Vi fyller hö och vatten till fåren...

    

Vi har tagit in hästarna i stallet, borstat och pysslat... 

    

Sen har vi vallat lite till... 

  

Sen har vi gått in å käkat lunch, och faktiskt har även jag tagit något lätt och stoppat i magen.

Vi har vilat en halvtimma på maten, och sen stuckit ut på en prommis innan jag åkt å jobbat..

Detta är Vad jag kallar livskvalitet,,, och att utnyttja dagarna...

 

Och skönt för Thomas att inte behöva stressa hem och sticka ut med hundarna varje dag.

Nu kommer han hem till nöjda hundar, så han hinner ta hand om hästarna innan det blir allt för mörkt.

Han har tagit några ridturer på Linus, och då har Glock fått följa med, och har också longerat Lova varje dag.

 

Sen har han bara tagit en kortare rastningsrunda med hundarna på kvällen.

Och jag har förberett middag till honom varje kväll, så han bara haft att värma... 

 

I torsdags var jag ledig hela dagen.

Jag har bestämt att torsdagar är handlings och städdag inför helgen..

Så direkt efter morgonprommisen drog vi till Willys för att veckohandla.

Hemma igen, dammade, dammsög och torkade jag alla golv. 

Samlade ihop alla Olsson leksaker i en hög och la dom i hennes gamla säng medans jag städade...

Och lilla gullefjunet, gick å la sig ovanpå hela högen...

Hon såg ut som en ruvande höna🐔🐣

     

Efter lunchen åkte vi till en nyfunnen kompis i närheten och vallade.

    

Roligt med nytt ställe, nya får, och nya vänner...

    

Också en möjlighet som öppnar upp sig nu när jag har dagarna ledigt,,,, 🤘 

 

Eftersom jag skulle jobba hela helgen, ville jag göra torsdagskvällen till lite ”myskväll” istället.

Så när Thomas kom in efter att hästarna fått sitt, så satte jag honom i soffan med en kall öl och en skål med wasabinötter...🍺

Sen överraskade jag med en smarrig plankstek...

  

Avslutade kvällen med en skön bastu,,, så lite fredagskänsla blev det, trots att Frallan var tvungen att gå upp tidigt sen på fredagsmorgonen.... 

  

 

Själv fick jag ju sovmorgon😉

Och vaknade upp till ett Magiskt vackert vinterlandskap... 

    

Åååå vilken härlig morgonpromenad vi fick.

Solen strålade från en klarblå himmel, lagom med snö, och -2˚

Hundarna var skruttiga och glada, och tom Dollar, som ju alltid föredragit vintern, levde upp och lekte skogshuggare utefter vår färd....❤️

    

Olssons första möte med snö..

Jag önskar jag hade filmat henne, när jag släppte ut henne på tomten på morgonen...

    

Det kändes inte speciellt jobbigt att sticka å jobba på kvällen, även om jag såklart hellre hade fredagsmyst med mina älsklingar,,, men det är helt klart värt det för att få ha lediga dagar...

 

På lördagen var det dags för ett av årets mysigaste dag...

Älskar att adventsfixa hemma...

Nu gör jag ju inte speciellt mycket,,, gillar inte att ha en massa krimskrams framme, vill ha det så ”rent” som möjligt..

Nöjd med köket...

    

I år testade jag för första gången att göra egna julgrupper istället för att köpa färdiga.

Blev vansinnigt nöjd med resultatet...

    

Detta arrangemang kostade mig ca 60:- att göra...

Liiiiiite skillnad mot att köpa en färdig plantering💸💸💸

    

Inte mycket till pynt i vardagsrummet heller..

Bara stjärnor i fönstren... 

    

Och en liten egengjord plantering där också...

    

Jag har tamejtusan talang😉 

 

Stjärnor även i hallen🌟🌟

Sen fröken Ollson flyttade in har vi inte fått ha våra skor ifred.

Så vi fick göra en skolåda, istället för skoställ..

Blev faktiskt nöjd med resultatet...👍

 

I myshörnan på övervåningen står mina Älskade paketlampor.

Dom kommer inte riktigt till sin rätt när det är ljust ute...

     

Gör sig bättre i mörker.... 

Vårt sovrum får bara en enkel stake,,,,

 

,,,, och samma i gästrummet... 

    

De e typ allt pynt vi har...

Lite skillnad mot när vi bodde i Huddinge, då gick jag All In,,, spröjsade alla fönster, bytte gardiner, tomtar överallt..

Men det var roligare när barnen bodde hemma, då ägnade jag 2 hela dagar åt att pynta,,,

nu gick det på en förmiddag.....

 

Medans jag pyntade var Thomas ute på en ridtur på Linus, och hade Glock med sig.

Och när jag var klar stack vi ut en sväng allihop...

 

Började med att åka in till Mariefred, och tog ut bara Olsson för en liten promenad genom stan... 

 

Som jag skrev tidigare, så har vi varit alldeles för dåliga på att ta ut henne själv på andra platser än i skogen.

Tycker hon skötte sig riktigt bra...

 

Men inget går ju upp mot vår Älskade skog, där hundarna kan härja fritt... 

    

Full rulle på alla 3❤️❤️❤️

    

Sen var det dags för mig att åka å jobba...

Jag har ju lite dåligt samvete för att jag lämnar Thomas själv en hel helg...

För att stilla mitt dåliga samvete, så har Thomas fått en egen hylla i kylskåpet som jag fyllt med en massa gott som han kan mysa med på helgen...

Det är lite läsk, bubbelvatten, olika ölsorter, en liten prosecco, körsbärsöl, mojito, jäger, alkoläsk och redbull... 

    

Till lördagens middag gjorde jag en god kycklingröra, så allt Thompa behövde göra var att baka en potatis på grillen...

    

Jag är hemma vid halv ett på natten när jag har mina kvällspass...

Första kvällarna hade jag bråttom, bråttom att komma i säng så fort som möjligt.

Men märkte snabbt att då var det helt omöjligt att somna, låg och vände och vred i minst en timma,,, man är liksom lite uppe i varv på nåt sätt...

 

Så nu i helgen har jag istället satt mig en stund i soffan och bara softat i ca 45 min.

Tänt en massa ljus, satt på mig skönaste morgonrocken, hällt upp ett glas rött, med en liten Sheridan´s bredvid, och fyra rutor Marabou....

  

Underbara, Älskade Glock, min trogna vapendragare, följer inte med dom andra upp å lägger sig när jag jobbar, utan han ligger kvar nere, och kommer och möter mig i dörren när jag kommer hem...

Så han lägger sig bredvid mig i soffan, och så har vi en supermysig stund ihop bara han och jag❤️

  

När vi sen går upp och lägger oss strax innan halv två, är jag så behagligt trött, så jag somnar som en stock direkt huvudet läggs på kudden,, och sen sover jag skitgott tills det är dags att gå upp...

Det gäller att hitta sina rutiner....

 

Inledde söndagen med att slappa och käka frullen framför vinterstudion. 

Sen gick vi ut till djuren...

Thomas longerade Lova.... 

  

Jag och Glock vallade....

Sen stack vi en sväng in till Julmarknaden i Mariefred.

    

Blev inte så mycket shoppande,,, men det är ändå lite mysigt att strosa runt bland stånden.

Träffade lite bekanta ansikten som vi småpratade en stund med...

   

Och Självklart käkade vi Langos,,, kanske inte så Juligt🎄, men Ljuvligt😋 

  

När vi kom hem igen, stack Thomas ut på en ridtur på Linus, och tog även med sig Glock... 

  

Jag tog en kort rastningsrunda med Dollar och Olsson, och sen var det dags för mig att sticka å jobba...

 

Lite ovanlig 1:a advent för oss, vi som haft som tradition i 13 års tid att baka lussebullar på 1:a advent, dricka den första glöggen och den första julmusten, och äta dom första pepparkakorna, och dom första skumtomtarna...

 

Eftersom jag skulle jobba så skippade vi baket,,, men jag hade köpt hem peppisar, tomtar, alkoholfri glögg och julmust...

Men vi struntade i dom,,, bestämde oss för att baka och ”fira” advent nästa helg istället...

Så kan det bli, traditioner är väl till för att brytas???

 

Nu är det måndag förmiddag.

Hundarna lät mig sova till 08.15 imorse (dom fick mat vid 6) men vid halv nio stack vi ut på en mysig prommis...

  

Nu sitter jag här vid köksbordet och skriver medans jag njuter av kesoplättar med färska hallon och vaniljkvarg.

Hundarna ligger nöjt och sover...

Världens Bästa Dollar som vanligt under bordet när nån av oss sitter där,,, det kan ju ramla ner en brödsmula... 

     

Den Underbara Sheriffen har slocknat på mattan mitt på köksgolvet...

Och lilla rara Fröken Olsson har intagit nya favvosängen...

  

Ett härligt harmaniskt lugn ligger över Sjövreten.

Kommande vecka jobbar jag bara 3 kvällspass, ledig resten,,, ska bli superskönt..

 

Undrars va skoj vi ska hitta på?

Mycket mys bli det!

Ha en Underbar vecka Alla❤️

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards