Alla inlägg den 22 december 2019

Av Ia Weylandt - 22 december 2019 16:45

     

Vart  tusan har julkänslan tagit vägen???

Jag känner Ingenting,,,,

vädret påstår vissa,,,

men jag kan inte påminna mig att vi direkt haft snöigt och julmysigt varje jul senaste åren...

Så jag vet faktiskt inte vad det är som felar i år,,, jag brukar ju Älska varje dag fram till julafton,,, men iår är det typ mellanmjölk....  

 

Vädret är ju inte det roligaste,,,

Ena dagen plågar man sig fram i snöblandat regn som kommer på tvären,,,,     

        

,,, bara för att dagen efter njuta av känslan av att solen gör Allt för att pressa sig genom och sprida lite ljus i vår skog....

    

Hemmavid, gör jag verkligen mitt Bästa för att den riktiga julkänslan skall infinna sig... 

    

Jag ÄLSKAR hyacinter,,,

Fast bara dom vita, som jag har överallt i vårt hus,,,

    

Jobbar som faaan under hela december, med att hela tiden ha vita ljuvligt doftande hyacinter blommandes i vårt hus...

    

Det krävs lite pyssel för att Alltid ha dom blommandes...

I år ligger jag superbra till,,, 

    

Doften av dom vita är obeskrivligt ljuvlig och julig....

Ändå saknas den riktiga julkänslan....🤔 

 

Kanske kan det bero på att det gångna veckan, varit en riktig skit💩vecka bokstavligt talat...

En vecka då man inser att livet på landet inte är direkt glamoröst.... 

 

I början på veckan,,, märkte vi att det blev lite trögt att spola i toaletten på nedervåningen,,,

det fortsatte med att det siprade upp lite skit i golvbrunnen i tvättstugan när tvättmaskinen gick...

Vi tog hit slambilen,,,som sög,,, men det var inte det som var felet....

Men det Började lukta mer och mer bajs💩 i källaren... 

 

På onsdagen jobbade jag kväll,,, 

kom hem 00.30, satte mig tillrätta i köket och njöt av ett glas rött och fyra bitar choklad...

Njutningen blev kort...

Plötsligt hör jag ett vilt krafsande,,, och shit, så far en musjävel ur ett skåp, och far över köksgolvet...

 

Jag bara SKRIKER högt, far upp till en sovandes Thomas, Dollar, Olsson,

Thompa riggar en musfälla i köket, och på torsdagsmorgonen när jag kliver upp, så ligger en död mus i mitt kök...

Inte så kul syn direkt sådär på morgonen,,, 

men skönt tänkte jag,,, nu är den fångad...

Jag tänkte fel....

 

Bäst jag står där på torsdagsmorgonen och ska njuta av min frukost,,, så plötsligt kommer en ny musjävel farandes över köksgolvet.....

SKRIIIIKER igen i Högon sky,,,,, 

messar Thomas,,, NU FLYYTTAR JAG,,,,, 

Thomas lugnar, 

Thomas riggar en fälla,,,

När jag kommer hem halv ett på natten på torsdags kvällen, ligger ytterligare en musjävel klämd och död i mitt kök...

Huij, ska det vara såhär att bo på landet?

 

Och inte nog med det!

Vi har ju dessutom STOP  i vårt avlopp, så inget kissande,,, inget bajsande,, inte borsta tänderna eller duscha...

Tur vi har Hobbe Husvagn vid dessa tillfällen.... 

 

Och som om det inte vore nog med galenskap.

När jag är påväg till bilen på torsdagskvällen, för att åka till jobbet, så går ju jag förbi fårhagen.

Och vad ser jag,,,??

Det ser ut som om fåren är utanför staketet.. 

  

Jag är tvungen att liksom gnugga mig i ögonen,,,

Övertygad om att jag ser i syne,,,

Men nejdå,,, dom befinner sig verkligen utanför...

  

Springer lite stressat in igen och säger till Thomas att fåren rymt.

Känns ju sådär att bara lämna allt och sticka till jobbet, men vad skulle jag göra?

Ringa å säga att jag blir sen för att fåren rymt?

Hade inte Thomas varit hemma, hade jag ju varit tvungen att fixa själv, men nu lämnade jag åt Thompa och Glock att lösa problemet...

Och Glock den Fantastiske, skötte sitt jobb med bravur, och i ett huj var fåren på rätt sida av stängslet igen...

Visade sig att ett träd vält över staketet...

  

På fredagen var jag Äntligen ledig, och såg fram emot en lugn skön avkopplande morgon.

Så fel jag fick,, 07.15 plingar det på dörren, och 3 galna hundar far upp och skäller i högan sky.

Utanför står en jävligt fräsig rörmokare, som tydligen ringt på ett par gånger utan att jag vaknat.

Han var på dåligt humör, vilket gjorde mig på ännu sämre humör, jag var under en stund på god väg att be honom dra åt fanders, och byta jobb, tyckte inte han skulle ha ett jobb där han behövde ha med människor att göra.

Men längtan efter en fungerande toalett blev för stark, så jag lät honom fräsa vidare, jag menar, vem kan vara lycklig över att gräva runt i andras bajs💩dagarna i ända??? 

 

När dagen grydde, och ljuset gjorde entré, stack jag och hundarna till skogs, och lät fräsgubben jobba i fred...

    

Det blev en härlig promenad, och genast blev humöret bättre... 

Och jag såg fram emot 3 lediga dagar...

    

Och bara för att bevisa att det finns liiite glamour även i mitt liv, så var jag på V.I.P kväll på Mc Donalds minsann.

    

Det öppnar en ny restaurang i Nykvarn, typ vägg i vägg med mitt jobb.

Så på onsdagskvällen, dagen innan öppning, var vi speciellt inbjudna.

Hajja häftigt att bli emottagen av en dörrvakt i frack och hög hatt, bli bjuden på champagne, få en rundvandring i restaurangens kök,,, och sen få äta precis vad man ville, och hur mycket man ville...

Jag blev ganska mätt😊

    


Nåväl, tillbaka till verkligheten,,,

Nu har vi ett fungerande avlopp igen,,, musfällorna har stått tomma,, och fåren har hållit sig i hagen.

Livet på landet känns bra igen...

 

På fredagseftermiddagen drog jag och hundarna till skogs.

Jag trampade ut ett spår till Glock, och sen rekade vi en rapportsträcka till söndagens julmys...

    

Sträckan blev riktigt bra, inte alls så blöt som jag befarat,,, lite grann bara vid ett par ställen.

Nöjd släppte jag Knocke på spåret, och han spårade superfint...

    

Plockade alla 5+slut...

Duktigaste hunden❤️

    

Det hann börja skymma innan jag vi kom hem igen.

Där hemma möttes vi av en lycklig husbonde, som kommit hem från jobbet med vetskapen om att nu väntade julledigt tills den 2/1-20

Faktiskt första gången sen jag slutade på Swedish Match, som jag kände en liten tagg i hjärtat,,,

Vem vill inte ha jullov liksom?

Men sen tänker jag på fördelarna, och då blev jag varm i hjärtat igen...

 

Mösade hela kvällen,,,

    

Firade lite jullov med att dricka Irish Coffie...

    

Såååå jäkla gott...

Griljerade årets julskinka,,,,

    

Smakade den först till frukost på lördagen...

Mums,,, smakade smaskens😋

    


Efter frullen gick Thomas ut i stallet och pysslade med hästarna. 

 

Vi har dom inne över nätterna för tillfället.

Det är så förbaskat lerigt i hagen, så vi vill att dom ska få stå inne så att hovarna får torka över natten.

Thomas Linus och Glock stack ut på en ridtur. 

    

Jag, Olsson och Dollar höll oss inne i husets värme och pysslade.

Vi bakade saffransskorpor,,,,

    

Och gjorde Rocky Roads😋

    


På eftermiddagen åkte vi bort till en gård här i Åker, där dom varje år bjuder in till lite julemys, där man kan köpa egenproducerade köttprodukter...

    

Mycket gott att smaka på, och ganska mycket följde med hem...

    

La ett spår till Glock innan, som han glatt spårade på vägen hem....

    

Resten av lördagskvällen ägnade vi åt julefix....

Kokade revbensspjäll och la i mojsig marinad... 

    

Thompa rullade köttbullar, som jag stekte läckert gyllenbruna... 

    

Lustigt ändå, att vi varje år står och för julmat, trots att vi VARJE år efter att ha ätit den på julafton svär på att det var sista gången.

Vet att jag skrev i bloggen förra året,,, ”att nästa år ska vi äta Tacos på julafton”

Förträngt!!!

Nä, men det är ju myset innan som gjört,,, det är så mysigt när vi pysslar tillsammans i köket, medans radion spelar julmusik, och hyacinterna doftar gott...

Lite gott i glaset, för inte saken sämre,,,

är det jul får man dricka Fireball🥃😂 

    

Hundarna var också nöjda❤️❤️❤️

   


Och nu är det söndag, och vi har precis kommit in efter att ha spenderat en hel dag utomhus...

Närmare bestämt i den Vackraste av rapportskogar... 

  

Där mötte vi upp Team Linna och Team Qrut för lite rolig peppande rapport såhär i juletider....

  

Började med att vi tjejer, gick ut 400m, och sedan skickade vi hundarna efter på frispår på oss...

Grabbarna grus gick upp till oss, jag tog med Herr Linna, och Herr Qrut ut på ytterligare 600m, medans Thomas stannade med hundar och tjejerna på B.

 

Grabbarna grus, väntar på C...

   

Sen började hundarna att skickas efter oss.

Glock gick först på det skicket...

   

I full fart kom han in....

  

Qrut på nedräkningen från B...

  

När alla 3 duktiga hundar var inne på C,,,,

kom Thomas och tjejerna gåendes ikapp oss, och jag och tjejerna gjorde ytterligare en 500meters förlängning, nu med lite trixiga vägval på slutet.

Och sen skickades hundarna på dagens 3:e frispår... 

Dom vinklarna vållade hundarna inga som helst problem

Alla 3 kom fint springandes in på D-stationen...

  

 Grabbarna gick efter upp till D, vände där och gick tillbaka 500meter.

Och när dom gjort en c2 station, började vi skicka tillbaka hundarna.

Glock gick som sista hund, och han var rejält laddad, men jag tycker ändå jag fick till bra framföringar...

  

Vi följde efter tillbaka till C2, och där gick Thompa, Fru Linna och Fru Qrut hela vägen tillbaka till A, så att sista återskicket blev 1 km...

 

Alla 3 hundarna skötte sig verkligen Super hela dagen.

Vackra Linna❤️

 

Unga duktiga Qrut❤️, som är en riktigt liten rapporttalang.

Kommer bli bra det där

  

Åsså såklart den Underbara Sheriffen❤️, som tyckte det var så kul idag,,, så han vibrerade i hela kroppen genom hela träningspasset...
   

Jäkligt rolig träning...

 

Efteråt åkte vi hem till oss för att grilla lite korv, käka skumtomtar, pepparkakor, saffransskorpor, rockyroad, dricka glögg och julmust

  

SuperMys

Fröken Olsson fick en julklapp

  

Sitt första alldeles egna rapporthalsband, och alldeles egna kampduttar.

Så nu är hon inte lilla Lila💜 längre,

Från och med nu är hon lilla fröken Lime💚

  

 

Lilla fröken Lime💚, som för första gången sen hon flyttade hit, träffade en främmande hund.

Och nu vet vi vad hon behöver öva på,,,

träffa andra hundar, inte så lätt när vi bara hålls i våra skogar där vi är ganska så ensamna...

Men efter att ha skällt på Linna i typ 30 min (lätt överdrift),,, eller vad säger du Herr Linna?😂

så kom hon på att det var en ganska så rolig besökare, som man kunde leka med...

 

Dom hade stundtals riktigt roligt

  

 Linna är ju för övrigt den enda besökande hunden, som tycker våra arrangerade leksaker är roliga...

Och varje gång hon är hör och leker med dom, så tycker plötsligt våra hundar också att dom är lite kul...

Tex så började Glock kampa med däcket som hänger i äppelträdet...

  

Men mest höll sig Glock tätt intill herr Qrut,,,

Lilla Knocke kan ju aldrig få ni av klappar och gos💖

  

En Mycket trevlig söndag började till slut att övergå i skymning, och det var dags att vinka adjö till våra mysiga gäster.

Vi har gått in med den där superhärliga nöjda känslan i kroppen som man bara kan känna efter en hel dag ute i friska luften tillsammans med mysiga vänner och Toppenkalas hundar💝

Hundarna verkar också nöjda,,,

jag försökte få alla mina sambos med på en och samma bild, där dom låg utspridda i vardagsrummet

    

Frk O, syns inte,,, men hon ligger närmast husse,,, förstår inte vem som lärt henne vara i soffan????

  

Men hon ser ju ut att trivas där,,, så hon får hållas...

 

Frk O, har för övrigt hunnit bli fyra månader nu under veckan.

Hon väger 13,7 kg och har börjat byta ut sina små vassa valptänder...

 

Imorgon väntar jobb för mig,,, 

men det känns faktiskt inget jobbigt, 

Jag har ett jättebra julschema.

Jobbar till 12.45 på julafton, ett pass som flera av mina kollegor har erbjudit sig att ta åt mig, men jag tycker det ska bli lite mysigt att åka iväg och jobba ett par timmar på julafton och önska våra fina kunder God Jul🎄

På nyår är jag ledig, och börjar 14.30 dagen efter... 

 

Men nu är det dags att slita mig från skriveriet och hoppa in i bastun...

Tack alla inblandade för en Toppenhelg🌟

 

Och GOD JUL alla Underbara🎈

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards