Alla inlägg den 3 februari 2019

Av Ia Weylandt - 3 februari 2019 17:15

Nu står det februari i vår vackra almanacka..

Och vem står i centrum då, om inte den Makalösa Manicken Glock såklart❣️

 

Den 9/2 fyller den lilla Manicken 5 år...

Kan fortfarande minnas glädjen när uppfödaren meddelade att det fanns en liten kille till oss...

 

Men det är nästa helg det,, 

nu säger vi snart Tack och Hej till denna...

 

I den gångna veckan har jag varit så duktig så det har blivit pw 4 av 5 vardagskvällar...

 

Skippade torsdagen,,, bara för att jag ville😁

Det är lite trögt innan vi kommer iväg,,, men väl ute är det superskönt...

 

För att inte tala om hur skönt det är att komma tillbaka hem sen...

 

Fördelen med mörkret är att det ser så vackert ut när det lyser i huset när jag kommer hem...

 


Har i veckan också påbörjat projektet med att piffa till det lite i tvättstugan...

 

Det är egentligen ett väldigt trevligt utrymme, med massor av bra förvaringsutrymmen,,, bara det att vi bara ställt ner allt huller om buller...

   


Vi, läs Thomas😊 har grillat nästan varje kväll..

 

Jag har fullkomligt snöat in på Ceasarsallad,,, så det äter vi flera gånger i veckan😋

 

Lustigt att vi grillar nästan mer nu på vintern än vad vi brukar göra på somrarna...

Kanske måste ta igen att det var grillförbud nästan hela sommaren...


På fredagskvällen testade jag en ny metod för att hålla mig vaken lite längre på kvällarna...

Är ju inte så kul att somna innan åtta varje kväll,,, framförallt inte på helgerna...

Och den nya metoden funkade...

Klockan var 21.30 när jag till slut kröp till kojs...

 

Men kära nån,,, jag var helt dööööd på morgonen när Glock väkte mig klockan 6 på lördagsmorgonen...

Jag väkte Thomas,,, orkade inte gå upp å ge dom mat,,, och när klockan var åtta, och Thomas erbjöd sig att ta morgonprommisen,, var jag inte alls svårövertalad...

Vände mig om och somna om tills dom kom hem 1 timma senare...

Nä jag föredrar nog att somna tidigt för att vara pigg och fräsch på mornarna...

 

Nåväl, efter en frukost bestående av intagande av kesoplättar, medans jag längtansfullt dregglade🤤 efter Thompas ostlimpmackor,🧀 som doppades i varm choklad☕️,,,

så gick jag ner i min källare...🎼där lever jag sällare, för där har jag kvar min gamla ångmaskin🎼

 

Nä, ingen ångmaskin,,, men en massa svarta sopsäckar och en dammsugare...

Före.....

 

Efter....

 

Till våren ska jag måla dom bruna skåpluckorna vita...

Före,,,,,

 

Efter....

 

Det är lite kvar,,, men det var allt jag gjorde denna morgon,,, sen ville jag ut...

Medans jag var i min källare plogade Thompa upp en 4 km lång slinga utanför...

 

Så efter avslutat städjobb,,, gick vi ut för att inleda fysträning av den lilla Sheriffen inför tävlingssäsongen 2019.

 

Glock fullkomligt Älskar att springa framför fyrhjulingen...

 

Nu blev det en mjukstart, men Glocken kändes helt outtröttlig...

 

För det är ju så att även om vi säger att hundarna ”vilar” under nov, dec, jan,,, så går vi ju massor med dom...

Så det är nog inget fel alls på Sheriffskis fysik...❤️⭐️❤️⭐️❤️

 

Eftersom vi läst väderleksrapporten, och hade på känn att det skulle komma mycket snö,,, så tog vi beslutet att fylla på hö till fåren på lördagen istället för som annars på söndagen...

Ett bra beslut visade det sig...

 

Glock fick valla ner tanterna till stora hagen...

 

Det är det jag tycker är det roligaste med vallningen...

När det liksom är ”på riktigt” och vi har ett bestämt mål...

 


Men sen när vi fyllt på höhäcken,,, vilket var otroligt tungt,, jag pratade med Jonna i telefon samtigt,,m och hon hörde nog knappt va jag sa,,, för jag flåsade så mycket...☺️

 

Då gick iallafall Klonkan och jag in och tränade lite höger och vänster...

 

Kan vara att det kommer lite snöludd i öronen ibland,,, för plötsligt när vi skulle valla ner tanterna till stora hagen,,, så hade Glorre ”glömt” va höger och vänster var...

 

Men efter en stund,,, så släppte öronluddet😂

 

Vackra, vackra lilla hund💙

 

Avslutade dagen med att vi gick min PW-sträcka,,, men vi pwade inte, utan vi strosade i sakta mak, och hundarna skuttade glatt på lösa...

Sheriffen var nog ganska nöjd med dagen,,, han låg ute hela kvällen tills vi bad honom att komma in....

 

Och nu kommer sista tjatet om evighetsAmaryllisen som bott hos oss sen innan jul...

Nu har jag kastat ut den,,, struntade i sista knoppen och att murgrönan växte sig vild och vacker...

Istället så klippte jag av dom två sista, och satte dom i en vas...

 

Nu får det snart vara nog med julstämning i vårt hus...

Vill ha VÅR🌱🌿🍃


Men vårkänslorna var som bortblåsta när jag vaknade imorse och tittade ut genom fönstet...

 

Jösses Amalienborg, vet inte om jag sett så mycket nysnö på en och samma gång förut...😱

Måste ha kommit Massor under natten...

 

Thomas tog morgonprommisen även imorse,,, och skickade bild på att det nästan kommit lika mycket snö, som Glock var hög....

 


Jag blev som tokfascinerad,,, ville bara ut och leka runt i snön...

Hade det varit i november hade jag varit överlycklig,,, nu var det blandade känslor,,, för jag tänker bara på hur lång tid det kommer ta för allt att försvinna...

Ser första planerade tävlingen ställas in redan nu..

 

Men skit samma,,, jag var så sugen på att gå ut,,, så jag nästan ville hoppa över frullen...

Men petade även denna morgon i mig mina plättar, samtidigt som Thompa doppade ostmackor i varm choklad...

 


Men sen, direkt efter frullen, gick vi ut och bara lekte runt i snön, jag och hundarna...

 

Glourios Glock var i sitt esse och bara for runt, runt, runt i djupsnön med sin boll...

Undrar varför vi ens tänker fysträning med honom,,m han fysar ju sig själv hela tiden...

 


Husbonden var under tiden snäll nog att åka 5 varv, för att ploga upp min promenadslinga, så att jag och hundarna skulle ha nånstans att gå...

Och efter det, tog han tag i att ploga på gården....

 

Allt medans jag och hundarna bara roade oss i snön...


Gick ner och tittade till hästarna...🐴🐴

Fattar inte varför Linus inte går in, Lova står ju därinne,,, men Linus står nästan jämt utanför...

 

Men vi har sett att han varit inne,,, så han kan om han vill...

 

Jag och hundarna drog ut på en härlig promenad...

I vanliga fall, tar denna rundan ca 45 min,,, men idag tog den det dubbla,,, för det var,, trots att Thomas plogat,,, jäkligt tunggått....

 

Men hundarna var skuttiga och glada,,,

Och Knocke rullade sig som vanligt fram...🤪

 

En sån stil han har......

 

Men mestadels höll han sig på benen...

 

Vackra lilla hund🥰

 


När vi kom hem igen, hade Thompa plockat fram snöslungan som han kämpade runt med...

Glock tyckte det var aslattjo att försöka fånga snön som sprutade,,,

 

Men det fick han inte,,, inte för att det skulle finnas nån risk just nu att det skulle spruta sten,,, men ändå...

 

Istället gick vi iväg och lekte lite till i snön...

 

Så kul...


 


Nu kan man ju tro att jag och hundarna bara lekt hela dagarna, medans Thomas slitit häcken av sig,,,

och lite så kanske detvär😂🤣😂

Men liiiite har faktiskt jag gjort också,,, bla sopat renat båda våra bilar,,,

+att jag,, så långt jag nådde, har sopat bort snön från Hobbe...

 

Men mest har jag bara lekt🤫


Plötsligt på eftermiddagen så kom magsmärtorna från helvetet som från ingenstans....

Fick ju samma en fredagskväll för inte så länge sen, då Thomas tvingade i mig en massa koltabletter...

Nu kom smärtan helt utan någon som helst föraning...

Magen blev som en stor ballong, och det värkte på båda sidorna om naveln,,, så pass, så att jag inte kunde stå upprätt...

Mådde illa som faaan, fick känslan av att jag nog måste spy,, men var samtidigt så oerhört sugen på rostad bröd med smör...

Rostade mig en macka, och gick och la mig i en fåtölj och bara kved av smärtor...

 

Älskade Glocken kom och la sig på mig,,,

Och vem frisknar inte till med denna lilla barmhärtiga samarit på sin mage...❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

 

Han är så Otroligt gosig och kärleksfull, så jag har aldrig sett på maken...

 

Och smärtorna försvann lika fort som dom kom.

 

Nu gör vi söndag här i vårt hus...

Hade väl hoppats på lite mer vår i luften,,, men va faaan,,, de e februari,,, ingen stor chock egentligen att vintern på riktigt satt sina klor i vårt avlånga land....

  


Ha en Bra vecka Alla Underbara❣️

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards