Alla inlägg den 6 november 2020

Av Ia Weylandt - 6 november 2020 17:00


Hujeda mig, en sån tävlingsabstinens som infann sig efter förra helgens tävling...

Som jag saknat pulsen och spänningen och alla härliga männiksor.

Så mycket, så att jag t.o.m hörde av mig till Eskilstuna BK, som har rapporttävling på lördag, och erbjöd mig att vara funktionär.

Allt för att få känna lite tävlingspuls utan att tävla själva.

Självklart vara ju alla poster tillsatta en vecka innan tävling, 

men fråga får man😎

 

Känns liksom lite snopet, att det var allt det blev med Glock detta året.

Olsson har ju lyckats pricka in 3 tävlingsstarter, så egentligen ska jag inte gnälla...

Mest synd tycker jag faktiskt om dom som sett fram emot att tävla dessa sista helger, där nu dom flesta klubbar har ställt in☹️
Hoppas, Hoppas alla tar sitt ansvar nu, inte bara hundfolk, jag tror inte det är vi som är den största orsaken till ökad smittspridning, utan att ALLA, precis ALLA gör sitt bästa, så kanske 2021 blir mer normalt🍀


Håller tummen HÅRT för det✊


Hela den gångna veckan har jag mest bara gått runt och myst, och tänkt tillbaka på tävlingen och vår duktiga hund..

Det har ju varit ett mycket skönt väder, vilket gjort att jag har gått ut och satt mig i skogen i minst 1 timma varje förmiddag.

 
Älskar skogen, och det lugn och harmoni den ger😊
 

I tisdags fick vi besök av Team Stella, som ska tävla lägre rapport på lördag, och som ville ha hjälp med en platsliggning med skott.

Vi ville inte lägga någon av våra hundar, så Stella låg själv, och Thomas sköt.

Däremot passade jag på att göra en budföring med skott med Olsson för första gången.

Thomas var mottagare, och Mr Stella sköt🔫

Olsson sprang, men tittade till mot skytten åt båda hållen, tror mest hon blev förvånad, hon har ju sprungit några budföringar här hemma, men aldrig att det pangat samtidigt...


Körde lite lydnad också, och har nu introducerat Frk O i krypets underliga värld.

Tycker nog det finns potential, tur det, för apporteringen är KATASTROF...

Måste verkligen ta oss en ordentlig funderare på hur vi ska gå vidare med den🤔


Det blev en fin kväll då vi höll oss ute och pysslade så länge det gick innan mörkret anföll oss.

Glock fick till sin stora glädje putta runt lite på fåren.

Har ju inte blivit så mycket av den varan, pga hans rygg, men nu höll vi till i 25:an en liten stund, därinne blir det inte lika mycket spring, utan mer putta, putta...
 
Ren kille😜 han fick sova på Thomas sida av sängen😅
 
Onsdagseftermiddagen spenderades i rapportskogen.

Det gäller att komma iväg snabbt när Thomas slutar vid 13.30 för att hinna med.

Husbonden ser lite frössen 🥶ut inledningsvis...
 
Det var han inte efteråt, efter att ha knallat ut 2 frispår och en rapportsträcka, 🤪


För nu ska vi på allvar ta tag i att träna förlängningar med Olsson.

Visst har vi gjort korta förlängningar tidigare när vi tränat, men dom har varit väldigt korta, och väldigt lätta..

Mest en träning på att springa genom stationsområdet, men sen har hon bara behövt springa på rakt fram, och då kommit rätt.

Nu måste hon lära sig att använda näsan....


Så Thomas knallade iväg i helt obanad terräng,,,

och cooola Olsson bara står där och tittar efter honom...
 
Efter en stund satte hon sig ner, och undrade nog vart husse tagit vägen...
 
Och tillslut bara la hon sig helt lugnt😍
 
Husse gick rakt i drygt 100m, men skråade sen lätt åt höger, beroende på hur vinden låg, i ca 60m, men han såg sträckan hela vägen.

Och i full fart går hon iväg, går sååå fint i sträckan, och kommer in i full fart till Thomas...
 
Duttit lite O⭐️⭐️⭐️


Sen for vi vidare för en snabb, kort lätt rapportträning med Glock...
 
Vill gärna komma ut ganska snart efter tävling och bara ösa💨💨💨och leka...

T&G gick ut en grundsträcka på 300m.
 
Glock skickades omgående tillbaka till mig på A...
 
Och sen brydde jag mig inte ens om att binda upp honom emellan.

Han fick käka upp sitt godis, och sen lekte och busade vi hela tiden medans Thomas gjorde en 200meters förlängning..
 
Och sen skickade jag direkt, Thomas gjorde samma sak, lekte och busade massor.

Sen skickades han tillbaka till mig igen, och proceduren upprepades medans Thomas förflyttade sig ytterligare 200m.

Thomas gick sen med honom lös tillbaka mot A, och lät Glock sticka precis när han själv ville, vilket han gjorde direkt...

Pustar ut på A efter 5 roliga skick....

 
Dutti Sheriff⭐️⭐️⭐️


Olsson fick sen ytterligare ett frispår.

Denna gång började Thomas gå på stig, för att ganska omgående vinkla in i obanad terräng.

 
Jag stod så att jag såg henne i vinkeln, och jädrans va näsan va på...

Nöjda och glada åkte vi hem,,, hann knappt hem innan mörkret föll, 

Trista mörka tid nu alltså🌘


På torsdagen behövde Thomas uträtta ett ärende i Södertälje, och då passade vi såklart på att hoppa in på BK´n och leka runt lite...

 
Det blir ju lite svårt att motivera sig att träna lydnad med Glock när man vet att det typ 6 månader kvar till start (om inte 💩CORONABAJSET💩 förstör ytterligare)😩

Men kul även där att efter tävling få booosta honom med självförtroende genom att låta honom gå på lilla stegen.

Han tycker verkligen inte stora stegen är kul, 
 
Olsson och jag tragglar vidare och försöker få lite trygghet i momenten.
 
Hon är sååå kul att träna...
 
Medans Thompa uträttade ärenden, åkte jag och simmade hundarna...
 

Som vanligt är både jag och hela simhallen dyngsura när vilddjuret Olsson simmat klart💦

 
Under fredagen skulle vi få hö och halm leverans från bonden brevid, och då måste vi flytta på hästar och får...

Så till Glocks stora glädje fick han valla "hem" tackorna till vinterhagen...

 
Lyckligare kan ingen BC vara🤩
 
Sen spenderade vi fredagseftermiddagen i spårskogen...

Eller, Thomas och hundarna spårade, ia-invalido 🤕 fick finna sig i att titta på från en stol☹️
 
Tur jag hade trevligt sällskap🥰


Började med att släppa på Olsson, som inte spårat i skog sen Öland i juli.

Hon kom iväg fint, och var inte ett dugg brydd över att det var Thomas, och inte jag som gick bakom...❤️
 
När T&O, var ute på spåret, roade jag och Glock oss med att ta selfies 🥰🥰
 

Lilla fina Frk O, spårade super, och plockade alla pinnar på sitt 550m långa spår...⭐️⭐️

 
Sen var det dags att släppa på Knocke, som gör ett fint upptag...
 
Och självklart vart det även selfies med lilla Hickan🥰🥰
 
Även Sheriffen glänste i sitt 750 meter långa spår⭐️⭐️
 
Nu har vi nöjda kommit hem för att fredagsmysa.

Ser fram emot en helg utan en endaste tid att passa.

Jag är supersugen på att åka ner till Eskilstuna imorgon och kolla på rapporten, men vet inte om det är dumt i dessa CORONABAJS-tider.

I många PM, står det ju att ingen publik får finnas+att man ber om att komma endast 1person/hund, för att undvika för mycket folk.

Å andra sidan tycker väl jag att om jag håller avstånd, undviker klubbstugan och toaletten, så ska det väl vara OK?det är ju ändå inom vår region.

Men jag är lite kluven, för jag vill verkligen göra rätt🤔

Annars så har vi Massor med pyssel att göra här hemma på gården, så det lär nog bli fullt upp.

Imorgonkväll ska vi också fira Glock´s cert, och Olsson´s uppflyttning.

Skaldjur 🦞🦐och Champagne 🍾🥂står på menyn😋

 

Men ikväll blir det fredagspasta🍝 i tallriken,,, rött vin i glasen🍷 och trevlig operamusik i högtalarna🎼
En bättre fredag🤩

Vacker utsikt från köksfönstret, har vi också🌄

 

TREVLIG HELG ALLA❣️

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards