Alla inlägg den 10 september 2020

Av Ia Weylandt - 10 september 2020 17:30

 
Ja, nu ÄNTLIGEN, börjar det hända lite grejjer på knäfronten...

Tänk, som det kan bli,,,

Innan sommaren, var jag lite purken över att inte ens få 3 hela veckors semester,

det skulle jag inte ha varit om jag  vetat, att dom knappt 3 veckorna skulle förvandlas till 7 veckor,,, HITTILS.....

Tyvärr då inte 7 veckors semester, utan 7 veckor i stillhet, vilket i längden blir sååååå jävla tråkigt.


Och så typiskt den jävla oturen att just min remiss försvann nånstans, och sinkade mig med flera veckor.

Nu verkar det inte vara så "typiskt" för jag har pratat med flera som varit med om samma sak.

Men iallafall, trist kändes det.

Därför är det skönt att jag nu ser ett litet ljus i tunneln.🕯

 

För redan i fredags när vi kom hem från Tärnsjö, låg kallelsen till en vanlig röntgen i brevlådan.

Tänk att det bara tog 1 vecka efter att remissen verkligen skickades, till att jag blev kallad, snacka om att förlora tid (och jävligt mycket pengar💸)

 
Sen var det ju liiiiite märkligt att jag blev kallad till Eskilstuna, när remissen skickades till Södertälje🙄

Men det gör ju detsamma, huvudsaken är att det händer nåt.

Och i onsdags ringde jag till Södertälje för att kolla om dom fått nån remiss, och det hade dom, så den 29/9 är jag kallad till Magnetröntgen.

 

Blev väl lite besviken att den låg så pass långt fram i tiden, hade hoppats vara tillbaka på jobbet senast 1/10.

Men nu blir det väl inte så heller😪

Men jag sa till dom att jag står standby på första bästa återbud dom får, kan ju komma med väldigt kort varsel, så håller tummarna för att det kan komma att bli tidigare....


Mycket sjukdomssnack blir det, måste bero på åldern😛😝😜🤪


Helgen som gick, blev väldigt, väldigt lugn.

Vi var lite lätt slitna efter dom fullspäckade dagarna i Tärnsjö, så det var skönt att bara göra ingenting på lördagen.

Thomas scootrade🛴hundarna, och dom gick en lång sväng i skogen med honom,,, annars låg vi bara hemma och kollade serier och slöade...

 

Tills,,,,,,

Thomas fick ett SMS från tjejen som äger markerna där Lova och Linus gått på sommarbete hela sommaren.

Hon undrade lite försynt om det hänt oss något, för enligt avtalet skulle vi ha hämtat hem hästarna förra helgen...

Vi tyckte ju det lät jättekonstigt, eftersom det var den planerade SM-helgen, men med en snabb blick på kontraktet så såg vi att hon hade rätt...

GUD SÅ PINSAMT😨
 
Så vi hängde snabbt som tusan på hästtransporten på bilen, och åkte bort till Hedlanda Herrgård och lastade hästarna.

Åkte förbi stallet på vägen för att hämta deras pass, och träffade då ägarinnan, och bad 100000 gånger om ursäkt för att vi måste vara Sveriges Sämsta Hästägare🤠

Men hon bara garvade och sa att det var lugnt, hon var mest orolig för att det hänt oss något i dessa CORONABAJS 💩-tider....

Och det är sant, vi hade ju liksom kunnat legat på sjukhus....

Men nu är det iallafall mysigt att ha hästarna hemma igen❤️❤️

 
Thomas måste ju haft hjärnsläpp🤯när han bokade in veckorna i våras, för då visste vi ju inte att SM skulle bli inställt...

Jaja, så kan det gå, resten av lördagen blev iallafall lugn.....


Men söndagen blev desto mer "hundig"

Efter en god frulle, åkte Thomas bort och la varsitt spår till Hickan och Sheriffen.

Det är ju bara för väl att det är apellprovet som Hickan och jag tränar inför...

För spåra i skog skulle jag aldrig mäkta med nu, men 300 meter på fält funkar, fast det gör jävligt ont...

Men HicksThePicks skötte sig super⭐️
 
Och, så gjorde även Glock när det blev hans tur att släppa på...

Fint upptag, och iväg åt rätt håll⭐️⭐️⭐️
 
Och spårade sen superbt👌
 
Hem, käka lunch, och när vi alla vilat på maten, tog vi bilen ner till lydnadsplanen...

Alltså, det låter ju helt sjukt att ta bilen ner dom ca 50 metrarna till vår lydnadsplan 😂🤣😂🤣
 
Men jag känner att varje steg jag kan spara, så har jag mindre ont🤕


Började med Sheriffen, som såg mycket fin ut i alla moment...
 
Har inte testat hoppet på flera månader, eftersom han har haft ont i ryggen, men nu fick han göra ett uthopp, och det gick bra❤️
 
Hickan skötte sig också bra.

Jag skulle ju egentligen ha tävlat lydnad under söndagen på Hölö/Mörkö BK, men valde att stryka mig.

Det har gott "troll" i apporteringen, och eftersom jag inte kan träna som jag vill pga knät, så vill jag släppa det momentet för nu, och istället koncentrera mig på apellmomenten.

Och dom momenten känns jättebra.
 
Avslutade med budföring och plats, som hon låg tillsammans med Glock utan besvär❤️⭐️❤️⭐️❤️

Så blev det måndag så...

Det jag tycker är jobbigast med att vara sjukskriven är att inte ha några rutiner, att inte känna sig behövd, att inte ha några tider att passa.

Det gör att jag har det jävligt svårt att ta mig ur sängen på mornarna.

Vad ska jag upp för liksom???
Förflytta mig från sängen till köksbordet, och fortsätta kolla serier???
Då kan jag ju lika gärna ligga kvar....

 

Men denna den senaste veckan, har jag haft några tider att passa, och då kommer energin tillbaka.

Och då är jag aspepp på att gå upp käka frulle, och sen sticka ut med hundarna en sväng...

Jag tar bilen, och så går vi bara ut i skogen, där jag sätter mig på en stubbe en stund, linkar vidare,, sitter ner.

Vi kan var ute i 2 timmar, men förflyttar oss inte speciellt långt.

 

Vi leker med pinnar, käkar blåbär eller gräver..

 

 Eller så åker jag till nåt ställe där det är lätt att ta sig fram på kryckor, men ändå inga andra människor som rör sig.

 
Testade en dag förra veckan att gå i elljusspåret med båda hundarna i flexikoppel, och kryckor...

Gick inge vidare, 🧶😂 men går dom lösa funkar kryckorna bra...

 
Det som gav energi, var att på måndagskvällen drog specialsökskursen igång på Strängnäs BK..

Vilket jäkla härligt gäng det blev⭐️
Vi inledde med gofika och teori...

 
Kanske inte så bra att jag sitter å lipar åt sökfröken 👅 men det gick bra ändå😆
 
Så jäkla kul, och så nyttigt att se andra hundar och förare köra, för precis som inom vallningen, så lär man sig otroligt mycket på att bara titta på andra...
 
Jag var supernöjd med Olsson,,,
 
Vi körde 2 pass var, och man såg skillnad på alla hundar redan på andra passet...

Sååååå jäkla kul...
 

Nu har vi fått i hemläxa inför nästa kurstillfälle att träna ca 3-4 gånger om dagen, vilket jag inte tycker är några problem alls.

Man kör så korta pass nu i början, och det tar verkligen på hundarna.

Jag kör med både Olsson och Glock.

Och dom tycker det är skitkul🎈 

Dessutom är jag övertygad om att jag kommer ha Massor av nytta av detta även i min bruksträning...


Thomas och Glock, hade under måndagskvällen när vi var borta egentidkvalite❤️❤️❤️
Thomas trampade ut ett spår till Glock, och i väntan på det plockade dom lingon...

Glock ser ju inte jätteroad ut precis😂

 
Men desto gladare blev han när det var dags att släppa på spåret👣👣

Gjorde även denna dag ett fint upptag,,,,
 
Och kom i mål med alla pinnar...

Dutti Sheriff⭐️🤠⭐️
 
Sen fick han också ett litet lydnadspass,,, så Sheriffen var nog Mer än nöjd över att få en kväll fri från lillasyster👌
 
Thomas stånkar och stönar dock över alla lingon dom plockade...

Han rensar, rensar och rensar, men det tar liksom aldrig slut😂😂😂

Men vill man göra egna rårörda lingon får man pinan ta...

Jag har inget emot fördigköpt😂
   
Under tisdagen fortsatte min energi på Topp💪
Jag har snart haft Pugge i 1 år, och aldrig städat honom invärtes....

Och det märktes,,,

jädrans så mycket skit som kan samlas i en liten bil🚙

 
Ja, parabolantennen har jag inte kört omkring med,,,

men resten😱

 
Nu är allt utplockat och organiserat, var sak på sin plats...

Får se hur länge det håller🤣
 
ThompaTramper, trampade efter han slutat jobba ut varsitt spår till G&O

Underbart ju, att han slutar 13.30 varje dag😍

 

50 minuter senare, släpptes OlliBoll ut på sitt spår...
 

Oj, så fint hon spårar⭐️

 
Kommer hem, och möts av Mr Fonzie, som tränat lydnad hemma hos , och dessutom köpt med sig härliga bakelser, som vi avnjöt på altanen🤤
 

Ljuvligt gott va det😋

 

Jag drog så ner till Mälarsjukhuset i Eskilstuna för lite röntgen av knät.....

Och Jisses Amalien vilket Otroligt dystert väntrum jag blev hänvisad till....

 
Kan det bli tråkigare liksom 🤭
 
Jag tänker som så, att det finns väl ingen människa som kommer till ett sjukhus i glädje (bortsett från förlossningar) nog Faan måste det gå att liva upp det hela med lite färg och tidningar...

 

Knocke fick medans jag var borta i tisdagskväll,,, ett alldeles eget spårupptag...
 
Det gick Super,,,⭐️⭐️⭐️⭐️Alla pinnar in
 

På onsdagen när Thomas slutade jobba, åkte vi ner till vår lydnadsplan och körde lydnad med båda.

 
Jag och Olsson körde igenom hela apellprogrammet med kommendering.

Känns jättebra, men på tävling kan allt hända😱
 

Sen skulle Thomas åka och skjuta pistol, första för säsongen.

På vägen stannade han och la ut ett spår till Frk O, som han skickade till mig via DogTrack...

 

Medans vi väntade på spåret vallade jag och Glock...

 

Det var länge sedan, kan säga att det var en mycket olydig, men Väldigt Lycklig Sheriff😍

 
Sen åkte vi och släppte Olsson på sitt spår,,,👣👣👣

och Olsson spårade jättefint🤩
 

Det var såååå jäkla länge sedan jag hade en kväll för mig själv, 

och det var sååååå jäkla skönt😆

Passade på att äta pilgrimsmusslor, som jag Älskar, och Thomas avskyr...
 

Såå sååå gott var det👌 

Sen ägnade jag kvällen åt att tjattra med folk, både i telefon och på messenger.

En mysig kväll😍 


Åsså vart det torsdag då, alltså det är tur jag skriver lite dagbok, för när man bara går hemma och skrotar, så ramlar dagarna ihop, och tillslut vet jag inte vilken dag det är.

Men denna torsdag var jag sugen på lite skogsarbete..

Fick nämligen under dagen en mycket galen idé, som jag var sugen på att testa...

 

Därför började vi med att Thomas gick ut ett spår till Glock.

Sen åkte vi vidare bort till skogarna i Kjula för att köra rapport med Olsson.

Jag var sugen på att testa henne på fulla 500meter som grundsträcka, men Thomas tyckte inte vi skulle gå riktigt så långt, så han stannade på 415.

 

Och 415, eller 500, känns som det kan kvitta.

Sprang som en jäkla gasell gjorde hon, vår lilla Fillifjonka❤️
 
Kan bli spännande🤩

Sen åkte vi i full fart tillbaka för att släppa Glock på sitt spår...

Jättefint upptag,,,
 
Och Alla pinnar 🤩
 
Nöjda och Glada har vi nu kommit hem, och kommer ägna resten av kvällen åt att städa.....

Får nämligen finbesök i helgen...

Oj som jag längtar❤️


Helgen är för övrigt ganska fullbokad eller inte,,,,

Thomas&Glock är första reserv på Eskilstunas Elitspår på lördag.

Man tänker ju när PM´t kommer och man är 1:a reserv på 9 Elitspår, att då är man nog med....

Men nu börjar nog Thomas ställa in sig på att det inte blir nån tävling för dom😟


Jag däremot får känna lite härlig tävlingspuls på lördagen, för då har Strängnäs BK högre/lägre spår.

Nu kan jag ju tyvärr inte vara spårläggare denna gången, men jag ska vara med och släppa på alla 11 tävlande på sina spår.

Det tycker jag är roligt, spännande och lärorikt🍀


Sen på söndag är det dags för unga fröken Olsson att förhoppningsvis få "Känd Mental Status"

Det blir ju spännande😬

Kl 13.30 är det dags för oss att beträda banan och möta spöken, skrammel och dumpe mm,mm


Knocke har intagit en skön position ute under äppelträdet, och jag ska nu inta en skön position med dammsugaren...
 
HA EN MYCKET TREVLIG HELG ALLA🎈

 


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards