Direktlänk till inlägg 30 maj 2021

💩skitvecka💩

Av Ia Weylandt - 30 maj 2021 14:30

 
Närå, JAG har Världens Bästa dotter, som uppvaktat sin kära mor på mors dag...

Hon tycker jag är Världens Bästa mamma, men sedan 2 år tillbaka tycker jag att HON är Världens Bästa mamma till lilla Morris...

Jag Älskar dig Jonna❤️ Mer än ord någonsin kan beskriva❤️
 

Men annars,, Vilken jävla skitvecka, den senaste veckan varit, för att tala klarspråk.

Känns som om det inte är mycket som gått vår väg, vilket blir ett uppvaknande efter att i dom senaste veckorna liksom levt som i ett lyckligt eufori, med massor av rolig hundträning.

Den ena veckan har känts bättre en den andra...

Men då sparkas också benen av tillslut, och man faller pladask ner hårt i marken med känslan av att någon säger,

tro för Faan inte att du är värd att gå omkring och vara lycklig!

Nu kan saker och ting alltid vara värre, men för min del, så vill jag helst glömma veckan som gått...

 

Började egentligen redan i fredags efter att vi lämnat fåren hos sina nya ägare.

Klagomålen började hagla redan på fredagskvällen,

fåren var galna och hoppade över staketet så fort dom såg en hund eller människa, dom var sönderstressade, och en mycket kunnig fårvallare hade sagt att dom fåren omöjligt någonsin kunnat vara invallade.

Dom ville därför ha pengarna tillbaka för att dom inte fått vad jag lovat.

 

Så skönt att all vår konversation finns nerskrivet i messenger.

För dom ställde 3 frågor om fåren,

Ålder, Ras, och om dom var invallade.

Jag svarade, och på den sista frågan svarade jag att jag vallat jättemycket på dom tidigare, men inte så mycket senaste året, eftersom vår hund haft problem med ryggen...

 

Dom sa inte ett ord om att dom var nybörjare och hade unghundar, den yngsta så ung som 6 månader, så att jag inte upplyst om att mina får skulle bli för svåra, det känner inte jag som att jag lovat något jag inte kan hålla...

 

Någon dag senare blir jag kontaktad igen, då är ena tackan så halt, så dom vill ha pengarna tillbaka.

Jag svarar då att det är väl inte så konstigt att nån blir halt om dom hoppar över 1 meters fårstängsel flera gånger om dagen.

Men får då till svar, att hon varit halt redan 1 timma efter att vi lämnat dom på fredagen.

Då svarar jag att jag tycker det är mycket märkligt att det inte framkommit att hon var halt under våra tidigare konversationer, utan då var det bara klagomål över att dom inte gick att valla på.

Varför ens försöka valla om en av dom var halt redan från början???

 
Sen nån dag senare igen, så hörde dom av sig, då ville dom lämna tillbaka fåren för att dom var så misskötta.

Klövarna var tydligen så långa, så dom ifrågasatte om dom någonsin blivit klippta.

*Suck*

Vår fårklippare brukar klippa klövarna vid behov, nu var hon här för mindre än 2 månader sedan, och tyckte inte då att dom behövdes klippas, utan vi skulle vänta till hösten...

 
Efter det så stängde jag av konversationen, det kändes som om det aldrig skulle ta slut,

dom hade kunnat komma hit innan, tittat på fåren, provvallat, ställt fler frågor, bett mig skicka filmer,,,

Såklart är det supertråkigt att dom blev så missnöjda, jag har gått omkring och känt mig superledsen, och nästan känt mig som en bedragare,

men fina peppande ord från Världens Bästa Vallfröken (Monika Lindblom) jag brukar inte skriva ut namn, men ibland gör jag undantag😉, fick mig i lite lättare sinnesstämning.

 

Så det var med stor glädje, Thomas och jag hängde på släpet på måndagsmorgonen och drog till Enköping för att hämta Glock´s och våra nya bästa vänner.

Jag har ju så länge velat ha får av den svenska rasen Åsen, så jag var så glad att vi hittade en liten grupp inte allt för långt härifrån.

 

Nu valde vi att köpa 2 ganska unga tackor, födda 18 och 19, med varsina 2 tvillingtackor vid sidan..

Så varmt Välkomna säger vi till,,,

Mamma Cia, med döttrarna Elin och Elsa...

 
Samt mamma Billie, med döttrarna Ellen och Emmy..
   
Och alltså, det är helt Underbart att ha lammungar på gården, jag kan sitta och titta på dom hur länge som helst,,, och Glock också...

Det kommer ju ta ett tag innan vi kan börja valla på dom, men Glock känns ganska nöjd med att bara ligga utanför hagen och titta på dom.

Och jag går varje dag in i hagen och sätter mig hos dom en stund, vill att dom ska se mig som en person som dom alltid ska känna sig trygga med.

Jag sitter där och läser, pratar med dom, sjunger bä bä vita lamm🎶☺️ och märker hur dom blir mer och mer nyfikna för varje dag, det har aldrig varit så att dom flyr när jag kommer, men jag har märkt att tackorna varit lite på sin vakt, nu fortsätter dom äta och dia även fast jag sitter alldeles i närheten.

 

När vi installerat våra nya kompisar i hagen, och allt var lugnt, så drog Thomas jag och hundarna iväg på en riktig rackans lång promenad.

Med tanke på hur mycket skogarna skövlas här nu, så känns det som om vi måste hitta nya träningsmarker....

 
För skog finns det fortfarande gott om, bara det att man liksom är bekväm och kör på gamla invanda ställen...

Nu hittade vi nya fantastiska spårmarker, och även en ny potentiell rapportsträcka, som behöver utforskas lite mer...

Det var en fin, mysig och rolig promenad, vi går inte så ofta tillsammans alla fyra nuförtiden....
 


På onsdagen sen kom ju det utlovade evighetsregnet.

Jag var ledig, och klädde mig efter vädret, stack till skogs, och tyckte det var riktigt mysigt...

 

Hundarna var ju lika pigga och glada som vanligt, och med "rätt" kläder, inga tider att passa så njöt jag som vanligt i vår vackra skog....

   
Men för att ändå känna att vi gjorde något, så bokade vi en timma i Nykvarns Hundhall när Thomas slutade jobbet..

 

Det var skönt att komma inomhus, och låta hundarna rasa av sig på torr mark,,, och också lyda lite...

 
Och jäklar va fin hon känns, mitt Underbara lilla O❤️

 
Glock har ju aldrig riktigt gillat underlaget i hundhallen, men han skötte sig bra på dom få moment Thomas gjorde med honom...
 
Vi la nog mest fokus på Frk Olssons alla lägre moment...
 
Thomas fick krypa med henne, för jag ville se själv hur det såg ut från sidan.

Och det ser OK ut kan jag tycka👍

  

Åsså självklart den Obligatoriska selfien 😆

   
Nöjda åkte vi hem till vad vi trodde skulle bli en lugn skön ledig kväll med god mat.

Men det råkade bli en av dom värsta kvällarna/natten vi någonsin upplevt.

För det har väl inte undgått någon att det eviga regnandet, gjorde så att det blev något slags baksug i vårt avlopp, vilket gjorde så att vattnet fullkomligt forsade in i vår källare...

 
Fy Faan vilken mardröm det kändes som man befann sig mitt i....

Det kändes ungefär som filmen Titanic, när man försökte rädda det som räddas kunde, samtidigt som alla grejjer flöt omkring.

Nedan flyter vår extrafrys planlöst runt...
 
Inte läge att sätta sig på den toaletten...
 
Alla elektronikprylar i källaren har pajat.

Oljepannan går inte igång igen, tur det är sommar...

Typiskt, nu hade vi verkligen haft behov av att tvättmaskin och tumlare....
   
Men måste bara säga att jag Älskar Thomas lugn i alla situationer❣️
Medans jag satt med huvudet i händerna vid köksbordet och tokbölade, så bara garvade han åt eländet, och sa, allt löser sig...

Och det var en enorm lättnad när sugbilen Äntligen kom mitt i natten, dom hade haft galet mycket att göra, så det var inte bara vi som var drabbade.

Den känslan, när vattnet istället började forsa ut, och man såg hur det började skjutsa, istället för som tidigare öka, bara den fick mig att börja böla igen...

 

Men vilken misär att ta reda på allting, det kommer att ta veckor innan vårt hem blir sig likt igen.

Det liknar mer en krigszon, men skönt att det ska vara lite fint väder ett par dagar, så saker och ting kan ligga ute och torka upp.

Det kommer bli några hundra vändor till tippen....

 


På torsdagskvällen sedan, var det Äntligen dags för mig att få första vaccindosen 💉

Och vilket jäkla arrangemang det var att besöka campushallen i Strängnäs,

vilka Toppenmånniskor, som roddade det hela så lätt och smidigt.

Jag är tokimpad, även om jag tyckte det var lite kusligt på nåt vis, det kändes som om jag var med i film, man kan liksom på något underligt vis inte förstå hur jäkla stort det här är..

En kvart fick jag sitta efteråt och lyssna på lugnande livemusik,,, bara en sån sak....

   
Hem och fortsatte röjandet, jag har inte hört om någon som jag känner som fått nån reaktion på vaccinet, och tog för givet att även jag skulle klara mig.

Naturligtvis trodde jag fel😖

 

Vaknade till på natten, och kände mig lite febrig, men inte farligt.

Sen vaknade jag på morgonen, med smärtan från helvete i stickarmen, och ett illamående, som gjorde att jag var tvungen att rusa in på toaletten.

Tog febern, som visade 38,7

Skit också 💩 

Jag är ju lite som jag är, och nu blev jag ju såklart orolig även fast jag visste att sånna reaktioner kunde komma.

Och då kommer ju såklart panikångesten som ett brev på posten.

Och när jag får sån där ångest, då måste jag ut!
Ut i friska luften med hundarna, för att få något annat att tänka på...

 

Vi gick inte så långt, och jag slocknade i sängen ganska omgående när vi kom hem Igen..

Vaknade 13.30, och var såååå jäkla törstig, gick ner till köket för att hämta dricka, och där slog huvudvärken från helvetet till.

Jag tog tempen igen, och nu visade den på 39,5😰

Men på nåt vis var jag så omtöcknad, så jag orkade inte bli orolig, ville bara dricka vatten och somna om igen.

 

Vaknade igen strax efter 17, och då var jag hur pigg och kry som helst.

Ingen feber, ingen värk nånstans, och inget illamående.

Snacka om en märklig reaktion😵‍💫

 

Medans jag låg hemma och sov, åkte Thomas till spårskogen, och spårade med båda två....

 
Det hade gått bra med båda...
     

 

Lördagen ägnades mest åt att röjja våta prylar i källaren och fara till sopstationen med allt.

Hajja att jag hade ett helt skåp fyllt av ljus och fina servetter som bara är en enda geggamoja nu🙁

Sånt kommer aldrig ersättas, och det är väl heller inte hela världen...

 

Vi lyckades klämma in lite hundträning också, men vi höll oss bara hemma på gården...

 
Vi anmälde Glock till en Elitspårstävling i juni, men blev 5:e reserv på 10 spår😔
 

Nu blir väl Glock´s nästa tävling SM, om det nu blir något.

Skumt att inte ha tävlat på 1 år, och så blir första starten på Svenska Mästerskapen🇸🇪
Men det blir ju ganska lika för dom flesta.

 

Med Olsson siktar jag på att starta lägre i både spår och rapport under hösten...

 

Detfonns lite i lydnaden att jobba med, men det är bara att träna, träna, träna...
 
Men för den delen inte glömma bort att leka och busa...
   
Efter sista vändan vi tog till återvinningen, så tog jag och hundarna en promenad genom byn hem...

 
För våra hundar som mest går i skogen, blir en bypromenad som att vara på tivoli.

Sååå mycket dofter från andra hundar som dom inte är vana vid, 

skitjobbigt😤

Det kändes som om jag haft större nytta av en bogserlina, än flexikopplen.

Dom fastnade på varenda jävla fläck....

 

Nu är det söndag, och röjandet fortsätter,,

Thomas åkte och köpte en ny tvättmaskin igår, känner att vi inte kan vara utan tills försäkringsbolaget sagt sitt...

Så nu tvättas allt, och hängs på tork ute...

 

Vi gick ner en sväng till lydnadsplanen direkt efter frukosten innan det blev allt för varmt...


     

Avslutade med 5 minuters platsliggning, där Thomas gick runt och provocerade...

 
Båda två låg stabilt❤️❤️

Nu har Thomas stuckit till Solvalla för att kolla på Elitloppet på plats.

Skönt för honom att komma bort från kaoset i vårt hus, som jag döpt om till Titanic 🚢

Och jag har faktiskt unnat mig lite skönt altanhäng i några timmar, bäst att passa på när solen 🌞 för en gångs skull tittar fram...

 

Så det är bara att hålla tummarna, och leva på Hoppet att Thompa kommer hem som miljardär ikväll...

 


Men tills det sker, får jag hoppa i jobbuniformen och sticka å jobba....


Ha en fin vecka Alla❣️

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards