Alla inlägg den 26 december 2021

Av Ia Weylandt - 26 december 2021 16:45

 
Fy sjutton vilken bra vecka vi lägger bakom oss nu, faktiskt nog den bästa sen den hemska dagen den 9/11.

För det är oftast så med cellgifter, dagarna efter behandlingen är helt OK, sen dippar det efter 3-4 dagar, och den enorma tröttheten sätter in, och även illamåendet om man får något, men sen vänder det, och veckan innan det är dags för nya gifter så mår man riktigt bra.

Och det har verkligen stämt in på mig, jag har mått jättebra i veckan som gått, varit pigg och hungrig, och inte sovit middag en enda dag...


Måndagen var väl visserligen lite sisådär, då spenderade jag precis hela dagen på sjukhuset för att göra biopsi i magen.

Åkte hemifrån 7 på morgonen,och var hemma 18 på kvällen,, roligare kan man väl ha det, men vad ska man göra?

 

Men sen blev tisdagen och onsdagen desto roligare, då jag och hundarna spenderade 1 timma båda dagarna i Fantastiska Nykvarns Hundhall...

 
Inledde dagarna med att gå en härlig 45 minuters prommis först....
 
Grått, men vackert....
 
Och sen, direkt från prommisen, har vi dragit till Nykvarn, och spenderat en mysig timma tillsammans...

Mycket lek och bus blir det, men jag har också kört lydnad med Olsson, och det är sååååå jäkla kul❣️

Tycker hon har gått riktigt bra, sen är vi ju såklart lite ringrostiga, men faktiskt tycker jag hon gått bättre än förväntat med tanke på det långa uppehållet😍

Självklart måste det tas selfies varje gång🤣

Från tisdagen,,,,,,
 
Och från onsdagen.....
    
Det som känns så jäkla bra, är dels att den timman jag är där, glömmer jag allt annat, och har bara kul 🤩 

Jag tänker inte ordet "cancer" "cancer, varje steg jag tar, utan där går jag verkligen in i en bubbla där allt är bra.

 

Sen är det också så psykologiskt viktigt att känna när jag vaknar att jag har en tid att passa under dagen, en uppgift liksom.

För andra dagar blir det lätt så att jag frågar mig själv varför jag överhuvudtaget ska kliva ur sängen.

Då har jag vaknat vid 8-tiden, och då har ju Thomas varit ute och scoootrat med hundarna, så jag har inget bråttom upp, så jag har legat och dragit mig till 9.

Sen har jag blivit sittandes vid frukostbordet till ca 10.30, för att sen klä på mig och släpa mig ut i skogen vid 11-tiden.

Kommit in igen vid 12.30, gett hundarna lunch, och käkat lite själv, och sen gått och lagt mig och sovit middag till ca 16...

Ganska så trist och enformigt🙁


Men dessa 2 dagar har det varit "kul" att gå upp, "kul" att klä på mig träningskläder, "kul" att gå en rastarrunda, och framförallt så "jäkla kul" att få öppna dörren in till träningshallen och kliva in i bubblan...

Svårt att beskriva hur mycket det har betytt för mig, men jag är OTROLIGT tacksam för dessa dagar❤️
 
Och hundarna tror jag njuter lika mycket som jag❤️❤️
 
Och sen har liksom den positiva energin suttit i.

På tisdagen åkte jag direkt efter träningen och handlade all julmat inför helgen...

Och på onsdagskvällen blev det förberedelser på högsta nivå....

Husbonden rullade köttbullar,,,,
 
,,,, som jag stekte vackert gyllenbruna...
 
Hundarna låg nedanför och väntade på att köttbullarna skulle rulla av skärbrädan😝😋

Det var tyvärr ingen som gjorde....😩
 
Vi griljerade och provsmakade skinkan....
 
Och iår har vi haft en Enorm tur🍀

Såååå jäkla fin och god skinka jag lyckades plocka ur kylen, det är ju som ett lotteri varje år känns det som....

 
Vi ägnade oss också åt lite paketinslagning....
 
Sen på torsdagen var det dags för mig att spendera en heldag på sjukhuset igen för att få den andra dosen med cytostatika....

Inleder dagen med att ta "några" tabletter 3 timmar innan behandlingen ska starta...

Eller vad sägs om en lite cocktail på 40 st kortisontabletter???
 
Jag blir helt jäkla speedad😵‍💫 och är vrålhungrig precis hela dagen🎂🍕🍗🍔🍫

Sen ligger jag uppkopplad i 5 timmar, och får gift insprutat rakt in i blodet....
 
Och Hajja, att jag njuter av det, för varje dripp, dropp, dripp, dropp av gift som åker in,

så tänker jag bara,,,,

"nu ska du dö din jäval cancerjävel"


Sen kommer jag hem på torsdagskvällen, och möts av den enormt glada nyheten, att byggfirman hunnit klart med duschen och bastun.

Hajja att vi varit utan dusch i över ett halvår, eller, vi har ju kunnat duscha i badkaret på övervåningen,

men det är liksom inte riktigt samma sak att knöla ner sig i ett badkar, det är kallt, och det känns inte som man blir lika ren...

Såååååå jäkla härlig känsla att veta att vi nu skulle kunna både duscha och basta under julveckan....
 
Det återstår fortfarande lite finslipning, och lite "piffande" från vår sida,,, men allt funkar...

 
Thomas tjuvstartade lite genom att basta redan på torsdagen, men jag var lite trött och seg efter att inte gjort ett skit🤪 på hela dagen, så jag höll mig till julafton.....


En julafton, som jag är väldigt jäkla nöjd med👌
Kul, för jag brukar ju hata just själva julaftonen, även om jag gillar allt runtomkring.

 

Men vi sov ganska länge på morgonen,

Thomas stack ut på scootertur, och jag dukade upp frukost bestående av risgrynsgröt och skinkmackor.

Mums, smakade smasken😋

Sen åkte vi över till Sjötäppans gård, och gav Love och Liam sina julklappar...

 
 

Dom blev sååååå glada och nöjda över sina julklappar, vilket är roligt attt se....

 

Men roligast för mig, och det som ger mig värme i hela hjärtat är hur fina barnen är med våra hundar💝
 

Och hur fina våra hundar i gengäld blir när barnen är så vana.

Kände knappt igen Olsson när hon var med Liam, helt kolugn.

Glock han var som vanligt, han ÄLSKAR ju alla, men framförallt så Älskar han barn❤️❤️❤️
 
For vidare från Sjötäppan, direkt till Nykvarns hundhall för en härlig timma i lydnadens tecken....

Men självklart ska det tas en selfie först😂😂😂
 
Olsson kändes super🌟
 
Glock skötte sig super🌟
 
Jag kör ju inte så mycket brukslydnad med Glock när vi är själva,

däremot, så har jag kört lite fjärr, och runda konen, och rutan...

Nu skulle jag visa vår fina fjärr för Thomas, och Sheriffen skötte sig exemplariskt⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 
Tror Glock skulle kunna göra precis vad som helst för lite korv😆

 

Så skönt att komma hem med nöjda hundar, och lagom slå sig ner med lite glögg och pepparkakor,,,,
 
samtidigt som KALLE ANKA och hans VÄNNER intog TV-rutan...
 
Kan inte hjälpa det, men jag tycker att det är mysigt och underhållande, mest gillar jag ASKUNGEN och SNÖVIT...

 

Thomas stack sen ut med hundarna en sväng, och jag förberedde julmiddagen....

En julmiddag som inleddes med varsin lite stänkare...

Jägermeister till husse, och Fireball till matte...
 
För på julafton får man dricka Fireball, det är sen gammalt, cellgifter eller ej😅

 

Innan vi sen satte oss till bords, så fick hundarna varsitt smarrigt märgben i julklapp...
 
Älskar hur dom ligger nära och tuggar och myser....❤️❤️
 
Och samtidigt slog vi oss ner för att njuta av lite julmat...
 
Det är ju ett ganska nerbantat julbord, ingen sill eller lax, men det räcker och blir över ändå...
 
Och sen, sen, sen, var det dags för bastu....

Och jävlar o havet va mysigt och skönt det var...

Jag bara njööööt,,,

njöt av duschen, njöt av bastun,

Älskar att det är glasdörr in nu, blir mycket öppnare och luftigare...
 
Njöt av att sitta utanför i relaxen, och längta in i duschen och bastun igen.

Duschade nog i fyra omgångar...

Olsson var nere och hälsade på en sväng, men drog snabbt upp till sitt märgben igen....
   
Man känner sig verkligen ren och fräsch efteråt, men man blir samtidigt lite dåsig💤💤

Jag låg och småslumrade i soffan en stund efteråt, men bytte ganska snabbt soffan mot sängen, och somnade sött,

så nöjd med 2021 års julafton🌟


Juldagen blev bra den med...

Blev en hel del pulande på gården efter frukosten,,

och sen drog jag och hundarna själva på en mysig skogspromenad i strålande solsken...

 
Hundarna var så pigga skuttiga och glada och for runt med sina pinnar...
 

Efter första cytostatiskabehandlingen skrev jag dagbok över mitt mående för att få nån slags koll över hur jag mådde dag för dag, bra inför kommande behandlingar tänkte jag, blir lättare att planera saker då.

Och se på Faan, att jag då, precis som nu, på andra dagen fick så jävla ont i benen.

Det liksom ilar och värker som när man har influensa och jäkligt hög feber.

Inte så skönt, så efter lunchen gick jag och la mig en stund, men det gjorde så jäkla ont, så jag hade inte inte ro att ligga speciellt länge.

Kollar jag tillbaka i mina anteckningar, så läser jag att jag hade vansinnigt ont i ca 1 vecka efter behandlingen, då sov jag inte speciellt bra på nätterna, för det gjorde så ont, så då vet jag vad som troligtvis väntar nu i några dagar framöver, 

det som är skönt att läsa, är att det då gick över efter några dagar, så håller tummarna för att det blir samma nu...

FUCK JÄVLA CANCER!,,,

 

Resten av juldagen spenderade vi i bastun, och sen i soffan ätandes en massa gott julgodis....

 

Och dagen som idag, som är annandagen, försvann i ett nafs.

Låg kvar i sängen till 9, och sen var Thomas ute med hundarna till 10, och sen vart det gofrulle.

Thomas pulade ute, och jag pulade lite inne,, och sen var vi bjudna på jullunch hemma hos Fonzizarna klockan 12.30

 
Så mysig och god lunch, som inleddes med olika sillar och lax.

Gott, för vi har inte haft varken sill eller lax på vårt julbord hemma...
 
Och ingen nubbe har vi haft heller, men nu fick gubbarna skölja ner sillen med en liten jävel...

Skål tamejfaan😎
 
Sen gick vi över på varma rätter, och jag åt den godaste Jansson jag någonsin ätit😋
 
Alltså, det var så gott, så magen stod i 278 hörn när vi var klara.

Var hemma igen vid 15.30, och nu är jag ganska slut, och ska gå å sova middag en stund...

Sen blir det bastu....

Idag på lunchen var första gången som jag använde min peruk...
 
Känner mig ganska nöjd med den, inte så jättestor skillnad på hur mitt eget hår såg ut.

Lite kortare, blankare och mindre slitet bara😝
 
Men mest av allt går jag omkring i bara denna ursköna mössa👌
Thomas tycker jag ser ut som Toker i dom sju små dvärgarna, men det tar jag som en komplimang☺️
   
Har köpt en massa turbaner och bandanas, men upptäckt att skönaste allt är denna mjuka mössan...

 

Nu hoppas jag att kommande veckan blir bra, och att jag kan få till lite rolig hundträning någon eller några dagar...

 

HA EN RIKTIGT GOD FORTSÄTTNING💝


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards