Alla inlägg den 13 juni 2021

Av Ia Weylandt - 13 juni 2021 15:00

 
Nu lägger vi en ganska lugn vecka bakom oss.

Veckan som gått är ju liksom min "jobbiga" vecka, då jag jobbar 6/7 kvällar.

Och eftersom jag fallit in i den dåliga vanan, att Inte gå å lägga mig när jag kommer hem, så sover jag alldeles för länge på mornarna.

Fast inte katastrofalt länge, jag går och lägger mig vid 2-tiden, och ställer klockan på 9.

Äter frukost mellan 9-10, och sen går jag med hundarna i skogen i 90 min...
   
Hemma igen, så har jag varje dag kört ett lydnadspass med härliga Frk O...

Fasiken alltså, va kul hon är att hålla på med i allt.

Och hon är ju ung och full av energi, och påverkas inte alls av värmen, men vi har ändå tagit ganska korta pass, med vila i skuggan emellan.


Glock, som med ålderns rätt, påverkas lite mer av värmen, har fått köra lydnad med husse på kvällarna då det blivit lite svalare...

 
Och kolla vilken jädrans finklippt lydnadsplan vi har...

Det var jag som i torsdags tröttnade på att husse skulle plocka fram åkgräsklipparen, för att klippa, så jag tog saken i egna händer, och handjagade runt hela skiten...

Phu🥵 så jävla svettigt,,, för gräset var verkligen högt, så gräsklipparen gick trögt...

 

Men som jag svettades, och som jag kämpade,,, och jädrans nöjd blev jag med resultatet....

Nu klipper jag ju bara halva på bredden, för andra halvan sparar vi som bete till fåren och Linus,,,

men det tog mig några timmar ändå....

 
Iallafall, så när jag prommat och kört lydnad på dagarna, så är det dags för hundarna att käka lunch och vila på maten,,,

och då har jag varje dag ägnat mig en stund åt fåren...

För tidigare fårflockar jag haft, har jag inte velat socilera med pga vallningen.

Men med dessa unga flickor har jag tänkt om, och vill få riktigt tama och sociala, och det pga av våra barnbarn.

 

Jag vill att när Mormis Morris❤️ kommer hit i sommar, så ska vi kunna gå ut och umgås med fåren...


Så varje dag har jag gått ut i hagen och hängt med dom en stund tillsammans med en liten hink med korn.

Och från att dom skeptiskt bara glott på mig, till att sakta men säkert vågat sig närmare, och närmare,,,

 
Så kommer dom nu sättandes alla 6, så fort jag visar mig och säger Kom, Kom😍

Det är en helt Underbar känsla.....
 
Och för att återgå till hur mina dagar har sett ut, så har jag efter hundaktiviteter, och fårmys, faktiskt unnat mig att ligga och läsa i en solstol på altanen nån timma, innan det varit dags att duscha och sticka till jobbet...

Jag är såååå nöjd med mina dagar, även om det kanske inte spårats så mycket som jag önskat,,, å andra sidan har det varit så satans varmt....


Men i onsdags var jag ledig, och då blev det skogsarbete för hela slanten...

Började med den Vackra Sheriffen🤠
 
Frispår stod på agendan,,,

Så jag trampade ut ett ganska så trixigt drygt 500 meters spår till honom....
 
Det var häftigt, för jag stod liksom som på en höjd, så jag såg honom ganska länge i den öppna skogen, innan han kom farandes in till mig i god fart...
 

Och jäklar va kul han tycker det är...

Vi lekte en stund därute i skoge han och jag innan vi började gå tillbaka.

Vanligtvis leker vi oss tillbaka halva sträckan, sen tröttnar han och vill springa tillbaka till husse...

Nu hann vi knappt utanför stationsområdet, innan han släppte bollen, och drog med full raket 🚀 fart till husse...

 
Och jag som så ofta skryter om att jag har en inbyggd GPS i mitt huvud,,, jag hade fullt sjå att hitta tillbaka...

Det slutade med att Thomas fick toktuta med bilen så jag hade en hum åt vilket håll jag skulle gå.

Så kan det bli, när den vackra skogen liksom ser likadan ut åt vilket håll jag än vänder mig......


Och sen var det HickeliPicks tur att få springa fyra rapportskick...
 
Lustigt, med både Dollar och Glock, så har mycket av träningen gått ut på att träna "framföringar"

Så icke med Hickan i dagsläget,,,, hon går superfina framföringar...

Då tänker vi att vi ska träna långa liggetider,,, men något jag märkte av dom två gånger som vi tränat både henne och Glock samtidigt,,,, är att hon kopplar av bättre på station när jag inte är nära...

För när jag haft båda med, så har jag satt mig nånstans i mitten av deras uppbindningsplatser,,, och då lägger sig Hickis ner och kopplar av,,,

Sen klart, vi tränar mest själva, så det blir spännande att se hur hon är när det blir lite mer träning med andra nu under sommaren...


Men iallafall, riktigt nöjda med onsdagens träning, då vi gjorde lite svårare förlängningar, för att kolla av att hon verkligen använder näsan, och inte bara kutar på rakt fram...
 
Var inte Världens Vackraste Väder när vi nöjda kom hem, 

men är det sommar, ska man sitta ute vid varje tillfälle,, så jag gick ut och satte mig mellan skurarna...
 
Och maten tillagades också mestadels ute....

Mumsligt goda hamburgare med friterade potatisklyftor (friterade utomhus☺️)

   

För inte så länge sedan, kom ju Äntligen beskedet från SBK, att 2021 års Svenska Mästerskap kommer att genomföras i Jönköping i slutet på augusti.

Men jag var först lite kluven till beslutet, för man måste pga💩 CORONABAJSET 💩 dela på grenarna, så skydd och sök hålls på ett ställe, och rapport och spår på ett annat.

Och det kommer inte att vara någon publik...

Och jag har ju alltid tyckt att det Bästa med hela SM är folkfesten runtomkring.

 

Sen blev det också lite smått panik med boendet, för vi hade bokat boende på brukshundklubben där rapportens lydnad kommer att gå,,, perfekt tänkte jag först,,, då får vi nära och bra.👌

Men på onsdagen, när vi var ute i rapportskogen, ringde dom från den klubben och sa att dom var tvungna att avboka alla husvagnar, för dom behövde marken till tävlingarna.

Och det kan man ju förstå.

Så jag hade ångest en stund över hur vi skulle hitta nytt boende, men sen slog det mig att det skulle ju bli Massor med avbokningar på campingarna runt om eftersom flertalet som bokat var publik.

Bara vi i vårt gäng som bokat 10 platser tillsammans krymte till 4:a stycken som ska tävla,,, så det löste sig ganska snabbt med boende på ett bra sätt...😅

 

Och självklart ska det bli superkul att få tävla igen, vilket såklart bidragit till en högre motivation att träna...

Därför var vi supersugna på att hänga på Botkyrkas rapportgäng och träna i helgen.

Men sen såg vi att upplägget inför lördagens träning var att träna 60 och 90 gradersvinklar??
Verkligen tur att vi såg det innan vi åkte, för så vill inte vi träna.

Så istället drog jag med ganska kort varsel hit ett gäng att träna i våra skogar...

 
Glock var stekhet, jag måste verkligen jobba på mina framföringar inför SM.

Men sprang bra gjorde han...
 

Jag fattar inte varför batteriet i min mobil dog direkt vi kom ut i skogen, den låg på laddning hela natten, men kan inte ha laddat,,, därför dåligt med bilder😔

Men efter en snabb fika tillsammans, ville jag köra ett frispår med Olsson, så Thomas knallade ut, och Olsson sprang❤️

Sen åkte vi vidare till Strängnäs jaktskytteklubb,, där jag la Olsson på en platsliggning medans Thomas sköt.

Hon har larvat sig även när jag lagt henne hemma på platsen, och då har det inte varit skott.

Hon har legat fint i nästan fyra minuter, och sen bara rest sig upp och knallat iväg.

Så man kan väl säga att vi haft ett litet utvecklingssamtal angående det hela, så nu hoppas jag på att hon förstår vad som gäller☺️
Iallafall låg hon stabilt denna lördag😍

   
Sen var det hög tid för mig att åka hem, duscha och byta om och sticka å jobba..


Idag som är söndag, så hade vi planerat att köra frispår med Olsson, och överlappningar med Glock.

Men den planen sabbade jag genom att inte gå och lägga mig på lördagskvällen, och därmed sova bort halva jäkla söndagen😴🤬

Det var för att jag började skriva i bloggen på lördagsnatten när jag kom hem från jobbet.

När jag skriver glömmer jag både tid och rum, och plötsligt insåg jag att det började ljusna ute, och då insåg jag att det var dags att krypa till kojs..

Jag vaknade till imorse, och kände mig inte alls utvilad, jag trodde klockan var typ 6, och att Thomas var uppe och gav hundarna frukost🙄.

For upp med ett jäkla ryck, när jag såg att klockan hade passerat 10.30😱


Vi hade nog hunnit köra med båda, men jag gillar inte att ha tidspress när vi tränar rapport, så därför åkte vi bara och gick en liten sväng i skogen...
Körde ett uppletande i fyra korridorer med båda...

Av någon okänd anledning, så hade jag plockat ur väskan med uppletandeföremål ur bilen, så det blev lite att "man tager vad man haver"

Här kommer Sheriffen in med en sån där gul plastgrej som man använder som påsklämma...

 
Nästa föremål var en ihopknuten plastpåse från systembolaget...
 
Men det grejade den Vackraste Sheriffen galant⭐️
 
Olssons tur då, 
   
Till henne ville vi inte göra det för svårt, så jag knöt en knut på en liten golfbollshandduk, som hon fick leta efter alla fyra skicken....
 
Superfint jobbade hon⭐️
   
Avslutade som vanligt med lek och bus ❤️
   

Sen var det ju liksom lunchdags för hundarna, suck, va jag blir sur på mig själv när jag sover bort en ledig dag...

Medans hundarna vilade på maten, vilade jag på altanen🥱

Thomas vilar aldrig...

Nu hängde han tvätt

 
Det är ganska mysigt att inte ha någon torktumlare, jag tycker det är riktigt hemtrevligt med tvätt som vajar i vinden.

Nackdelen är att jag tycker kläderna blir jäkligt sträva...

 

När hundarna (och jag😉) vilat klart, blev det en svängom på lydnadsplanen.

Jag tragglar dom där jävla vänstersvängarna😛

 
Och framförgåendet,,,
 
Åsså börjar jag faktiskt kunna springa lite bättre...
 
Thomas och Glock bara finslipar i alla momenten...
 
Glock ser superfin ut i lydnaden🤩
 
Har jobbat med att få ut honom längre från hindret på hoppet, vilket börjar ge resultat...
 
Olsson hoppar fint,,,
 
Idag med både fåren och hästen som publik😃
 
Något jag lärt mig, och också måste försöka komma ihåg, är att INTE träna apportering när Glock ligger brevid.

Det blir för mycket konkurans för det lilla Hickebarnet, och då får jag tjuvstarter som resultat.

Och det vill man ju inte ha....

 
Snackade lite med Linus på vägen tillbaka.

Usch, han är vårt ständiga dåliga samvetet,,, att det ska vara så rackarns svårt att hitta en häst till Thomas.

Jag har ju letat lite smått till mig också, men nu bestämt mig för attjag inte ska ha någon just nu iallafall.
 
Nu har jag satt mig till rätta i solen på altanen en stund innan det är dags för dusch och jobb..

Thomas ärute och fixar med nåt, fråga mig inte vad, men jag hör att grästrimmern arbetar, så han röjer väl nånstans...

 

Nu är snart den lite tunga jobbhelgen över, och istället väntar min lätta 3-dagars vecka💃
Då jäklar ska det tränas hund för att få denna lilla vackra Sheriff i fin form inför sista helgen i augusti🇸🇪
 

Men Kom Ihåg☝️

Hur det än går på SM, så är det alltid vägen dit som är roligast...🎈

HA EN FIN VECKA!!! 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards